AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Har du link/oppskrift til god eplekake? Eller triks til hvordan standard eplekake blir hakket bedre?😊 Bruker nøtter og rosiner Anonymkode: aea41...e2f
Brunhilde Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg lager en helt standard kakedeig: 200 gr smør 200 gr sukker 1/2 ts salt 3 egg 200 gr hvetemel 1/2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 4 epler 3 ss sukker 1,5-2 ss kanel Jeg skreller først eplene og legger dem i en pastpose samen med sukker (gjerne brunt) og kanel. De kan gjerne ligge et par timer. Smør og sukker røres hvitt, eggene tilsettes et og ett, mel m/bakepulver og vaniljesukker blandes i deigen. Ha i godt smurt form på 22 cm, stikk eplene ned i deigen og hell over saften som har dannet seg i posen. Stek på 200 grader, nest nederst i ovnen i 35-40 minutter, avhengig av ovn. Kaken blir ekstra godt om du legger noen klatter vaniljekrem under eplene. Du kan helt sikkert ha nøtter og rosiner i denne også. Det som gjør denne kaka ekstra god er eplegugga som helles over, den blir så saftig av det. Og så er det viktig å ikke steke den for lenge. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller triks til hvordan standard eplekake blir hakket bedre? Bruke mindre epler enn det som står i oppskriften
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 På 16.10.2020 den 22.53, Brunhilde skrev: Jeg lager en helt standard kakedeig: 200 gr smør 200 gr sukker 1/2 ts salt 3 egg 200 gr hvetemel 1/2 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 4 epler 3 ss sukker 1,5-2 ss kanel Jeg skreller først eplene og legger dem i en pastpose samen med sukker (gjerne brunt) og kanel. De kan gjerne ligge et par timer. Smør og sukker røres hvitt, eggene tilsettes et og ett, mel m/bakepulver og vaniljesukker blandes i deigen. Ha i godt smurt form på 22 cm, stikk eplene ned i deigen og hell over saften som har dannet seg i posen. Stek på 200 grader, nest nederst i ovnen i 35-40 minutter, avhengig av ovn. Kaken blir ekstra godt om du legger noen klatter vaniljekrem under eplene. Du kan helt sikkert ha nøtter og rosiner i denne også. Det som gjør denne kaka ekstra god er eplegugga som helles over, den blir så saftig av det. Og så er det viktig å ikke steke den for lenge. Ble til at jeg lagde en sånn av smørkrem🙂 det med eplesaften og vaniljekrem jeg prøve neste gang!😃👍 På 16.10.2020 den 22.55, Beeblebrox skrev: Bruke mindre epler enn det som står i oppskriften Neeei, må ha i nok epler😌 Anonymkode: aea41...e2f 1
Ella1 Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 Lagde denne i helgen. Den ble akkurat slik jeg vil at en eplekake skal være🍎 Saftig, myk og litt sprø på toppen. Superenkel å lage var den også. Jeg hadde hakkede mandler på toppen også👌🏻 https://www.detsoteliv.no/oppskrift/eplekake-fra-magnolia-bakery 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg smuldrer marsipan sammen med litt eggehvite og sprer på toppen. Evt at jeg setter hakkede mandler på toppen. Begge deler hvis jeg er i festhumør! 🥳 En annen favoritt som alltid slår an er smuldrepai med rosiner. Da setter jeg epler i bunnen av et (smørt) ildfast form og drysser over med kanel (og litt sukker om man vil). Strør over sjokoladerosiner og så smuldredeig over (1 del sukker, 1 del smør og 1 del hvete) og så salte peanøtter på toppen. Dette blir nok mer dessert, viktig å ha god vaniljeiskrem til 😋 Anonymkode: 0571f...c5f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg liker å bruke eplesyltetøy. Klatter det rundt oppi deigen og legger nytt lag med deg over. Så noen veldig tynne epleskiver på toppen som pynt. Anonymkode: 258f0...c66
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Ha revet eple i stedet for eplebåter. Anonymkode: 2a6f5...293
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå