Gå til innhold

Tips til bøker, 6 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til bøker for 6 åringen? Altså som vi kan lese for h*n. 

Anonymkode: cd161...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av Astrid Lindgren og Anne-Cath. Vestly (barn får veldig godt ordforråd av de bøkene, samt mange andre fordeler). Bøkene om Aurora (Vestly) og Marikken og Ronja Røverdatter (Lindgren) har lenge vært favoritter her. 

Bøkene om Katitzi (de første 3-4 iallfall) av Katarina Taikon. Dette er de desidert beste bøkene for barn om temaer som annerledeshet/utenforskap, fordommer osv som er laget i nordisk kontekst. 

Sofie og Kathrine-bøkene av Grete Haagenrud.

Den Vesle Vampyren-bøkene.

Alle barnebøkene av Roald Dahl.

Harry Potter 1 og 2 har vi lest. 

Der, da har du noen tusen sider 😊

• Liker 1
Skrevet

Anne-cath vestly er rimelig utdatert i dag, så det dropper jeg lett til min seksåring.

Anbefaler Roald Dahl, de første harry Potter, noe Astrid Lindgren, Håndbok for superhelter (serie), 

Anonymkode: 67ef1...45b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Anne-cath vestly er rimelig utdatert i dag, så det dropper jeg lett til min seksåring.

Anbefaler Roald Dahl, de første harry Potter, noe Astrid Lindgren, Håndbok for superhelter (serie), 

Du må gjerne synes ditt om Anne-Cath. Vestly - men pedagoger og språkforskere over hele landet er uenige med deg. Samme det, så lenge du finner gode alternativer med samme språkmektige og samtidig fengslende fortellerstemme rettet mot barn. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet (endret)

Detektivbyrå nr 2, lassemajas detektivbyrå. 
torbjørn egner og Anne kath Vestly var også veldig populært her i heimen i den alderen.

Endret av atropos
Skrevet
1 time siden, Lysistrata skrev:

Du må gjerne synes ditt om Anne-Cath. Vestly - men pedagoger og språkforskere over hele landet er uenige med deg. Samme det, så lenge du finner gode alternativer med samme språkmektige og samtidig fengslende fortellerstemme rettet mot barn. 🤷🏼‍♀️

Folk med peiling på litteratur rister på hodet over at dagens foreldre ikke greier å orientere seg i nyere barnelitteratur, og i stedet tyr til bøkene de selv og deres foreldre igjen, leste som barn 🙂 

Mine barn lever i 2020, og ville sovnet av Ole Aleksander bombombom.    
Når det er sagt,  egenbetaling jo Roald Dahl-bøkene å dra kraftig på årene de også. Men det er noe med det at bøker som beskriver fantasiverdener står seg bedre.

• Liker 1
Skrevet

Haha, herregud. 😅 Så fordi jeg anbefaler de bøkene mitt barn (på seks år) har likt aller best (i 2020), av de hundre og ørten bøkene vi faktisk har lest, så betyr det at jeg «ikke klarer å orientere meg i moderne barnelitteratur»? 😂🙈

Vi leser titusenvis av tettskrevne sider for barnet vårt hvert eneste år, skal jeg si deg, og vet du hvilke bøker barnet selv ber om å få høre om igjen og om igjen? 

Jo nettopp de jeg nevnte! 

Slik er det for øvrig med alle de andre bokrike barna vi kjenner også. 

Det trenger ikke være fart og spenning og tenna i tapetet for å være verdt bryet å lese. 

Og du, hvis ungen din er så action-avhengig at hen ikke gidder Ole Aleksander Filibombombom (som han egentlig heter), så vil jeg faktisk hevde at det sier mye mer om ditt barns mediehverdag enn det sier om disse bøkene. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Lysistrata skrev:

Haha, herregud. 😅 Så fordi jeg anbefaler de bøkene mitt barn (på seks år) har likt aller best (i 2020), av de hundre og ørten bøkene vi faktisk har lest, så betyr det at jeg «ikke klarer å orientere meg i moderne barnelitteratur»? 😂🙈

Vi leser titusenvis av tettskrevne sider for barnet vårt hvert eneste år, skal jeg si deg, og vet du hvilke bøker barnet selv ber om å få høre om igjen og om igjen? 

Jo nettopp de jeg nevnte! 

Slik er det for øvrig med alle de andre bokrike barna vi kjenner også. 

Det trenger ikke være fart og spenning og tenna i tapetet for å være verdt bryet å lese. 

Og du, hvis ungen din er så action-avhengig at hen ikke gidder Ole Aleksander Filibombombom (som han egentlig heter), så vil jeg faktisk hevde at det sier mye mer om ditt barns mediehverdag enn det sier om disse bøkene. 

Helt enig med deg.

Vil også nevne Gummi-Tarzan av Ole Lund Kierkegaard.

Anonymkode: 49a12...921

• Liker 1
Skrevet

Anne-Cath. Vestly er da ikke utdatert - de lager jo nye Knerten-filmer hele tiden føler jeg! Knerten, Mormor og Aurora er populært her - Ole Aleksander var kjeeedelig :P Men alt kan jo ikke fenge heller. Alt vi har lest av Astrid Lindgren har vært populært, men drøyer de "triste" litt til - Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte spesielt. Skylder på mine egne minner hehe. 

Ellers: De første Harry Potter-bøkene, Matilda, SVK (Heksene var for skummel), Mummi (både bøker og tegneseriene), eventyrsamlinger, Lassemaja. 

Anonymkode: 400d9...7e5

Skrevet

Min, snart, seksåring leser Anne Cath Vestly og Roald Dahl på sengen. Ellers er han glad i leseløver :) 

Anonymkode: 4747d...41c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min, snart, seksåring leser Anne Cath Vestly og Roald Dahl på sengen. Ellers er han glad i leseløver :) 

Og Astrid Lindgren. Leste ferdig Ronja Røverdatter for litt siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...