AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Hallo Er det normalt for en tenåringsgutt på 14 år og kjefte på de små? Jenta vår er 4 år og er en del på besøk hos søskenbarnet sitt, men denne eldre fetteren hennes er ganske ufin i måten han snakker til de små. Han kan skrike stikk, hold kjeft, gå vekk, er du dum hva driver du med eller finne på egne regler kun for å kjefte..han hadde bedt dattera vår om å holde kjeft fordi hun lekte med søskenbarnet sitt mens tenåringen satt og så på tv. Dette er ganske ofte han klikker sånn.. Jeg kjenner at dette ikke er greit, men jeg veit ikke om dette er normal oppførsel fra tenåringen? Jeg har sagt til barnet mitt når hun har kommet gråtende at det ikke var pent sagt, og at han skal si unnskyld osv.. Foreldrene snakker ikke til han fordi "han ikke hører"... Hva gjør vi? Anonymkode: 70539...417
Loff77 Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Normalt med store humørsvingninger og kort lunte ja men her er det også dårlig oppdragelse og grensesetting tydeligvis;) 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Nei det er ikke normal oppførsel og jeg hadde ikke godtatt det et sekund. Jeg har tre barn som nå er ungdom og i tidlig tjueårene. De hadde aldri fått liv til å oppføre seg sånn. Prat med han og foreldrene om hvordan man oppfører seg mot hverandre og spesielt de som er yngre. Anonymkode: 734ef...241 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, Loff77 skrev: Normalt med store humørsvingninger og kort lunte ja men her er det også dårlig oppdragelse og grensesetting tydeligvis;) Ja altså forventer ikke at han er pedagogisk, bare synes han burde vite bedre.. Men for å være ærlig er det nok foreldrenes feil. Jeg sier jo ifra, og tror ikke han liker meg så godt... Anonymkode: 70539...417
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke normal oppførsel og jeg hadde ikke godtatt det et sekund. Jeg har tre barn som nå er ungdom og i tidlig tjueårene. De hadde aldri fått liv til å oppføre seg sånn. Prat med han og foreldrene om hvordan man oppfører seg mot hverandre og spesielt de som er yngre. Anonymkode: 734ef...241 Jeg veit at mannen min og pappaen til gutten tok en prat med ham, jeg tror ikke det hjalp, og de sier selv at de sliter med ham.. Tenker hvis de skal begynne 14 år for sent så er det jo vanskelig. Han oppfører seg adskillig bedre når jeg aller mannen er tilstedet fordi vi har sagt ifra, men det er kanskje grunnet frykt. Ikke at vi er så skremmende altså.. 😅 Anonymkode: 70539...417
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Synes du selv kan snakke til han, be han si unnskyld og forklare hvorfor du mener det ikke er greit å snakke slik til din datter. Det er nok mer effektivt om du snakker til han enn om foreldrene gjør det. Mine ville syntes det var dritflaut å bli irettesett av andre voksne,men bryr seg mindre om det vi sier,da de bare synes at vi maser. Mine gutter i tenårene har et dårlig språk når de spiller. De sier mye hold kjeft og fuck off,osv, når jeg hører de snakke med kompiser over PlayStation. Og til hverandre,spesielt om de blir avbrutt i spilling. Jeg liker det dårlig,og reagerer ofte på ordbruken når jeg hører det. Jeg føler det er slik disse ungdommene snakker til hverandre,og de synes jeg er håpløs som reagerer på det. Jeg kommenterer det når jeg hører det,spesielt når guttene mine snakket slik til hverandre (de er 13 og 14),de får ikke lov å snakke respektløst til hverandre, men det skjer stadig likevel... De ville dog aldri snakket slik til andre. Anonymkode: cf7c0...088 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du selv kan snakke til han, be han si unnskyld og forklare hvorfor du mener det ikke er greit å snakke slik til din datter. Det er nok mer effektivt om du snakker til han enn om foreldrene gjør det. Mine ville syntes det var dritflaut å bli irettesett av andre voksne,men bryr seg mindre om det vi sier,da de bare synes at vi maser. Mine gutter i tenårene har et dårlig språk når de spiller. De sier mye hold kjeft og fuck off,osv, når jeg hører de snakke med kompiser over PlayStation. Og til hverandre,spesielt om de blir avbrutt i spilling. Jeg liker det dårlig,og reagerer ofte på ordbruken når jeg hører det. Jeg føler det er slik disse ungdommene snakker til hverandre,og de synes jeg er håpløs som reagerer på det. Jeg kommenterer det når jeg hører det,spesielt når guttene mine snakket slik til hverandre (de er 13 og 14),de får ikke lov å snakke respektløst til hverandre, men det skjer stadig likevel... De ville dog aldri snakket slik til andre. Anonymkode: cf7c0...088 Hehe du sier noe, jeg har sagt ifra til ham. Jeg tror han synes det er ubehagelig, men jeg er jo ikke ufin mot ham eller krenkende, jeg forteller bare at "det er ikke pent å snakke sånn/overse/snakke stygt til hverandre". Ved et tilfelle har jeg vært ganske streng i stemmen. Han snakker derimot aldri slik til voksne, det er kun de små og jevnaldrende. Han spiller også hele fritiden sin, og satt inne hele sommeren til foreldrenes store fortvilelse. Det kan hende at det er et symptom på for mye spill altså 😊 Anonymkode: 70539...417 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Han er sikkert sjalu og føler seg tilsidesatt når de to øyenstene leker. Anonymkode: 53a2f...16e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han snakker derimot aldri slik til voksne, det er kun de små og jevnaldrende. Med andre ord vet han at det egentlig ikke er greit å oppføre seg sånn og han klarer å kontrollere det. Hadde han oppført seg sånn mot min unge hadde jeg skjelt ham ut. Det får pinadø være måte på. Anonymkode: 5facb...0ae
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Om barnet irriterer han og plager så er det greit å si fra Anonymkode: 103a8...41e 1
-Titania- Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Det virker som om du/dere må være enda tydeligere når dere sier i fra at slik oppførsel ikke er greit. Endret 16. oktober 2020 av -Titania-
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er sikkert sjalu og føler seg tilsidesatt når de to øyenstene leker. Anonymkode: 53a2f...16e Så da er det greit tenker du? Selvsagt er det ikke greit. Var det ver kunne han glemme tv og gått på rommet sitt til han lærte å bruke en hyggeligere tone. Anonymkode: b1d66...4e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå