Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i blokk under en dame på 40 år som jeg føler "styrer" hverdagen min, og det er utrolig slitsomt. Jeg har fått utrolig dårlig døgnrytme, fordi hun ikke legger seg før 01-03, og bryr seg ikke om å støye frem til dette. Hver dag kommer jeg hjem, og enten spiller hun piano, eller så spiller hun musikk (høyt). Føler aldri at jeg kan slappe av eller få fred og ro hjemme, som er utrolig slitsomt. Jeg må alltid ha tv eller musikk stående på for å overdøve henne, men ofte kan bråket hennes overdøve feks tven min. Jeg kunne tenke meg å av og til ha stillhet i min leilighet uten å måtte høre på masse støy. 

Hun eier ikke sans for å ta hensyn, og kan skru på både høy musikk og spille piano midt på natta, eller sent på kvelden (f.eks kl 24 midt i uka). Jeg har sagt i fra 20-30 ganger det siste året at "Fint hvis du kan øve på piano på et annet tidspunkt, vi forsøker å sove", eller bedt henne skru ned. Ofte får jeg bare ikke svar, og når hun svarer lyver hun og sier at hun ikke bråkte i går hun sov, eller så får jeg et frekt svar om at "hvis jeg ikke passer mine egne saker driter hun i å svare". 

Hun tramper også rundt med høye hæler innendørs hele dagen, også på kvelden og natta. Dette er fordi "hun gidder ikke vaske så ofte så det er bedre". Hun mener at ingenting av det overnevnte kan høres ned til meg, hun er jo så stille... Selv om jeg har tatt lydopptak med telefonen og sendt det til henne som bevis.. 

Dessverre er det ikke støy nok til å klage til styret, hun har ikke store fester, hun bare bråker noe jævlig alene. Utrolig slitsomt å føle at jeg har en ufrivillig ekkel samboer. Jeg ser ingen annen løsning enn å selge, men har ikke økonomi til det før om noen år pga tilværelsen. Jeg vil ikke bråke tilbake, av hensyn til mine øvrige naboer. 

Tips? 

Anonymkode: 4496f...79b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke klage til styret? Dette er selvfølgelig noe du kan gå til styret med!

Jeg ville også tatt opp lyden for å bevise hvor støyende hun er. 

Sitter selv som styremedlem i borettslag, og dette ville vi tatt opp med en gang. Sånn skal man ikke ha det så sent om natten.

• Liker 21
Skrevet

Selvfølgelig er dette grunn nok til å klage til styret - dere har vel ordensregler om at det skal være stille feks kl 23 - bråker hun etter det, er det grunn til å ta det opp, uavhengig av gjester. Så ta det opp med styret. Men så er det jo slik at noe bråk fra naboen må man tåle når man bor så tett, feks lyder fra sko som går i leiligheten, selv om de er høyhælte. Så noe bråk må du regne med. Men tror det er best å ta opp dette med styret - ved behov gjentatte ganger, så roer hun vel ned den verste bråkingen.

Anonymkode: 25e25...7a2

• Liker 4
Skrevet

Hun høres ut som et psykiatrisk tilfelle

Anonymkode: 018b2...637

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig kan du klage til styre ang dette! 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i blokk under en dame på 40 år som jeg føler "styrer" hverdagen min, og det er utrolig slitsomt. Jeg har fått utrolig dårlig døgnrytme, fordi hun ikke legger seg før 01-03, og bryr seg ikke om å støye frem til dette. Hver dag kommer jeg hjem, og enten spiller hun piano, eller så spiller hun musikk (høyt). Føler aldri at jeg kan slappe av eller få fred og ro hjemme, som er utrolig slitsomt. Jeg må alltid ha tv eller musikk stående på for å overdøve henne, men ofte kan bråket hennes overdøve feks tven min. Jeg kunne tenke meg å av og til ha stillhet i min leilighet uten å måtte høre på masse støy. 

Hun eier ikke sans for å ta hensyn, og kan skru på både høy musikk og spille piano midt på natta, eller sent på kvelden (f.eks kl 24 midt i uka). Jeg har sagt i fra 20-30 ganger det siste året at "Fint hvis du kan øve på piano på et annet tidspunkt, vi forsøker å sove", eller bedt henne skru ned. Ofte får jeg bare ikke svar, og når hun svarer lyver hun og sier at hun ikke bråkte i går hun sov, eller så får jeg et frekt svar om at "hvis jeg ikke passer mine egne saker driter hun i å svare". 

Hun tramper også rundt med høye hæler innendørs hele dagen, også på kvelden og natta. Dette er fordi "hun gidder ikke vaske så ofte så det er bedre". Hun mener at ingenting av det overnevnte kan høres ned til meg, hun er jo så stille... Selv om jeg har tatt lydopptak med telefonen og sendt det til henne som bevis.. 

Dessverre er det ikke støy nok til å klage til styret, hun har ikke store fester, hun bare bråker noe jævlig alene. Utrolig slitsomt å føle at jeg har en ufrivillig ekkel samboer. Jeg ser ingen annen løsning enn å selge, men har ikke økonomi til det før om noen år pga tilværelsen. Jeg vil ikke bråke tilbake, av hensyn til mine øvrige naboer. 

Tips? 

Du kan klage på pianospilling og høy musikk midt på natta - sjekk ordensregelementet deres, der står det mest sannsynlig når det skal være nattero, som regel etter enten 22 eller 23. Så høy musikk etter dette kan du klage på.

Du kan ikke klage på høy musikk før dette tidspunktet, og du kan ikke klage på at naboen din "tramper", altså går, på sitt eget gulv, uansett når på døgnet det er. Hun bor der hun også, ikke bare du, og når man bosetter seg i en blokk må man tåle at naboene også lager litt lyd.

Men som sagt: klag til styret om høy musikk når det skal være nattero

Anonymkode: 010f6...8fc

• Liker 4
Skrevet

om det ikke hjelper å snakke med henne, og du ikke vil snakke med styret, så er det flytting på deg

Anonymkode: 5604c...16d

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan klage på pianospilling og høy musikk midt på natta - sjekk ordensregelementet deres, der står det mest sannsynlig når det skal være nattero, som regel etter enten 22 eller 23. Så høy musikk etter dette kan du klage på.

Du kan ikke klage på høy musikk før dette tidspunktet, og du kan ikke klage på at naboen din "tramper", altså går, på sitt eget gulv, uansett når på døgnet det er. Hun bor der hun også, ikke bare du, og når man bosetter seg i en blokk må man tåle at naboene også lager litt lyd.

Men som sagt: klag til styret om høy musikk når det skal være nattero

Ja, man skal tåle at man bor i blokk, men det er også grad av skjønn her. Dette er bakgrunnen til at man bør ta opp lydene slik at f.eks styret selv får oppleve hvor høyt støynivået er.

Selvfølgelig kan man klage på generelt høyt støynivå, også hvis det er unødvendig tramping om natta. Dette blir jo et spørsmål om skjønn også: hvis naboen hopper bortover gulvet vil det selvfølgelig ikke være greit om det er kl 03:00 om natta.

Vi har hatt lignende klagesaker i borettslaget vårt; den ene klagen fikk medhold, den andre ikke. Begge handlet om tramping i gulvet. Den ene opplevde at barn og voksne løp bortover gulvet, samt brukte hoppeball (!) og sånn liten trampoline inne. Her fikk de som ble klaget på streng beskjed om å roe seg, det var ikke regnet som greit. Den andre opplevde det vi kan kalle "tung tråkking bortover gulvet", og her måtte naboen som klagde innfinne seg med at vi bor i blokk (og klagen ble ikke tatt til etterretning).

Allikevel. Når det er en kombinasjon av flere ulike typer støy, så tenker jeg nok at ts stiller sterkt, spesielt hvis hun faktisk kan vise til hvordan det er i form av bevis.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, SPOCA skrev:

Ja, man skal tåle at man bor i blokk, men det er også grad av skjønn her. Dette er bakgrunnen til at man bør ta opp lydene slik at f.eks styret selv får oppleve hvor høyt støynivået er.

Selvfølgelig kan man klage på generelt høyt støynivå, også hvis det er unødvendig tramping om natta. Dette blir jo et spørsmål om skjønn også: hvis naboen hopper bortover gulvet vil det selvfølgelig ikke være greit om det er kl 03:00 om natta.

Vi har hatt lignende klagesaker i borettslaget vårt; den ene klagen fikk medhold, den andre ikke. Begge handlet om tramping i gulvet. Den ene opplevde at barn og voksne løp bortover gulvet, samt brukte hoppeball (!) og sånn liten trampoline inne. Her fikk de som ble klaget på streng beskjed om å roe seg, det var ikke regnet som greit. Den andre opplevde det vi kan kalle "tung tråkking bortover gulvet", og her måtte naboen som klagde innfinne seg med at vi bor i blokk (og klagen ble ikke tatt til etterretning).

Allikevel. Når det er en kombinasjon av flere ulike typer støy, så tenker jeg nok at ts stiller sterkt, spesielt hvis hun faktisk kan vise til hvordan det er i form av bevis.

Det er jo "tung tråkking bortover gulvet" som er tilfellet her, så da er vi enige. TS kan umulig vite om det er "unødvendig"- naboen over må faktisk kunne gå på gulvet i sitt eget hjem, også på nattestid.

Spille piano om natta, derimot ...

Skrevet

Bråk på natta kan du absolutt ta med styret, ja.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo "tung tråkking bortover gulvet" som er tilfellet her, så da er vi enige. TS kan umulig vite om det er "unødvendig"- naboen over må faktisk kunne gå på gulvet i sitt eget hjem, også på nattestid.

Spille piano om natta, derimot ...

Poenget er hvorvidt dette gjøres med vilje eller ikke - altså hvis man tramper i gulvet med vilje bare for å lage kvalm. Klart man skal få gå over eget gulv, men om da lyden tas opp vil man fort klare å høre hvorvidt dette bare er normal gåing, eller en måte for denne naboen å skape mest mulig lyd.

Vi har hatt psykriatriske tilfeller i vårt borettslag hvor enkelte gjorde alt de kunne for å skape mest mulig lyd, deriblant å hoppe og tråkke hardt ned i gulvet med vilje. Og nei, det er ikke greit. Hvordan man utreder det? Vel, vi var på befaring en rekke ganger når naboen var hjemme, og man kunne høre henne hjemme. Og vi merket ganske godt når hun gikk helt normalt og når hun "gjorde seg til". Det er vel derfor jeg igjen oppfordrer å ta opp lydene for å kartlegge hva som kan sies å være innenfor normalen og ikke.

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres ut som et psykiatrisk tilfelle

Anonymkode: 018b2...637

Tenkte samme tanke. Skal ikke se bort fra at Hun er på KG og snakker varmt og godt om seg selv. 

Anonymkode: 50ee4...008

• Liker 3
Gjest Bamse20
Skrevet

Her jeg bor er det en regel i blokkene:

Det er lov og spille musikk, men det skal ikke være til sjenanse for andre beboere.

Hun burde skjønne selv at og spille piano i en blokkehus, er ikke smart.

klag til styret du. Dette har med sjenanse å gjøre å ikke noe annet.

Skrevet

I mitt borettslag er det faktisk bestemte tider det er lov til å øve og spille på instrumenter. Det er også regler på at det skal være ro i leilighetene og fellesarealer fra kl 23 til kl 06.

Det ts klager på høres absolutt ikke ut til å være ok. Ts bør klage til styret, og den bør være grundig og godt forklarende. Ta med så mange eksempler som mulig og sett på klokkeslett. Rett og slett dokumenter det.

Anonymkode: e7e78...7ac

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det å bo i blokk eller leilighet forøvrig der naboene er tett på.

Selv bor jeg  i en firemannsbolig der naboene kan finne på å støye til alle døgnets tider. Sist gang var det 3 på natta, høylytt prating etterfulgt av vill sex.

Gleder meg til jeg skal kjøpe hus.

Anonymkode: b4ee0...04e

Skrevet

Kan du ikke låne et sånt apparat som måler desibel??? Eller hva det heter 😅

Anonymkode: c256c...edf

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tips? 

Hun bruker høyhælte sko inne fordi hun ikke gidder å vaske så ofte🤔... 

Den var ny..  

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å bo i blokk eller leilighet forøvrig der naboene er tett på.

Selv bor jeg  i en firemannsbolig der naboene kan finne på å støye til alle døgnets tider. Sist gang var det 3 på natta, høylytt prating etterfulgt av vill sex.

Gleder meg til jeg skal kjøpe hus.

Nei sånn er det ikke. Alle som bor tett har regler for hva som er ok, man skal ikke trenge å finne seg i alt. Jeg forstår ikke hvorfor du for skriver som du gjør, når du må skjønne at det ikke er til noe hjelp for TS? 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun tramper også rundt med høye hæler innendørs hele dagen, også på kvelden og natta. Dette er fordi "hun gidder ikke vaske så ofte så det er bedre".

Kjøp et par tøfler med myk såle til henne i julegave. 😀 

Anonymkode: 2c3e7...73d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei sånn er det ikke. Alle som bor tett har regler for hva som er ok, man skal ikke trenge å finne seg i alt. Jeg forstår ikke hvorfor du for skriver som du gjør, når du må skjønne at det ikke er til noe hjelp for TS? 

Fordi det er helt vanlig å oppleve dette når man bor så tett innpå hverandre. Det er ikke mye man får gjort med når naboen hører på musikk på dagtid eller tramper som en elefant. TS har i tillegg klagd 20-30 ganger. Kan ikke du hjelpe TS med å finne en løsning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...