GrønnNellik68 Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg hører og leser om mange elever som hater skole, de får ikke til skole arbeidet osv osv. Folk med noen spesielle behov etc. Jeg har tenkt litt på den og mange av de som ikke takler den vanlige akademiske skolen vi har idag der alt er teori omtrent kan klare seg fint når de får holde på med noe praktisk. Jeg tror flere hadde klart seg bra hvis det var to skolesystemer. En den vanlige teoretiske vi har i dag og en mer praktisk måte å lære tingene på enn den tradisjonelle skolen men at slutt produktet ville blitt det samme. Da tenker jeg kanskje fra mellom trinnet og ut ungdomsskolen. Når en kommer til videregående er det jo allerede mulig å velge mellom teoretisk og praksis skole gang. Hva tenker folk om det? 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Det er ingen som sier at vi ikke kan ha praktisk undervisning i skolen. Problemet er økonomi, ressurser og nasjonale prøver. Anonymkode: 3416a...573 2
GrønnNellik68 Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som sier at vi ikke kan ha praktisk undervisning i skolen. Problemet er økonomi, ressurser og nasjonale prøver. Anonymkode: 3416a...573 Syns ikke dette er noe å spare på da de som ikke kommer seg gjennom skolesystemet senere kan ende opp som ufør og er det billigere i det lange løp eller er det bedre at flest mulig får lagt til rette st de får en utdanning og slik sett bidra i samfunnet som alle andre? 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er enig. Skolesvake elever holder tilbake de som er skoleflinke. Begge gruppene bør ha et skoletilbud som hjelper de til å bli enda bedre. Anonymkode: 8597a...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Det er for mye unødvendig allmennkunnskapsfag som ja, gjør at mange faller av. Det er mange som kunne blitt noe med praktisk læring, men desverre så er det ikke rom for det i dag så de fleste av disse sliter veldig på jobbmarkedet, og ender ofte på sosialen, andre tiltaksordninger eller i dårligere miljøer. Anonymkode: 191df...af7 3
GrønnNellik68 Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for mye unødvendig allmennkunnskapsfag som ja, gjør at mange faller av. Det er mange som kunne blitt noe med praktisk læring, men desverre så er det ikke rom for det i dag så de fleste av disse sliter veldig på jobbmarkedet, og ender ofte på sosialen, andre tiltaksordninger eller i dårligere miljøer. Anonymkode: 191df...af7 Er det jeg og har observert gjennom ett langt liv😊 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Skrevet 17. oktober 2020 Har de ikke sløyd, heimkunnskap og kunst og håndverk lengre? 3 praktiske fag. Noe må de jo lære utenom det og. Også har man jo muligheten til å velge praktiske linjer på vgs. Anonymkode: f01c2...de7 1
GrønnNellik68 Skrevet 17. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de ikke sløyd, heimkunnskap og kunst og håndverk lengre? 3 praktiske fag. Noe må de jo lære utenom det og. Også har man jo muligheten til å velge praktiske linjer på vgs. Anonymkode: f01c2...de7 Jo d er greit nok men f. Eks matematikk kunne sikkert vært lært like godt ved bruk av matematikk i praktiske ting som hadde gjort det enklere for de som sliter med matematikk. Som ett eks. De fleste fag hadde vært mulig å gjort mer praktisk for de som trenger det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg har en sønn med Asperger, og som er på grupperom, med 3 andre barn. Da det han sliter mest med, er for mange mennesker og lyder. Så undervisning i vanlig klasse går ikke. Men han er jo faglig sterk, ikke noe problem med teoretiske fag. Så selv om han har spesielle behov, så hater han sånn som snekring, bilmekaniker, osv. Anonymkode: b3c4e...d67 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har de ikke sløyd, heimkunnskap og kunst og håndverk lengre? 3 praktiske fag. Noe må de jo lære utenom det og. Også har man jo muligheten til å velge praktiske linjer på vgs. Anonymkode: f01c2...de7 Der har de, i tillegg til gym. Men heimkunnskap er jo ikke hvert år.. og sløyd er det nok mange som får for lite av. Jeg tror nesten alle elevene hadde hatt godt av mer praktisk arbeid, men vi har verken nok folk i skolen eller råd til å gjøre det sånn. Anonymkode: bb82d...a54 1
GrønnNellik68 Skrevet 17. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sønn med Asperger, og som er på grupperom, med 3 andre barn. Da det han sliter mest med, er for mange mennesker og lyder. Så undervisning i vanlig klasse går ikke. Men han er jo faglig sterk, ikke noe problem med teoretiske fag. Så selv om han har spesielle behov, så hater han sånn som snekring, bilmekaniker, osv. Anonymkode: b3c4e...d67 Da funker d greit. Jeg hadde en bror med adhd han falt helt ut av skole systemet. Han klarte ikke de teoretiske fagene. Pga null utdanning og plassert i det jeg kaller «oppsop» klasse med andre med downs syndrom og andre mer alvorlige handicappede endte han opp som ufør. Han fungerer helt fint når han får holde på med det han er interessert i som er gårdsdrift. Og takket være en nabo har han tatt han under sine vinger og han har vært i firmaet hans nå i utrolig mange år, så for han hadde praktiske ting fungert bedre enn teoretiske ting. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er enig med ts. Jeg tror det er mange der ute med uoppdaget potensiale. Jeg har både jobbet i skolen og med ungdommer som har falt utenfor. Det fins prosjekter her og der, men vi trenger noe mer. Anonymkode: fcd61...b70 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 On 10/16/2020 at 7:09 PM, Bente1234 said: Syns ikke dette er noe å spare på da de som ikke kommer seg gjennom skolesystemet senere kan ende opp som ufør og er det billigere i det lange løp eller er det bedre at flest mulig får lagt til rette st de får en utdanning og slik sett bidra i samfunnet som alle andre? Helt enig med deg. Flere ressurser i skolen! Det er grenser for hva én kontaktlærer kan få til. Jeg skulle gjerne satt meg ned og planlagt kreative, praktiske opplegg. Men det har jeg aldri tid til. Det tar kortere tid å bare kopiere opp noen hefter, eller bruke salaby e.l. I dag har jeg sittet og skrevet halvårsvurderinger.. i hele dag. Og jeg er enda ikke ferdig. Må bruke mye av tiden etter jobb. Tid jeg kunne brukt på å planlegge spennende opplegg. Har hatt litt tekstil med elevene, men nå orker jeg ikke mer. Kunst og håndverksrommet ser det ut som noen har bomba, og symaskinene skulle vært på service for lenge siden. Ikke mitt ansvar å ordne. Jeg kunne godt gjort det, fordi jeg VIL bruke kunst og håndverksrommet, men det har jeg ikke tid til. Anonymkode: 3416a...573 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 Det triste er at bråkmakerne ikke skjønner at de saboterer sin egen fremtid. Samtidig så har de liten eller ingen reell mulighet til å påvirke sin egen situasjon og komme ut av den hvis det er snakk om fattigdom og andre (sosioøkonomiske) problemer. Mange av de barna/ungdommene det gjelder hadde sikkert hatt godt av å komme seg bort fra folk som ikke kan eller vil være gode og trygge foreldere. Anonymkode: c0384...122 2
GrønnNellik68 Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 25. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det triste er at bråkmakerne ikke skjønner at de saboterer sin egen fremtid. Samtidig så har de liten eller ingen reell mulighet til å påvirke sin egen situasjon og komme ut av den hvis det er snakk om fattigdom og andre (sosioøkonomiske) problemer. Mange av de barna/ungdommene det gjelder hadde sikkert hatt godt av å komme seg bort fra folk som ikke kan eller vil være gode og trygge foreldere. Anonymkode: c0384...122 Det var ett veldig trangsynt måte å se det på🙄 2
Snabeltann Skrevet 25. oktober 2020 #16 Skrevet 25. oktober 2020 På 17.10.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev: Har de ikke sløyd, heimkunnskap og kunst og håndverk lengre? 3 praktiske fag. Noe må de jo lære utenom det og. Også har man jo muligheten til å velge praktiske linjer på vgs. Anonymkode: f01c2...de7 Joda, og musikk, fysak på barnetrinnet, valgfag på ungdomstrinnet, og mulighet til å velge Arbeidslivsfag i tilvalgsfag. 1
Snabeltann Skrevet 25. oktober 2020 #17 Skrevet 25. oktober 2020 Spørsmålet er hvordan samfunnet hadde tilrettelagt yrkesmulighetene for elevene fra den "alternative" skolen. Det er krav som stilles for å få en jobb, og den med best kvalifikasjoner blir ansatt. Dersom begge utdanningsløpene hadde vært sidestilt og alle hadde lik rett på å komme inn på vgs, er det jo greit. Kanskje hadde flere vært motivert, og klart å gjennomføre vgs med denne ordningen? Høyere utdannelse ville likevel kanskje være vanskelig å komme inn på, og gjennomføre?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #18 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg synes det er variert nok, men det jeg gjerne ville endret på er karaktersystemet. Mange barn og ungdommer sliter med angst og sjenerthet, og du blir trekt ned ganske heftig om du ikke tør å snakke i timen. Jeg ble trukket ned fra 6 til 3 på muntlig eksamen i norsk fordi jeg var nervøs. De sa det rett ut. Det faglige var perfekt, men jeg snakket litt for lavt og skalv. Jeg hadde ekstrem angst og torde ikke bevege meg nesten i gym pga gutter. Jeg ville ikke bli med på svømming heller pga overgrep, så det trakk selvsagt ned. Anonymkode: dc7f6...276
Pipaluk Skrevet 25. oktober 2020 #19 Skrevet 25. oktober 2020 Som opplegget i Tyskland hvor de går ulike løp fra ungdomsskolen? Teoretisk og mer praktisk.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #20 Skrevet 25. oktober 2020 On 10/17/2020 at 9:36 AM, AnonymBruker said: Har de ikke sløyd, heimkunnskap og kunst og håndverk lengre? 3 praktiske fag. Noe må de jo lære utenom det og. Også har man jo muligheten til å velge praktiske linjer på vgs. Anonymkode: f01c2...de7 Sånn timeplanen ser ut nå: 3 timer praktiske fag i uka. 16 timer teorifag. Dette er på 2. trinn, så elevene er ikke store heller. Det skulle egentlig ikke være noe i veien for å tenke mer praktisk rundt mye av undervisningen, også i teorifag. Dessverre står det mye på økonomiske rammer, romforhold og utstyr, og tid og kreativitet til planlegging. Mange elever hadde hatt stort utbytte av det. Den norske skolen er i stor grad laget for den middelmådige eleven. Hverken de som strever faglig, eller de som ligger foran, får utfordringer på rett nivå, og får dermed ikke forholdene lagt til rette for best utvikling ut fra sine forutsetninger. Dette tenker jeg at er en stor ulempe med den norske likhetstankegangen. De "svake" opplever ikke tilstrekkelig mestring, de "sterke" opplever ikke tilstrekkelig utfordring. Dermed står begge grupper i stor fare for å miste motivasjonen. Et system som i større grad favnet elevenes ulike styrker og svakheter, måtte være fantastisk. Anonymkode: 4ef22...cb2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå