AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Vi er ett godt voksent par med to «unger» som er i slutten 20-årene. Vi har lenge drømt om å bo i Oslo og gå av tidlig med pensjon, etter å ha sett min bror ha bort så altfor tidlig, tenkte jeg ofte på hvor uforutsigbart livet er og hvor viktig det er å nyte det mens man ennå kan. Derfor bestemte jeg og mannen meg for å realiserer drømmen vår om å kjøpe oss leilighet i Oslo og gå av tidlig med pensjon. Vi solgte huset nå i sommer og for tre uker siden kjøpte vi oss en leilighet i Oslo. Vi fant den perfekte pensjonist leiligheten i ett flott og trygt strøk, med heis og garasjeplass. Både jeg og mannen er veldig fornøyde med leiligheten vi snart skal flytte til. Men jeg sitter likevel med en klump i magen nå, og det er grunnet barna våre. Begge barna våre befinner seg på leiemarkedet i Oslo. Jeg har inntrykk av at begge hadde en forventning om at det skulle dryppe litt på dem, når vi solgte huset for 9 millioner kroner i sommer. Men så ble leiligheten vår dyrere enn vi hadde regnet med, samtidig som vi valgte å ha litt penger i bakhånd, for å kunne reise og kose oss. I helga var datteren vår på besøk og spurte om hjelp til egenkapital for å kjøpe seg bolig. Vi måtte da si nei. Etter det har både sønn og datter vært litt reservert, jeg føler de er skuffet over oss. Vi merket det da vi hentet barnebarna i dag, jeg fikk en litt skarp kommentar av svigerdatter. Både sønn og datter har takket nei til middagsinvitasjon denne helga. Jeg lurer på om dette var egoistisk av oss? Burde vi ha tenkt annerledes? Anonymkode: 921a9...551 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 16. oktober 2020 Det er jo egoistisk synes jeg, men barna er voksne og skal i teorien klare seg selv. Jeg hadde aldri gjort det samme som dere hvis jeg hadde solgt et hus og fått 9mill å bruke. Hadde selvfølgelig hjulpet egne barn til å kjøpe bolig først!! Spesielt om de faktisk jobber/studerer og sparer og er ansvarlige voksne. Anonymkode: 9c3c9...924 108
Populært innlegg Leeloo Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg ville kanskje ikke gjort det samme, men det betyr ikke at dere har gjort noe galt. Deres hus, deres penger, arv kommer når dere er borte. 50
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 16. oktober 2020 Hvorfor ga dere ikke hvert av barna nok EK til å kjøpe bolig egentlig? Dere kunne fine gitt bort 1 mill til hvert barn og likevel hatt råd til fin leilighet selv. Jeg hadde ikke klart å kose meg i leiligheten, på turene eller når jeg brukte pengene fra salget på sløsing når jeg visste at barna ikke hadde et eget sted å bo. Anonymkode: 9c3c9...924 86
Populært innlegg ablaze Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 16. oktober 2020 Nei! Ingen barn skal gå ut fra å få økonomisk hjelp av foreldrene. Dette høres i tillegg ut som voksne folk med egne barn - ikke unge i etableringsfasen. det er frekt, men forsåvidt ikke uventet av «ungdommen i dag». 123
Populært innlegg Ulven Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 16. oktober 2020 Nei jeg synes ikke dere er egoistiske. Det er egoistisk av barna å mene at foreldrenes planer skal settes på vent fordi de trenger egenkapital, noe som man som voksen bør kunne klare å opparbeide seg selv. Jeg synes dere har gjort det helt riktig ved å skaffe dere noe mer lettstelt før dere blir for gamle til å orke jobben selv. 87
Live88 Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Nei, dere burde ikke ha tenkt annerledes! Det er ikke deres ansvar å hjelpe de unge ut på boligmarkedet! Det er din og din manns penger, dere skal gjøre det dere vil med dem med god samvittighet! Endret 16. oktober 2020 av Live88 Skrivefeil 37
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Det synes ikke jeg. De er selv ansvarlige for sine liv og kan ikke regne med at dere stiller med egenkapital til deres boliger. Anonymkode: dddfa...41e 21
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Personlig hadde jeg aldri gjort noe slikt. Hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg faktisk kjøpt en leilighet til ungene og bodd mindre sjøl. Anonymkode: da2e0...978 45
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Nei, dere er ikke egoistiske. Det er jo barna som er egoistiske dersom de mener dere på noen måte skylder dem penger til EK og skal senke deres egen levestandard for dette. Barna er voksne, og det er vanlig å møtte vente til man har spart opp nok selv til å få kjøpt noe nå. Anonymkode: 81a9f...a17 35
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Nei. Nå må det forventningspresset til foreldrene ta slutt. Hjelp med barna. Det er det beste dere kan gjøre Anonymkode: e611b...ebc 18
Gjest Lasox Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Skjønner jo at det er dyrt i Oslo, men med over 9 millioner kroner i bakhånd så ville jeg naturligvis ha hjulpet barna om begge to var i arbeid med faste inntekter slik at de har til egenkapital. To barn la oss til en pris av ca. 2,5 millioner så tilsvarer det 750,000,- tilsammen. Forsatt ville dere ha hatt 8,250,000,-++ igjen. Det er jo nå i 20-årene barna trenger hjelp. Ikke om 10-30 år.
Populært innlegg Jensine Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 16. oktober 2020 Tja, de kommer antakelig til å måtte jobbe til de er 70 selv, men det er jo deres feil som er født i feil generasjon. 55
Populært innlegg Baktusen Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #14 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Personlig kunne jeg ikke gjort det på den måten selv, klarer ikke helt å forstå deres tankesett, og ja, det er egoistisk. Men, er det noe galt i det? Det er lov å være litt egoistisk og selvfokusert uten at det er galt. Dere har absolutt ikke gjort noe galt, deres penger og dere fortjener å kunne kose dere og nyte tilværelsen. Samtidig stusser jeg over at dere ikke kunne ha dryppet en halv mill - en mill på hver av deres to barn. At dere ikke unner de å kunne ha det litt romsligere, greiere og forsøke tilrettelegge for en tryggere og bedre oppvekst for barnebarn. Det synes jeg er utrolig merkelig. 9 millioner er mye penger, og jeg kan ikke forstå at dere skulle ha hele behovet selv. Det er en fantastisk mulighet til å hjelpe barna inn i boligmarkedet, og lette en byrde for de. Forutsetter at dette er fornuftige mennesker som ville hatt en fornuftig økonomi. Men, dette er deres penger. Og dere kan gjøre akkurat hva dere vil med de. De har ingen rett til dem. Dere velger å prioritere dere selv, og ikke dem. Og det er lov. Bare aksepter at de nå kanskje fremover ikke vil prioritere dere, når dere ikke prioriterte dem. Endret 16. oktober 2020 av Baktusen 81
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 Nei, kun bane som er griske og egoistiske her. De har da valgt økonomien sin selv når de propper ut unger mens de leier, ikke noe å klage på. Ingen oppegående folk forventer hjelp av foreldrene sine. Pluss hvis det skjer, men absolutt ikke noe å forvente. Anonymkode: 9db5f...493 18
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 Tja. Ok, det er deres penger, og barn kan ikke egentlig forvente hjelp til å komme seg inn på boligmarkedet, men... Det er vel litt andre tider nå enn da dere kjøpte første bolig? Det blir stadig vanskeligere å kjøpe første bolig, og det at dere er født i en annen tid er jo mest flaks for dere, uflaks for dem. Så kan man som foreldre velge å fordele flaksen med å ha kjøpt bolig før prisene steg noe helt voldsomt, til sine barn. Jeg ville gjort det, dere valgte å prioritere reiser osv. Jeg vil si tja, litt egoistisk. Anonymkode: 2a105...f81 39
Lacy Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 Altså. Mange foreldre hjelper barna sine, mange gjør ikke. Jeg syns det er smålig å reagere negativt på hvordan dere velger å disponere midler. 18
Mr&Ro Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Overhodet ikke egoistisk. Pengene deres har dere arbeidet for og da er det dere som råder over dem. Surt for barna? Javel, men hva de forventer og hva de får må jo være to forskjellige ting. Kos dere med verdens beste samvittighet😊 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #19 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, Mr&Ro said: Overhodet ikke egoistisk. Pengene deres har dere arbeidet for og da er det dere som råder over dem. Surt for barna? Javel, men hva de forventer og hva de får må jo være to forskjellige ting. Kos dere med verdens beste samvittighet😊 Boligprisveksten da, har de jobbet for den også? Anonymkode: 2a105...f81 54
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ga dere ikke hvert av barna nok EK til å kjøpe bolig egentlig? Dere kunne fine gitt bort 1 mill til hvert barn og likevel hatt råd til fin leilighet selv. Jeg hadde ikke klart å kose meg i leiligheten, på turene eller når jeg brukte pengene fra salget på sløsing når jeg visste at barna ikke hadde et eget sted å bo. Anonymkode: 9c3c9...924 Leiligheter i det området vi har kjøpt, med de fasilitetene vi ville ha, koster mye. I tillegg skulle vi ha litt penger i bakhånd, slik at vi har noe å leve av i tillegg til pensjonen. Barna våre har jobber og et sted å bo. De eier ikke boligene de bor i, men de bor da ikke på gaten! Både sønn og datter er i faste forhold med samboere og barn. Alle friske er i full jobb, så ingen lider noen nød. Det er ikke slik at de ille er istand til å komme seg inn på boligmarkedet på egenhånd. Anonymkode: 921a9...551 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå