AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er gravid i uke 8 og har begynt å dele det med mange venner og familiemedlemmer. Men så har jeg denne uke 12 i bakhodet, men jo mer jeg leser om det jo mindre forstår jeg hvorfor? feks så er det jo fra uke 8 at kurven virkelig flater ut og risken går ned og i uke 10 er det omtrent like stor sannsynlighet for å miste som i uke 12..og selv i uke 14 er prosenten ganske lik som i uke 12. Jeg finner ingenting signifikant med uke 12.. hva er grunnen til at dette er en greie? Anonymkode: c84dc...61c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Det er vel fordi da er første trimester slutt.. Kurven flater veldig ut, ja, så det er ikke kjempeforskjell på uke 8 og uke 12. Men altså, uke 12 er jo ikke en regel? Dere velger helt selv hvor tidlig dere vil fortelle. Anonymkode: 39e62...187 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel fordi da er første trimester slutt.. Kurven flater veldig ut, ja, så det er ikke kjempeforskjell på uke 8 og uke 12. Men altså, uke 12 er jo ikke en regel? Dere velger helt selv hvor tidlig dere vil fortelle. Anonymkode: 39e62...187 Første trimester slutter i uke 13+6, så det stemmer jo ikke. Det er nok historisk, fra tiden før TUL osv. var så utbredt og man kunne se hjerteaktivitet. Anonymkode: dfb75...291 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Slik som samfunnet er nå er de fleste på privat ultralyd før uke 12 og får bekreftet bankende hjerte. Ser man liv er det minimal sjanse for at noe går galt. Anonymkode: d1bab...f3e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Det er nok som AB sier over, enden på 1ste trimester, uke 12 har de fleste fått en eller har snart en svangerskapskontroll, mange har gått til en tidlig UL og fått se og høre hjerteslag og man er ofte ikke like kvalm og dårlig- og for en del begynner det så smått å vises at man er gravid. Du har rett med SA-statistikken, men det har vel bare blitt slik spesielt siden vi ikke får offentlig TUL de fleste av oss og dermed ikke "risikerer" noe. Jeg fortalte moren min allerede i uke 5, haha, mest fordi jeg gjerne ville ha støtte uansett hva som skjedde. Nå er jeg i uke 13 og har egentlig ikke så behov for å fortelle noen flere enn de nærmeste - så det er jo veldig forskjellig hva man tenker og føler rundt graviditeten:) Anonymkode: 6c95a...748
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid i uke 8 og har begynt å dele det med mange venner og familiemedlemmer. Men så har jeg denne uke 12 i bakhodet, men jo mer jeg leser om det jo mindre forstår jeg hvorfor? feks så er det jo fra uke 8 at kurven virkelig flater ut og risken går ned og i uke 10 er det omtrent like stor sannsynlighet for å miste som i uke 12..og selv i uke 14 er prosenten ganske lik som i uke 12. Jeg finner ingenting signifikant med uke 12.. hva er grunnen til at dette er en greie? Anonymkode: c84dc...61c Synes det er supert at du forteller det! Det er nemlig minimum 70% sjanse for at enhver graviditet går bra! Det er mellom 10-30% som spontanaborterer litt uti løpet, og de er usikre på tallene faktisk! Mange som spontanaborterer helt i starten blir en egen gruppe. De veit ofte ikke at de er gravide da de bare blør litt xtra mye rundt perioden. Så når man er litt på vei, noen få uker, er det allerede gode sjanse for å få ungen. Dessverre, som med alt annet, er der skapt et hysteri også rundt graviditet. Jeg tror det handler om penger. Kan man få folk urolige nok betaler de for private tjenester på private klinikker. Tidlig ultralyd er ett godt eksempel. Rolige og rasjonelle kvinner chillern litt og ser det ann til rundt uke 10-12, og drar på de alminnelige svangerskapskontrollene som absolutt er innafor Så har du hysteriske kvinner som løper på ultralyd hver uke, og uansett hvor mange ganger de ser avkommet sitt er de redd for å miste så fort de kommer hjem fra UL. Alt dette er skrekkscenario proaganda fra internett og forum. Sannheten er at de aller fleste kvinner blir gravide og føder barn før eller siden. So what om du spontanaborterer. Det betyr i 95% av tilfellene at fosteret hadde så store feil at det ikke kunne leve. Bra naturen rydder opp? Ett par måneder senere kan du være gravid igjen og mest sannsynlig går det bra. De som sliter er en egen gruppe , en liten prosentandel. De har fått mye plass på diverse forum og spyr sin frykt over andre. Hadde barnefødsler vært så skjøre og sjeldne hadde ikke jordkloden vært overbefolket Så 12 ukers grensen er en del av fryktpropaganda så de kan tjene milliarder på hysteriske kvinner. Anonymkode: 20e3e...42e 2
Gjest Albbas Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 12 uker er en litt tilfeldig grense fra den tida da folk flest ikke gikk på tidlig UL, og man egentlig ikke hadde noen gode data til å vite hvor man setter grensa. Det er ikke slutten på første trimester som flere her hevder. En ganske utdatert grense, synes jeg. Vi ventet til etter OUL med å være heeelt åpne, men våre nærmeste fikk vite det gradvis fra uke 6-7...
Brunello Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er supert at du forteller det! Det er nemlig minimum 70% sjanse for at enhver graviditet går bra! Det er mellom 10-30% som spontanaborterer litt uti løpet, og de er usikre på tallene faktisk! Mange som spontanaborterer helt i starten blir en egen gruppe. De veit ofte ikke at de er gravide da de bare blør litt xtra mye rundt perioden. Så når man er litt på vei, noen få uker, er det allerede gode sjanse for å få ungen. Dessverre, som med alt annet, er der skapt et hysteri også rundt graviditet. Jeg tror det handler om penger. Kan man få folk urolige nok betaler de for private tjenester på private klinikker. Tidlig ultralyd er ett godt eksempel. Rolige og rasjonelle kvinner chillern litt og ser det ann til rundt uke 10-12, og drar på de alminnelige svangerskapskontrollene som absolutt er innafor Så har du hysteriske kvinner som løper på ultralyd hver uke, og uansett hvor mange ganger de ser avkommet sitt er de redd for å miste så fort de kommer hjem fra UL. Alt dette er skrekkscenario proaganda fra internett og forum. Sannheten er at de aller fleste kvinner blir gravide og føder barn før eller siden. So what om du spontanaborterer. Det betyr i 95% av tilfellene at fosteret hadde så store feil at det ikke kunne leve. Bra naturen rydder opp? Ett par måneder senere kan du være gravid igjen og mest sannsynlig går det bra. De som sliter er en egen gruppe , en liten prosentandel. De har fått mye plass på diverse forum og spyr sin frykt over andre. Hadde barnefødsler vært så skjøre og sjeldne hadde ikke jordkloden vært overbefolket Så 12 ukers grensen er en del av fryktpropaganda så de kan tjene milliarder på hysteriske kvinner. Anonymkode: 20e3e...42e Enig i veldig mye. Det skrives så mye om det a-typiske at folk tror det er vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå