Gå til innhold

Hvorfor snakker fotballfolk om "en" Ståle Solbakken og "en" Erling Braut Haaland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen politiske kommentatorer som skriver at det er bra for Høyre å ha en Erna Solberg som leder eller at Arbeiderpartiet i Oslo lider under tapet av en Jan Bøhler, eller at truslene mot Wara sannsynligvis kommer fra en Laila Bertheussen. Men sånn snakker altså fotballfolka. I går hørte jeg på radioen at det var fint for Norge å få inn en Lars Lagerbeck for noen år siden, men at dagens generasjon spillere, som en Braut Haaland, en Martin Ødegaard og en Sander Berge, virkelig kan blomstre sammen under en Ståle Solbakken.

Hvorfor "en"? Jeg skjønner det ikke og det høres så utrolig dumt ut.

Anonymkode: 710d9...db2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen person som er like god som Braut Haaland eller Solbakken. 

Anonymkode: d324a...f85

• Liker 2
Gjest Morning Star
Skrevet

Haha. Jeg tar en råsjans og sier at det er en del av arven etter Drillo. Han var i hvert fall tidlig ute med å si det.

Skrevet

Lagt merke til det samme. Mulig det var en del av dialekten til Drillo, andre syntes det hørtes kult ut og har kopiert uten å skjønne at det høres helt dust ut og er helt feil på alle mulige måter.

Anonymkode: 2d642...969

• Liker 1
Skrevet
On 10/17/2020 at 6:01 PM, Morning Star said:

Haha. Jeg tar en råsjans og sier at det er en del av arven etter Drillo. Han var i hvert fall tidlig ute med å si det.

13 hours ago, AnonymBruker said:

Lagt merke til det samme. Mulig det var en del av dialekten til Drillo, andre syntes det hørtes kult ut og har kopiert uten å skjønne at det høres helt dust ut og er helt feil på alle mulige måter.

Anonymkode: 2d642...969

I så fall vil jeg si at det er andre ting Drillo har bidratt med som har vært mye bedre for den norske fotballen 😛 

Skrevet
På 17.10.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Det er ingen politiske kommentatorer som skriver at det er bra for Høyre å ha en Erna Solberg som leder eller at Arbeiderpartiet i Oslo lider under tapet av en Jan Bøhler, eller at truslene mot Wara sannsynligvis kommer fra en Laila Bertheussen. Men sånn snakker altså fotballfolka. I går hørte jeg på radioen at det var fint for Norge å få inn en Lars Lagerbeck for noen år siden, men at dagens generasjon spillere, som en Braut Haaland, en Martin Ødegaard og en Sander Berge, virkelig kan blomstre sammen under en Ståle Solbakken.

Hvorfor "en"? Jeg skjønner det ikke og det høres så utrolig dumt ut.

Er det ikke bare dialekt og betyr "han"? Eller refererer du til prat om visse spillertyper?

Skrevet
18 hours ago, Ezio said:

Er det ikke bare dialekt og betyr "han"? Eller refererer du til prat om visse spillertyper?

Nei, dette kommer fra folk med mange forskjellige dialekter og om alle spillere. Eksempelet i HI er reelt og det var en ekspert i NRK som sa det, men han er absolutt ikke alene om det.

Skrevet

Det er språklig jåleri. Torgeir Bjørn har det samme syndromet som langrennsekspert.

Anonymkode: af18e...84c

• Liker 1
Skrevet

Det er et utrykk. En talemåte, for at man trenger samme type spiller. Man kan også si USA trenger en Obama. Så man gjør dette i politikken også.

Ikke bare fotball, man kan "gå på en Brink" også..bli utbrent, tom, gå på en smell. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Snabeltann skrev:

Det er et utrykk. En talemåte, for at man trenger samme type spiller. Man kan også si USA trenger en Obama. Så man gjør dette i politikken også.

Ikke bare fotball, man kan "gå på en Brink" også..bli utbrent, tom, gå på en smell. 

Dette er greit, men uttrykket brukes også når det er snakk om én konkret spiller/person

»Vi har en Martin Ødegaard som kan komme inn å avgjøre kampen»

Nils Johan Semb bruker «en» foran nesten alle navn han nevner.

»Så skal vi ikke glemme at Sverige har en Frida Karlsson på 3. Etappe som vi skal passe oss for»

I disse tilfellene er «en» jåleri

Anonymkode: af18e...84c

Skrevet (endret)

I de sammenhengende er jeg enig i at det er rart. Dog ser jeg aldri sport med norske kommentatorer, har ikke gjort det på 10 år, for kvaliteten er så lav.

Endret av Ezio
Skrevet

Kanskje de ikke vet hvem det er. "Vi har en Martin Ødegaard (hvem nå det måtte være) som kan avgjøre kampen!"

Anonymkode: 095f6...a08

Skrevet

Det er en referanse til en viss spillertype eller trenertype. 

• Liker 1
Skrevet

At tilsvarende sjargong ikke forekommer utenfor fotballen er bare tull. 

Anonymkode: b3986...d75

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...