Gjest Bobleplasten Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Her tenkte jeg folk kunne komme med sine viktigste "det er utrolig at jeg må si dette høyt, men dette er det fortsatt mange som ikke skjønner"-greier. Kanskje blir det til og med noen ubehagelige aha-opplevelser for mange av oss. Når livet suger Folk i livskriser trenger ikke å høre fra deg at du blir veldig lei deg av at det skjer noe trist med dem. Hvis du vil grine i telefonen fordi venninna di har kreft (ikke uforståelig det for så vidt), grin til noen andre enn den kreftsyke venninna. Råd om livet Dette gjelder graviditeter, dette gjelder barneoppdragelse, dette gjelder karriere, det gjelder innredning av hus og trening, vekt og sminke. IKKE GI RÅD UTEN AT FOLK BER OM DET. Det eneste godkjente unntaket er personlig hygiene. Om man lukter fælt eller har horribel ånde, er det greit å høre det fra noen i en trygg setting. På tomannshånd. Ikke spør folk som er sykemeldt med depresjon om de har prøvd yoga. Telefon Ikke ring folk mange ganger på rad med mindre det er reell krise. At du ikke liker å vente på svar er ikke nok til å kvalifisere som en krise. Når du først står i nevnte krise og ringer folk på telefonen mer enn en gang, så skriver man en SMS om hva det gjelder også Arrangementer, fest og moro Normale mennesker svarer på invitasjoner man får Når du blir bedt om å bli med på noe du ikke gidder eller har lyst til, si nei med en gang. Ingen blir mindre skuffet, sure eller lei seg av at du later som du har planer om å bli med men avlyser i siste liten, snarere tvert imot. Folk som ikke ønsker å bidra i planleggingen av et arrangement har ingen rett til å klage på utførelsen av et arrangement. Endret 16. oktober 2020 av Bobleplasten
S4050-R40B Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Enkel, men tydeligvis så vanskelig. La folk gå av bussen o.l, før du går inn. / Bruk utgangsdøren bak når du går av bussen. 24
Gjest Bobleplasten Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Kropp, vekt og slanking Man kommenterer aldri mat folk spiser (herunder mengde og bestanddeler) med mindre personen som spiser maten åpenbart inviterer til det selv eller alle spiser samme maten rundt et bordet Man snakker ikke om slanking og vekt foran unger. Ikke sin egen heller, men I HVERT FALL IKKE hvorvidt unger er tynne eller tjukke eller om noen unger trenger å slanke seg. Ikke tro det er greit fordi budskapet er at barna du snakker med er tynne mens andre er tjukke. Det er ikke greit. Hver gang du har lyst å snakke om kropp og vekt i et selskap, ta puletesten. Ville du snakket om sexlivet ditt til dette selskapet? Ikke? Fordi du er på jobb, er med masse små barn, er med foreldrene dine, er med folk du kjenner dårlig? Fint. Da dropper du også å snakke om slanking. Komplimenter "Alle *gruppe* pleier å være *sett inn rasistisk/sexistisk fordom*, men du er grei" er ikke det hyggelige komplimentet du tror det er, men snarere en måte å vise verden kjipe fordommer du har mot andre mennesker. Endret 16. oktober 2020 av Bobleplasten
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Bra tråd. Jeg har et par punkter: Snylting: Det er ikke sjarmerende å stadig "glemme lommeboka" og tenke at du kan bare låne av andre, og spesielt ikke når du er over 30 år. Omgivelsene dine merker åssen du er, selv om ingen gidder å konfrontere deg. Det er ingen som har lyst til å si "men har du penger da," når du spør om dere skal finne på ting. Det er ingen som er satt på denne jorda for å forsørge deg, utenom evt foreldrene dine da du var yngre. Du er ikke "smart" når du greier å få snylta til deg en cola eller en gratis middag. Der og da har du kanskje fått noe gratis, men du har også startet en devalueringsprosess av deg selv ovenfor den du snylter på, og i det lange løp kommer alle folk til den samme konklusjonen. Og det er ikke "smart" de kaller deg. Grunnen til at vi reagerer på dette er fordi vi andre er opptatt av at vi greier å forsørge oss selv, og det kunne ikke falle oss inn å legge oss innpå andre folk på den måten som du gjør. Vi har selvrespekt - det har ikke du. Sykdom Det er ikke heldig å si "god bedring" til folk som har fått en kronisk og livstruende sykdom. Kronisk betyr at man etter all sannsynlighet skal leve med sykdommen livet ut. Ikke si "god bedring." Ikke kom med velmenende råd om en sykdom du ikke har greie på. Du må forstå når du skal være en god lytter - når du ikke egentlig kan relatere deg til problemet. Ikke prøv å finne den "egentlige" årsaken til problemet. Hvis noen har fått en diagnose eller sykdom, så er man ikke "egentlig" kanskje deprimert. Du er ikke lege. Forhold deg til den diagnosen som er satt av en lege. Anonymkode: bafb2...1fa 20
