Gå til innhold

Folk som klager over økonomien og likevel fortsetter å få unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt oppgitt over folk som konstant har dårlig råd og likevel fortsetter å få barn. Her snakker jeg både om folk som jobber og såkalte uføre, som får barn ETTER at de har blitt uføre. 

Hvordan kan man bomme på ett så enkelt regnestykke?! Jeg og mannen tjener 1 million i året, får jeg 2 unger må de forsørges på den summen. Får jeg 4 unger må vi fremdeles leve av den summen. Her snakker jeg om barnefattigdommen som er økende her i landet, det er jo hovedsaklig foreldrenes feil! De har valgt å føde flere unger enn de kan forsørge! Her snakker jeg IKKE om de som plutselig ble uføre eller arbeidsledige. Men om de som valgte å få unger vel vitende om at de var uføre. Eller par som befinner seg i ett lavtlønnet yrke uten mulighet til forbedring og LIKEVEL velger å presse ut 5 unger.

Tall fra SSB viser at rundt 10% av barna i Norge vokser opp i fattigdom! Det er helt bak mål at så mange mennesker her til lands, unnskyld uttrykket ikke eier gangsyn! Alle de 10 % kan umulig «plutselig» havnet der. 

Anonymkode: bb395...39b

• Liker 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja hva skal man si.. Hvordan kan vi oppdra disse folkene til å få færre unger egentlig? 

Anonymkode: f166d...7a2

• Liker 14
Skrevet

Det er rart med de uføre. Før de får uføretrygd så er de så syke at de ikke kan jobbe, men så fort vedtaket på uføretrygd er i box, ja da skal de befolke hele verden alene, samt at de plutselig kan jobbe for å spe på økonomien. 

Anonymkode: 668af...df5

• Liker 46
Skrevet

Ja for kun rike mennesker skal få lov til å få barn..... Å få barn er noe av det mest naturlige som finnes, penger/økonomi/noen tall på en skjerm er derimot det mest idiotiske mennesker har funnet opp. Skal ikke fattige få lov å få barn bare fordi de lever i et kapitalistisk samfunn? Skjerp dere. 

Anonymkode: 1f555...38f

• Liker 11
Skrevet

Enda en tråd om dette gnålet. Hvorfor så opptatt av andres valg?

Anonymkode: cc71a...728

• Liker 13
Skrevet

Hva skal de gjøre om de blir gravide da? Ikke alle klarer å ta abort, og da er eneste alternativet å føde barnet og gjøre det beste ut av det. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja for kun rike mennesker skal få lov til å få barn..... Å få barn er noe av det mest naturlige som finnes, penger/økonomi/noen tall på en skjerm er derimot det mest idiotiske mennesker har funnet opp. Skal ikke fattige få lov å få barn bare fordi de lever i et kapitalistisk samfunn? Skjerp dere. 

Orker man ikke jobbe orker man ikke ta seg av barn heller. Ei har man økonomi til det.

Anonymkode: bb80c...b8e

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig said:

Hva skal de gjøre om de blir gravide da? Ikke alle klarer å ta abort, og da er eneste alternativet å føde barnet og gjøre det beste ut av det. 

Adopterer det bort.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal henge seg opp i andres valg og situasjoner. Det hjelper jo ingenting utenom å få ut sin egen frustrasjon 😊  

Anonymkode: 4a181...abc

• Liker 5
Skrevet

Tenker dette er folk som ville satt seg i dårlig og klaget, selv med høyere innkomst. 
De er også den del av befolkningen som bruker penker på røyk

Anonymkode: e3446...1dd

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Plenty nok seleksjonssamfunn fra før av. La de som ønsker få, få. Økonomi vil alltid løse seg

Endret av Theo_1
Skrivefeil
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Orker man ikke jobbe orker man ikke ta seg av barn heller. Ei har man økonomi til det.

Du skjønner vel at det er totalsummen mange uføre ikke klarer? Om man har barn, og man ikke klarer å jobbe, skal man gi opp sine egne barn for å leve for jobben? Jobb er faktisk ikke viktigere enn familieliv.

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å da tenker du det er riktig at samfunnet skal forsørge disse? 

Det er jo en kjent sak at uføre avler uføre, så størstedelen av unger født inn i uførfamilier ender selv på uføretrygd. Disse er ingen berikelse i samfunnet, men rett og slett en utgiftspost fra dagen de er født og til de dør. 

• Liker 17
Skrevet

Ja, shit ass. La oss sette opp noen leire på Dovre for internering av fattigfolk der fødte barn under 18 adopteres bort til mer passende familier. Kvinner i uke 12- 9mnd må være der til de føder så barnet kan adopteres bort og for videre tvangssterilisering. 

Også kjent sak at så lenge familien har penger vil der aldri forkomme omsorgssvikt, overgrep og what not.

:ironi:

Anonymkode: c0989...6ad

• Liker 9
Skrevet

Det har aldri blitt født færre barn i Norge enn nå, og tallet har sunket fort. At uføre får barn tror jeg ikke er noe voldsomt stort problem i den store sammenhengen. Stadig stigende boligpriser, for mange vikarjobber fremfor faste stillinger og stadig lavere kjøpekraft mot utlandet er langt viktigere utfordringer. Disse punktene sørger for at det blir stadig vanskeligere å ha råd til barn, og flere vil enten måtte droppe barn eller klare seg på mindre enn det som er optimalt.

Anonymkode: 9bd94...c80

• Liker 16
Skrevet
19 minutter siden, Theo_1 said:

Plenty nok seleksjonssamfunn fra før av. La de som ønsker få, få. Økonomi vil alltid løse seg

Løser seg hvordan? På regningen av Norge AS? 

Anonymkode: 29952...398

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, Theo_1 skrev:

Hvordan løser det seg for barna som vokser opp med for lite penger? Det er jo tvert i mot, det går i arv, de blir til voksne med dårlig økonomi, dårlig helse kanskje og med ressurssvake nettverk. Så får de barn som vokser opp i fattigdom igjen. Hvordan vil du løse økonomien deres? Hvordan løses det av seg selv? Både jeg og alle landets politikere er veldig interessert i svaret ditt? 

Anonymkode: d2f4f...dff

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser det seg for barna som vokser opp med for lite penger? Det er jo tvert i mot, det går i arv, de blir til voksne med dårlig økonomi, dårlig helse kanskje og med ressurssvake nettverk. Så får de barn som vokser opp i fattigdom igjen. Hvordan vil du løse økonomien deres? Hvordan løses det av seg selv? Både jeg og alle landets politikere er veldig interessert i svaret ditt? 

Anonymkode: d2f4f...dff

Hva med de som fikk barn på 1800 tallet, før og etter krigene. De var ikke så rik. Nå de klarte å få frem barna sine så gi meg en grunn til at det skulle bli et problem i velferdsstaten Norge. Nei, det at barnet skal entre hjemmet på rødløper der alt er gjort, og rikdom. Nei de fleste må leve i virkeligheten og tilpasse livsstilen etter situasjonen

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri blitt født færre barn i Norge enn nå, og tallet har sunket fort. At uføre får barn tror jeg ikke er noe voldsomt stort problem i den store sammenhengen. Stadig stigende boligpriser, for mange vikarjobber fremfor faste stillinger og stadig lavere kjøpekraft mot utlandet er langt viktigere utfordringer. Disse punktene sørger for at det blir stadig vanskeligere å ha råd til barn, og flere vil enten måtte droppe barn eller klare seg på mindre enn det som er optimalt.

Anonymkode: 9bd94...c80

Mange ville fått flere barn hvis de hadde økonomisk mulighet til det, hvis staten forsørget barna deres. Men folk flest overlater ikke forsørgeransvaret sitt til staten, men tar det ansvaret selv.

1 minutt siden, Theo_1 skrev:

Hva med de som fikk barn på 1800 tallet, før og etter krigene. De var ikke så rik. Nå de klarte å få frem barna sine så gi meg en grunn til at det skulle bli et problem i velferdsstaten Norge. Nei, det at barnet skal entre hjemmet på rødløper der alt er gjort, og rikdom. Nei de fleste må leve i virkeligheten og tilpasse livsstilen etter situasjonen

Du kan da ikke sammenligne det å få barn på 1800 tallet med å få barn idag. Det er to vidt forskjellige ting. Den gang så var man selv ansvarlig for å forsørge barna, og dyrket maten selv, sydde og strikket klær osv. Idag kan man ikke leve på den måten. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange ville fått flere barn hvis de hadde økonomisk mulighet til det, hvis staten forsørget barna deres. Men folk flest overlater ikke forsørgeransvaret sitt til staten, men tar det ansvaret selv.

Du kan da ikke sammenligne det å få barn på 1800 tallet med å få barn idag. Det er to vidt forskjellige ting. Den gang så var man selv ansvarlig for å forsørge barna, og dyrket maten selv, sydde og strikket klær osv. Idag kan man ikke leve på den måten. 

Det jeg prøver å si at vi i dette landet har overlevd. Det kom nye generasjoner. Hvorfor skulle det bli et så enormt problem når vi er et rikt oljeland. Men det betyr ikke at jeg liker det økonomiske presset fra omgivelsene rundt barn. For det er det som er blitt "  konkurransen"  i samfunnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...