AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Samboer og jeg skal feire jul med hans familie i år. Svigermor gleder seg som bare det, «alle barna samlet med samboere og barnebarn» Hun er veldig glad i samboeren min, jeg opplever at hun setter pris på meg og. Så... Samboeren min ønsker ikke å feire jul med de i år da hans brors samboer skal være der og han blir gal på bare tanken av å tilbringe flere timer i hennes nærvær. Jeg kan og bli sliten av henne, hun er veldig egosentrisk og kan til tider være sarkastisk på en umoden måte. Litt hoven kanskje, føler at han henger litt etter på enkelte ting aka ungdomsskole fakter. I bunn å grunn trives han dårlig med sin egen familie, men det er hun han påpeker som største problem. Jeg for min del er usikker på om jeg klarer være enig i at vi skal hoppe over et år da jeg vet dette betyr så mye for svigermor. Jeg får vondt av tanken på at hun skal bli såret og lei, og jeg føler vi bør «ofre» for hennes del. Jeg tror og at dette vil være vondt for søsknene hans. Selv har jeg ikke tenkt noe særlig på det, men nei, jeg kan ikke si jeg gleder meg heller. Any thougths? Anonymkode: 2de9e...952
Blackbird Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Komme til middag og dra etter gaver /dessert? 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 Om det er snakk om noen timer på julaften, tenker jeg at han bare må ta seg sammen og heller unngå svigerinnen i størst mulig grad. Det går også an å gi beskjed til svigerinnen på en ok måte, om hun går for langt. Ellers kan dere prate mest med andre som er trivelige. Er det slik at dere må være der over flere dager sammen med dem, kan jeg skjønne at dere heller vil finne på noe annet i jula. Men samtidig skriver du at han trives dårlig med egen familie, gjelder det da alle? Hva er i så fall bakgrunnen for det? Om så er tilfelle, ser jeg jo ikke noen grunn til at dere på død og liv skal feire jul med hans familie, uavhengig om det er snakk om noen timer eller dager. Anonymkode: 49305...ae7 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, Blackbird skrev: Komme til middag og dra etter gaver /dessert? Godt forslag, vi er til sammen 12 stykker så ser for meg det kanskje har gått 4-5 timer bare på den biten der Anonymkode: 2de9e...952
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er snakk om noen timer på julaften, tenker jeg at han bare må ta seg sammen og heller unngå svigerinnen i størst mulig grad. Det går også an å gi beskjed til svigerinnen på en ok måte, om hun går for langt. Ellers kan dere prate mest med andre som er trivelige. Er det slik at dere må være der over flere dager sammen med dem, kan jeg skjønne at dere heller vil finne på noe annet i jula. Men samtidig skriver du at han trives dårlig med egen familie, gjelder det da alle? Hva er i så fall bakgrunnen for det? Om så er tilfelle, ser jeg jo ikke noen grunn til at dere på død og liv skal feire jul med hans familie, uavhengig om det er snakk om noen timer eller dager. Anonymkode: 49305...ae7 Vi har tenkt på å gi beskjed flere ganger, men har blitt så satt ut eller irritert at det har stoppet helt opp. Det er bare snakk om en kveld. Ja, det kan du riktig spørre om. Jeg tror det er hele gjengen samlet, mye volum og støy som tapper når han selv er ganske rolig av seg. Han ønsker heller å vente til neste år, da er ikke svigersøster tilstede. Er bare det at jeg lovet svigermor dette året, liker ikke å ikke kunne stå for det jeg sier eller glede folk på falskt grunnlag. Men har uansett sagt til han at om han tar den avgjørelsen så får han ta en prat med moren og fortelle hva som er grunnen helt åpenhjertig. Anonymkode: 2de9e...952
Blackbird Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt forslag, vi er til sammen 12 stykker så ser for meg det kanskje har gått 4-5 timer bare på den biten der Anonymkode: 2de9e...952 Det er jo den viktigste biten... så hvis dere allerede har sagt ja og svigermor gleder seg så er det vanskelig å snu om. (Men heller ikke for sent, tross alt noen uker til). Mange par lager sin egen jul når de får egen bolig eller iallefall egen familie. Lager egne tradisjoner og har heller gjester hos seg. Så om dere vil det, så er det jo fullt mulig å finne på andre ting, også ha egen jul hjemme hos dere selv. Det kan være slitsomt å alltid MÅTTE til den og den annenhver jul, familieregler, tradisjoner og krav som må innfris.. Men det er faktisk dere som bestemmer hva dere skal gjøre, og det er lov å takke nei til en invitasjon, eller ombestemme seg om man har takket ja (selv om svigermor blir lei seg). I dette tilfellet ville jeg nok sagt til samboer at han får forklare til sin mor hvorfor dere evt kutter ned på timene besøket varer, at han er ikke så god på slike sammenkomster, og at han har problemer med svigersøster som alltid... Blablabla. MEN at han skal legge godviljen til de timene han er der og så drar vi hjem i tide før det renner over. 1
Butterfly20 Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg syns han skal ta seg sammen for en kveld. Prøve å ha det hyggelig istedenfor å ha fokus på hvor irriterende hun er. Neste gang planlegger dere bedre så dere slipper svigerinnen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 5 minutter siden, Blackbird skrev: Det er jo den viktigste biten... så hvis dere allerede har sagt ja og svigermor gleder seg så er det vanskelig å snu om. (Men heller ikke for sent, tross alt noen uker til). Mange par lager sin egen jul når de får egen bolig eller iallefall egen familie. Lager egne tradisjoner og har heller gjester hos seg. Så om dere vil det, så er det jo fullt mulig å finne på andre ting, også ha egen jul hjemme hos dere selv. Det kan være slitsomt å alltid MÅTTE til den og den annenhver jul, familieregler, tradisjoner og krav som må innfris.. Men det er faktisk dere som bestemmer hva dere skal gjøre, og det er lov å takke nei til en invitasjon, eller ombestemme seg om man har takket ja (selv om svigermor blir lei seg). I dette tilfellet ville jeg nok sagt til samboer at han får forklare til sin mor hvorfor dere evt kutter ned på timene besøket varer, at han er ikke så god på slike sammenkomster, og at han har problemer med svigersøster som alltid... Blablabla. MEN at han skal legge godviljen til de timene han er der og så drar vi hjem i tide før det renner over. Så enig! Der er det som er den vanskelige biten, at dette har vært planlagt i nesten ett år. Den siste biten med en samtale på forhånd tror jeg nok kan gjøre ting lettere. Skal ta det opp med han, fin mal på hvordan man kan gå frem og. Takk skal du ha! Vi får planlegge og tenke oss bedre om de neste årene. Anonymkode: 2de9e...952 1
Silva Pluvialis Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg tenker det er bedre om han tar opp ubehagelighetene med broren og svigerinnen istedenfor å ty til unngåelse. Det blir slitsomt i lengden om man skal unngå et familiemedlem, og ikke kunne delta på sosiale sammenkomster om svigerinnen er der. Det setter jo en demper, og vil kunne føre til ubekvemhet og spekulasjoner. Bedre å ta det opp direkte med den det gjelder (selvsagt med forbehold om at personen ikke har gjort noe alvorlig eller er psykopat eller noe).
Xanadus Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 På 17.10.2020 den 1.56, AnonymBruker skrev: Samboer og jeg skal feire jul med hans familie i år. Svigermor gleder seg som bare det, «alle barna samlet med samboere og barnebarn» Hun er veldig glad i samboeren min, jeg opplever at hun setter pris på meg og. Så... Samboeren min ønsker ikke å feire jul med de i år da hans brors samboer skal være der og han blir gal på bare tanken av å tilbringe flere timer i hennes nærvær. Jeg kan og bli sliten av henne, hun er veldig egosentrisk og kan til tider være sarkastisk på en umoden måte. Litt hoven kanskje, føler at han henger litt etter på enkelte ting aka ungdomsskole fakter. I bunn å grunn trives han dårlig med sin egen familie, men det er hun han påpeker som største problem. Jeg for min del er usikker på om jeg klarer være enig i at vi skal hoppe over et år da jeg vet dette betyr så mye for svigermor. Jeg får vondt av tanken på at hun skal bli såret og lei, og jeg føler vi bør «ofre» for hennes del. Jeg tror og at dette vil være vondt for søsknene hans. Selv har jeg ikke tenkt noe særlig på det, men nei, jeg kan ikke si jeg gleder meg heller. Any thougths? Anonymkode: 2de9e...952 I år kan dere vel bare skylde på korona, og derfor feirer alene hjemme før å beskytte resten av familien🙂 det ville jeg gjort. 1
Gjest byråkrati Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 Hans familie, hans valg. Svigermor må nesten lære seg å tåle at dette alltid vil være et problem og at de to aldri vil være i samme hus. Å gjøre kompromiss bare drar ut lidelsen for alle. Å være innstilt på at det blir den ene eller den andre er enklere å forholde seg til psykisk. Det blir mannen din sin jobb å gi beskjed til sin mor og beklage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå