Gå til innhold

Hvor høy er deres 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det står i overskriften, så lurer jeg på hvor høy deres 4 åring er? Gjerne dere som har jente!🙂 Har en som fyller 4 nå i november og vi vet hun er lang for alderen og får så mye reaksjoner på det. Lurer på om hun er såå unormalt lang i forhold til andre rundt om i dette landet🙈

Anonymkode: 33a96...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår fylte 4 forrige mnd, og var på 4 årskontroll i dag. 108 cm.

Anonymkode: 94e33...72c

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som det står i overskriften, så lurer jeg på hvor høy deres 4 åring er? Gjerne dere som har jente!🙂 Har en som fyller 4 nå i november og vi vet hun er lang for alderen og får så mye reaksjoner på det. Lurer på om hun er såå unormalt lang i forhold til andre rundt om i dette landet🙈

For en ting å lure på. Noen barn er høye, noen er lave, noen er midt i mellom.    De fleste barn slekter på sine foreldre - slik at uansett om de er høye eller lave som fireåringer, så ender de opp omtrent som snittet av sin mor og far (korrigert for kjønn).

Anonymkode: 55536...9db

• Liker 2
Skrevet

Nr 1 (gutt) var 108 cm på fireårsdagen sin. Nr 2 (gutt) og nr 3 (jente) var begge 102 cm på fireårsdagen sin.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en ting å lure på. Noen barn er høye, noen er lave, noen er midt i mellom.    De fleste barn slekter på sine foreldre - slik at uansett om de er høye eller lave som fireåringer, så ender de opp omtrent som snittet av sin mor og far (korrigert for kjønn).

Så det er ikke greit å lure på? Er ikke kjempe gøy å få reaksjoner hver eneste dag på at barnet ditt er "unormalt" høyt og spørsmål om hva som feiler henne. Ja vi foreldre er høye, men ikke noe ekstremt. Hun har eldre søsken som også er høye men hun ligger langt forbi dem da de var på samme alder. Og ja vi har vært hos både helsestasjon og barnelege som ikke har funnet noe galt heldigvis, men det er allerede snakk om medisiner for å bremse vekst når den hun blir gammel nok til det. Syntes hele situasjonen er vanskelig og tenker at vi ikke kan være de eneste som opplever dette. 

TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to barn som ligger på 97-percentilen og skjønner hvorfor du spør, TS. Det har sine utfordringer når de er såpass mye lengre enn de andre på samme alder, spesielt nå de også var veldig tidlig ute språklig.

Særlig overgangen mellom småbarn- og storbarnsavdeling har vært litt kronglete. Jeg hadde en treåring som så ut og snakket som en femåring, så de ansatte glemte seg stadig vekk og forventet at han skulle oppføre seg som en femåring også. Begge har igrunn stadig blitt tatt for å være mye eldre enn de faktisk er, noe det har vært litt pes å stadig korrigere folk på. 

Nå er eldstemann i skolealder og fremdeles lang, men det har jevnet seg litt mer ut. Minste er fremdeles i barnehagen og ett hode høyere enn bestevennene. 

Anonymkode: 226e1...446

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn som ligger på 97-percentilen og skjønner hvorfor du spør, TS. Det har sine utfordringer når de er såpass mye lengre enn de andre på samme alder, spesielt nå de også var veldig tidlig ute språklig.

Særlig overgangen mellom småbarn- og storbarnsavdeling har vært litt kronglete. Jeg hadde en treåring som så ut og snakket som en femåring, så de ansatte glemte seg stadig vekk og forventet at han skulle oppføre seg som en femåring også. Begge har igrunn stadig blitt tatt for å være mye eldre enn de faktisk er, noe det har vært litt pes å stadig korrigere folk på. 

Nå er eldstemann i skolealder og fremdeles lang, men det har jevnet seg litt mer ut. Minste er fremdeles i barnehagen og ett hode høyere enn bestevennene. 

Anonymkode: 226e1...446

Takk for svar🙂 Ja det er ganske vanskelig til tider. Hun er over et hode høyere enn de andre jentene på samme alder i barnehagen, men i vårt tilfelle er hun sent ute språklig så det blir full krasj. Voksne som ikke kjenner henne tror jo hun går på skolen, og snakker til henne deretter men får svar som er mer forenlig med en på 2 1/2- 3 år. Hun begynner å legge mer merke til at folk reagerer nå og det kjenner jeg er vondt og vanskelig. 

TS

Skrevet

Jeg har en gutt som akkurat har fylt 4år, og han er 117cm. Han er høy for alderen. Ser at han er ett hode høyere enn resten av kullet hans o bhg. Skjønner godt at du spør. Man blir lei kommentarer. Tenker at man får enda mer kommentarer når det er en jente. 

Anonymkode: f0e75...f2c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar🙂 Ja det er ganske vanskelig til tider. Hun er over et hode høyere enn de andre jentene på samme alder i barnehagen, men i vårt tilfelle er hun sent ute språklig så det blir full krasj. Voksne som ikke kjenner henne tror jo hun går på skolen, og snakker til henne deretter men får svar som er mer forenlig med en på 2 1/2- 3 år. Hun begynner å legge mer merke til at folk reagerer nå og det kjenner jeg er vondt og vanskelig. 

TS

Men da er det dette som er problemet, og ikke at hun er høy. De fleste fireåringer er heller ikke forventet å svare som en på 2,5 - så det ville blitt krasj uansett.

Skrevet

Se på WHOs veksttabell? ☺️

Anonymkode: 2bf1c...a74

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt som akkurat har fylt 4år, og han er 117cm. Han er høy for alderen. Ser at han er ett hode høyere enn resten av kullet hans o bhg. Skjønner godt at du spør. Man blir lei kommentarer. Tenker at man får enda mer kommentarer når det er en jente. 

Anonymkode: f0e75...f2c

Vi foreldre til høye barn blir kanskje leie av kommentarer, men ikke glem at det å være høy normalt gir status. Det er langt mer stigmatiserende for et barn å bli tatt for å være seks år når de egentlig er åtte, feks.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 110 cm på 4 års dagen min. Fikk visst mye kommentarer på at jeg var veldig høy og folk lurte på om jeg hadde begynt på skolen enda🙈 Har vært lang hele oppveksten og endte som 176cm som voksen. 

Sønnen min var 104 cm da han var på 4års kontroll i våres. Spent på hvordan datteren vår er på samme alder, men det er noen år til. 

Anonymkode: 3f946...1f9

Skrevet

Jenta vår var 120 cm høy da hun var 4 år. Og vi foreldre er 163 cm og 168 cm. 

Anonymkode: 0f671...df5

• Liker 2
Skrevet

Men da er det dette som er problemet, og ikke at hun er høy. De fleste fireåringer er heller ikke forventet å svare som en på 2,5 - så det ville blitt krasj uansett.

Ja det er klart, men høyden gjør det absolutt ikke noe enklere. 

TS

Skrevet

Ja det er klart, men høyden gjør det absolutt ikke noe enklere. 

TS

Hvem er det som kommenterer? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som kommenterer? 

Foreldre i barnehagen, folk vi møter på lekeplassen/på tur/butikken, naboer osv. Hun er en sosial type og kommer lett i kontakt med folk så det er vel derfor folk tror det er greit å kommentere alt mulig. Jeg for min del hadde aldri funnet på å spørre fremmede hva som er galt med barnet deres, men det er tydeligvis ikke alle som tenker som meg. 

TS

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår var 120 cm høy da hun var 4 år. Og vi foreldre er 163 cm og 168 cm. 

Rart med det der. Jeg har lagt merke til det i barnehagen til ett av barna mine også, at det ofte er de lave foreldrene som har de høyeste barna. Ikke alltid, selvfølgelig, men påfallende ofte. 

Skrevet

Min jente var rundt 100 cm på fireårsdagen, og 110 et halvt år etter. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart med det der. Jeg har lagt merke til det i barnehagen til ett av barna mine også, at det ofte er de lave foreldrene som har de høyeste barna. Ikke alltid, selvfølgelig, men påfallende ofte. 

Vi har også en sønn som blir snart 7, og han er nå 120 cm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...