AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Kjøper dere fortsatt til barnløse voksne, eller ingen? Har det noe å si om de er sammen med dere på julaften eller ikke? Blir barnløse enslige tante sittende og se på mens resten åpner gaver? Hvis hun blir det, forventes hun fortsatt å komme med gaver til alle ungene? Barna gir jo gjerne til foreldrene, og foreldrene til hverandre, så er da tante den eneste som bare sitter der og ser på? Anonymkode: b91cf...351 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg er den tanta og er glad jeg slipper få. Det er oftest ting jeg ikke trenger eller vil ha. Anonymkode: 4a93b...5f0 13
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg gir gaver til voksne, men svarer lell. Hvis avtalen er at ingen skal gi gaver til voksne, så skal vel ikke foreldrene gi til hverandre heller. Eller barn gi til foreldre. Det er vel ikke bare den barnløse tanta som er voksen ? Anonymkode: 9bcc6...e2b 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir gaver til voksne, men svarer lell. Hvis avtalen er at ingen skal gi gaver til voksne, så skal vel ikke foreldrene gi til hverandre heller. Eller barn gi til foreldre. Det er vel ikke bare den barnløse tanta som er voksen ? Anonymkode: 9bcc6...e2b I praksis så vil gjerne de i kjernefamilien likevel gi hverandre gaver. Partnere vil gi hverandre og barn til foreldre, selv om "voksene ikke veksler gaver" Anonymkode: 4a93b...5f0 6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg gir ikke til voksne, kun barn. Anonymkode: da838...a9a 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg er den barnløse tanta. Og det er vanvittig sårende å ikke få noen gaver når du har brukt så mye penger og tid på andre. Man blir som ts påpeker bare sittende å se på. Om du går på badet 30 minutter er det ingen som merker det. Gi en tegning da, eller en vin, eller en kokebok. Bare jeg i løpet av hele den kvelden føler at noen har brukt bittelitt tid på å tenke ut hva jeg vil sette pris på. Anonymkode: 3758e...b67 39
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: I praksis så vil gjerne de i kjernefamilien likevel gi hverandre gaver. Partnere vil gi hverandre og barn til foreldre, selv om "voksene ikke veksler gaver" Anonymkode: 4a93b...5f0 Det er litt rart, syns jeg. Hadde ikke likt å sitte på julaften når en i familien ikke fikk noen gave. Anonymkode: 9bcc6...e2b 12
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 Legger til at hvis jeg visste at jeg ikke kom til å få noen gave, så hadde jeg bare kjøpt noen småting til barna. Kanskje jeg bare hadde feiret julaften alene for meg selv når familien setter så liten pris på meg. Anonymkode: 9bcc6...e2b 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøper dere fortsatt til barnløse voksne, eller ingen? Har det noe å si om de er sammen med dere på julaften eller ikke? Blir barnløse enslige tante sittende og se på mens resten åpner gaver? Hvis hun blir det, forventes hun fortsatt å komme med gaver til alle ungene? Barna gir jo gjerne til foreldrene, og foreldrene til hverandre, så er da tante den eneste som bare sitter der og ser på? Anonymkode: b91cf...351 Som påpekt - dersom dealen er «ingen gaver til voksne» så er det ingen gaver fra barn til foreldre og ingen fra partnere til hverandre. Er dealen «ingen gir til noen utenfor husholdningen» (scenarioet du skisserer) så får den «barnløse tanten» intet fra noen, og barna kun fra sine søsken og foreldre. Men «barnløse tanter» har jo andre i livet enn slekta. Hun har sin egen familie. De gir henne, vil man tro, gaver. Familie er ikke «besteforeldre-søsken-barn». Folk man velger å tilbringe livet med er familie. Slekt er folk man bare er genetisk koblet til. Hun kan jo alltids ta med seg de gavene. Og så er det jo ikke, på noe vis, vanlig at voksne eller barn drasser med seg hele gavelasset langveis. Man åpner sine gaver hjemme, i ro og mak og alene. Så drar man på julefeiring. Der åpner man gavene de som feirer gir hverandre (ja, man gir alltid gave til de man feirer med, noe annet er uoppdragent. Så da må alle enten få en gave hver fra alle de andre, eller alle gi en gave til hver av de andre) Får man besøk så åpner man det store flertallet av gaver dagen før, dagen etter eller før gjestene kommer. Skal man feire jul i flere omganger så åpner man gaver i flere omganger. Anonymkode: 54b1d...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 «ingen gave til de voksne» er noe foreldre har funnet på for å slippe å tenke på andre enn seg selv. Anonymkode: 2d529...7d7 20
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg syns det er trist, hos oss får alle gaver uansett om de er 0 eller 100.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg kjøper ikke gaver til noen. Tulletradisjon. Anonymkode: a52e1...cad 2
KvinneguidenBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøper dere fortsatt til barnløse voksne, eller ingen? Har det noe å si om de er sammen med dere på julaften eller ikke? Blir barnløse enslige tante sittende og se på mens resten åpner gaver? Hvis hun blir det, forventes hun fortsatt å komme med gaver til alle ungene? Barna gir jo gjerne til foreldrene, og foreldrene til hverandre, så er da tante den eneste som bare sitter der og ser på? Anonymkode: b91cf...351 Voksne kjøper ikke til voksne. Men den barnløse tanten får massevis av gaver fra barna!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Men «barnløse tanter» har jo andre i livet enn slekta. Hun har sin egen familie. De gir henne, vil man tro, gaver. Familie er ikke «besteforeldre-søsken-barn». Folk man velger å tilbringe livet med er familie. Slekt er folk man bare er genetisk koblet til. Hun kan jo alltids ta med seg de gavene. Anonymkode: 54b1d...1d7 Hennes familie er jo gjerne de hun feirer jul sammen med, søsken og deres barn. Ikke alltid det er noen flere som gir gaver. Min erfaring er også at par som regel gir hverandre gaver selv om de er enige i at andre voksne ikke skal få noe. Anonymkode: b91cf...351 8
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men «barnløse tanter» har jo andre i livet enn slekta. Hun har sin egen familie. De gir henne, vil man tro, gaver. Familie er ikke «besteforeldre-søsken-barn». Folk man velger å tilbringe livet med er familie. Slekt er folk man bare er genetisk koblet til. Hun kan jo alltids ta med seg de gavene. Anonymkode: 54b1d...1d7 Men, altså. Hvem er egen familie, tenker du? Når "slekta" ikke er det? Anonymkode: 3758e...b67 11
tussi680 Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 Koselig å bli satt pris på med en liten blomst i det minste. Hadde blitt skuffet, jeg er oppvokst i en familie der alle gir en gave til hverandre. 7
Hverdagsfrue Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 Gir alltid gave til ALLE vi feirer jul med. Noe annet er bare uhøflig og udannet. Spiller ingen rolle om det er en barnløs søster, eller svigermor til tanten du ikke har kontakt med resten av året. Man gir for å være hyggelig, og for å inkludere. 14
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 Vi kjøper til alle som kjøper til oss. Er ikke det en grei regel da? Vi ser litt ann hvor mye penger vi bruker på hver. Anonymkode: 638bc...dfa 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi kjøper til alle som kjøper til oss. Er ikke det en grei regel da? Vi ser litt ann hvor mye penger vi bruker på hver. Anonymkode: 638bc...dfa Inkluderer det barna deres? Altså hvis noen kjøper noe til barna deres, gir dere (eller barna) noe tilbake? Det jeg snakker om i innledningen er folk som bestemmer at "nå gir du bare til barna våre, og så gir vi ingenting til deg". Anonymkode: b91cf...351 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Her har jeg tre tantebarn. De får gave, men ikke min bror og kona. Min andre bror og samboeren har ikke barn, da får de to en gave. Så enkelt er det Mine to stesøsken får også gave. Får de barn, så er det barna som får gave. Jeg syns det er helt greit. Jeg har ikke fått gave av min bror med barn, og det er klart litt irriterende å gi gave til deres barn og aldri få noe tilbake, men det er ikke barnas feil. Ellers er det kjæresten min, foreldre, besteforeldre og svigers som får gave. Har alt for stor familie til å gi til mine fettere og kusiner med barn, og tanter og onkler. Vi gjør det slik at barna under 18 får gaver fra storfamilien, når de blir voksne så stopper vi. Anonymkode: 5cda8...59b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå