Gå til innhold

Jeg blir usikker når jeg ikke får noen tilbakemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så usikker på meg selv når jeg gjør noe, men overhodet ikke får noe respons/tilbakemelding fra folk. Vet ikke hvordan jeg kan roe ned den usikkerheten, og håper noen her inne har det på samme måte og har noen gode råd til meg.

F.eks. lagde jeg en omfattende rapport på jobb, som så ble sendt til kolleger fordi de skulle jobbe videre med det temaet. Ja, det er jobben min å gjøre det, og jeg forventet på ingen måte at noen skulle takke meg. Jeg vet at jeg har gjort en god jobb. Men når ingen av kollegaene mine ikke engang nevner at de har mottatt den eller på noen som helst annet vis anerkjenner rapportens eksistens blir jeg usikker.
Og så begynner jeg å tenke: Skjedde det noe feil da jeg sendte rapporten? Er rapporten skikkelig dårlig? Har jeg gjort en kjempefeil og sendt dem noe helt annet enn rapporten, kanskje sendt dem noe privat? Tror alle på jobben at jeg bare sluntret unna og aldri skrev den rapporten? Jeg tenker på så mye rart og blir helt tullete i hodet av det. Men jeg føler ikke at jeg kan spørre folk om de mottok rapporten, det blir på en måte å fiske etter komplimenter og det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker bare en eller annen form for beskjed om at de har mottatt den.

Et annet eksempel er at jeg inviterte til et middagsselskap. Sendte ut noen av invitasjonene på mail, og hørte aldri noe fra dem. Det er selvfølgelig helt greit at folk ikke kan komme, eller kanskje ikke vil komme. Men kunne de ikke bare svart meg kort "takk for invitasjon, dessverre har Thomas fotballcup den dagen så vi kan ikke komme". Så hadde jeg sluppet å lure på om de ikke har fått invitasjonen og om jeg burde sende den ut på nytt, eller om de kanskje har fått invitasjonen og kommer i selskapet men de har bare glemt å takke ja. Føler meg så dum hvis jeg skal ringe og mase på folk, jeg vil ikke være en sånn som nærmest tvinger folk til å være venn med meg. Det hadde vært kjempehyggelig om de kom på middagen, men hvis de ikke vil/ikke kan så er det Ok. Jeg vil bare ha beskjed. 

Et annet eksempel er at jeg ga julegave til min søster med familie (et brettspill), men hørte aldri noe fra dem. Hun hadde aldri tid til å møtes før jul, så jeg ga julegaven til mamma som skulle være sammen med dem på julaften. Spurte mamma om hun hadde glemt å gi gaven til dem, men hun sa at de hadde fått den og pakket opp men at de fikk så mye annet.
Synes det hadde vært hyggelig med en beskjed fra dem om at gaven er mottatt, og for å være helt ærlig så hadde jeg egentlig litt forventninger til at jeg kanskje hadde blitt invitert på spillkveld med dem. Akkurat dette eksempelet er nok litt mer sårt enn de andre, da jeg ønsker mer kontakt med henne og barna hennes enn det hun ønsker med meg. Hun har stor svigerfamilie som hun er veldig opptatt av, og har ikke noe stort behov for kontakt med sin egen familie. 

Hvis jeg skal prøve å oppsummere problemet er det vel at jeg ønsker en eller annen form for anerkjennelse, og at jeg blir usikker på meg selv når jeg ikke får det. Ja, jeg kan be folk om å gi meg den anerkjennelsen, men da føles det uoppriktig og falskt, og det ønsker jeg ikke. 

Anonymkode: d3883...2c1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fint spørre kollegene dine: fikk du rapporten? Og din søster: klar for spillkveld?

Men hadde jeg fått en i invitasjon på Mail hadde jeg også glemt det bort... (kom på nå at det ligger en invitasjon til julebord der som jeg ikke har svart på😅). Send sms eller mld på WhatsApp eller telegram. Går fint an å spørre om det passer, det er ikke mas. 

Anonymkode: e6d23...157

• Liker 3
Skrevet
På 17.10.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Du kan fint spørre kollegene dine: fikk du rapporten? Og din søster: klar for spillkveld?

Men hadde jeg fått en i invitasjon på Mail hadde jeg også glemt det bort... (kom på nå at det ligger en invitasjon til julebord der som jeg ikke har svart på😅). Send sms eller mld på WhatsApp eller telegram. Går fint an å spørre om det passer, det er ikke mas. 

Takk for svar.😀

Ja, kanskje jeg må spørre folk om tilbakemelding, men jeg synes det da virker som om jeg fisker etter komplimenter og det blir så dumt. Tenker at jeg heller burde jobbe med meg selv og tankene mine. Når alt kommer til alt er jo jeg den eneste personen jeg kan endre.

Har sendt ut invitasjon per SMS en gang, men fikk da tilbakemelding fra samtlige om at de heller ville ha invitasjoner tilsendt per mail. WhatsApp er vel sosiale medier, er det ikke? Det bruker jeg ikke. Telegrammer tror jeg ikke finnes lenger, og det er vel mange år siden Telenor sluttet med det. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.😀

Ja, kanskje jeg må spørre folk om tilbakemelding, men jeg synes det da virker som om jeg fisker etter komplimenter og det blir så dumt. Tenker at jeg heller burde jobbe med meg selv og tankene mine. Når alt kommer til alt er jo jeg den eneste personen jeg kan endre.

Har sendt ut invitasjon per SMS en gang, men fikk da tilbakemelding fra samtlige om at de heller ville ha invitasjoner tilsendt per mail. WhatsApp er vel sosiale medier, er det ikke? Det bruker jeg ikke. Telegrammer tror jeg ikke finnes lenger, og det er vel mange år siden Telenor sluttet med det. 

WhatsApp og Telegram er meldingstjenester som ligner SMS/Messenger. Jeg foretrekker Telegram, men mange bruker WhatsApp. Ønsker de Mail så send Mail, men personlig foretrekker jeg mld på WhatsApp eller på telegram (nei, snakker ikke om gammeldagse telegrammer). 

Du kan fint fiske etter komplimenter, men pakk det litt inn.. «fikk du rapporten min? Ser det greit ut?». Ikke si: «jeg er så usikker, trenger Feedback skjønner du, haha» 

Selv har jeg fått briller og er usikker om jeg kler de fordi det er vanskelig å se selv.. når folk kommenterer «har du begynt med briller?», sier jeg «ja, ser de greie ut på meg? Er litt uvant.. kan levere de tilbake..» Da pleier folk å svare feks «du kledde dem skikkelig» og følge opp med noe som gjør at jeg føler meg bra i de. Folk fisker etter komplimenter hele tiden, bare ikke gjør det så åpenbart at folk gjennomskuer det. 

Og gi komplimenter eller til andre, da gir de ofte tilbake. Og hold på venner som får deg til å føle seg bra 👌🏼

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...