AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg kjøpte nylig en fin elektronisk enhet som måler radon. Nå har det gått 24t siden jeg satt den på soverommet og det viser allerede 104 😮 I brukeanvisningen sto det at man må måle 2 måneder høst-vinter og ta gjennomsnittsverdien (langvarig), noe enheten viser sammen med den kortvarige verdien. Hvis den er på 104 etter bare 24t, kommer det bare til å stige? Vi flyttet i huset for 1 måned siden. Dere som har erfaring med radonmåling, hva kan man gjøre selv av tiltak og hva som kan gjøres av firma mot betaling? Anonymkode: 3ea75...d41
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Statens strålevern har skrevet noe om dette https://dsa.no/radon/tiltak-mot-radon Anonymkode: c9a44...236
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Gjennomsnittet kan bli høyere. Konsentrasjonen er høyest om vinteren. Den skal henge minst 60 dager. Du kan sette inn vifte i fasaden, lufteluker i vinduet. Ellers må du nok ha fagfolk til større utbedringer. Anonymkode: e5231...047
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 radon kommer opp fra grunnen, om du har kjeller vil det hjelpe veldig godt med ventilering i kjeller, da reduseres mengden radom som kommer opp i 1 etg. dette kan gjøres enkelt med en vifte (feks baderomsvifte) og noen veggventiler. konsentrasjonen i grunnen er lik året rundt, men om vinteren lufter folk gjerne mindre en om sommeren, derfor blir målinger høyest på vinter. Anonymkode: 6570c...01f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Takk for svar. Jeg sjekket måleren i dag og den viser 92 kortvarig lesing. Så det har sunket litt siden i går. Det er et soverom på bakkeplan. Alle rom på bakkeplan har store vinduer og i tillegg sånn lufteluke på veggen. Badet på bakkeplan har også vindu og sånn luftelukke på veggen. Boden på bakkeplan har 2 lukkevifter, men bod er jeg ikke så opptatt av siden vi ikke oppholder oss der. Det er mest soverommet og badet jeg tenker på. TS Anonymkode: 3ea75...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå