AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 I Debatten i går kom det frem eksempler på utrolige boligpriser. Et bøttekott på Bjølsen koster 2.650.000 som er helt vilt. I 2013 ble denne boligen solgt for 1.450.000, så nesten 100 % stigning på 7 år. Og alt er finansiert med gjeld, foreldre som tar opp gjeld for å hjelpe barna inn på boligmarkedet osv. All stigningen har kommet mens Norge bare har gått dårligere, oljeprisen gått nedover, større arbeidsledighet osv. Når kommer kollapsen og hvor stygt blir det? Hva skjer når alle født rett etter krigen begynner å dø og det blir mange ledige boliger + dårligere oljepriser + økt arbeidsledighet + økte renter? Kronen er jo allerede på ekstremt lave nivåer fordi utenlandske investorer ikke tror på Norge og norsk økonomi så hvorfor tror unge folk uten kunnskap om økonomi at boligprisene skal fortsette som de har gjort inn i evigheten? Anonymkode: 21810...c7f 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Location, location, location. Det er det folk betaler for. Beliggenhet. Folk, og da særlig de yngre i tjueårene, er helt sykt opptatte av å bo i sentrum og så sentralt som mulig, livredde for å gå glipp av noe. Da får de til gjengjeld betale ågerpriser på boligene sine, da. Her jeg bor (et kvarter med banen til sentrum) kan man få en 3-roms på 68 kvadrat til rundt 3 millioner, bare 350 000 over prisen for bøttekottet. Kjøper man dette og leier ut et av soverommene til en venn, kan man fint ta seg råd til det som alenekjøper. Anonymkode: 97802...545 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I Debatten i går kom det frem eksempler på utrolige boligpriser. Et bøttekott på Bjølsen koster 2.650.000 som er helt vilt. I 2013 ble denne boligen solgt for 1.450.000, så nesten 100 % stigning på 7 år. Og alt er finansiert med gjeld, foreldre som tar opp gjeld for å hjelpe barna inn på boligmarkedet osv. All stigningen har kommet mens Norge bare har gått dårligere, oljeprisen gått nedover, større arbeidsledighet osv. Når kommer kollapsen og hvor stygt blir det? Hva skjer når alle født rett etter krigen begynner å dø og det blir mange ledige boliger + dårligere oljepriser + økt arbeidsledighet + økte renter? Kronen er jo allerede på ekstremt lave nivåer fordi utenlandske investorer ikke tror på Norge og norsk økonomi så hvorfor tror unge folk uten kunnskap om økonomi at boligprisene skal fortsette som de har gjort inn i evigheten? Anonymkode: 21810...c7f Vi risikerer en generasjon med gjeldsoffer. Mange som vil sitte i klisteret om boligprisene skulle falle skikkelig. Anonymkode: 557ac...6db 12
Gjest OGI Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi risikerer en generasjon med gjeldsoffer. Mange som vil sitte i klisteret om boligprisene skulle falle skikkelig. Anonymkode: 557ac...6db Dette.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 De unge vil bo i sentrum fordi det er der utestedene er. Mange utesteder nærme hverandre, nattmat og gå avstand hjem. Kanskje endre på reglen om at utesteder må være innenfor sone 1 ( eller hvilken sone det når er). Utvide kollektivtilbudet på nattestid. Jeg er fra Oslo sentrum og har bodd her hele livet og jeg blir nødt til å flytte til et eller annet høl jeg ikke vil være for å komme meg inn i boligmarkedet. Det suger! Anonymkode: 0c263...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Det er jo et tankekors at prisene har steget så voldsomt mens oljeprisen har gått ned og kjøpekraften i Norge har stupt sammenligna med de fleste land. Prisene på vestkanten i Oslo tilsier f.eks. at to leger i utgangspunktet ikke vil kunne kjøpe enebolig der. Det sier mye. Alder på fødende og stadig synkende fødselstall er også klart påvirka av prisene. Prisen for å betale overpris for boliger i dag er at man må stå mye lenger i jobb og få dårligere tjenester likevel, fordi prisene ikke er forenlig med familieliv for mange. De som har råd til tre barn har ikke tid fordi de har krevende jobber, og de som har tid har ikke råd til flere enn 2-3 soverom. Anonymkode: 926da...014 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi risikerer en generasjon med gjeldsoffer. Mange som vil sitte i klisteret om boligprisene skulle falle skikkelig. Anonymkode: 557ac...6db Ja, jeg klarer bare ikke å se at denne prisveksten på noen som helst måte kan forsvares eller begrunnes med fundament, det er bare ren panikk fordi folk tror boligmarkedet bare kan gå oppover. Profesjonelle aktører slakter kronen og tror ingenting på Norge, pga høye boligpriser, høy oljeavhengighet, eldrebølge osv, mens folk uten kunnskap tror det bare fortsetter oppover. Ingen tvil om at Norge vil gå dårligere og at det vil bli mange tomme boliger når de store etterkrigskullene dør. Det er ingenting som kan holde det oppe når disse konsekvensene slår inn for fullt. Anonymkode: 21810...c7f 4
Gasellen Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Location, location, location. Det er det folk betaler for. Beliggenhet. Folk, og da særlig de yngre i tjueårene, er helt sykt opptatte av å bo i sentrum og så sentralt som mulig, livredde for å gå glipp av noe. Da får de til gjengjeld betale ågerpriser på boligene sine, da. Anonymkode: 97802...545 Har de råd til å gå på byen da - når de har flerfoldige millioner i lån på en liten hybel og i tillegg studielån og etc. Jeg kan ikke skjønne at de har råd til stort annet enn first price nudler.. 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Boligprisene i Norge er ikke markedsstyrt. Det politisk styrt. 80% av Norges befolkning har alt de eier i bolig. Politikere vil aldri tillate at folks formuer forsvinner i et boligkrakk. Boligkrakk er derfor ikke mulig i Norge. Det er ekstremt mange grep politikere kan ta dersom folk boligformuer skulle trues. F.eks. kan de stoppe all boligbygging og omreguleringer, og med et pennestrøk øke prisene. Og så har vi selvsagt de tradisjonelle verktøyene som skatt, subsidier og annen overføring som kan opprettholde prisene. Et boligkrakk er derfor ikke mulig før Norge som land går konkurs ala Argentina. Og dersom Norge skulle gå konkurs har folk flest helt andre ting å bekymre seg for enn boligpriser. Ser man til andre sammenlignbare land ser vi at boligprisene i Oslo fortsatt er billige. Folk med vanlige lønnsinntekter har fortsatt råd til å kjøpe. Når kun store institusjonelle investorer har råd til å kjøpe 20 kvadrat på Bjølsen, ja da kan vi begynne å snakke om et pristak. Men det er langt dit. Antagelig kan en sånn bolig selges til 20-30 millioner før vi kan snakke om et pristak. Anonymkode: 0b357...de7 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Heeelt vanlig pris sentralt i Oslo. Ikke overrasket i det hele tatt. Håper prisene fortsetter å øke! 🤞 Noe de aller mest sannsynlig gjør også. Anonymkode: 870a2...d9c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Helt sykt. Vi hadde enebolig på 180kvm sentralt til storby ril 2,3 mill. Nå har vi nybygd funkis til 6 mill sentralt. Riktignok på Sørlandet. Anonymkode: 56a76...b20
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Den til 6m er 300kvm med hybel. Anonymkode: 56a76...b20
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Boligprisene i Norge er ikke markedsstyrt. Det politisk styrt. 80% av Norges befolkning har alt de eier i bolig. Politikere vil aldri tillate at folks formuer forsvinner i et boligkrakk. Boligkrakk er derfor ikke mulig i Norge. Det er ekstremt mange grep politikere kan ta dersom folk boligformuer skulle trues. F.eks. kan de stoppe all boligbygging og omreguleringer, og med et pennestrøk øke prisene. Og så har vi selvsagt de tradisjonelle verktøyene som skatt, subsidier og annen overføring som kan opprettholde prisene. Et boligkrakk er derfor ikke mulig før Norge som land går konkurs ala Argentina. Og dersom Norge skulle gå konkurs har folk flest helt andre ting å bekymre seg for enn boligpriser. Ser man til andre sammenlignbare land ser vi at boligprisene i Oslo fortsatt er billige. Folk med vanlige lønnsinntekter har fortsatt råd til å kjøpe. Når kun store institusjonelle investorer har råd til å kjøpe 20 kvadrat på Bjølsen, ja da kan vi begynne å snakke om et pristak. Men det er langt dit. Antagelig kan en sånn bolig selges til 20-30 millioner før vi kan snakke om et pristak. Anonymkode: 0b357...de7 Det har jo knukket i feks København uten at myndighetene gjorde noe. Det knakk på 80-tallet uten at noe ble gjort. Politikerne har ikke råd til å redde dette når det blir massearbeidsledighet og oversvømmelse av boliger samt mange hundre tusen ledige boliger når boomerne begynner å dø for fullt. Anonymkode: 21810...c7f 1
Daraya Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi risikerer en generasjon med gjeldsoffer. Mange som vil sitte i klisteret om boligprisene skulle falle skikkelig. Anonymkode: 557ac...6db Hvorfor blir det gjeldsoffre fordi boligprisene faller? Tap er det bare når den blir realisert. Har du 5 mill i lån og boligen er verdt 3 gjør det ingenting så lenge du klarer betjene lånet. Muligheten å bake inn forbruksgjeld eller øke lånet for å pusse opp faller selvsagt bort men ellers er både tap og gevinst i bolig man eier selv kun papir. 4
Gjest OGI Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 I Norge er det lagt opp at folk skal eie boligen sin selv, da må det politisk styring til at alle får til det.
Knirke Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 Folk kjøper ikke lengre bolig fordi de vil ha et sted å bo, de kjøper fordi de forventer å tjene penger på det. Det er bare å lese noen tråder her inne, så finner man side opp og side ned med folk som mener bolig er den eneste sikre investeringen (En 100% sikker investering finnes forøvrig ikke). Så lenge folk fortsetter å tro det kommer prisene til å fortsette å stige. Om bobla sprekker en dag har jeg ingen formening om, men jeg ville uansett ikke kjøpt i Oslo eller i andre pressområder.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #18 Skrevet 17. oktober 2020 Det er godt mulig at boligmarkedet vil få seg en knekk, men det vil neppe gå hardest utover eiere av små leiligheter sentralt i Oslo. Disse leilighetene vil det alltid være et press på, siden det er en veldig begrenset ressurs. Unge mennesker ønsker å bo i krabbeavstand til utelivet, sånn vil det nok alltid være. Og da blir det et vanvittig prispress på små og sentralt beliggende boliger. Anonymkode: 0943d...042 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #19 Skrevet 17. oktober 2020 Det er fullstendig galskap, men så er det også slik at en bolig ikke er verd mer enn noen er villig til å betale for den. Hvis ingen hadde vært villig til å betale så mye for 20 m2, ville den heller ikke hatt den verdien. Anonymkode: e0ff1...bbc
Summeer Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 Jeg kjøpte hybel i den blokka som student for 18 år siden. Da var det do og dusj på gangen, og jeg betalte 325.000 inkl fellesgjeld. Jeg bodde der mens jeg var student, og leide ut i ett år (flyttet inn til samboer og ville ha nødutgang om ting ikke fungerte) før jeg solgte, til dobbelt av det jeg ga. To år etter bygde man bad på hyblene, og prisen spratt opp med en million, og videre opp etter det fordi det rett og slett ikke bygges så små leiligheter lenger, og Bjølsen har gangavstand til både Blindern og bi. Skulle aldri solgt den hybelen, sånn sett i ettertid. Men egenkapitalen jeg fikk av å bo så trangt, jenke på standarden har gjort at vi har nesten ikke har boliglån idag og bor i stort hus rett på utsiden av Oslo. Da både jeg og mannen eide hver vår hybel var Bjølsen så usentralt at Nydalen ikke var en bydel enda, og studentbyen, bi, og kiwien ikke var ferdig bygget. Det var med andre ord usentralt også. Det er vanskeligere idag, men ikke umulig... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå