AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Mannen hentet datteren sin på 13 i dag for helgen. Hun har hostet og snytt seg i ett sett hele kvelden og hun sa hun var hjemme fra skolen i går pga. feber og kaldsvette. Jeg har lavt immunforsvar, har diabetes og astma og blir veldig fort syk. Jeg forsøker å holde avstand til henne i helgen, men vi bor på bare 50kvm, så det er vanskelig. Jeg har termin med første barn om 12 dager. Gruer meg allerede nok som det er til fødselen. Hva skjer dersom jeg nå får influensa og begynner å føde? Tenker nå i disse koronatider. Skal føde i Tromsø. Er det sånn at jeg må føde hjemme da uten hjelp og ikke slipper inn på sykehuset? Hvis man er syk og vannet plutselig går og fødselen begynner så rekker man ikke koronateste seg og vente et døgn på svar før man kan slippe inn på sykehuset... kjenner jeg stresser veldig og er livredd for å bli syk nå. Det er jo rette årstiden for all slags sykdom. Anonymkode: 6a57f...3b7 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Ojj skjønner at du er stressa, håper alt går bra med dere? Har du mulighet til å være hos noen andre frem til fødsel? Tror du det kan være mulig å ringe fødeavdelingen å spørre om dette? Det hadde jo vært horribelt om du ikke skulle få hjelp fordi du har noe som kan ligne korona og som mest sannsynlig ikke er korona.. Anonymkode: f4b0e...e93 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Hei! på sykehuset hvor jeg hører til har de en egen fødestue som kan brukes som isolat til kvinner med mistenkt/påvist smitte i en eller annen form. De får da altså føde på sykehus, men må være inne på isolatet. Jeg kjenner ikke rutinene på sykehuset i Tromsø, så ikke sikkert det er likt, men vil likevel tro at de har en rutine for det. Det er ikke sånn at de kan nekte deg helsehjelp selv om du kan være smittsom. Er det mulig at datteren er hos moren frem til hun er frisk/får negativ test? Anonymkode: 661c3...519 14
powerpuffen Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor faren har hentet datteren nå rett før du har termin. Til og med hun på 13 skjønner at det er ugunstig å være sammen noen som er så nært forestående fødsel, uavhengig om det er forkjølelse, influensa, covid eller hva som helst. Synes faktisk han burde tenkt hakket lengre her. Når det er sagt så tror jeg det løser seg uansett, men jeg hadde aldri latt meg selv bli syk rett før fødsel. 48
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Har du tatt influensavaksine, som anbefalt? Ville flyktet huset.. du får jo føde, med all hjelp du trenger, men i isolasjon dersom du er syk... Anonymkode: 90cff...0f1 11
Heartbeats Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Om du skulle være syk under fødsel så får du likevel komme inn på føden. Her hvor jeg bor er det et isolat på fødestua hvor man legges inn. Og så testes du når du legges inn bare for å utelukke korona. 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Du får svar på koronatest innen fire timer på sykehuset som innlagt. Du bør IKKE få inuensa i tredje trimester pga alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse og fosterskader. Influensa er ikke kontaktsmitte, men dråpesmitte, så det blir vanskelig å unngå smitte mellom barn-voksen, særlig på så lite areal. Håper du kan bo hos foreldrene dine. Eller at jentungen er hos sin mor så lenge. Veldig dumt av din mann å hente henne til dere når du skal føde straks og hun er syk! Ta vare på deg selv og babyen. Anonymkode: 6e4cf...c53 25
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 17 minutter siden, Sprinkle skrev: Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor faren har hentet datteren nå rett før du har termin. Til og med hun på 13 skjønner at det er ugunstig å være sammen noen som er så nært forestående fødsel, uavhengig om det er forkjølelse, influensa, covid eller hva som helst. Synes faktisk han burde tenkt hakket lengre her. Når det er sagt så tror jeg det løser seg uansett, men jeg hadde aldri latt meg selv bli syk rett før fødsel. Jeg sa det til han når han kom med henne og hun hostet og harket. Han hadde sagt til exen at det var litt uhøvelig ettersom jeg kan føde når som helst og exen ble sur og sa hun skulle bort i helgen og at han hadde dette barnet fra før han måtte ta seg av og at hun dreit oppi om jeg var gravid eller ikke, tenåringen er hans barn og han har samværshelg og må da klare å ta seg av sitt eget barn på lik linje som hun har gjort i uken. Anonymkode: 6a57f...3b7 1
powerpuffen Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa det til han når han kom med henne og hun hostet og harket. Han hadde sagt til exen at det var litt uhøvelig ettersom jeg kan føde når som helst og exen ble sur og sa hun skulle bort i helgen og at han hadde dette barnet fra før han måtte ta seg av og at hun dreit oppi om jeg var gravid eller ikke, tenåringen er hans barn og han har samværshelg og må da klare å ta seg av sitt eget barn på lik linje som hun har gjort i uken. Anonymkode: 6a57f...3b7 Her snakker vi virkelig om folk som tror at verden snurrer rundt seg selv. Ufyselig. Utrolig kult å reise bort å kanskje smitte mange flere istedenfor at datteren og moren kunne holdt sammen i helgen 🙂 31
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt influensavaksine, som anbefalt? Ville flyktet huset.. du får jo føde, med all hjelp du trenger, men i isolasjon dersom du er syk... Anonymkode: 90cff...0f1 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får svar på koronatest innen fire timer på sykehuset som innlagt. Du bør IKKE få inuensa i tredje trimester pga alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse og fosterskader. Influensa er ikke kontaktsmitte, men dråpesmitte, så det blir vanskelig å unngå smitte mellom barn-voksen, særlig på så lite areal. Håper du kan bo hos foreldrene dine. Eller at jentungen er hos sin mor så lenge. Veldig dumt av din mann å hente henne til dere når du skal føde straks og hun er syk! Ta vare på deg selv og babyen. Anonymkode: 6e4cf...c53 Har du tatt influensavaksine? Det er veldig dumt for din og fosterets helse å få influensa, jeg hadde vært mer bekymret for det enn sykehuset, de legger deg bare inn på isolat så det ordner seg. Anonymkode: 3b50f...ddd 2
Cer3s Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Skynt deg å ta nfluensavaksine. Den burde du ta hvert år siden du har diabetes 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Det er ganske så usannsynlig at det er influensa, nesten ingen har fått påvist influensa per nå (bare se på fhi sine sider). Derimot er det sannsynlig at hun har vanlig forkjølelse. Barnet kan allerede i morgen ta koronatest for sikkerhets skyld, også med tanke på hvis dere skulle bli smittet (så vet dere at det ikke er korona, for mest sannsynlig er det heller ikke korona). Og selvfølgelig får du komme inn på sykehus hvis du går i fødsel, derimot får far ikke bli med dersom han har luftveissymptomer. Anonymkode: b0c18...1b7 29
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Hvorfor har ikke dattera tatt test for covid-19 enda, lirer jeg på?? Skoler stenges over alt i landet pga elever med påvist smitte. Anonymkode: f98a1...214 16
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 Stedattera di må ta koronatest i morgen! Noe så uansvarlig av faren å ta med sjukt barn hjem til deg. Flytt ut og til familie el gode venner nå, du kan ikke bli syk! Anonymkode: 31269...f0a 12
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 Er vel neppe influensa om hun bare hoster, har feber og kaldsvetter i en dag. Man blir jo helt utslått og sengeliggende av influensa som oftest. Forkjølelse kan gi feber, kaldsvette og hoste det òg. Se det an. Hadde det vært ditt barn hadde du neppe sagt det samme, gravid eller ei. Anonymkode: 9b397...89a 12
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 Ja, du må føde hjemme og alene. Anonymkode: bfd8c...829 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt influensavaksine? Det er veldig dumt for din og fosterets helse å få influensa, jeg hadde vært mer bekymret for det enn sykehuset, de legger deg bare inn på isolat så det ordner seg. Anonymkode: 3b50f...ddd Ja tok influensavaksine nå på torsdag når det endelig ble tilgjengelig hos min fastlege. Jeg ringte om det i september, men den var ikke kommet. Så jeg var av de første hos fastlegen min som fikk det nå på torsdag. Anonymkode: 6a57f...3b7 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er vel neppe influensa om hun bare hoster, har feber og kaldsvetter i en dag. Man blir jo helt utslått og sengeliggende av influensa som oftest. Forkjølelse kan gi feber, kaldsvette og hoste det òg. Se det an. Hadde det vært ditt barn hadde du neppe sagt det samme, gravid eller ei. Anonymkode: 9b397...89a Nå har jeg vært innlagt på sykehuset 4 ganger på to år med lungebetennelse etter å ha blitt smittet av forkjølet folk, er det jeg tenker på! Anonymkode: 6a57f...3b7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 Hun har ikke influensa. Da ville hun vært sengeliggende. Mener du helt alvorlig at barnet hans ikke skal få være der bare fordi hun er forkjølet? Og hvorfor velger dere å være en familie på 4 og bo på bare 50 kvadrat? Det er knøttlite. Anonymkode: 2c68c...530 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 Eksen til mannen din høres bitter ut. Jeg syns dere skal bestille koronatest til stedatteren din, samt at hun (og dere) må være ekstremt nøye med vasking/spriting av hender. Uavhengig av om testen er positiv eller negativ. Får du symptomer så kan du risikere å måtte føde på isolat, så får du symptomer må du også teste deg ASAP. Synes det er hårreisende at moren hennes ikke bryr seg om at datteren potensielt kan smitte en høygravid kvinne rett før fødsel, men det er ikke så mye å gjøre med det akkurat nå. Ta forholdsregler, bruk håndsprit, kjøp antibacservietter som dere tørker av do og vask og dørhåndtak med jevnlig, hold så god avstand som mulig, ikke spis fra samme skål, mannen din må rydde opp etter at dere har spist slik at du ikke tar på hennes bestikk og glass osv. Fortsett som sagt med dette selv om testen hennes er negativ, så du slipper symptomer på noe som helst som kan ligne på covid 19. Anonymkode: 82190...4eb 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå