Gå til innhold

Akkurat funnet ut jeg er gravid. Når lege/jordmor-time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sist barn i 2018, og da var det sånn at første svangerskapskontroll var i uke 12. Men så hører jeg at dette nå er forandret og man skal bestille time tidligere. Noen som kan oppdatere meg? Vil gjerne til jordmor og lege annenhver gang.

Anonymkode: b690a...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke noe som heter at man skal, men man kan, hvis man har behov eller ønsker. Hadde selv kontroll i uke 12 begge gangene, hadde ikke behov før og var ikke noe spesielt jeg lurte på. Det er da første blodprøve skal tas og før dette er det ikke så mye å få ut av en kontroll synes jeg da. Spesielt ikke som andregangs om forrige svangerskap og fødsel var normal. 

Anonymkode: b9a24...f51

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe som heter at man skal, men man kan, hvis man har behov eller ønsker. Hadde selv kontroll i uke 12 begge gangene, hadde ikke behov før og var ikke noe spesielt jeg lurte på. Det er da første blodprøve skal tas og før dette er det ikke så mye å få ut av en kontroll synes jeg da. Spesielt ikke som andregangs om forrige svangerskap og fødsel var normal. 

Anonymkode: b9a24...f51

Takk for svar. Ja Ok. Samme her egentlig. Ikke behov for noe før. Ringer fastlege nå og bestiller i uke 12, bare bra å få bestilt - selv om timen blir i desember -da det er lang ventetid 

Skrevet

Jeg har fått time til første svangerskapskontroll hos lege når jeg er 12 uker, og hos jordmor når jeg er 14 uker. Jeg bestilte nok i veeeldig god tid, følte meg helt lost når jeg fant ut at jeg var gravid og ante ikke hvem som skulle kontaktes når, og om det var noe det gikk automatikk i. 
Men har hørt om andre som har lang ventetid, og får en veldig sen time om de drøye for lenge med å bestille. 

Skrevet

Her ville ikke legen ta blodprøvene før i uke 12, så helt bortkastet å ha legetime før det (med mindre det er noe annet du skal der, da 😛 Jeg måtte ha time i uke 7 for å få henvisning til fosterdiatnostikk, og måle jernet, som var på skandale-nivå). 

Anonymkode: 9f9d2...3a5

Skrevet

Jeg var og hos legen rundt uke 7 for henvisning til fosterdiagnostikk men utenom det så blir neste kontroll uke 12 😊

Anonymkode: d8884...63f

Skrevet

Ok den er grei. Aner ikke om jeg har rett på forsterdiagnostikk men denne kan vel i såfall også bestilles i uke 12(?)

En annen ting, hjelp meg å regne ukene. Jeg skulle hatt mens 13.10, og er nå gravid 4+ 3 eller noe sånt. Da er jeg i svangerskapsuke 5 nå, ikke sant? Er hvertall det som står på Preggers appen. Så da har jeg regnet ut at time 1 desember blir uke 12. Men hvis det er sånn at jeg er i uke 4 nå , så må timen bli senere..🤔🤔

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok den er grei. Aner ikke om jeg har rett på forsterdiagnostikk men denne kan vel i såfall også bestilles i uke 12(?)

En annen ting, hjelp meg å regne ukene. Jeg skulle hatt mens 13.10, og er nå gravid 4+ 3 eller noe sånt. Da er jeg i svangerskapsuke 5 nå, ikke sant? Er hvertall det som står på Preggers appen. Så da har jeg regnet ut at time 1 desember blir uke 12. Men hvis det er sånn at jeg er i uke 4 nå , så må timen bli senere..🤔🤔

Du har kun rett på fosterdiagnostikk om du er over 38, og nei, det er for sent å få henvisning i uke 12. 

Om du er 4+3 er du i uke 4. Det er sånn norsk helsevesen regner uker. Er du x+y uker på vei, er du i uke x. Du får altså ikke tatt blodprøvene før du har passert 12+0. 

Det er likegyldig når du skulle hatt mens. Hvor langt på vei du er, regnes fra første dag i siste mens. Så du må se på når du sist fikk mensen, og regne derfra. 

Skrevet

Nå er det veldig lurt å ta NIPT da.

Da bør du få tatt en ultralyd rundt uke 7 for å bekrefte termindato og sjekke antall foster. Mange av ultralydklinikkene kan også hjelpe deg med å ta blodprøven, men du må bestille og sende testkit'et selv.

Koster ~6000 men det er en veldig liten pris å betale for for mange færre bekymringer i graviditeten. 

Anonymkode: 3dd1b...63c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også funnet at jeg er gravid, for litt over en uke siden.. Så slik jeg har regnet så er jeg cirka 5 uker på vei nå i helgen (det regnes fra første dag i siste mens, right?). Jeg er også forvirret om jeg bør dra til jordmor eller lege. Da jeg kontaktet lokal helsestasjon sa de at det vanlige var å kombinere lege og jordmor, men hva betyr det? Skal jeg bestille time både til lege og jordmor? Er det noen som vet om man bestiller e-konsultasjon med fastlege (altså bare stille spørsmål om det jeg lurer på angående når gjøre hva med hensyn til eventuelt fosterdiagnostikk osv) om det er gratis? 

Anonymkode: b556a...1b7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kun rett på fosterdiagnostikk om du er over 38, og nei, det er for sent å få henvisning i uke 12. 

Om du er 4+3 er du i uke 4. Det er sånn norsk helsevesen regner uker. Er du x+y uker på vei, er du i uke x. Du får altså ikke tatt blodprøvene før du har passert 12+0. 

Det er likegyldig når du skulle hatt mens. Hvor langt på vei du er, regnes fra første dag i siste mens. Så du må se på når du sist fikk mensen, og regne derfra. 

Sikker på det?🤔 ikke i følge Oslo jordmorklinikk. 

6F420E34-2746-461B-B67B-0EB69831DFC8.jpeg

• Liker 1
Skrevet

NIPT (panorama test) tar du fra uke 9+0.

Lurt å bestill Testkit og finn noen som kan ta blodprøven i god tid.

Testkitet kommer fra Danmark, men du tar blodprøven i Norge og sender blodprøvene direkte til USA med DHL selv.

Svaret får du på en ukes tid, i god tid før uke 12.

Anonymkode: 3dd1b...63c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:Det er likegyldig når du skulle hatt mens. Hvor langt på vei du er, regnes fra første dag i siste mens. Så du må se på når du sist fikk mensen, og regne derfra. 

Det vet jeg. Men jeg har ganske regelmessig syklus på 31 dager og siste mens var 13 september. 

jeg er ikke 38 år så da trenger jeg ikke testen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også funnet at jeg er gravid, for litt over en uke siden.. Så slik jeg har regnet så er jeg cirka 5 uker på vei nå i helgen (det regnes fra første dag i siste mens, right?). Jeg er også forvirret om jeg bør dra til jordmor eller lege. Da jeg kontaktet lokal helsestasjon sa de at det vanlige var å kombinere lege og jordmor, men hva betyr det? Skal jeg bestille time både til lege og jordmor? Er det noen som vet om man bestiller e-konsultasjon med fastlege (altså bare stille spørsmål om det jeg lurer på angående når gjøre hva med hensyn til eventuelt fosterdiagnostikk osv) om det er gratis? 

Anonymkode: b556a...1b7

Du kan ta noen kontroller hos legen, og noen hos jordmor, ikke mer komplisert enn det. 

Første timen må du ta hos lege (den i uke 12), da de færreste jordmødre kan ta blodprøver. I uke 24 må de fleste også ga glukosebelastningstest, så den kontrollen må du også ta hos legen. Ellers er det helt fritt frem om du ønsker å ta de andre kontrollene hos lege eller jordmor. Så lenge du ikke skal ta noen medisinske prøver utover standard-urin-prøven, kan du ta kontrollene hos jordmor. 

Du bestiller altså ikke time til både lege OG jordmor, du bestemmer fra time til time om du vil ha den hos legen, eller om du ha den hos jordmor. 

Skrevet

Ja, jeg er helt sikker. 

Du ser de skriver 12 uke og 13 uke. De skriver feil. De skulle skrevet 12. uke og 13. uke, altså tolvte og trettende uke. 

Når du er 4+3, er du i uke 4, men i femte uke ;)

Du er fullgått fire uker, og er i uke fire, men har begynt på din femte uke. 

Men når man sier "uke x", så er det altså x fullgåtte uker man mener, ikke x påbegynte uker. 

Så legen din vil ha deg inn til blodprøve etter 12+0. I din trettende uke, men i uke 12. 

• Liker 1
Skrevet

Det vet jeg. Men jeg har ganske regelmessig syklus på 31 dager og siste mens var 13 september. 

jeg er ikke 38 år så da trenger jeg ikke testen.

Da er du 4+5 i dag, og i uke 4. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vert på sykehus nå i mange dager, er 4+3 å de på sykehuset kaller det da 4 uker på vei.

Anonymkode: 09f04...2a3

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har rett på det i andre tilfeller og. Om man har barn fra før som har genfeil eller om man har kjente genfeil i familien.

det er forsent å bli henvist i uke 12 ja for ul må tas før uke 13+6

Anonymkode: d8884...63f

Skrevet

Det som er nytt er at det vil bli tilbydt en tidlig ultralyd (før uke12) i tillegg til rutineultralyden i uke18. Men det tar nok en stund (muligens flere år) før dette kommer i system og faktisk blir et tilbud til alle. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vert på sykehus nå i mange dager, er 4+3 å de på sykehuset kaller det da 4 uker på vei.

Anonymkode: 09f04...2a3

Den er grei. Ringte å endret timen til uka etter nå:p 

Det barnet jeg har er friskt,  og har heller ikke sykdommer i familien (hvertfall i nær familie..) så tenker vel at jeg dropper den fosterdiagnostikken. 

Men skal til gynekolog om 2 uker , for oppfølging av noe annet så da kan jeg høre med ham mtp dette

-Ts-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...