AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Fødte for noen dager siden, og har bare tisset enn så lenge. Hadde kateter første døgnet, men begynner å få kontroll på tissingen igjen. Men kjenner jeg gruer meg veldig til å skulle bæsje 😳 Så, er det like vondt som det kjennes ut som det skal gjøre? Vaginal fødsel, ingen rifter, men ble klippet på slutten. Heldigvis er ikke stingene eller klippet er i nærheten av endetarmen, men alt er jo så hovent og ømt der nede uansett. Er nervøs hver gang jeg går på toalettet Anonymkode: c773d...56e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 For meg var det egentlig ikke så vondt, men bare det å skulle presse igjen var veldig ubehagelig/skummelt. Men det gikk fint når man jeg først gjorde det. Anonymkode: 5bd13...390
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg var det egentlig ikke så vondt, men bare det å skulle presse igjen var veldig ubehagelig/skummelt. Men det gikk fint når man jeg først gjorde det. Anonymkode: 5bd13...390 Samme som ab over her. Var litt lettet etterpå Anonymkode: 28264...35e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg var sydd helt bak til endetarmen, men det gikk helt fint. Pass på å få i deg nok vann så du slipper å bli hard i magen, er jo ikke noe godt å sitte å måtte presse kjempehardt. Jeg drakk litt laktulose for å få det til å gå lettere. Gikk bedre enn forventet. Anonymkode: 1b6f5...385 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg trykte mot underlivet med hele hånden (flere lag toalettpapir) for å "støtte opp", da jeg var redd for å sprekke nedentil når jeg bæsja Synes det hjalp mye. Anonymkode: 351aa...abb 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Det var null stress, ikke vondt i det hele tatt. 🙂 Anonymkode: ab29d...f37
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Øh, ruptur grad 3 her. Og det gikk noen dager før jeg fikk gjort nr 2, og det var veldig vondt kan jeg si. Det var som å presse ut en melon. Var nok forstoppet og det var ikke bra. Holdt på å besvime. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg tatt lakserende. Gjorde det etterpå og spiste linfrø i tillegg. Synes de kunne anbefalt der fra starten på sykehuset egentlig så hadde jeg kanskje sluppet den første gangen som var katastrofe vond. Anonymkode: 69e71...26d 1
w0ho Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Tror jeg bæsjet etter en uke. Føltes ut som hele underlivet skulle falle i do - gjorde ikke det altså. Gikk bra, bare veldig ubehagelig, kan ikke huske at det gjorde direkte vondt. Jeg ble klippet og måtte sy masse Endret 16. oktober 2020 av w0ho 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Ikke bekymre deg. Jeg hadde samme tanker som deg men det va absolutt ikke noe å grue seg til. Spør om noe lakserende på barsel så slipper du hverfall slite med hard mage, de har det alltid tilgjengelig til nyforløste kvinner. Bruk god tid og slapp av, husker jeg så på serie mens jeg satt der. Jeg synes hvertfall det var greit å få det unna før jeg reiste hjem tilfelle jeg skulle ende opp med noen spørsmål i etterkant av doturen. Anonymkode: d66d8...f5c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Tenkte samme som deg. Gikk 4-5 dager før jeg klarte å bæsje. Herregud så deilig det var når jeg var ferdig 😂 Ikke direkte vondt, var litt ubehagelig grunnet stingene, men kjente ikke noe særlig annet enn frykten for å revne. Anonymkode: 008e1...ead
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Åå skjønner deg godt! Jeg tok masse laktulose, og litt kaffe da.. Jeg bæsjet faktisk på sykehuset. Gikk fint selvom jeg var kjemperedd.. Anonymkode: 9e2fe...724
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Hvis du fremdeles er på barsel er det lurt å snakke med noen om dette, for du kan umulig være den første som sliter med dette. Da jeg fødte virket det som det var rutine å gi alle kvinnene på barsel laktulose hele oppholdet. Det førte ihvertfall til at bæsjen ble skikkelig myk, så det var ikke noe stort problem for meg. Likevel tok det et par uker før jeg sluttet å være redd for å bæsje. Alt var så vondt og hovent, med sting og sår og hemoroider. Det var også det fysiske minnet om at sist jeg presset noe ut der nede var det jævla vondt, så bare tanken på å presse fikk meg til å knipe sammen. Heldigvis har sår grodd og kroppen glemt, så nå planlegges nr 2. Anonymkode: 493bf...e87 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg var redd for dette selv. Skulle gjerne hatt laktulose på sykehuset som en skriver over her, men dette ble ikke engang nevnt da jeg fortalte hvor mye jeg gruet meg til jordmor. Drikk vann og spis fiber var svaret... Tok laktulose når jeg kom hjem og krakken under føttene på do. Det funka 👌 Anonymkode: 4759d...c24
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 Du bør ikke drøye det! Er du hard i magen er det lurt med lactulose eller movicol. Anonymkode: 1fb6b...b95
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 Fikk laktulose på sykehuset etter jeg fødte begge, og tok det også hjemme den første tiden. Anonymkode: 30abc...a3d
Mopsi Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Øh, ruptur grad 3 her. Og det gikk noen dager før jeg fikk gjort nr 2, og det var veldig vondt kan jeg si. Det var som å presse ut en melon. Var nok forstoppet og det var ikke bra. Holdt på å besvime. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg tatt lakserende. Gjorde det etterpå og spiste linfrø i tillegg. Synes de kunne anbefalt der fra starten på sykehuset egentlig så hadde jeg kanskje sluppet den første gangen som var katastrofe vond. Anonymkode: 69e71...26d Jeg fikk også ruptur grad 3 og fikk lactulose på sykehuset. Fikk også beskjed om å ta det i to uker etterpå. Derimot måtte jeg dusje hver gang etter nr 2 siden jeg ikke kunne tørke meg ordentlig pga stingene.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg gikk på do senere på kvelden samme dag som fødselen. Ble klippet, noe nærme endetarmen. Var vel ikke så nærme. Men føltes slik. Gikk helt fint. Følte meg selvsagt sprengt og hoven nedentil. Gjorde ikke direkte vondt, men var ubehagelig. Blir som å trykke og presse på en kroppsdel som er helt støl etter hard fjelltur på en måte. Brukte god tid og mannen hadde baby på rommet imens slik jeg slapp å tenke på det. Var ikke noe spesielt hard i magen, var noe hardere enn ellers pga graviditeten. Men slet ikke under graviditeten med forstoppelse feks. Så dette bidro sikkert til at det gikk relativt greit. Er man forstoppet og må presse i det uendelige er det sikkert ikke særlig. Det finnes miniklyster, noe flere får før fødsel. Dette myker opp avføringen som skulle være i endetarmen slik det er lettere å få ut. Kanskje du kan be barsel om det? Eller høre på apoteket dersom du er kommet hjem? Ellers er det viktig å drikke godt (spesielt hvis du ammer), spise mat med fiber (frukt, grønnsaker, korn). Være i bevegelse (så fremt det er mulig rett etter fødsel da). Dette for å forebygge forstoppelse. Du kan supplere med å spise svisker eller linfrø. Evt kjøpe lactulose eller lignende. Det er også viktig å gå på do når man kjenner at man må. Jo lengre man venter jo mer suger endetarmen væske ut av avføringen. Da blir avføringen hardere og vanskeligere å få ut. Anonymkode: 5fb33...2da 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 3 timer siden, Mopsi skrev: Jeg fikk også ruptur grad 3 og fikk lactulose på sykehuset. Fikk også beskjed om å ta det i to uker etterpå. Derimot måtte jeg dusje hver gang etter nr 2 siden jeg ikke kunne tørke meg ordentlig pga stingene. Ja, synes det var meget rart at jeg ikke fikk det. Kanskje det var en glipp. Lå på sykehuset en uke. Tok det når jeg kom hjem en periode for fikk helt angst av driteopplevelsen. Men det skal sies, det gikk bra etter den første gangen og med lakserende innabords. Anonymkode: 69e71...26d
boblevann Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trykte mot underlivet med hele hånden (flere lag toalettpapir) for å "støtte opp", da jeg var redd for å sprekke nedentil når jeg bæsja Synes det hjalp mye. Anonymkode: 351aa...abb Hehe dette gjorde jeg også, med papir fuktet med kaldt vann. Holdt mottrykk mot særlig klippet - synes det hjalp utrolig mye! Var veldig vondt å «presse» ut avføring hvis ikke, men ikke vondt når jeg holdt sånn. Ellers fikk jeg laktulose på sykehuset siden jeg var veldig redd hard mage. Bare spurte dem pent og fikk med en gang, er jo et uskyldig middel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå