AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Når kjæresten blir ferdig utdannet vil han ha millionlønn og jeg har helt vanlig ca 500k i året. Han vil da ha råd til alt han vil, men vi diskuterer litt ang hvordan det vil fungere fremover. Mtp for eks hus, møbler, ferier osv. Jeg sier at selvom jeg har råd til en dyr luksus ferie betyr ikke at jeg er villig til å bruke så mye penger på det. Men han ønsker dyre ferier osv siden det ikke vil påvirke økonomien hans så mye. Eller for eks vil han ha en giga tv, noe som jeg heller ikke synes er nødvendig. Hvordan løser dere dette dere med forskjellig lønn? Hvordan skal man da fordele betaling hvos jeg ikke har behov for luksus osv men han ønsker det? Samme med vaskehjelp osv. Han ønsker vaskehjelp for han gidder ikke å gjøre set selv. Men jeg sier jeg ikke vil betale for det da det er helt unødvendig. Jeg sier hvis han vil ha unødvendig luksus må han betale det selv og ikke forventer at jeg er med på det. Er keg urimelig? Anonymkode: 14482...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Vi valgte felles økonomi fra første stund. Jeg tror det er eneste måten et slikt forhold kan fungere på. Eller at den som tjener mest, slik du påpeker, må tilpasse seg livsstilen til den som tjener minst. Men vår situasjon var noe annerledes. Jeg hadde tre år igjen som student, mens han fikk millionlønn. Samtidig visste vi at jeg ville ta han igjen lønnsmessig om 7-8 år. Så nå etter 18 år er det nok jeg som har bidratt mest. Likevel tok han jo en risiko disse årene. Anonymkode: f0678...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Helt enig med deg. Det er overhodet ikke urimelig! Vil han ha luksus så får han betale for det av egen lomme. Anonymkode: 81b5d...c88 4
Humle Brumle Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 Høres jo ut som om dere har tenkt til å være sammen livet ut på en måte. Da er det vel en selvfølge at dere deler på pengene? Rart at dere tenker sånn, det hadde jeg ikke orka. Hans penger er deres penger og dine penger er deres penger? Er det ikke slik det funker? 3
Nymerïa Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 Ut i fra det du skriver så har han null interesse av å se saken fra din side. Det er et elendig utgangspunkt for en framtid sammen. Forøvrig ville jeg ha ventet med å ta den millionlønna for god fisk før han faktisk har landa en slik jobb. Mange ting kan skje. Markedet kan endre seg. Han kan få dårligere karakterer enn han har sett for seg. Han kan bli syk. Osv osv. 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Vet ikke om kvinneguiden er rette stedet å spørre om slik, det er et ekkokammer her. Alle vil si at han må gi deg penger, men det er absoutt ikke et svar med to streker under Anonymkode: ff145...99a 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 Delt økonomi her, da begge synes fellesøkonomi er helt uaktuelt. Vi eier bolig 50/50, har forskjellige lån og nedbetalingstid siden han kan betale ned raskere enn meg. Men han betaler litt mer i hverdagen da, feks betaler han strømmen og når vi spiser ute. På ferier betaler han den delen som koster mest, feks betaler han flybilletter og jeg hotell eller motsatt. Han er veldig glad i å spare(det er forsåvidt jeg også, men har jo ikke like mye å legge av hver mnd som han da), så det meste han har til overs går til dette. Synes det er helt greit så lenge den som ikke tjener best forventer en annen levestandard med dyrt hus, luksusreiser, masse shopping osv. Det er jo «min egen skyld» at jeg tjener lite, så hvorfor skal jeg belaste partner som har gjort andre valg i yrkeslivet? Anonymkode: d3154...808 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Altså han tar en master han er ferdig med om et år der minstelønnen er over en million og vanlig lønn i det yrket er flere millioner. Jeg har jo råd til et helt vanlig liv, kan jo spare til en dyr ferie men det er ikke et behov jeg har. Eneste jeg ikke har råd til er luksus liksom. For eks han vil da kjøpe et stort hus til flere millioner, og jeg vil jo også eie, men har egt ikke et behov for megahus. Trenger ikke mer enn et vanlig liv liksom. Jeg sier for eks at hvis han vil ha masse greier så får han betale og jeg gjøre ekstra hjemme for å gjøre det rettferdig men han sier nei han hil ha vaskedame som gjør alt steller hjemme. Jeg vinner jo aldri. Anonymkode: 14482...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 20 minutter siden, Humle Brumle skrev: Høres jo ut som om dere har tenkt til å være sammen livet ut på en måte. Da er det vel en selvfølge at dere deler på pengene? Rart at dere tenker sånn, det hadde jeg ikke orka. Hans penger er deres penger og dine penger er deres penger? Er det ikke slik det funker? Jo det er jo det vi egt tenker men er ting jeg ikke ønsker å bruke «våre» penger på. Jeg trenger ikke den nyeste bilen, største huset, beste tven osv. Det er ting jeg ikke vil bruke penger på, men det er noe han alltid har drømt om å ha hvis han har mulighet til det. Og jeg tenker at da må han kjøpe det selv hvis han ønsker luksus. Hvorfor skal jeg måtte punge ut en ferie på 5 stjerners hotell i dubai liksom, når det holder for meg å være på et helt vanlig fint hotell. Anonymkode: 14482...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er jo det vi egt tenker men er ting jeg ikke ønsker å bruke «våre» penger på. Jeg trenger ikke den nyeste bilen, største huset, beste tven osv. Det er ting jeg ikke vil bruke penger på, men det er noe han alltid har drømt om å ha hvis han har mulighet til det. Og jeg tenker at da må han kjøpe det selv hvis han ønsker luksus. Hvorfor skal jeg måtte punge ut en ferie på 5 stjerners hotell i dubai liksom, når det holder for meg å være på et helt vanlig fint hotell. Anonymkode: 14482...1d3 Men hva sier han selv? Forventer han at dere deler på regninga på vaskehjelp? På giga TV? På luksusferie? Eller tenker han at han skal stå for kostnaden ved det? Anonymkode: b762d...e0b 3
Nymerïa Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er jo det vi egt tenker men er ting jeg ikke ønsker å bruke «våre» penger på. Jeg trenger ikke den nyeste bilen, største huset, beste tven osv. Det er ting jeg ikke vil bruke penger på, men det er noe han alltid har drømt om å ha hvis han har mulighet til det. Og jeg tenker at da må han kjøpe det selv hvis han ønsker luksus. Hvorfor skal jeg måtte punge ut en ferie på 5 stjerners hotell i dubai liksom, når det holder for meg å være på et helt vanlig fint hotell. Anonymkode: 14482...1d3 Og hva sier han når du forteller at det der har ikke du råd til? Til å ha klart en utdanning der han påstår at han får millionlønn med en gang så høres han forunderlig enkel ut i toppetasjen. Dette er jo matematikk av letteste sort. Til og med tenåringsbarna mine skjønner at det ikke er rom for å bo på femstjerners Dubai-hotell med en vanlig norsk lønn. Og er du egentlig interessert i en fyr hvis største mål i livet er å leve som om han er en nyrik russer? 5
Nymerïa Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke om kvinneguiden er rette stedet å spørre om slik, det er et ekkokammer her. Alle vil si at han må gi deg penger, men det er absoutt ikke et svar med to streker under Anonymkode: ff145...99a Nei, alle sier ikke at han skal gi TS penger, men han må forholde seg til realitetene. Og det gjør han ikke. Og dermed hadde i hvert fall jeg lurt på om han har oversolgt sine egne framtidsprospekter ganske kraftig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså han tar en master han er ferdig med om et år der minstelønnen er over en million og vanlig lønn i det yrket er flere millioner. Jeg har jo råd til et helt vanlig liv, kan jo spare til en dyr ferie men det er ikke et behov jeg har. Eneste jeg ikke har råd til er luksus liksom. For eks han vil da kjøpe et stort hus til flere millioner, og jeg vil jo også eie, men har egt ikke et behov for megahus. Trenger ikke mer enn et vanlig liv liksom. Jeg sier for eks at hvis han vil ha masse greier så får han betale og jeg gjøre ekstra hjemme for å gjøre det rettferdig men han sier nei han hil ha vaskedame som gjør alt steller hjemme. Jeg vinner jo aldri. Anonymkode: 14482...1d3 Her tjener jeg 480.000kr i året og mannen 620.000kr. Her har vi delt økonomi og vi har i tillegg en felleskonto hvor vi betaler inn eksakt samme beløp hver måned til fellesutgifter som Boliglån, strøm, internett, bil og tv + husforsikring. Personlige forsikringer, mat, telefonregning, og alt annet privat betaler vi privat og bytter blant annet på å handle. Siden jeg tjener mye mindre har jeg tilpasset meg mindre forbruk og har f.eks. 1gb mobildata abonnement jeg betaler hos ice, mens han unner seg 12gb. Han er selv veldig sparsom av natur på andre ting så han sparer mer og betaler mer ned på sitt boliglån enn hva jeg gjør. Han reiser ofte på gutteturer til utlandet mens jeg ikke har den luksusen og det går helt fint. Mannen gjør ingenting av husarbeid/klesvask eller matlaging, det gjør jeg og han gjør det praktiske med skifte bildeler og dekk, male hus, osv. Hvorfor trenger dere hushjelp? Du klarer vel selv å holde huset i ok stand i det daglige? Anonymkode: 1f577...6f3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tjener jeg 480.000kr i året og mannen 620.000kr. Her har vi delt økonomi og vi har i tillegg en felleskonto hvor vi betaler inn eksakt samme beløp hver måned til fellesutgifter som Boliglån, strøm, internett, bil og tv + husforsikring. Personlige forsikringer, mat, telefonregning, og alt annet privat betaler vi privat og bytter blant annet på å handle. Siden jeg tjener mye mindre har jeg tilpasset meg mindre forbruk og har f.eks. 1gb mobildata abonnement jeg betaler hos ice, mens han unner seg 12gb. Han er selv veldig sparsom av natur på andre ting så han sparer mer og betaler mer ned på sitt boliglån enn hva jeg gjør. Han reiser ofte på gutteturer til utlandet mens jeg ikke har den luksusen og det går helt fint. Mannen gjør ingenting av husarbeid/klesvask eller matlaging, det gjør jeg og han gjør det praktiske med skifte bildeler og dekk, male hus, osv. Hvorfor trenger dere hushjelp? Du klarer vel selv å holde huset i ok stand i det daglige? Anonymkode: 1f577...6f3 Nei vi trenger ikke noe av dette men han ønsker det for å slippe å gjøre det selv. Noe jeg synes er teit og unødvendig Anonymkode: 14482...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva sier han selv? Forventer han at dere deler på regninga på vaskehjelp? På giga TV? På luksusferie? Eller tenker han at han skal stå for kostnaden ved det? Anonymkode: b762d...e0b 17 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev: Og hva sier han når du forteller at det der har ikke du råd til? Til å ha klart en utdanning der han påstår at han får millionlønn med en gang så høres han forunderlig enkel ut i toppetasjen. Dette er jo matematikk av letteste sort. Til og med tenåringsbarna mine skjønner at det ikke er rom for å bo på femstjerners Dubai-hotell med en vanlig norsk lønn. Og er du egentlig interessert i en fyr hvis største mål i livet er å leve som om han er en nyrik russer? Jeg tror ikke han skjønner hvorfor jeg ikke ønsker å bruke penger på luksus. Fordi pengene er der jo sier han. Han ser ikke noe grunn til å ikke ha det beste når man har råd til det. Men kommer ikke til å ha råd til så mye til slutt om alt sløses bort på tull. Anonymkode: 14482...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror ikke han skjønner hvorfor jeg ikke ønsker å bruke penger på luksus. Fordi pengene er der jo sier han. Han ser ikke noe grunn til å ikke ha det beste når man har råd til det. Men kommer ikke til å ha råd til så mye til slutt om alt sløses bort på tull. Anonymkode: 14482...1d3 Da er problemet deres i større grad ulike verdier enn ulik økonomi. Anonymkode: d3060...0a1 6
Nymerïa Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke han skjønner hvorfor jeg ikke ønsker å bruke penger på luksus. Fordi pengene er der jo sier han. Han ser ikke noe grunn til å ikke ha det beste når man har råd til det. Men kommer ikke til å ha råd til så mye til slutt om alt sløses bort på tull. Anonymkode: 14482...1d3 Jeg tror du skal tenke nøye gjennom dette, TS. Du velger selvfølgelig selv hvem du vil være sammen med, men jeg kan si med en gang at en av tingene jeg og mannen har til felles er synet på økonomi. Vi har middels eller litt under middels inntekt og mindreårige barn, likevel er vi gjeldfrie (ikke noen gavmilde foreldre). Vi er rett og slett nøkterne og jordnære mennesker som har glede av helt andre ting enn forbruk og dermed sparer vi en del også. Og vi er samkjørte i hva vi lærer barna om penger. Som personen over sier, det høres ut som om dere har helt forskjellige personligheter, det er ikke bare forventa inntekt som skiller dere. Og for å være helt ærlig så synes jeg det er kjæresten din som er helt på viddene. Han har, hvis ambisjonene hans holder vann, en fantastisk mulighet til å bygge seg formue og bli økonomisk uavhengig i ung alder og så har han tenkt å heller skusle det bort på dill. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå