AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Har angst tendenser, men ingen diagnose. Går hos psykolog, hun sier jeg har bekymringstanker. Jeg føler ubehag i flere situasjoner, som jobb, butikk, kjøpesenter, på besøk til andre osv. Går mest i anspenthet og en stresset følelse inni meg. Det er sjeldent det vises utad, så føler jeg klarer skjule det. Men er slitsomt å bruke så mye ekstra krefter på det. Selv om jeg føler ubehag så drar jeg på butikk, besøk, kjøpesenter osv, men jeg er alltid veldig rask og effektiv, fordi jeg føler jeg må være rask. Litt stresset, spesielt i butikken, liker ikke kø osv. Men hvis dette er eksponering, hvorfor kommer den samme følelsen hver gang? Kan også ha det slik når jeg er hjemme. Kan kjenne ubehag, men overlever jo alltid dagen uten at det skjer noe ille. Hvorfor er jeg da redd for det samme dagen etter? Skal ikke angsten gå ned når man klarer «stå i det.»? Kan kjenne samme følelse når jeg går tur. Stresser meg litt gjennom det, men kom meg iallefall på tur. Neste gang, like stresset. Hva er galt her? Samtidig mener psykologen at funksjonen er for bra til noe angst diagnose. Men jeg føler det er ikke normalt dette.. Anonymkode: da496...d99 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg har samme erfaring, det er ikke alltid det bare er å eksponere seg, hvis det ligger gjennomgripende usikkerhet, utrygghet, savn, i bunnen. Jeg fikk jobbet med dette, og da ble det å eksponere seg nesten til en slags hobby. Anonymkode: 8a68b...e4d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Hjelper psykologen deg med eksponeringstrening? Eksponering "som virker" kan være vanskelig å få til alene. Selv om man blir eksponert vil det ikke automatisk si at man gjør noe som gjør en friskere. Noen kan ende med å bare forsterke dårlige mønstre, eller at situasjonen bare forblir den samme. Man behøver veiledning av en behandler. Anonymkode: bde2f...2e3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper psykologen deg med eksponeringstrening? Eksponering "som virker" kan være vanskelig å få til alene. Selv om man blir eksponert vil det ikke automatisk si at man gjør noe som gjør en friskere. Noen kan ende med å bare forsterke dårlige mønstre, eller at situasjonen bare forblir den samme. Man behøver veiledning av en behandler. Anonymkode: bde2f...2e3 Synes ikke det, virker som hun er fornøyd så lenge jeg gjennomfører det jeg hadde tenkt lissom. Fått tips om å godta følelsen som kommer, og ønske den velkommen, ikke tenke at det er farlig osv. jeg føler jeg kanskje forsterker dårlig mønstre som du sier. Fordi jeg er så opptatt av det på forhånd at jeg kanskje gjør situasjonen verre enn den er. Anonymkode: da496...d99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Du sier du er veldig inn og ut fra kjøpesenter. Har du prøvd å bare sette deg på en benk der inne og observere og føle? Inn og ut vil ikke hjelpe fordi du stresser deg opp og fortsetter å holde på angsten. Prøv å bruk tid selv om det er ubehagelig. Ta en ekstra runde i en butikk du egentlig ikke skulle innom eller sett deg ned å ta en kaffe f.eks. Jeg har jobbet mye med dette selv. Det er slitsomt, men på sikt kan det bli bedre. Anonymkode: 73865...a1f 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du er veldig inn og ut fra kjøpesenter. Har du prøvd å bare sette deg på en benk der inne og observere og føle? Inn og ut vil ikke hjelpe fordi du stresser deg opp og fortsetter å holde på angsten. Prøv å bruk tid selv om det er ubehagelig. Ta en ekstra runde i en butikk du egentlig ikke skulle innom eller sett deg ned å ta en kaffe f.eks. Jeg har jobbet mye med dette selv. Det er slitsomt, men på sikt kan det bli bedre. Anonymkode: 73865...a1f God ide, skal prøve dette. Anonymkode: da496...d99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har angst tendenser, men ingen diagnose. Går hos psykolog, hun sier jeg har bekymringstanker. Jeg føler ubehag i flere situasjoner, som jobb, butikk, kjøpesenter, på besøk til andre osv. Går mest i anspenthet og en stresset følelse inni meg. Det er sjeldent det vises utad, så føler jeg klarer skjule det. Men er slitsomt å bruke så mye ekstra krefter på det. Selv om jeg føler ubehag så drar jeg på butikk, besøk, kjøpesenter osv, men jeg er alltid veldig rask og effektiv, fordi jeg føler jeg må være rask. Litt stresset, spesielt i butikken, liker ikke kø osv. Men hvis dette er eksponering, hvorfor kommer den samme følelsen hver gang? Kan også ha det slik når jeg er hjemme. Kan kjenne ubehag, men overlever jo alltid dagen uten at det skjer noe ille. Hvorfor er jeg da redd for det samme dagen etter? Skal ikke angsten gå ned når man klarer «stå i det.»? Kan kjenne samme følelse når jeg går tur. Stresser meg litt gjennom det, men kom meg iallefall på tur. Neste gang, like stresset. Hva er galt her? Samtidig mener psykologen at funksjonen er for bra til noe angst diagnose. Men jeg føler det er ikke normalt dette.. Anonymkode: da496...d99 Eksponering (som terapiform) fordrer at du lærer mestring av eksponeringen. Altså at du etterpå evner si "dette gikk bra. Dette mestret jeg. Ja, jeg ble engstelig og stressa, men mindre enn sist, og jeg føler mestring" Sier du til deg selv "nå ble du stressa igjen. Dette klarer du ikke, du er en reddhare" så forsterker eksponeringen følelsen av ikke-mestring. Kort sagt: eksponeringsterapi handler mest av alt om å opparbeide en indre monolog som er positiv og oppbyggelig i stressende situasjoner. Og: ja, det vil ta tid. Du har brukt årevis på å lære ikke-mestring. At det tar årevis å avlære den uvanen er helt rimelig. Anonymkode: 87852...e83
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Det tar lang tid. Det kan ta så lang tid at det er vanskelig å se bedringen selv før man sammenligner det med utgangspunktet. Anonymkode: 33246...433
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Eksponering fungerer abre om du har verktøy til å takle situasjon/ etter situasjonen annerledes. Å aksponere seg uten at noe annet har endret seg fungerer ikke. Man må ha en prosess der man gradvis tenker eller føler annerledes om situasjonene som fremkaller angst Anonymkode: b41a4...58b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå