Gjest Pulchra Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg bare tenkte litt, har egentlig studert litt på det før også over en del år, folk, eller jenter da, sier at fødsler er så vondt kan være, men siden det er en naturlig ting, hvorfor gjør det det egentlig? Nettopp, er det sosialt stress og miljø eller noe som gjør at jenta blir spent i kroppen og opplever smerter når hun føder? Isåfall, burde folk og sykehus og sånt gjøre miljøet litt kosligere i perioden rundt svangerskap?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Selvfølgelig er det vondt. Anonymkode: 198ef...930 31
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Selvfølgelig er det ikke en myte. 18
Million Skrevet 17. oktober 2020 #4 Skrevet 17. oktober 2020 Nei, det er ingen myte. Skjedeåpningen din blir utvidet nok og sprengt opp til å klemme ut en vannmelon. Litt koselig fødestue rundt deg endrer ikke på at DET gjør vondt. 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 17. oktober 2020 7 minutter siden, Pulchra skrev: Jeg bare tenkte litt, har egentlig studert litt på det før også over en del år, folk, eller jenter da, sier at fødsler er så vondt kan være, men siden det er en naturlig ting, hvorfor gjør det det egentlig? Nettopp, er det sosialt stress og miljø eller noe som gjør at jenta blir spent i kroppen og opplever smerter når hun føder? Isåfall, burde folk og sykehus og sånt gjøre miljøet litt kosligere i perioden rundt svangerskap? Gjør du deg dum med vilje, eller kan du ikke noe for det? Anonymkode: c6ad8...57b 50
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 Nå er du langt på bærtur. Uansett hvor koselig og avslappet atmosfæren er så er en fødsel vondt. Anonymkode: 64c46...5ce 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Det er individuelt hvor vondt det gjør. For noen er det helt overkommelige smerter. En fødsel kan til og med være smertefri med epiduralbedøvelse. For andre er det grusomt. Jeg hadde ingen form for smertelindring og hadde kraftige stormrier uten pause. Klarer ikke beskrive den intense smerten jeg opplevde. Jeg har høy smerteterskel, men har aldri noensinne opplevd noen lignende og hadde ikke forestilt meg at det kunne være så grusomt. Som deg, tenkte jeg at det er naturlig, vi er skapt til dette, klart jeg kommer meg gjennom dette her.. Anonymkode: 72559...6e8 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Hadde nok ikke hjulpet med koselig miljø nei. For å si det sånn.😂 Hilsen ei som har født to ganger uten smertelindring. Anonymkode: 4ef4b...119 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, Million skrev: Nei, det er ingen myte. Skjedeåpningen din blir utvidet nok og sprengt opp til å klemme ut en vannmelon. Litt koselig fødestue rundt deg endrer ikke på at DET gjør vondt. Og livmoren har jo også sitt livs maraton med å presse ned og ut den "vannmelonen", den er tross alt flere ganger så stor som vanlig. (Jeg syns i alle fall at modningsriene var verst og mest smertefullt, å presse var den "letteste" delen å takle sånn sett.) Hva er det de sier, "no pain, no gain"? Jeg tenker at smerter er også naturlig. Den er med på å lære oss hva som er skadelig, blant annet. Og en fødsel er jo en ganske krevende prosess for kroppen å gå gjennom. Jeg kan være enig i at stress kan gjøre smertene verre, eller i alle fall at det oppleves verre. Men derifra til at det bare er å slappe av og kose seg, så gjør det ikke vondt? Niks. Anonymkode: 47fa0...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Det finnes de som får orgasme av å føde. Jeg bare nevner det. Anonymkode: a1167...d56
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes de som får orgasme av å føde. Jeg bare nevner det. Anonymkode: a1167...d56 Det gjorde jeg i min første fødsel. Et lite blaff på et par sekunder i et ellers stort smertehav. En merkelig opplevelse, da det skjedde så plutselig i noe som ellers var bare smerte. Anonymkode: 4ef4b...119 5
Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 28 minutter siden, Pulchra skrev: Jeg bare tenkte litt, har egentlig studert litt på det før også over en del år, folk, eller jenter da, sier at fødsler er så vondt kan være, men siden det er en naturlig ting, hvorfor gjør det det egentlig? Nettopp, er det sosialt stress og miljø eller noe som gjør at jenta blir spent i kroppen og opplever smerter når hun føder? Isåfall, burde folk og sykehus og sånt gjøre miljøet litt kosligere i perioden rundt svangerskap? Mennesker går på to bein, dette gjør at bekkenet vårt er smalt sammenlignet med dyr som går på 4 bein. Prisen er ekstremt vonde fødsler sammenlignet med mange dyr. Disse smertene kan være så vonde at kvinner blir gitt smertestillende slik at de nesten lammes fra livet og ned. Si meg tror du leger bevisst lammer kvinner hvis fødsler ikke er smertefulle? 17
Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes de som får orgasme av å føde. Jeg bare nevner det. Anonymkode: a1167...d56 Hva har det med saken å gjøre?? 5
Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er du langt på bærtur. Uansett hvor koselig og avslappet atmosfæren er så er en fødsel vondt. Anonymkode: 64c46...5ce Jeg hadde bare blitt irritert og blitt enda mer anspent om "Vaffel-Simen" hadde kommet og stullet og dullet rundt meg. Telys og rolig musikk?? Hva faen hjelper det mot de verste smertene man har opplevd? 12
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 3 minutter siden, Apocalypte skrev: Jeg hadde bare blitt irritert og blitt enda mer anspent om "Vaffel-Simen" hadde kommet og stullet og dullet rundt meg. Telys og rolig musikk?? Hva faen hjelper det mot de verste smertene man har opplevd? Åh, det hadde vært morsomt mellomriene Men ja, fødsel er vondt. Man kan revne, rier kjennes ut som krampe i leggen x 100 og atmosfære kan ikke ta bort smerte. Tror du et kraftig ballespark ikke gjør vondt hvis du koser deg med duftlys og en bok? Anonymkode: 5bbae...a8f 11
solmåneogstjerner Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 1 time siden, Million skrev: Nei, det er ingen myte. Skjedeåpningen din blir utvidet nok og sprengt opp til å klemme ut en vannmelon. Litt koselig fødestue rundt deg endrer ikke på at DET gjør vondt. Ja. Og det er ikke i skjedeåpningen det er mest vondt. Det er at bekkenet må åpne seg (skjelettet, med de muskler og ligamenter som holder det sammen). Selvsagt er det vondt. Det er ingen myte. Men det er forskjell fra kvinne til kvinne og fra fødsel til fødsel. Trygghet og god omsorg kan hjelpe. Vondt er det uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 48 minutter siden, Apocalypte skrev: Hva har det med saken å gjøre?? hvorfor må du vite det? Anonymkode: c6ad8...57b
Drizzt Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 1 time siden, Pulchra skrev: Jeg bare tenkte litt, har egentlig studert litt på det før også over en del år, folk, eller jenter da, sier at fødsler er så vondt kan være, men siden det er en naturlig ting, hvorfor gjør det det egentlig? Nettopp, er det sosialt stress og miljø eller noe som gjør at jenta blir spent i kroppen og opplever smerter når hun føder? Isåfall, burde folk og sykehus og sånt gjøre miljøet litt kosligere i perioden rundt svangerskap? Jeg anbefaler at du lærer litt anatomi, så skjønner du at det gjør vondt ikke på grunn av spenning og stress, men fordi det lages plass der hvor det ikke var plass fra før til en baby som må presses ut. Det er veldig store smerter. 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 Hadde det gjort så vondt , ville det vært satset mer på smertelindring !! Anonymkode: 8eb87...806
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå