Gå til innhold

Kan arbeidsgiver forlange at jeg gjennomfører kurs på nett på fritiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått jobb i butikk. Tidligere i uka kom det en epost fra sjefen med diverse informasjon. En ting der stusser jeg veldig over og lurer på om er lov:

Kjeden har eget opplæringsprogram, som kommer i tillegg til den opplæringen som gis i butikk. Det er på nett og kan man følge det via en nettside eller en app som kan lastes ned på telefonen. Opplæringsprogrammet består av 5 trinn, hvert trinn har 10 moduler. Hver modul er beregnet til å ta rundt 15 minutter. Man må ta en test på slutten av hver modul. 

Kjeden forventer at man fullfører et trinn i måneden. 10 moduler x 15 min = 150 minutter. De forventer altså at man bruker ca 2,5 timer i måneden på dette. Det står ikke eksplisitt at man skal gjøre det på fritiden, men det er tydelig at de forventer det. Sjefen skriver at dette kan jeg f.eks. gjøre når jeg sitter på bussen, i lunsjen eller når jeg har noen minutter til overs og er sugen på kunnskap. Det står også at butikken måles på hvor raskt de ansatte gjennomfører og hvilke score vi får på testene og at de beste butikkene får penger til sosiale tiltak i belønning, så vi oppfordres til å gjøre en skikkelig innsats som "kommer alle til gode".

Kan de virkelig forlange at jeg gjør dette på fritiden uten noen form for godtgjørelse? Bør jeg bare la det gå og gjøre det? Eller kan jeg ta det opp uten å virke surmaga og vrang? Vil helst ikke komme på kant med sjefen før jeg starter...

Anonymkode: fcafb...e8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de kan ikke forlange det, vi skrev timer på tiden vi brukte på opplæringsvideoer når jeg jobbet i butikk.

Anonymkode: dafad...d63

• Liker 2
Skrevet

De kan ikke forlange det, men spørsmålet er om du lærer noe du kan ha bruk for videre i din karriere, ikke bare i denne butikkjeden, og derfor ser det som nyttig for egen del.

Anonymkode: d97d3...7c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg sier bare en ting. Organiser deg! 

Anonymkode: ecad9...43f

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen skriver at dette kan jeg f.eks. gjøre når jeg sitter på bussen

"Å? Jeg ante ikke at reise til jobb var inkludert i arbeidstida."

Neida, ikke si det, men let etter en ny jobb. Du har en useriøs arbeidsgiver og det slår bare tilbake på deg å prøve å ta det opp. Det finnes masse gode arbeidsgivere, gå for dem heller. Og fra et samfunnsperspektiv bør slike bedrifter som du arbeider i nå erfare at de gjør seg selv uattraktive for gode arbeidstakere.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, NymeriaRhoynar skrev:

"Å? Jeg ante ikke at reise til jobb var inkludert i arbeidstida."

Neida, ikke si det, men let etter en ny jobb. Du har en useriøs arbeidsgiver og det slår bare tilbake på deg å prøve å ta det opp. Det finnes masse gode arbeidsgivere, gå for dem heller. Og fra et samfunnsperspektiv bør slike bedrifter som du arbeider i nå erfare at de gjør seg selv uattraktive for gode arbeidstakere.

Arbeidstakere som ikke gidder å oppdatere seg gjør seg selv uattraktive for arbeidsgivere.

Anonymkode: 94451...84e

• Liker 1
Skrevet

Det kan de ikke uten at du får minst avspasering. De prøver seg på oss i helse også. Vi MÅ ha repetisjonskurs i medisiner. Arbeidsgiver mener dette skal gjøres uten betalt i kr eller avspasering på vår fritid, da de mener det går under at vi holder oss oppdatert faglig. Men tar vi ikke repetisjoner, ja så får ingen lov å gi medisiner, og folk dør, det har lite med å holde seg faglig oppdatert å gjøre, ergo er det jo arbeidsgiver som trenger vi gir medisiner. Vi nekter å gjøre det på vår fritid, og bruker da lading tid for å få gjort dette på jobb, da jo tiden ikke strekker til. Kurset tar også 4 timwr, da vi fikk avspasering for dette, fikk vi for to timer. 

Er slike smålige ting som gjør man missliker kommunal ledelse. Skal spare på alt og gir seg ikke før det foreligger dommer at de driver ulovlig. Og i den tiden mister man mange som akkurat i dag får nok av småligheten.

Anonymkode: 40771...e96

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Arbeidstakere som ikke gidder å oppdatere seg gjør seg selv uattraktive for arbeidsgivere.

Merkelig da at jeg ikke bruker fritid på å oppdatere meg men likevel finner jobb lett fordi jeg har et rykte som faglig sterk.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle plikter å holde seg fsglig oppdatert. Men hva er faglig oppdatert og hva er en absolutt nødvendighet for arbeidsgiver? Der er en stor forskjell. At jeg kan lover og paragrafer innen heøse, er faglig oppdatert. At jeg leser om div sykdommer og behandlinger, er oppdatert. Å gi medisiner er en del av jobben som arbeidsgiver må betale meg for å oppdatere meg på. Dog virkning/bivirkninger på mine pasienters medisiner er jeg pålagt til å lese meg opp om.

Anonymkode: 40771...e96

• Liker 2
Skrevet

Det er helt normalt å få betalt for å bruke tid på slikt. Er dere organisert på arbeidsplassen? Jeg hadde uansett bare gjort det i arbeidstiden.

Anonymkode: 338a7...bad

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at du ikke får betalt? 

Vet flere bedrifter som har digitalkurs som gir lønn basert på kurs som er tatt. De ser jo om du har tatt de eller ikke. Kanskje sjefen var uklar der. 

«Ta det når det passer deg, men du får betalt for tiden»...

Anonymkode: d04de...6a3

• Liker 1
Skrevet

Alle lignende arbeidsplasser jeg har hatt, butikker og bensinstasjoner, som har hatt sånne type kurs, har gitt betalt for tiden man bruker på å ta dem. Ville spurt sjefen om du får betalt for det eller ikke, og hvis ikke, så ville jeg krevd å få det. Butikkjobben er ikke fett betalt i utgangspunktet, og man jobber ukurante tider. Hvis de vil at man skal ta kurs, så får de betale for det også altså. 

Anonymkode: 6fd33...36b

• Liker 1
Skrevet

TS

Takk for svar.

Har vært i kontakt med en kollega jeg kjenner litt fra tidligere og i følge henne får vi ikke betalt for tiden vi bruker. Det har visst vært en del misnøye blant de ansatte rundt dette siden nettkurset ble introdusert. Det er forventet at alle ansatte gjør en "skikkelig" innsats og bidrar til godt resultat for butikken så man får belønningen kjedeledelsen frister med, dette terper visst både butikksjef og assisterende veldig på.

Skrevet

Vi hadde også diverse kurs butikken ville vi skulle gjennomføre. Jeg gjorde det alltid i arbeidstiden, uansett hvor mange pause jeg trengte fordi det var kunder i butikken. Vi stod alltid alene på jobb, så de gangene kursene skulle gjennomføres fikk jeg ikke alltid gjort alle andre arbeidsoppgaver da jeg prioriterte kunder og kurs. Vet vi var flere som gjorde det samme.

Anonymkode: 5baca...d85

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Takk for svar.

Har vært i kontakt med en kollega jeg kjenner litt fra tidligere og i følge henne får vi ikke betalt for tiden vi bruker. Det har visst vært en del misnøye blant de ansatte rundt dette siden nettkurset ble introdusert. Det er forventet at alle ansatte gjør en "skikkelig" innsats og bidrar til godt resultat for butikken så man får belønningen kjedeledelsen frister med, dette terper visst både butikksjef og assisterende veldig på.

Ja du kan kreve betaling , men dette er snakk om noen få timer . Har du akkurat fått jobben er neppe kreve kreve en god start . 

Anonymkode: 55919...404

• Liker 1
Skrevet

Det går den veien høna sparker innenfor ubrukelig hr-tøys hos butikkjedene også ja.,,,trodde xxl var ille jeg😑 jeg er meget interessert i hvilken kjede dette er for å si det mildt, evt hvilken bransje.

Anonymkode: fdb66...e5a

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det i mange kjeder. Blir forventet, du blir sett på som en dårlig arbeidstaker om du ikke gjør det.

Bare si du ønsker å gjøre det på jobb-pc, det kan de ikke nekte deg :)

Anonymkode: 37e4b...1bb

• Liker 1
Skrevet

Hadde en slik arbeidsgiver en gang. Tok aldri de kursene. Da det ble påpekt sa jeg at jeg var mer enn villig til å ta de i arbeidstiden eller få lønn for dem. Fikk da beskjed om at i arbeidstiden skulle jeg jobbe. Vel... i fritiden har jeg fri.

Anonymkode: 92c90...3a2

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja vi hadde kurs om hvor de hvite og brune eggene skulle stå i kjølen. Vil ikke si det noe jeg kan brife med videre i livet.

Anonymkode: 92c90...3a2

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du kan kreve betaling , men dette er snakk om noen få timer . Har du akkurat fått jobben er neppe kreve kreve en god start . 

Anonymkode: 55919...404

Og det er nettopp slik tankegang som både utraderer ansattes rettigheter og fører til at arbeidsgivere tar seg mer og mer til rette. Ja, det er "kun" et par timer, men så blir det plutselig flere timer, eller overtid eller hva-det-nå-måtte-være som ikke er betalt. Og plutselig har man godkjent en hel haug med ting som er ubetalt. 

Organisér deg ts og få med deg de andre. Det nytter ikke å være misfornøyde hvis dere ikke gjør noe med det.

Og hvis arbeidsgiver da blir misfornøyd, så vet man vel at den arbeidsgiveren egentlig ikke er en arbeidsgiver det er verdt å jobbe for. Jeg ville prøvd å finne meg en ny jobb.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...