Gå til innhold

Grinete svigerfar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en svigerfar som tidlig sa at han er en direkte person, jeg svarte at det er helt greit for det er mye lettere å forholde seg til. Etter snart to år har jeg ennå til gode å oppleve han som en direkte person. Han sier aldri hva han mener til personen det gjelder, men prater om det til de andre. 

Har en stund hatt problemer med kjæresten som har ført til brudd. Så har svigerfar gått å sagt at jeg og han passer best som venner og han har null tro på oss som par. Til oss sier han at han håper vi finner sammen igjen. Så jeg konfronterte han med hva jeg fikk vite, ja han har sagt det, men han klarte ikke å stå for det ovenfor oss. Han begynte å bortforklare det med at han hadde hørt i ettertid at vi hadde klart å finne igjen et vennskap. Så jeg spør han om han helst vil at vi ikke skal være sammen, nei, han hadde vist ikke ment noe sånt. Bare at etter det så kommer denne grusomme holdningen mot meg. 

Han er konstant grinete, sur og slenger med leppa. Det har ført til at jeg ikke orker å være der fordi han bare må si noe stygt. Enten blir jeg sammenlignet med noe som er stygt, får høre alt jeg ikke klarer eller så får jeg et surt fjes. Hvis det er noe jeg har gjort galt så sier han det ikke. 

Jeg forteller kjæresten om dette hver gang, han sier at han også legger merke til det. Han forstår ikke hvorfor faren hans er slik heller. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ønsker å tilbringe tid der mer og ønsker å holde han på avstand. Dette er jo ikke lett ettersom vi har et lite barn sammen, fyren er jo bestefar. 

Hvordan løse en slik situasjon?

Anonymkode: 27763...e52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er som regel de som sier de selv er "ærlige og direkte" som er de verste å forholde seg til. De er som regel faktisk frekke og når noen reagerer så gjemmer de seg bak "bare tulla", "var ikke sånn ment" eller "jeg er bare ærlig"

Anonymkode: 48868...551

• Liker 3
Skrevet

Hadde en sånn svigermor engang, og jeg leksa opp en vakker dag. Da ble det stille, stille veldig lenge, og når vi så møttes så gikk ikke skravla så veldig hardt innpå fordi da visste ho at jeg kunne svare  for meg. Synd med slike, jeg er svigermor selv, prøver å være snill og holde meg til fakta. Spør dem litt forsiktig, for jeg husker åssen det var.

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel de som sier de selv er "ærlige og direkte" som er de verste å forholde seg til. De er som regel faktisk frekke og når noen reagerer så gjemmer de seg bak "bare tulla", "var ikke sånn ment" eller "jeg er bare ærlig"

Anonymkode: 48868...551

Ja nettopp, vi svigerdøtre får beskjed om at vi ikke forstår at det er humor. Bare at når han sier disse tingene er han dønn seriøs. Jeg er lei, ei annen Har tatt det opp fordi hun er lei. Ingenting hjelper  

Skrevet

Det har blitt litt sånn at de andre bruker mer tid hos svigermor i stedet. Jeg tror årsaken er hans væremåte. Han derimot sier at de har blitt manipulert eller kjøpt. Nå kommer han sikkert til å si det samme om meg/oss fordi jeg syns hun blir hyggeligere å forholde meg til.

Skrevet

Du må vurdere om du vil finne deg i det ved å ikke si noe, og holde avstand, eller du må konfrontere han skikkelig. Ja, han er bestefar, og hvis ikke han klarer å oppføre seg og bare skal være ubehagelig, kan jo det i verste fall få konsekvenser for han i forhold til barnebarnet. Det er ikke slik at du skal finne deg i hva som helst bare fordi han er din svigerfar. Det er ikke hyggelig for noen, heller ikke barnebarnet, hvis han er slik. Og din mann bør kunne si i fra han også, det er tross alt hans far som oppfører seg slik. 

Min mann har hatt en slik svigerfar, og han var til slutt den ene som turte å si i fra, og satte ned beinet. Din svigerfar trenger nok å bli satt på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...