AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Hei. Noen av dere som har en sterilisert/kastrert hunnkatt? Hvordan er kattens oppførsel/atferd etter sterilisering kontra før? Har noe forandret seg? Og hva er forskjellen på kastrering og sterilisering? Hva er å «foretrekke»? Anonymkode: f52fc...701
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 De fleste har vel det? Jeg har to. Slipper parretrangen. Ellers er de vel som vanlige katter. Anonymkode: 6f51b...24a 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Ingen endring, men har også alltid kastrert ved ca 6 måneder, så de har ikke hatt løpetid enda uansett. Anonymkode: b29cf...fda 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 De blir roligere, og gjerne mer kosete. En tanke mindre i hode. Det er min erfaring med tidligere katter. Men som en over skriver er det jo relevant hvor gammel pus er når steriliseringen skjer. jeg tror sterilisering og kastrering er det samme for katter. Man bruker sterilisering om hunner, og kastrering for hanner. De fjerner eggstokker og livmor. Så hysterektomi (eller kastrering) er riktigere enn sterilisering, om man skal sammenligne med menneskelig terminologi. Min er nysterilisert nå, så jeg er spent på hva som vil skje, og hvor mye. Det tar en del uker før hormonene er borte etter operasjonen da. Anonymkode: 81d50...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Skrevet 17. oktober 2020 Sterilisering er når man bare kutter egglederne (og sædledere på hanner). Katten vil fortsatt få løpetid og bli parret men har ikke evnen til å reprodusere seg. Slitsomt for alle. kastrering er det som blir gjort på alle katter i dag (ingen vettug dyrlege steriliserer). Da fjernes eggstokkene (testikler på hanner). De mister løpetid og seksualdrift. Dette er helt klart foretrukket. At noen sier sterilisering om hunner er noe gammelt som henger igjen, det heter kastrering. Anonymkode: 00e4c...074 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Skrevet 17. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: De blir roligere, og gjerne mer kosete. En tanke mindre i hode. Det er min erfaring med tidligere katter. Men som en over skriver er det jo relevant hvor gammel pus er når steriliseringen skjer. jeg tror sterilisering og kastrering er det samme for katter. Man bruker sterilisering om hunner, og kastrering for hanner. De fjerner eggstokker og livmor. Så hysterektomi (eller kastrering) er riktigere enn sterilisering, om man skal sammenligne med menneskelig terminologi. Min er nysterilisert nå, så jeg er spent på hva som vil skje, og hvor mye. Det tar en del uker før hormonene er borte etter operasjonen da. Anonymkode: 81d50...4a7 Feil. Dette er noe gammelt som henger igjen. Alle katter kastreres. Anonymkode: 00e4c...074
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Dette er noe gammelt som henger igjen. Alle katter kastreres. Anonymkode: 00e4c...074 Ja, det var det jeg prøvde å si. Ordet henger igjen, men det blir brukt om det samme. Anonymkode: 81d50...4a7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det var det jeg prøvde å si. Ordet henger igjen, men det blir brukt om det samme. Anonymkode: 81d50...4a7 Du snakker som om hunner blir sterilisert, noe de ikke blir. Anonymkode: 00e4c...074
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Da misforstod du hva jeg forsøkte å formidle 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du snakker som om hunner blir sterilisert, noe de ikke blir. Anonymkode: 00e4c...074 Anonymkode: 81d50...4a7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da misforstod du hva jeg forsøkte å formidle Anonymkode: 81d50...4a7 «Min er nysterilisert nå» Anonymkode: 00e4c...074
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Den ene veterinær klinikken her i byen bruker konsekvent sterilisering om kastrering av hunnkatter, og det er så irriterende. Jeg ringte inn og sa jeg ønsket å kastrere hunnkatten min. Da kom det en lang forklaring om at hunnkatter steriliseres. Da svarte jeg at jeg ikke er interessert i sterilisering av hunnkatten min, det er bortkastet, men fjerning av eggstokker og livmor. Hun ga seg ikke, det var nemlig sterilisering når det var på hunnkatten. Jeg merket ikke noe forskjell på min katt ihvertfall. Nå ble hun kastrert før hun ble helt kjønnsmoden, hun var 6 mnd. Anonymkode: dbffb...678
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 Takk for alle svar. Prøvde å spørre veterinæren om forskjellen når katten fikk vaksine og ble chippet; fikk til svar at forskjellen ikke var «noe særlig stor»... Anonymkode: f52fc...701
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar. Prøvde å spørre veterinæren om forskjellen når katten fikk vaksine og ble chippet; fikk til svar at forskjellen ikke var «noe særlig stor»... Anonymkode: f52fc...701 Forskjellen er jo at det ene inngrepet ikke fjerner sexdriften mens den andre gjør det. Sterilisering er ubrukelig. Anonymkode: 00e4c...074
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 Vel, hun får ikke kattunger flere ganger i året og dauer ikke av utmattelse når hun er noen få år av fødsler. Ellers er hun kjempekosete, veldig snill, veldig leken og en smule rastløs av seg. Mer kosete når enn før hun ble kastrert. Kastrering fjerner alt, sterilisering bare kuttet egglederne. Anonymkode: 0f099...77a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå