Gå til innhold

Radonmåling - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nylig en fin elektronisk enhet som måler radon. Nå har det gått 24t siden jeg satt den på soverommet og det viser allerede 104 😮 I brukeanvisningen sto det at man må måle 2 måneder høst-vinter og ta gjennomsnittsverdien (langvarig), noe enheten viser sammen med den kortvarige verdien. Hvis den er på 104 etter bare 24t, kommer det bare til å stige? Vi flyttet i huset for 1 måned siden.

Dere som har erfaring med radonmåling, hva kan man gjøre selv av tiltak og hva som kan gjøres av firma mot betaling?

Anonymkode: 3ea75...d41

Skrevet

Gjennomsnittet kan bli høyere. Konsentrasjonen er høyest om vinteren. Den skal henge minst 60 dager.

Du kan sette inn vifte i fasaden, lufteluker i vinduet. Ellers må du nok ha fagfolk til større utbedringer.

Anonymkode: e5231...047

Skrevet

radon kommer opp fra grunnen, om du har kjeller vil det hjelpe veldig godt med ventilering i kjeller, da reduseres mengden radom som kommer opp i 1 etg.

dette kan gjøres enkelt med en vifte (feks baderomsvifte) og noen veggventiler.

konsentrasjonen i grunnen er lik året rundt, men om vinteren lufter folk gjerne mindre en om sommeren, derfor blir målinger høyest på vinter.

Anonymkode: 6570c...01f

Skrevet

Takk for svar. Jeg sjekket måleren i dag og den viser 92 kortvarig lesing. Så det har sunket litt siden i går. Det er et soverom på bakkeplan. Alle rom på bakkeplan har store vinduer og i tillegg sånn lufteluke på veggen. Badet på bakkeplan har også vindu og sånn luftelukke på veggen. Boden på bakkeplan har 2 lukkevifter, men bod er jeg ikke så opptatt av siden vi ikke oppholder oss der. Det er mest soverommet og badet jeg tenker på.

TS

Anonymkode: 3ea75...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...