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Bra tråd. Jeg har et par punkter: Snylting: Det er ikke sjarmerende å stadig "glemme lommeboka" og tenke at du kan bare låne av andre, og spesielt ikke når du er over 30 år. Omgivelsene dine merker åssen du er, selv om ingen gidder å konfrontere deg. Det er ingen som har lyst til å si "men har du penger da," når du spør om dere skal finne på ting. Det er ingen som er satt på denne jorda for å forsørge deg, utenom evt foreldrene dine da du var yngre. Du er ikke "smart" når du greier å få snylta til deg en cola eller en gratis middag. Der og da har du kanskje fått noe gratis, men du har også startet en devalueringsprosess av deg selv ovenfor den du snylter på, og i det lange løp kommer alle folk til den samme konklusjonen. Og det er ikke "smart" de kaller deg. Grunnen til at vi reagerer på dette er fordi vi andre er opptatt av at vi greier å forsørge oss selv, og det kunne ikke falle oss inn å legge oss innpå andre folk på den måten som du gjør. Vi har selvrespekt - det har ikke du. Sykdom Det er ikke heldig å si "god bedring" til folk som har fått en kronisk og livstruende sykdom. Kronisk betyr at man etter all sannsynlighet skal leve med sykdommen livet ut. Ikke si "god bedring." Ikke kom med velmenende råd om en sykdom du ikke har greie på. Du må forstå når du skal være en god lytter - når du ikke egentlig kan relatere deg til problemet. Ikke prøv å finne den "egentlige" årsaken til problemet. Hvis noen har fått en diagnose eller sykdom, så er man ikke "egentlig" kanskje deprimert. Du er ikke lege. Forhold deg til den diagnosen som er satt av en lege. Anonymkode: bafb2...1fa om folk kommer med at de har glemt lommeboka, så sier jeg, vell synd. Da får du heller vente til du kommer hjem og husk bedre neste gang :9 Anonymkode: 3cfc3...d1a
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Fins det folk som har «glemt lommeboka»? Har heldigvis aldri hatt en relasjon med noen som har «glemt» å ta med seg lommeboka ut for å så forvente at den andre betaler for en. Er noe helt annet å faktisk skulle spandere, om det er en bursdags gave eller lignende. Om jeg hadde hatt en nær venn, kollega eller familiemedlem med ut for å spise, og de faktisk hadde glemt lommeboka - da hadde jeg bare sagt at de måtte ha vippsa beløpet til meg eller betale for begge neste gang, og hadde de ikke gjort det og brukt meg, vel - adios, lykke til videre i livet 👋 Anonymkode: 7c831...60e 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Sladring/blande seg med andres private anliggende: Det er utrolig at jeg må fortelle deg dette, men du forstår ikke at jeg ikke bryr meg om hva du synes om hva jeg gjør, det er mitt liv, få deg et liv selv så du har noe mer interessant å snakke om enn meg ! Anonymkode: 587db...1ba 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 Det var mange gode råd fra en som oppfordrer andre til ikke å gi råd uten at folk ber om det. (Sorry, klarte ikke å la være). Anonymkode: 4134a...a61 20
Bix Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Mitt forslag ... Når du er på Kvinneguiden Hvis du spør om hjelp, og noen skriver et langt innlegg der man gjør sitt beste for å besvare spørsmålet ditt, vil verden neppe gå under om du sier "takk". Endret 17. oktober 2020 av Bix 26
Voyager Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 Hahaha, dette er den norskeste tråden noensinne! Hold kjeft og hold deg for deg selv. Ikke diskuter noe, ikke si meningen din, ikke spør spørsmål om du lurer, la folk være i fred, ikke forstyrr, hold deg tilbake😂😂😂 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 1 time siden, Bix skrev: Mitt forslag ... Når du er på Kvinneguiden Hvis du spør om hjelp, og noen skriver et langt innlegg der man gjør sitt beste for å besvare spørsmålet ditt, vil verden neppe gå under om du sier "takk". 👍🏽👍🏽❤️❤️❤️Så enig! I love you! Anonymkode: 6a5dc...941 2
Bix Skrevet 17. oktober 2020 #12 Skrevet 17. oktober 2020 44 minutter siden, AnonymBruker said: 👍🏽👍🏽❤️❤️❤️Så enig! I love you! Anonymkode: 6a5dc...941 Tusen takk ...! 2
Gjest Bobleplasten Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 På 17.10.2020 den 3.57, Voyager skrev: Hahaha, dette er den norskeste tråden noensinne! Hold kjeft og hold deg for deg selv. Ikke diskuter noe, ikke si meningen din, ikke spør spørsmål om du lurer, la folk være i fred, ikke forstyrr, hold deg tilbake😂😂😂 Hehe du har vel et poeng her, men det handler jo også om at i land utenfor Norge tillater man stort satt til en større grad annerledes tenkende. Det er vel bare Pakistan som skårer høyere enn Norge på konformitetspress og manglende aksept for folk som er annerledes. Presset i Norge er helt sykt, og blir veldig synlig når man har bodd andre steder enn Norge. Forskjellen på et råd i utlandet og et råd i Norge er derfor ofte at i utlandet får du et reelt tips og råd, i Norge er det en dårlig skjult påminnelse om å komme deg tilbake i linja.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 2 hours ago, Bobleplasten said: Presset i Norge er helt sykt, og blir veldig synlig når man har bodd andre steder enn Norge. Forskjellen på et råd i utlandet og et råd i Norge er derfor ofte at i utlandet får du et reelt tips og råd, i Norge er det en dårlig skjult påminnelse om å komme deg tilbake i linja. This. Det blir ekstra synlig hvis en har diagnoser (Lavere terskel for sosiale misforståelser, folk antar ting om deg som ikke stemmer) eller er en ytterligående, våken sjel som gjennomskuer store deler av samfunnet sine egoistiske, ansvarsløse prioriteringer og handlinger. Anonymkode: 200e8...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 På 16.10.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev: Fins det folk som har «glemt lommeboka»? Har heldigvis aldri hatt en relasjon med noen som har «glemt» å ta med seg lommeboka ut for å så forvente at den andre betaler for en. Er noe helt annet å faktisk skulle spandere, om det er en bursdags gave eller lignende. Om jeg hadde hatt en nær venn, kollega eller familiemedlem med ut for å spise, og de faktisk hadde glemt lommeboka - da hadde jeg bare sagt at de måtte ha vippsa beløpet til meg eller betale for begge neste gang, og hadde de ikke gjort det og brukt meg, vel - adios, lykke til videre i livet 👋 Anonymkode: 7c831...60e Å ja, absolutt, disse menneskene finnes. Og de glemmer ikke bare lommeboka - de passer på å være "grei og pakke varene" hvis dere handler sammen, så du blir stående og betale. De legger den nesten tomme tyggispakka si oppå din nye og fulle tyggispakke, og så tar de "feil" pakke når de skal gå. De passer på å få med seg en dorull, eller en pakke sukker, eller en pose kaffe når de er på besøk, fordi de av en eller annen grunn ikke kan kjøpe dette nå og er nødt til å ha dorull/sukker/kaffe akkurat i dag. De inviterer deg i selskap, og så ringer de i siste liten og er kjenpestressa fordi de står midt i forberedelser til selskapet og bare har "glemt" brus til 15 personer, og om ikke du som likevel er ute og kjører bare kan svinge innom butikken på veien og ta med dette. De møter opp på lekeland med barna som gleder seg til å leke med dine barn, og på vei inn på lekeland med de kjempeglade, gira barna så har de selvsagt "glemt" pengene og du har jo ikke hjerte til å la barna bli skuffet - så du betaler for alle. Hadde det vært ei venninne som oppførte seg sånn, så hadde jeg kutta henne ut med én gang. Selv om det er kjipt nok å oppleve slikt en gang også. Problemet er når det er nære familiemedlemmer som er sånn. Men samtidig så må jeg innrømme at jeg har faset ut kontakten gradvis, selv om det gjelder familie. Når det ikke nytter å si ifra hundre ganger, og det tydeligvis er et mål å få ett eller annet gratis, om det så bare er en dorull, så skal det mere til enn en alvorsprat. Jeg tenker terapi og profesjonell hjelp, men mulig det er uhelbredelig. Anonymkode: bafb2...1fa 5
Gjest Ezio Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 På 17.10.2020 den 3.57, Voyager skrev: Hahaha, dette er den norskeste tråden noensinne! Hold kjeft og hold deg for deg selv. Ikke diskuter noe, ikke si meningen din, ikke spør spørsmål om du lurer, la folk være i fred, ikke forstyrr, hold deg tilbake😂😂😂 Problemet er at rådene sjeldent er velmenende i Norge.
Gjest Bobleplasten Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å ja, absolutt, disse menneskene finnes. Og de glemmer ikke bare lommeboka - de passer på å være "grei og pakke varene" hvis dere handler sammen, så du blir stående og betale. De legger den nesten tomme tyggispakka si oppå din nye og fulle tyggispakke, og så tar de "feil" pakke når de skal gå. De passer på å få med seg en dorull, eller en pakke sukker, eller en pose kaffe når de er på besøk, fordi de av en eller annen grunn ikke kan kjøpe dette nå og er nødt til å ha dorull/sukker/kaffe akkurat i dag. De inviterer deg i selskap, og så ringer de i siste liten og er kjenpestressa fordi de står midt i forberedelser til selskapet og bare har "glemt" brus til 15 personer, og om ikke du som likevel er ute og kjører bare kan svinge innom butikken på veien og ta med dette. De møter opp på lekeland med barna som gleder seg til å leke med dine barn, og på vei inn på lekeland med de kjempeglade, gira barna så har de selvsagt "glemt" pengene og du har jo ikke hjerte til å la barna bli skuffet - så du betaler for alle. Anonymkode: bafb2...1fa Og ikke minst, om man var så dum at man ikke glemte lommebok, den udødelige klassikeren av at de insisterer på å enten samle inn penger eller betale sist når man skal spise (den moderne varianten er vel å være vippsmottager) der alle legger på tips, og så betaler de 20 kroner selv og har spist nesten gratis og de som jobber der fikk ingen tips den kvelden.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 På 17.10.2020 den 3.28, AnonymBruker skrev: Det var mange gode råd fra en som oppfordrer andre til ikke å gi råd uten at folk ber om det. (Sorry, klarte ikke å la være). Anonymkode: 4134a...a61 Tenke egentlig det samme. I tillegg: Her kommer fasiten på hvordan alle skal oppføre seg, og dette skal alle være enige om at er den eneste riktige måten. Anonymkode: 0bc7f...eaf 1
Gjest Ezio Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenke egentlig det samme. I tillegg: Her kommer fasiten på hvordan alle skal oppføre seg, og dette skal alle være enige om at er den eneste riktige måten. Anonymkode: 0bc7f...eaf Men det som listes opp av TS er veldig sant. Og dessuten gir vedkommende generelle råd, ikke til individer. Stor forskjell, som ikke forståsegpåere ser.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å ja, absolutt, disse menneskene finnes. Og de glemmer ikke bare lommeboka - de passer på å være "grei og pakke varene" hvis dere handler sammen, så du blir stående og betale. De legger den nesten tomme tyggispakka si oppå din nye og fulle tyggispakke, og så tar de "feil" pakke når de skal gå. De passer på å få med seg en dorull, eller en pakke sukker, eller en pose kaffe når de er på besøk, fordi de av en eller annen grunn ikke kan kjøpe dette nå og er nødt til å ha dorull/sukker/kaffe akkurat i dag. De inviterer deg i selskap, og så ringer de i siste liten og er kjenpestressa fordi de står midt i forberedelser til selskapet og bare har "glemt" brus til 15 personer, og om ikke du som likevel er ute og kjører bare kan svinge innom butikken på veien og ta med dette. De møter opp på lekeland med barna som gleder seg til å leke med dine barn, og på vei inn på lekeland med de kjempeglade, gira barna så har de selvsagt "glemt" pengene og du har jo ikke hjerte til å la barna bli skuffet - så du betaler for alle. Hadde det vært ei venninne som oppførte seg sånn, så hadde jeg kutta henne ut med én gang. Selv om det er kjipt nok å oppleve slikt en gang også. Problemet er når det er nære familiemedlemmer som er sånn. Men samtidig så må jeg innrømme at jeg har faset ut kontakten gradvis, selv om det gjelder familie. Når det ikke nytter å si ifra hundre ganger, og det tydeligvis er et mål å få ett eller annet gratis, om det så bare er en dorull, så skal det mere til enn en alvorsprat. Jeg tenker terapi og profesjonell hjelp, men mulig det er uhelbredelig. Anonymkode: bafb2...1fa Joda hadde også ei slik vennine. Hun hentet brus og la på båndet da vi skulle hjem på fest til en felles vennine og passet på å legge det på min side av båndet i kassa. Ikke tilfeldig, men ganske bevissr. Jeg inviterte henne til en middag en gang men hadde glemt laks, så vi dro til butikken for å kjøpe laks. Jeg skulle til å betale laksen og så sier hun : vi trenger brus og sjokolade, så slenger hun det på båndet i kassa så det blir at jeg betaler. Ringer sent på kvelden og lurer på om vi kan kjøre henne 3 mil fordi det er kjedelig å vente 20 minutter på bussen Anonymkode: af7d9...9ab 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå