Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette burde vært postet i et annet forum, men prøver her. Jeg er snart 6 uker på vei og har prøvd å googlet for å finne ut hvordan man skal trene. Enkelte steder står det man kan trene som før i første trimester, andre steder står det man skal unngå forskjellig type trening for det kan føre til SA. Altså mye motstridende informasjon! 

Jeg går på SATS og liker mange forskjellige gruppetimer som er definert som HIIT, samt jeg har trent mye coreøvelser. I tillegg trener jeg styrketrening og det står noen steder man skal unngå benpress på maskin blandt annet. Hvordan skal jeg vite hvilken trening jeg kan gjøre? Har liksom ikke lyst å bestille PT bare for å vite hva jeg burde trene eller ikke.. Skal jeg bare kjøre på som før med gruppetimer og styrketrening, og heller kutte ut øvelser dersom jeg føler ubehag? 

Anonymkode: debc6...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan trene helt som før, med unntak av at du skal holde deg unna makspuls (og passe på at du ikke blir overopphetet, altså stå nær ventilasjonsanlegget om du trener inne på studio). 

Du kan trene styrke akkurat som du pleier. Man bør ikke prøve å sette personlig rekord, men du kan gjøre akkurat de øvelsene du pleier, slik du pleier, med de vektene du pleier - så fremt du hører på kroppen og roer ned og tilpasser om du får smerter og ubehag. 

Eneste du må tenke på, er at kontaktsport og riding og andre ting som kan gi deg harde støt i magen, eller fall, skal unngås etter første trimester. Ellers, tren som du vil. 

Du bør også unngå å trene de rette magemusklene i siste halvdel av svangerskapet, da det kan øke faren for delte magemuskler som ikke går sammen igjen. MEn du kan helt fint trene side-musklene (bytte ut planke med sideplanke, o.l.). 

Benpress å maskin går helt fint, om du er vant med å gjøre det. 

Forøvrig har de fleste PT-er null kompetanse på gravid-trening, så det er bortkastede penger.. 

Jeg har to barn, og trent mye i begge svangerskapene. 

Mye styrke, og en del kondisjon. Styrketreningen måtte jeg gradvis tilpasse ettersom bekkenløsning og stor mage ble en hindring. Måtte gå over til litt lettere vekter og flere repetisjoner, for å skåne bekkenet. Bytte ut markløft med sumo-markløft for å få plass til magen. Dips og chins ga meg mye vonde kynnere, så de måtte jeg kutte ut. Ett-beinsøvelser var drepen for bekkenet mot slutten, så de kuttet jeg ut og erstattet med mer tobeinsøvelser (ut med utfall, inn med mer knebøyvarianter). 

Løping måtte jeg gi meg med rundt uke 20 begge gangene pga bekkenvondt og kynnere, men gikk over til spinning, som var null problem. Eneste var at jeg måtte passe på å holde meg under 90% av makspuls. 

Anonymkode: db2cc...eab

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan trene helt som før, med unntak av at du skal holde deg unna makspuls (og passe på at du ikke blir overopphetet, altså stå nær ventilasjonsanlegget om du trener inne på studio). 

Du kan trene styrke akkurat som du pleier. Man bør ikke prøve å sette personlig rekord, men du kan gjøre akkurat de øvelsene du pleier, slik du pleier, med de vektene du pleier - så fremt du hører på kroppen og roer ned og tilpasser om du får smerter og ubehag. 

Eneste du må tenke på, er at kontaktsport og riding og andre ting som kan gi deg harde støt i magen, eller fall, skal unngås etter første trimester. Ellers, tren som du vil. 

Du bør også unngå å trene de rette magemusklene i siste halvdel av svangerskapet, da det kan øke faren for delte magemuskler som ikke går sammen igjen. MEn du kan helt fint trene side-musklene (bytte ut planke med sideplanke, o.l.). 

Forøvrig har de fleste PT-er null kompetanse på gravid-trening, så det er bortkastede penger.. 

Mye styrke, og en del kondisjon. Styrketreningen måtte jeg gradvis tilpasse ettersom bekkenløsning og stor mage ble en hindring. Måtte gå over til litt lettere vekter og flere repetisjoner, for å skåne bekkenet. Bytte ut markløft med sumo-markløft for å få plass til magen. Dips og chins ga meg mye vonde kynnere, så de måtte jeg kutte ut. Ett-beinsøvelser var drepen for bekkenet mot slutten, så de kuttet jeg ut og erstattet med mer tobeinsøvelser (ut med utfall, inn med mer knebøyvarianter). 

Løping måtte jeg gi meg med rundt uke 20 begge gangene pga bekkenvondt og kynnere, men gikk over til spinning, som var null problem. Eneste var at jeg måtte passe på å holde meg under 90% av makspuls. 

Jeg red frem til godt ute i tredje trimester, men på min egen hest som jeg kjenner godt. Så det meste lar seg gjøre, men kjenn etter hva du føler for og lytt til kroppen. Ellers synes jeg hun jeg siterer har masse god input:)

Anonymkode: 60c35...be9

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg red frem til godt ute i tredje trimester, men på min egen hest som jeg kjenner godt. Så det meste lar seg gjøre, men kjenn etter hva du føler for og lytt til kroppen. Ellers synes jeg hun jeg siterer har masse god input:)

Anonymkode: 60c35...be9

Riding lar seg gjøre, ja, men grunnen til at det er frarådet, er faren for fall og spark. Greit nok at man kjenner hesten godt, men det er likevel en sjans å ta. Som selvsagt er opp til hver enkelt, men jeg synes det blir feil å "oppfordre" til det. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Jeg blir veldig svett på disse gruppetimene, men antar det ikke er ensbetydende med overopphetet?  Er det mulig å trene til rette magemusklene til man er 4,5 mnd på vei? 

Greit å vite at PT er bortkastede penger da, så slipper jeg å vurdere den tanken. 

Følger jo mange treningsbloggere der en del er/har vært gravide, og jeg er imponert over noen av øvelsene som blir gjort helt på tampen av svangerskapet. Vet ikke om jeg kommer i nærheten av noen av de, men er fornøyd om jeg får til å være aktiv så lenge jeg føler meg i stand til å trene. Trening er veldig viktig for meg så håper dette skal la seg gjennomføre, og ikke minst gjøre svangerskapet bedre. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Jeg blir veldig svett på disse gruppetimene, men antar det ikke er ensbetydende med overopphetet?  Er det mulig å trene til rette magemusklene til man er 4,5 mnd på vei? 

Greit å vite at PT er bortkastede penger da, så slipper jeg å vurdere den tanken. 

Følger jo mange treningsbloggere der en del er/har vært gravide, og jeg er imponert over noen av øvelsene som blir gjort helt på tampen av svangerskapet. Vet ikke om jeg kommer i nærheten av noen av de, men er fornøyd om jeg får til å være aktiv så lenge jeg føler meg i stand til å trene. Trening er veldig viktig for meg så håper dette skal la seg gjennomføre, og ikke minst gjøre svangerskapet bedre. 

Det er helt ok å bli god og svett. Det skal litt til å bli overopphetet - folk kan helt fint løpe ute i 30 grader uten å bli det. Det er mer en fare om du er i et veldig dårlig ventilert rom, hvor det er gruppetrening. Der jeg trente før, var spinning-sykkelen nærmest døren reservert gravide. 

Når magen begynner å bule, bør man slutte å trene de rette magemusklene. Så det må du nesten se litt an selv. Greien er at når man begynner å få mage, begynner magemusklene å skli fra hverandre, og å gjøre øvelser som krever at man strammer dem mye, kan forverre problemet, og gjøre det vanskeligere for dem å gro skikkelig sammen igjen. Men så lenge magen er flat, går det greit å trene dem. I første svangerskap kan det gå laaang tid før magen kommer, mens de påfølgende svangerskapene pleier magen komme mye før (jeg fikk ikke synlig mage før uke 22-23 første gang.. og andre gang slet jeg med å skjule graviditeten til uke 12..). 

Skrevet

Ville trent som normalt, du trenger jo ikke kjøre kroppen helt men helt vanlig trening er bare sunt. 

Husker godt den ene treningen jeg var på etter at jeg ble gravid. Ble svett, andpusten og blodsmak i munnan av ei økt jeg lett gjorde tidligere. 

Anonymkode: 76194...343

Skrevet

Det jeg har fått høre av flere leger og gynekologer er at det er absolutt ingenting man kan gjøre for å fremprovosere eller forhindre spontanabort. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene som normalt hvis formen var grei (noe den uansett ikke har vært så langt - uke 12+5 nå). Jeg tror alt i alt så har kroppen godt av å få trent såfremt man er i stand til det, men du kan jo ta det litt med ro i gruppetimene og ha lav terskel for pauser hvis du blir svimmel/sliten. 

Anonymkode: 2c99b...65b

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det jeg har fått høre av flere leger og gynekologer er at det er absolutt ingenting man kan gjøre for å fremprovosere eller forhindre spontanabort. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne trene som normalt hvis formen var grei (noe den uansett ikke har vært så langt - uke 12+5 nå). Jeg tror alt i alt så har kroppen godt av å få trent såfremt man er i stand til det, men du kan jo ta det litt med ro i gruppetimene og ha lav terskel for pauser hvis du blir svimmel/sliten. 

Vil utdype min første setning,  jeg snakker om første trimester når embryoet fortsatt er veldig lite og ligger godt beskyttet av bekkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...