AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Min mann (vi er "bare" separert fortsatt) må i fengsel. Grunnet mulig gjenkjenning vil jeg ikke si hva som er årsaken til det. Det holder vel å vite at jeg tar avstand og gir han null støtte. Han blir fengslet for 6 måneder. Det er ikke allverdens lenge og mulig noe av tiden blir med hjemmesoning, men likevel er det tusen tanker i mitt hode: Hvordan vil barna takle dette? Hva sier vi her vi bor? (lite samfunn) Hva skjer økonomisk? Han bidrar i dag veldig bra økonomisk, vi har tross alt noen barn sammen. Når han må i fengsel, stopper støtten. Han vil jo ikke lenger få lønn. Hvordan skal jeg klare dette? Han betaler altså mer enn barnebidrag, han betaler veldig mye som har med huset å gjøre, nettopp fordi han syns det er riktig å sørge for at vi har det bra, men også fordi han fortsatt står som eier av huset. Vi er midt i å skulle dele alt, huset skal overdras på meg. Men vi rekker ikke bli ferdige med dette. Kan vi fortsette den prosessen selv om han er i fengsel? Er det slik at barna kan besøke han og i så fall hvor ofte? Noen som har råd i en slik vanskelig situasjon? På forhånd takk. Anonymkode: 4aa0a...71f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Hei, skjønner dette er trasig. Han taper inntekt, men han kan søke og høre med NAV. De fleste større fengsler har nav ansatte der. evnt får dere stoppe avdrag og kun betale renter denne tiden. Barna får selvfølgelig besøke han i fengslet. De fleste har faste besøksdager man ringer inn og booker tid. Regner med dette er første gang han soner, så han kan ha god sjans å få elektronisk kontroll (fotlenke). Iallefall om han har en arbeidsgiver som kan bekrefte jobb og at det er viktig å ha han i jobb. Det kommer også ann på hva han er dømt for. Er det vold feks blir det verre. (jeg jobber i fengsel selv , så bare spør om du lurer på noe selv om det kan være forskjell fra fengsel. Han kan også søke om å sone på åpen soning / frigang hvis det finnes i tilknytning til der han skal sone. Han er mest sannsynlig ferdig sonet etter 4 mnd (2/3 tid). Anonymkode: 37a1c...afd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, skjønner dette er trasig. Han taper inntekt, men han kan søke og høre med NAV. De fleste større fengsler har nav ansatte der. evnt får dere stoppe avdrag og kun betale renter denne tiden. Barna får selvfølgelig besøke han i fengslet. De fleste har faste besøksdager man ringer inn og booker tid. Regner med dette er første gang han soner, så han kan ha god sjans å få elektronisk kontroll (fotlenke). Iallefall om han har en arbeidsgiver som kan bekrefte jobb og at det er viktig å ha han i jobb. Det kommer også ann på hva han er dømt for. Er det vold feks blir det verre. (jeg jobber i fengsel selv , så bare spør om du lurer på noe selv om det kan være forskjell fra fengsel. Han kan også søke om å sone på åpen soning / frigang hvis det finnes i tilknytning til der han skal sone. Han er mest sannsynlig ferdig sonet etter 4 mnd (2/3 tid). Anonymkode: 37a1c...afd Tusen takk for svar! Vet du om det finnes noen barna kan snakke med, grupper e.l? Ja det er første gang han soner. Forhåpentlig siste også. Såpass alvorlig at ekteskapet ryker. Er det vanlig at man får forkortet tid underveis altså? Og jo han har en jobb hvor han anses som viktig men han mister denne. Fint å vite at Nav kan på banen, men med hva? dagpenger? Har nav noen støtte for oss "etterlatte" (for å sette det på spissen)? Hva menes med åpen soning/frigang? Er det det samme som samfunnsstraff (eller heter det samfunnstjeneste?) Takk for at du svarte meg! Anonymkode: 4aa0a...71f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 ps. Hva mente du med at dersom det er vold så blir det verre....altså verre å beholde en jobb eller verre å få fotlenke? Anonymkode: 4aa0a...71f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Du kan søke om utvidet barnetrygd og bidragsforskudd fra Nav🌸 Anonymkode: 38df6...f67
SpringYard Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ps. Hva mente du med at dersom det er vold så blir det verre....altså verre å beholde en jobb eller verre å få fotlenke? Anonymkode: 4aa0a...71f Man får som regel absolutt ikke fotlenke ved voldsommer, eller kriminalitet som har foregått i hjemmet. (Feks svindel fra pc hjemmefra.) mest sannsynlig slipper han ut etter 2/3 av soningstiden, med mindre han får mange anmerkninger eller at de anser han som ikke skikket til å løslates enda. Barna kan besøke han, men må følges av en voksen. (Kommer litt an på alder) husk at dere må sende inn søknadsskjema for å få komme på besøk. Denne kan det ta tid å behandle. Jeg har behandlet slike søknader på 1 dag, men også på 8 uker. Alt er relativt, så send den inn så fort som mulig. Det finnes egne sosionomer i fengselet som barna kan snakke med. alt annet er så relativt å svare på. Det er store forskjeller på å sone på lukket og på åpen avdeling. Så det er vanskelig å svare. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg leste akkurat et skriv fra det lokale fengselet om dette med besøk, da en i nær familie sitter inne. Der stod det at barn av innsatte må komme sammen med en foresatt, så jeg tolker det som at du må være med. For å få komme på besøk må det søkes, og det kan visstnok ta opptil én måned. De sjekker blant annet vandelen før man får komme inn. Men vet ikke hvordan det blir når det er snakk om barn da. Tipper det også varierer fra fengsel til fengsel. Anonymkode: 47a1b...56c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Hei igjen🤗 mente at det er verre å få innvilget fotlenke om han er dømt for vold. Flere fengsler har ofte en ansatt som barneansvarlig som kan hjelpe til å holde kontakten med barna. (Ekstra ringetid, besøk utenfor fengslet eller snakke over iPad så de kan se hverandre). Alle dommer over 74 dager så kan man søke om prøveløslatelse 2/3 tid. Hvis dommen er på 6 mnd kan han få gå etter 4 mnd. Synd for han at han mister jobben for da kan han ikke «bruke det» som støtte til fotlenkesoning. Med frigang / åpen soning er ikke samfunnsstraff, men fengsel som er mindre restriktivt. Jeg jobber i lukket fengsel med høyt sikkerhetsnivå, men vi har ett fengsel til der det bla annet ikke er murer og man kan bevege seg mer fritt innnenfor visse rammer. Men det igjen kommer ann på dommen. Hvilket fengsel er han innkalt til? Om du vil svare på det såklart.. men da vet jeg hvilken type fengsel han skal starte soningen. Anonymkode: 37a1c...afd 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om utvidet barnetrygd og bidragsforskudd fra Nav🌸 Anonymkode: 38df6...f67 Tusen takk, dette visste jeg ikke! 52 minutter siden, SpringYard skrev: Man får som regel absolutt ikke fotlenke ved voldsommer, eller kriminalitet som har foregått i hjemmet. (Feks svindel fra pc hjemmefra.) mest sannsynlig slipper han ut etter 2/3 av soningstiden, med mindre han får mange anmerkninger eller at de anser han som ikke skikket til å løslates enda. Barna kan besøke han, men må følges av en voksen. (Kommer litt an på alder) husk at dere må sende inn søknadsskjema for å få komme på besøk. Denne kan det ta tid å behandle. Jeg har behandlet slike søknader på 1 dag, men også på 8 uker. Alt er relativt, så send den inn så fort som mulig. Det finnes egne sosionomer i fengselet som barna kan snakke med. alt annet er så relativt å svare på. Det er store forskjeller på å sone på lukket og på åpen avdeling. Så det er vanskelig å svare. Masse god info som jeg tar med meg. Tusen takk Veldig nyttig å vite at man faktisk må søke om å komme på besøk, og at barna må følges av meg (helt naturlig tenker jeg) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste akkurat et skriv fra det lokale fengselet om dette med besøk, da en i nær familie sitter inne. Der stod det at barn av innsatte må komme sammen med en foresatt, så jeg tolker det som at du må være med. For å få komme på besøk må det søkes, og det kan visstnok ta opptil én måned. De sjekker blant annet vandelen før man får komme inn. Men vet ikke hvordan det blir når det er snakk om barn da. Tipper det også varierer fra fengsel til fengsel. Anonymkode: 47a1b...56c Hm, ja da er det bare å søke så fort som mulig, som den over her også sa. Litt styr, men må jo det. 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen🤗 mente at det er verre å få innvilget fotlenke om han er dømt for vold. Flere fengsler har ofte en ansatt som barneansvarlig som kan hjelpe til å holde kontakten med barna. (Ekstra ringetid, besøk utenfor fengslet eller snakke over iPad så de kan se hverandre). Alle dommer over 74 dager så kan man søke om prøveløslatelse 2/3 tid. Hvis dommen er på 6 mnd kan han få gå etter 4 mnd. Synd for han at han mister jobben for da kan han ikke «bruke det» som støtte til fotlenkesoning. Med frigang / åpen soning er ikke samfunnsstraff, men fengsel som er mindre restriktivt. Jeg jobber i lukket fengsel med høyt sikkerhetsnivå, men vi har ett fengsel til der det bla annet ikke er murer og man kan bevege seg mer fritt innnenfor visse rammer. Men det igjen kommer ann på dommen. Hvilket fengsel er han innkalt til? Om du vil svare på det såklart.. men da vet jeg hvilken type fengsel han skal starte soningen. Anonymkode: 37a1c...afd Skjønner, takk for svar. Ante ikke at man kunne søke om prøveløslatelse etter 2/3 tid. Og da forstår jeg hva du mener med frigang, visste ikke det heller jeg. Mye å lære her, ser jeg. Han skal sone i Agder. Et helt nytt fengsel, hvis det sier deg noe.... Anonymkode: 4aa0a...71f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Lurte på en annen ting. Det viser seg at han, nå i ettertid av dommen, er blitt utredet (psykiatri) og de har landet på en alvorlig psykiatrisk diagnose. Nå snakkes det om at dette kan gjenoppta saken og "formildne" straffen. Har noen av dere hørt om tilsvarende? Kan man virkelig få lavere straff dersom man er psykisk syk? (ikke psykotisk) Anonymkode: 4aa0a...71f
SpringYard Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Agder er et høysikkerhetsfengsel. der vil han få 20 min ringetid i uken (kan utvide til 40 min om han har barn. dette betyr at han sitter innelåst store deler av døgnet, men får mulighet til jobb eller skole ca 6 timer per dag.
SpringYard Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurte på en annen ting. Det viser seg at han, nå i ettertid av dommen, er blitt utredet (psykiatri) og de har landet på en alvorlig psykiatrisk diagnose. Nå snakkes det om at dette kan gjenoppta saken og "formildne" straffen. Har noen av dere hørt om tilsvarende? Kan man virkelig få lavere straff dersom man er psykisk syk? (ikke psykotisk) Anonymkode: 4aa0a...71f Ja, man kan bli overført til psyk i stedenfor fengsel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå