Gå til innhold

God eplekakeoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du link/oppskrift til god eplekake? 
Eller triks til hvordan standard eplekake blir hakket bedre?😊 Bruker nøtter og rosiner

Anonymkode: aea41...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en helt standard kakedeig:

200 gr smør
200 gr sukker
1/2 ts salt
3 egg
200 gr hvetemel
1/2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4 epler
3 ss sukker
1,5-2 ss kanel

Jeg skreller først eplene og legger dem i en pastpose samen med sukker (gjerne brunt) og kanel. De kan gjerne ligge et par timer.

Smør og sukker røres hvitt, eggene tilsettes et og ett, mel m/bakepulver og vaniljesukker blandes i deigen. Ha i godt smurt form på 22 cm, stikk eplene ned i deigen og hell over saften som har dannet seg i posen. Stek på 200 grader, nest nederst i ovnen i 35-40 minutter, avhengig av ovn. Kaken blir ekstra godt om du legger noen klatter vaniljekrem under eplene.

Du kan helt sikkert ha nøtter og rosiner i denne også. Det som gjør denne kaka ekstra god er eplegugga som helles over, den blir så saftig av det. Og så er det viktig å ikke steke den for lenge.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller triks til hvordan standard eplekake blir hakket bedre?

Bruke mindre epler enn det som står i oppskriften :fnise:

Skrevet
På 16.10.2020 den 22.53, Brunhilde skrev:

Jeg lager en helt standard kakedeig:

200 gr smør
200 gr sukker
1/2 ts salt
3 egg
200 gr hvetemel
1/2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4 epler
3 ss sukker
1,5-2 ss kanel

Jeg skreller først eplene og legger dem i en pastpose samen med sukker (gjerne brunt) og kanel. De kan gjerne ligge et par timer.

Smør og sukker røres hvitt, eggene tilsettes et og ett, mel m/bakepulver og vaniljesukker blandes i deigen. Ha i godt smurt form på 22 cm, stikk eplene ned i deigen og hell over saften som har dannet seg i posen. Stek på 200 grader, nest nederst i ovnen i 35-40 minutter, avhengig av ovn. Kaken blir ekstra godt om du legger noen klatter vaniljekrem under eplene.

Du kan helt sikkert ha nøtter og rosiner i denne også. Det som gjør denne kaka ekstra god er eplegugga som helles over, den blir så saftig av det. Og så er det viktig å ikke steke den for lenge.

Ble til at jeg lagde en sånn av smørkrem🙂 det med eplesaften og vaniljekrem jeg prøve neste gang!😃👍

På 16.10.2020 den 22.55, Beeblebrox skrev:

Bruke mindre epler enn det som står i oppskriften :fnise:

Neeei, må ha i nok epler😌 

Anonymkode: aea41...e2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg smuldrer marsipan sammen med litt eggehvite og sprer på toppen. Evt at jeg setter hakkede mandler på toppen. Begge deler hvis jeg er i festhumør! 🥳

En annen favoritt som alltid slår an er smuldrepai med rosiner. Da setter jeg epler i bunnen av et (smørt) ildfast form og drysser over med kanel (og litt sukker om man vil). Strør over sjokoladerosiner og så smuldredeig over (1 del sukker, 1 del smør og 1 del hvete) og så salte peanøtter på toppen. Dette blir nok mer dessert, viktig å ha god vaniljeiskrem til 😋

Anonymkode: 0571f...c5f

Skrevet

Jeg liker å bruke eplesyltetøy. Klatter det rundt oppi deigen og legger nytt lag med deg over. Så noen veldig tynne epleskiver på toppen som pynt.

Anonymkode: 258f0...c66

Skrevet

Ha revet eple i stedet for eplebåter.

Anonymkode: 2a6f5...293

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...