Gå til innhold

Noen som kan forklare "daglig referanseinntak"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal ta en tablett med f.eks. D-vitamin daglig, og det står at den inneholder 300% av daglig referanseinntak, er ikke dette litt rart? Får jeg ikke da 3 ganger for mye D-vitamin i meg av å ta en sånn tablett? 🤔

Anonymkode: 11b1f...779

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man skal ta en tablett med f.eks. D-vitamin daglig, og det står at den inneholder 300% av daglig referanseinntak, er ikke dette litt rart? Får jeg ikke da 3 ganger for mye D-vitamin i meg av å ta en sånn tablett? 🤔

Anonymkode: 11b1f...779

Nei det er ikke rart. Det er da et høydose tilskudd sånn at man får opp nivåene raskere. Eller om man ikke har mangel kan man da ta tilskuddet her tredje dag.

Anonymkode: 0fe65...207

• Liker 1
Skrevet

Referanseinntak handler vel om daglig minimumsinntak? Kroppen klarer heller ikke nyttiggjøre seg av/ta opp alt i en tablett.

Jeg må spise mye mer enn daglig referanseinntak for å få nok, men her spiller nok vekt og andre individuelle forskjeller inn.

Noe annet om inntak av f.eks. D-vitamin. Er man mye ute i sola og spiser mye fisk, får man i seg mye mer enn daglig referanseinntak. 

Samtidig er det ikke bra å få i seg altfor mye D-vitamin. D-vitamin er fettløselig, og for mye blir ikke skilt ut med urinen slik som bl.a. C-vitamin. Jod er et annet eksempel. Viktig for hjerne og skjelett, men for mye (over lengre tid) kan gi åreforkalkning. Man skal derfor være forsiktig med å ta kosttilskudd uten at man vet at man trenger det. Snakk med legen din.

Anonymkode: 05fc2...213

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke vitaminer og vitaminopptak en nøyaktig vitenskap heller. Man tenker at 100% av dagsbehovet er ca behov for en gjennomsnittlig person (noen ganger skilles det mellom menn og kvinner). Men det er alltid slik at noen trenger mer, og andre mindre. Samt at D vitamin man får fra solen varierer fra dag til dag

Det skal uansett mye til å overdose på akkurat D vitamin, det skjer nesten aldri, selv ved høyt inntak

Anonymkode: dce88...c3d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...