Gå til innhold

Svangerskaps diabetes igjen i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde diabetes sist jeg var gravid for 3 år siden. Fødte naturlig og ble ikke satt igang på overtid. Spiste kun bra og slapp insulin.. nå er jeg gravid igjen og i uke 28. Var på vektkontroll og barnet er fin og ikke eksimert stor. Men legen sa det kan bli aktuelt å sette igang før terminen? Tar ikke insulin denne gangen heller  ... Hvorfor sa hun dette mon tro? 

Anonymkode: fb157...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er et risikosvangerskap om man har svangerskapsdiabetes :)

Anonymkode: 20dbc...27f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det er et risikosvangerskap om man har svangerskapsdiabetes :)

Anonymkode: 20dbc...27f

Skjønner det men sjansene for å bli satt igang før er vel minimalt? 

Skrevet

Med insulinkrevende svangerskapsdiabetes er i hvert fall standarden igangsettelse to uker før termin.

Jeg måtte bruke insulin i begge mine graviditeter tross bra kosthold da jeg ikke klarte å kontrollere det fastende blodsukkeret. (3 målinger over på to uker med kostholdsregulering = insulin på mitt sykehus)

Første gang fødte jeg prematurt og andre gang ble det igangsettelse i uke 38. 

Venninne med ikke-insulinkrevende svangerskapsdiabetes ble satt i gang på termindato.

Anonymkode: 93f60...e4e

Skrevet

Jeg er i uke 32. Kostregulert for 4 år siden med førstemann, men må ta insulin denne gangen. 

I følge lege skal alle med svangerskapsdiabetes inn til vektkontroll i uke 36. Dersom det er indikasjoner på lite eller stort barn skal du inn på nytt i uke 38. Samme hvis de er usikker. Det blir da vurdert igangsettelse. Det er ingen automatikk i at du blir satt i gang så lenge du og baby har det fint. Du skal også på overtidskontroll til temindato (Du skal altså ikke gå over tiden uten å sjekkes nøye) dersom du enda ikke har født.

Det er for øvrig nesten like normalt med små barn fordi morkaken ikke fungerer skikkelig som med store barn fordi barnet får for mye sukker. Begge deler er grunn til å sette i gang før termin. 

Jeg får også ekstra oppfølging fordi førstemann var godt under 3 kg til tross for SD. De er bekymret for dårlig morkakefunksjon denne gangen også

Anonymkode: a3b07...440

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde diabetes sist jeg var gravid for 3 år siden. Fødte naturlig og ble ikke satt igang på overtid. Spiste kun bra og slapp insulin.. nå er jeg gravid igjen og i uke 28. Var på vektkontroll og barnet er fin og ikke eksimert stor. Men legen sa det kan bli aktuelt å sette igang før terminen? Tar ikke insulin denne gangen heller  ... Hvorfor sa hun dette mon tro? 

Fordi du har en tilstand hvor det kan bli aktuelt, og da må hun informere litt om mulig  forløp. Hvis hun ikke hadde sagt det og det plutselig kom frem senere kunne det også blitt galt. Da kunne vi fått en tråd her som sa "hvorfor ble ikke det nevnt tidligere?" ;)

Anonymkode: 5f735...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...