Trude29 Skrevet 28. juli 2005 #2 Skrevet 28. juli 2005 Jeg lagde gryterett og hadde ris og salat ved siden av. Var veldig populært det. Men i dag ville jeg kanskje heller satset på tapas. Synes det er veldig godt, men kanskje vanskeligere å beregne ? Kommer jo veldig an på hvor mange dere blir. Tror vi var rundt 20. Lagde alt fra grunnen av så det tok jo litt tid. Men mye kan jo gjøres på forhånd. Lykke til !
Arkana Skrevet 28. juli 2005 #3 Skrevet 28. juli 2005 Kommer an på hvor mange som var invitert. Gryterett med ris/pasta, salat og baguetter ville jeg nok servert hvis det var veldig mange. Eller lasagne (i langpanne) med salat og baguetter til. Til litt færre kanskje hjemmelaget pizza, med forskjellige fyll så alle blir fornøyde. Eller pai, 1, 2, 3 ++ stykker avhengig av hvor mange som er invitert. Lag forskjellige paier, så finner alle noe de liker. Og mange paier kan lages dagen i forveien og serveres kalde. Grillmat er også populært, og det er enkelt å lage diverse tilbehør som potetsalat, couscoussalat, pastasalat, grønnsaksspyd e.l og så grille litt forskjellig avhengig av hva folk vil ha.
Gjest Dilla Skrevet 29. juli 2005 #5 Skrevet 29. juli 2005 Hvis det er nå som sommeren, synes jeg spekemat er passende.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 Jeg laget tapas til min 30-årsdag og vi var ca 30 stykker. Mye arbeid, men det går an å ta en del snarveier. Og det var utrolig vellykket.
Ada Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Vi skal ha 30-års-lag nå til høsten for ca. 30 personer. Det jeg satser på er å ha retter du kan spise stående - vi har ikke sitteplass til 30 stykker. Derfor har jeg tenkt å lage masse småretter som kan spises med en drink i den ene hånda Vi følger ikke noe bestemt "kjøkken", men lager litt av alt det vi liker og sørge for at det er i et hendig format. Bl.a Små grillspyd med kongereker, kylling, kjøttboller etc. Små glass fylt med gazpacho Diverse grilla grønnsaker surret inn i spekeskinke Snitter Frukt Ost
minnea Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2005 Festen skal ikke være før i begynnelsen av november og da er det vel ikke helt passende med spekemat.. Siden det er så mange syns jeg det blir litt pes å lage tapas retter, det er vanskelig å beregne og jeg vil at det skal være litt lettvint å lage evt. at det går ann og bestille. Det er ikke jeg som skal ha 30 års laget, men den som skal ha det er ikke en sånn "matperson" om dere forstår. Dvs. han er ikke så nøye på at det er gjennomført og velgjort, men at det skal være godt og enkelt og rydde bort etterpå slik at festen kan fortsette uten at 10 stk står å stresser på kjøkkenet etterpå. Det er det som er med å arrangere slike fester når man leier lokalet, man blir så stresset for at alt skal gå riktig for seg og at alle skal være fornøyde.. Det skal ikke være mye å rydde opp dagen etterpå og da blir det til at man ikke klarer å være helt tilstede på festen selv. Derfor syns jeg det er litt av poenget og ikke lage det så "vanskelig" når det er en sånn type fest. Skulle det vært færre folk og i en litt annen setting ville jeg nok godt for tapas ja, men må si at her heller det vel mer mot gryterett??? Er ikke det litt kjedelig eller????
Annie Skrevet 29. juli 2005 #11 Skrevet 29. juli 2005 Om hovedgjesten ikke er så nøye, hvorfor ikke ha noe så lettvint som pølse i prød eller lompe?
Nilma Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 her heller det vel mer mot gryterett??? Er ikke det litt kjedelig eller???? ← Dersom gryterett betyr Toro med kjøttdeig, ja da er det kjedelig og ufattelig kjipt! Men det finnes mange gode gryteretter man kan lage selv fra bunnen, som er enkle å lage og kan forberedes i forveien. F.eks. Biff Stroganoff (ikke så originalt, men veldig godt når det lages skikkelig) eller en deilig karrigryte (jeg pleier å lage en som serveres med små skåler med peanøtter, chutney mm. ved siden av, veldig enkelt, samtidig som tilbehøret "gjør litt mer av seg").
Calla Skrevet 29. juli 2005 #13 Skrevet 29. juli 2005 Gulasj går jo også an å lage. Har selv servert det i flere selskaper. Kan lages god tid i forveien. Nydelig med et stykke godt brød til! Lasagne var jo også en god ide. Ellers er jo baccalao godt, og enkelt å lage i store porsjoner...det eneste er vel at klippfisken er litt for dyr.. Lykke til!
minnea Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #14 Skrevet 29. juli 2005 Tenkte ikke på toro gryterett nei.. Det var virkelig ikke i mine tanker, når jeg sier gryterett er det med godt kjøtt lagd fra bunnen og med tilbehør. Pølser i lompe..? Greit det ikke trenger å være fancy men...
Gjest piaf Skrevet 29. juli 2005 #15 Skrevet 29. juli 2005 Det fine med en hjemmelaget gryterett er at den kan lages klar dagen før (under forutsetning av at du kjøler den fort ned og lagrer den kaldt til den skal varmes opp igjen). De fleste gryteretter blir faktisk bedre av å stå en dag - smakene blandes bedre og kommer tydeligere frem. Gryter eller fyldige supper er også fin vintermat. Jeg har to forslag. Chili con carne, med et par sorter bønner, blandet grønn salat med god vinaigrette, rømme og hjemmelaget guacamole. Eller osso buco med lam, og ris med gurkemeie eller safran ved siden av: Osso buco med lam Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte (du kommer jo åpenbart til å trenge en diger en! ). Ha i hermetiske tomater, laurbærblad, timian, litt salt og pepper, og kok opp. (Omtrentlig mengdeberegning: 1/2 løk, 1/4 sellerirot, 2 gulrøtter og 1/2 boks tomater per pers). I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene (ca. 200-300 gram per pers? det er jo stykker med bein ) og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker fårikålkjøttstykker - som ofte har ganske mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt). Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie (safran til 17 pers kan jo definitivt bli i heftigste laget mht budsjett). Ris med gurkemeie smaker godt det også. Og estetisk sett gjør det samme nytte: Gul ris mot tomatrød saus med prikker av hvit selleri, oransje gulrot og grønn persille.
Gjest piaf Skrevet 29. juli 2005 #16 Skrevet 29. juli 2005 Presisering: Kjøttet du bruker til osso buco med lam kan altså være fårikålkjøtt, eller ideelt sett skivet bog eller skiver av stek hvis du vil spandere det.
Brunhilde Skrevet 30. juli 2005 #17 Skrevet 30. juli 2005 Jeg syns en god chili con carne (med kjøtt, ikke kjøtdeig) er et alternativ. Servert med godt brød og rømme må det da kunne kvalifisere som festmat?
Gjest Murie Skrevet 18. april 2008 #18 Skrevet 18. april 2008 Skal feire 30 års dagen til min samboer nå i slutten av mai. Han bryr seg ikke så veldig hva som blir servert. MEN, jeg har planlagt koldtbord med masse god mat og en gryterett (med kjøtt, ikke kjøttdeig) og ris! Dette er til familie selskap, når vi skal ha "festen" tenker jeg det blir små kanapeer, forskjellige oster, pølser og diverse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå