Gå til innhold

Barn som bare får pizza, pølser, pasta, nuggets og annen halvfabrikat til middag, får de noen varige men?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner til en tobarnsmor som ikke evner å lage mat i det hele tatt. Hun serverer nesten utelukkende slik middag som beskrevet i overskriften. Barna er 7 og 4 år. Det ene barnet nekter i tillegg å spise grønnsaker. Får barn som er oppvokst med slikt dårlig kosthold noen varige men? Er de mer disponerte for enkelte sykdommer i voksen alder. Bare kom til å tenke på det. 

Anonymkode: e9872...9b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kommer ihvertfall til å slite med kostholdet som voksne og garantert få livstilssykdommer og overvekt. Hvis de ikke lærer seg riktig kosthold og lage mat selv som voksne da. 

Anonymkode: 134d0...bbd

• Liker 15
Skrevet

Nei, de får ingen men, heller ikke livsstilssykdommer eller overvekt! Snakker av erfaring 😅

• Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, Pås skrev:

Nei, de får ingen men, heller ikke livsstilssykdommer eller overvekt! Snakker av erfaring 😅

Det kan du jo ikke si bastant, jeg har erfaringen med det motsatte. Flere jeg kjenner har livstilssykdommer og ekstrem overvekt pga usunt kosthold under oppvekst. De har selv sagt at det skyldes dette. 

• Liker 15
Skrevet

Det er vel mange barn som kun spiser slikt. Tror de færreste får varige men, men noen får, feks b12-mangel som voksen. Tror også de faktisk lærer mindre og dermed får dårligere karakterer og deretter utdanning.

Anonymkode: 02ca2...d75

• Liker 4
Skrevet

Jeg og min søster ble vokst opp sånn, men ble hverken overvektig eller fikk noen andre «men» etter det. Nå har vi egne barn og er veldig fokusert på næringsrik og varierende mat 🙂

En i slekten vokste også opp slik, ble tykk og er veldig tykk den dag idag med ett dårlig kosthold den dag idag.

Anonymkode: 677c9...43d

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer ihvertfall til å slite med kostholdet som voksne og garantert få livstilssykdommer og overvekt. Hvis de ikke lærer seg riktig kosthold og lage mat selv som voksne da. 

Det kan du ikke si bastant 

Anonymkode: 6bec6...5f4

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan du ikke si bastant 

Anonymkode: 6bec6...5f4

Haha tar den 😄

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan du jo ikke si bastant, jeg har erfaringen med det motsatte. Flere jeg kjenner har livstilssykdommer og ekstrem overvekt pga usunt kosthold under oppvekst. De har selv sagt at det skyldes dette. 

Neida, jeg mente ikke å være bastant! Det var skrevet  med litt glimt i øyet, jeg var ikke spesielt glad i å lage mat da mine vokste opp, og de fikk endel halvfabrikata, ikke bare da, men mest! De er svært sunne unge voksne i dag.

Skrevet

Kan også gå andre veien, barn som aldri får annet enn "sunn" mat skeier ut når de flytter ut og legger på seg da. Alt med måte, begge veier!

Anonymkode: 52302...4b0

• Liker 16
Skrevet

Her finnes det ingen fasitsvar. Akkurat som at det er null garanti for at de som bare vokser opp med sunn mat blir slanke, er det ingen regel for at de som vokser opp med junk blir overvektige.

Selv er jeg vokst opp som superkresen, åt ikke noe grønt og fikk mat som beskrevet i overskriften.

Idag er jeg naturlig slank, elsker spennende mat og det eneste jeg ikke klarer å spise er rent fett.

Anonymkode: 281ad...d4e

• Liker 6
Skrevet

Hva mener du med "halvfabrikat"? Nå til dags er det faktisk god kvalitet og god næring i det meste av toro og findus-produkter. 

Så nei, man blir ikke automatisk feilernært eller underernært eller feit av det. Man kan helt fint ha veldig god helse selv om man ikke får "mat laget fra bunnen". Det er jeg et levende anekdotisk bevis på ;) Vokste opp på toro-poser på 80-tallet - og på den tiden var posene langt verre enn hva de er i dag. 

Anonymkode: deb03...7b4

• Liker 7
Skrevet

aldri server ferdigmat, dette er oppskriften på tarmkreft.

alt mat skal lages fra bunnn av med gode råvarer, det er enkelt. Litt grønnsaker og potet, så en proteinkilde. Helst kjøtt, kjøtt er det beste du kan spise. Gressforet ku.

Anonymkode: ff7c0...fd3

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

aldri server ferdigmat, dette er oppskriften på tarmkreft.

alt mat skal lages fra bunnn av med gode råvarer, det er enkelt. Litt grønnsaker og potet, så en proteinkilde. Helst kjøtt, kjøtt er det beste du kan spise. Gressforet ku.

Anonymkode: ff7c0...fd3

Finn gjerne kilder for påstanden din. 

Anonymkode: f63a8...d58

• Liker 16
Skrevet

Det er nok større risiko for livsstilssykdommer og overvekt dersom man er oppvokst med dårlig kosthold, men det kan også gå veldig bra. 

Anonymkode: 77f33...07e

• Liker 3
Skrevet

Det er trist når foreldre ikke vil lage sunn mat. Denne moren har virkelig ikke planleggingsgenet når det gjelder måltider. Alt tas på sparket. Handler sikkert hver dag.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Man har ingen garanti for verken det ene eller det andre. De jeg kjenner som levde på fint brød og nugatti som barn og ungdom lever helt normale liv med relativt godt kosthold og normal vekt. OG jeg kjenner folk som ble oppfostret på grønnsaker og fisk som er smellfeite i dag, alt er relativt. 

Underholdende med alle her inne som skal opprette "dømmende" tråder som gjelder deres "venner og bekjente", dere kan ikke ha mye "liv" selv.

Anonymkode: a31f4...a48

• Liker 9
Skrevet

Ikke alle er interessert i å lage mat

Anonymkode: 318e2...147

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til en tobarnsmor som ikke evner å lage mat i det hele tatt. Hun serverer nesten utelukkende slik middag som beskrevet i overskriften. Barna er 7 og 4 år. Det ene barnet nekter i tillegg å spise grønnsaker. Får barn som er oppvokst med slikt dårlig kosthold noen varige men? Er de mer disponerte for enkelte sykdommer i voksen alder. Bare kom til å tenke på det. 

Når ble pastaretter halvfabrikata? Flere hjemmelagede pastaretter som er supersunne 

• Liker 4
Skrevet

Nei, de får ikke varige men. Det er helt vanlig at barn er kresne og det kostholdet du beskriver er det usannsynlig at de kommer til å ha i årevis framover. Synes du dømmer veldig raskt her. 

Anonymkode: e1f67...8f7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...