AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg har en venninne som har tatt helt av med fjellturer, de siste to årene. Hun er sylslank, så det er ikke for å slanke seg, hun har heller ikke ryggplager. Hun har vært lenge arbeidsledig i noen år og har derfor ikke hatt noe å fylle dagene med. Hun har vært på fjelltur 5-6 dager i uken, og det er turer fra 3 til 6 timer. Det siste året har det blitt lange toppturer både sommer som vinter, og hun er på alle toppene i fylket. Hun har nå fått seg en jobb med varierende stillingsprosent, da hun er ringevikar. Noen uker kan hun jobbe 30%, neste uke 150%. Så snart hun er ferdig med jobb slenger hun seg i bilen, og kjører til nærmeste fjell,selv om kl er 16-17 om ettermiddagen. Jeg tenker at det er flott at hun er fjellgeit, men at det har gått litt langt. Det eneste hun klarer er å gå i fjellet, og jeg tror dette har blitt som en terapi for et eller annet. Vi bor i hver vår del av landet og i fjor var hun 5 dager på besøk hos meg. Da hadde hun med seg fjellstøvler og turklær for å komme seg opp i fjellene der jeg bor. Hun klarte da ikke å la vær å gå i fjellet på 5 dager! Jeg ble ikke med fordi jeg hadde ikke lyst å gå 6-7 timer lange iskalde fjellturer i -5grader 🥶 Er ikke dette litt pussig? Anonymkode: b0ddf...1b6
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Anoreksi? Ortoreksi? Hvordan forholdet hun seg til mat, kropp og vekt? Enig i at det ikke høres sunt ut. Endret 17. oktober 2020 av Uatskillelig 7
Boblee Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Spør henne hvordan hun har det, hvorfor hun går så ofte og mye på tur. Den som spør får ofte svar. Så kan du jo ut fra svarene avgjøre om det er noe bekymringsverdig bak. 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 17. oktober 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Anoreksi? Ortoreksi? Hvordan forholdet hun seg til mat, kropp og vekt? Enig i at det ikke høres sunt ut. Kanskje en bare liker å gå i fjellet? Må det stilles diagnoser hele tiden? Anonymkode: 847d1...e59 112
Blackbird Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 Har også en venninne som går på fjellet nesten daglig. Hun har vært alvorlig syk og har begynt å gå som opptrening og mental terapi. Jeg tror når man først kommer i gang, så blir det som et dop, som annen trening som jogging eller sykling som en må gjøre hver dag. I perioder jeg trener "mye" har jeg bagen i bilen, klar til å dra på treningssenter eller svømmehall etter jobb. Det hun gjør er kanskje litt voldsomt, men jeg ser ikke helt forskjellen på å trene flere timer hver dag eller gå tur i fjellet...? Hun har forhåpentligvis kun seg selv å tenke på, og det er kanskje også en av grunnene til at hun har mulighet så ofte (?) 33
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 12 minutter siden, Uatskillelig skrev: Anoreksi? Ortoreksi? Hvordan forholdet hun seg til mat, kropp og vekt? Enig i at det ikke høres sunt ut. Hun er opptatt av sunt kosthold, det har hun vært hele livet sitt, samtidig som hun er veldig økonomisk og bruker kun det hun må på mat. Hun spiser mest grønnsaker og spagetti med raspet hvitost på. Ts Anonymkode: b0ddf...1b6
Ellevill Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Hvorfor er det rart at hun liker å gå toppturer? Hadde det vært like rart om hun syklet, jogget, spilte golf, spilte i band? 35
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 13 minutter siden, Boblee skrev: Spør henne hvordan hun har det, hvorfor hun går så ofte og mye på tur. Den som spør får ofte svar. Så kan du jo ut fra svarene avgjøre om det er noe bekymringsverdig bak. Jeg vet hvordan hun har det for hun snakker veldig mye om sitt indre følelsesliv, og hun har ikke hatt det alltid så bra. Hun er nok en rastløs type som helst vil bare reise og så jobbe litt innimellom. Hun har vært deppa de siste par årene fordi hun ikke har fått de jobbene hun ønsker, og hatt uflaks med de typene hun roter seg borti på Tinder. Det siste året har hun fått både jobb og bolig, men fortsetter å gå på tur kanskje enda mer.. Jeg merker jo også selv at det er bra å gå på tur, men jeg forstår bare ikke at hun ikke blir lei? Hun er ute og trasker mange dager i uken, uansett vær og årstid. Jeg hadde blitt møkklei Ts Anonymkode: b0ddf...1b6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 2 minutter siden, Ellevill skrev: Hvorfor er det rart at hun liker å gå toppturer? Hadde det vært like rart om hun syklet, jogget, spilte golf, spilte i band? Det er ikke rart at hun liker å gå på toppturer, men er det så vanlig å gjøre det 5-6 dager per uke? Og kanskje gå vanlig fjellturer de resterende to dagene i uken? Ts Anonymkode: b0ddf...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 Kanskje hun bør flytte til et sted hun får seg en jobb👍👍 Oslo trenger folk ! Anonymkode: 27f65...ab9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Så lenge hun er sunn og frisk, og spiser helt normalt, så kan jeg ikke skjønne at det er grunn til at du skal bry deg. Hun er et voksent menneske som må få bestemme sine interesser selv. Det er verre ting å beskjeftige seg med enn å gå i fjellet, og så lenge du slipper å bli med om du ikke vil, så er det vel ingen grunn til bekymring. Anonymkode: 3aa41...72f 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 Må da være måte på å sykeliggjøre folk. Så istedenfor å råtne bort bak mobil- og tvskjerm så velger hun fysisk aktivitet som er godt for både kropp og sjel. Anonymkode: cf4dd...735 42
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart at hun liker å gå på toppturer, men er det så vanlig å gjøre det 5-6 dager per uke? Og kanskje gå vanlig fjellturer de resterende to dagene i uken? Ts Anonymkode: b0ddf...1b6 Hva mener du med toppturer da? Hvor lenge går hun? Om er slik at hun går flere timers tur etter arbeid, og ikke kommer hjem før sent på natten, syns jeg jo det er rimelig spesielt. Eller om turene er tvangspreget, og at hun ikke går fordi hun liker det. Men ellers er det jo en flott fritidsinteresse. Det er viktig å holde seg i god form, og så absolutt noe jeg burde bli bedre på! Anonymkode: 3a316...b6b 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 Min søster er slik, det hjelper på psyken hennes. Mye pga ADHD og dårlig oppvekst. Anonymkode: b4874...405 5
Hoppetaujenta Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 Hvis det ikke er et problem for henne; ikke lag et problem av det. Jeg skulle gjerne ha vært den som kunne ha reist avsted med utrustning, sekk og niste, så ofte jeg bare hadde lyst. Turgåing er fint for kropp og sjel og "toppturer" med fin utsikt i tillegg er helt sikkert lønn for strevet. Hun er veldig aktiv, ts er det kanskje ikke. Sånn er det å være menneske. Aksepter forskjellene og del det en har felles. 20
Fra Vestlandet Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg synes heller ikke at det nødvendigvis er veldig unormalt. Jeg bor selv et sted med masse turmuligheter, og jeg er ute på tur så ofte jeg kan. Særlig om sommeren. Da kan det ofte være daglige turer på både to og tre timer. I helgen kanskje overnatting i telt også. 6
Gjest OGI Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 Så tøft, gled deg over at venninna di koser seg på tur.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 Syns ikke dette er rart. Trener selv og jeg trener hver dag med det jeg driver med. Har også med meg utstyr da jeg reiser noe sted og skal være der i flere dager i strekk. Tenker litt at du er slapp og lat og litt misunnelig? Kunne du ikke ha blitt med på en tur da hun var hos deg? Hun hadde jo sikkert tatt hensyn. Anonymkode: ef0f6...82a 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i hver vår del av landet og i fjor var hun 5 dager på besøk hos meg. Da hadde hun med seg fjellstøvler og turklær for å komme seg opp i fjellene der jeg bor. Hun klarte da ikke å la vær å gå i fjellet på 5 dager! Jeg ble ikke med fordi jeg hadde ikke lyst å gå 6-7 timer lange iskalde fjellturer i -5grader 🥶 Er ikke dette litt pussig? Jeg vil si det er litt pussig å ikke kunne delta en dag på en fjelltur med en venninne som det ellers virker til at du bryr deg veldig mye om hva gjør. Det var vel en mulighet for å finne en kortere tur? Anonymkode: 8b9fe...b50 18
AllahBallah Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hvordan hun har det for hun snakker veldig mye om sitt indre følelsesliv, og hun har ikke hatt det alltid så bra. Hun er nok en rastløs type som helst vil bare reise og så jobbe litt innimellom. Hun har vært deppa de siste par årene fordi hun ikke har fått de jobbene hun ønsker, og hatt uflaks med de typene hun roter seg borti på Tinder. Det siste året har hun fått både jobb og bolig, men fortsetter å gå på tur kanskje enda mer.. Jeg merker jo også selv at det er bra å gå på tur, men jeg forstår bare ikke at hun ikke blir lei? Hun er ute og trasker mange dager i uken, uansett vær og årstid. Jeg hadde blitt møkklei Ts Anonymkode: b0ddf...1b6 Der har du hele problemet ditt. Du forsøker forstå henne ut ifra deg selv og dine egne interesser. Og, du kommer selvfølgelig til å benekte dette, men: tipper du er litt misunnelig. Endret 17. oktober 2020 av AllahBallah 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå