AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg tenker på norske studenter som velger å studere utenlands. Legges det opp til at de skal kommunisere med pasienter uten tolk? Må de da lære seg ungarsk polsk slovakisk og Latvisk underveis? Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Venninnen min måtte ikke det ihvertfall. Hun kan bare engelsk (og norsk). Anonymkode: 4c748...2c1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Ja det må de. Kjenner to stk som studerte i Polen og Tsjekkia, begge måtte lære seg språket for å kommunisere med pasientene. Anonymkode: f94a4...17c 1
Bernardette Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det må de. Kjenner to stk som studerte i Polen og Tsjekkia, begge måtte lære seg språket for å kommunisere med pasientene. Anonymkode: f94a4...17c -og godt er det! Det skulle bare mangle. 10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det må de. Kjenner to stk som studerte i Polen og Tsjekkia, begge måtte lære seg språket for å kommunisere med pasientene. Anonymkode: f94a4...17c Hvor godt måtte de lære språket? Og er det i det hele tatt overkommelig med et så tøft studium? Å lære slaviske språk er ikke bare bare... Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venninnen min måtte ikke det ihvertfall. Hun kan bare engelsk (og norsk). Anonymkode: 4c748...2c1 Lurer på om de har gått bort fra det og heller bruker tolk Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Venninne som studerte i polen måtte lære en del polsk for å kommunisere med de lokale under praksis ja, de hadde egne polsk kurs. Anonymkode: e225a...e84 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor godt måtte de lære språket? Og er det i det hele tatt overkommelig med et så tøft studium? Å lære slaviske språk er ikke bare bare... Anonymkode: afdff...afe Det var vel helt grunnleggende, pluss medisinske termer. Tror at ved kompliserte tilfeller brukte de tolk, men man skal kunne hilse på folk og kunne snakke noe. Det var ganske så krevende, i hvert fall studiet i Tsjekkia. Venninnen min studerte døgnet rundt nærmest. Anonymkode: f94a4...17c 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor godt måtte de lære språket? Og er det i det hele tatt overkommelig med et så tøft studium? Å lære slaviske språk er ikke bare bare... Anonymkode: afdff...afe Og ungarsk (som er et finsk-ugrisk språk) er enda verre... Anonymkode: 9be34...aff 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og ungarsk (som er et finsk-ugrisk språk) er enda verre... Anonymkode: 9be34...aff ja det er regnet som et av verdens vanskeligste språk. Det er veldig forskjellig fra å lære spansk. Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 Vi snakket engelsk på medisin i polen. Anonymkode: ca3f7...786 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi snakket engelsk på medisin i polen. Anonymkode: ca3f7...786 Snakket du engelsk til pasientene? Anonymkode: f94a4...17c 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #13 Skrevet 17. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakket du engelsk til pasientene? Anonymkode: f94a4...17c De fleste snakker bra englesk. Evt noen oversatte. Planen var jo aldri å bli boende i polen men å jobbe hjemme i norge så Anonymkode: ca3f7...786 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: ja det er regnet som et av verdens vanskeligste språk. Det er veldig forskjellig fra å lære spansk. Anonymkode: afdff...afe Det er det helt klart. Svært (!) vanskelig grammatikk, helt annen og svært varierende setningsoppbygging, og så godt som ingen ord ligner ord på språk man kan fra før, så man får absolutt ingen ting gratis. Det kan ikke sammenlignes med å lære seg for eksempel tysk, spansk, fransk eller italiensk i det hele tatt. Slaviske språk er nok vesentlig vanskeligere å lære seg enn de fire språkene over, men likevel enklere enn ungarsk, siden i alle fall noen av ordene minner om ord fra andre språk, siden det er nærmere beslektet med norsk, engelsk etc. De eneste fordelene jeg kan se ved ungarsk, er at man slipper å lære seg et helt nytt alfabet, og at ordene uttales akkurat som de skrives (når man bare har lært seg uttalereglene). Jeg tok ungarsktimer sammen med en finsk student, og hun trodde hun ville få noen fordeler, siden finsk er et av de svært få språkene som er i slekt med ungarsk. Men det viste seg at siden det er så lenge siden språkene skilte lag, har de nå svært få ord til felles, og grammatikken var også ulik. Så hun slet like mye som alle andre. Anonymkode: 9be34...aff 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det helt klart. Svært (!) vanskelig grammatikk, helt annen og svært varierende setningsoppbygging, og så godt som ingen ord ligner ord på språk man kan fra før, så man får absolutt ingen ting gratis. Det kan ikke sammenlignes med å lære seg for eksempel tysk, spansk, fransk eller italiensk i det hele tatt. Slaviske språk er nok vesentlig vanskeligere å lære seg enn de fire språkene over, men likevel enklere enn ungarsk, siden i alle fall noen av ordene minner om ord fra andre språk, siden det er nærmere beslektet med norsk, engelsk etc. De eneste fordelene jeg kan se ved ungarsk, er at man slipper å lære seg et helt nytt alfabet, og at ordene uttales akkurat som de skrives (når man bare har lært seg uttalereglene). Jeg tok ungarsktimer sammen med en finsk student, og hun trodde hun ville få noen fordeler, siden finsk er et av de svært få språkene som er i slekt med ungarsk. Men det viste seg at siden det er så lenge siden språkene skilte lag, har de nå svært få ord til felles, og grammatikken var også ulik. Så hun slet like mye som alle andre. Anonymkode: 9be34...aff Hvor god ble du i ungarsk til slutt? Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor god ble du i ungarsk til slutt? Anonymkode: afdff...afe Ikke veldig god, dessverre. Nå skulle jeg ønske at jeg hadde jobbet hardere med ungarsken. Men den harde realiteten var at jeg var nødt til å prioritere de andre fagene, for stryk i dem ville føre til at jeg åkte ut av studiet. Anonymkode: 9be34...aff 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 Det holder vel med å lære seg russisk. De prater russisk i mange av de landene. Anonymkode: 2be96...449 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke veldig god, dessverre. Nå skulle jeg ønske at jeg hadde jobbet hardere med ungarsken. Men den harde realiteten var at jeg var nødt til å prioritere de andre fagene, for stryk i dem ville føre til at jeg åkte ut av studiet. Anonymkode: 9be34...aff Hva var målet med ungarsken? Skulle du ha selvstendige samtaler med pasientene? Anonymkode: afdff...afe
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste snakker bra englesk. Evt noen oversatte. Planen var jo aldri å bli boende i polen men å jobbe hjemme i norge så Anonymkode: ca3f7...786 Du synes ikke at pasientene fortjener en lege som snakker språket? Må pasienter i Norge godta en engelskspråklig lege som undersøker dem? Jeg bare lurer. Anonymkode: f94a4...17c 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du synes ikke at pasientene fortjener en lege som snakker språket? Må pasienter i Norge godta en engelskspråklig lege som undersøker dem? Jeg bare lurer. Anonymkode: f94a4...17c Her er det snakk om engelskspråklige universiteter i Polen. Målet er ikke å jobbe som lege i Polen. Om de skal ha lisens der, så må de beherske polsk på meget høyt nivå. Det er ikke overkommelig med studiemengden de har. Anonymkode: afdff...afe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå