AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Vi er godt voksne, i slutten av 30-årene. Har fire barn. Kjøpte nylig en eldre enebolig som vi totalrenoverer. Har lenge bodd på en annen kant av landet (studerte i samme by), men har nå flyttet til vår felles hjemby. Vi er altså hverken veldig unge eller lite selvhjulpne. Vi er veldig opptatt av at huset skal bli slik vi ønsker, og har brukt mye tid på fargesetting, planløsning, møbelvalg, belysning osv. Jeg vil si vi er godt over snittet opptatt av hus og interiør. Problemet eller hva man skal kalle det er at mødrene våre har så ekstremt mange sterke meninger, og de legger ingenting imellom heller. Det kommer ofte (ofte!) forslag til møbler eller løsninger. Noe som selvfølgelig er greit og koselig siden de viser en interesse og tenker på oss. Men tingene er jo ofte ikke vår stil i det hele tatt, og når vi da pent sier at vi hadde tenkt «sånn og sånn», så er de ofte veldig uenig i det 😅 Det som er verre er at de ofte kan komme med kommentarer jeg regelrett synes er ufine, som «jeg hadde aldri gått for sånn farge» eller «vil dere virkelig ha sånne lamper?». Helt greit at vi ikke deler samme smak, jeg synes de har fine hjem, men jeg ville ikke hatt det sånn selv. Likevel sier jeg jo ikke det? Jeg stusser ofte på kombinasjonen av fargen på gulvteppet og veggen for eksempel, men jeg skryter jo bare av fargen og lar resten ligge. Noe annet ville jo være frekt? Nå tar jeg meg ikke særlig nær av kommentarene lenger, jeg tenker bare at vi blir fornøyd og det er det viktigste. Men likevel, er det ikke ganske fascinerende? Man ville jo aldri sagt sånn til andre enn barna sine, tenker jeg. Andre som har mødre som mener mye? Jeg tenker det er en god ressurs i deres erfaringer, men de behøver ikke nødvendigvis bli like for oss, og noen ganger er det jo greit å erfare ting på egen hånd også. De innspillene vi synes er gode tar vi jo til etterretning, men føler noen ganger at det er mye sleivete kommentarer etter valg faktisk er tatt. Anonymkode: 9befa...f9f 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Ja, har samme erfaring. Minner de rolig på aldersforskjell og spør de om de likte samme ting som sine foreldre. Nevner også at jeg synes deres ting passer til dem, men at det ikke er min personlige smak og at jeg aldri ville sagt noe om at jeg ikke liker det for det bare er sårende. Tråkker de over etter slike beskjeder sier jeg rett ut at det de foreslår er noe jeg syns er bælstygt og ikke ville hatt i hus om jeg så fikk betalt. Jeg kjører altså ros og pisk, noe som har fungert overraskende bra. Mengden meninger har stupt og jeg er påpasselig om å ikke spørre om hva de syns om ditt og datt. Anonymkode: 220c0...7d2 18
LittDiva Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 God strategi over. Men vil bare advare at Gud vet hva som er « fint», når barna dine skal innrede hus... Kan være Bollywood lys på stueveggen med utstoppede dyr som henger fra taket- satt på spissen, selvfølgelig, men kan være at vår generasjon får fnatt om 30 år😄. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 4 minutter siden, LittDiva skrev: God strategi over. Men vil bare advare at Gud vet hva som er « fint», når barna dine skal innrede hus... Kan være Bollywood lys på stueveggen med utstoppede dyr som henger fra taket- satt på spissen, selvfølgelig, men kan være at vår generasjon får fnatt om 30 år😄. Ja du sier noe. Sannsynligheten er stor for at det som var stygt og håpløst umoderne da vi var unge er helt på moten igjen når barna skal innrede. Strietapet liksom. Anonymkode: cbc20...253 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har samme erfaring. Minner de rolig på aldersforskjell og spør de om de likte samme ting som sine foreldre. Nevner også at jeg synes deres ting passer til dem, men at det ikke er min personlige smak og at jeg aldri ville sagt noe om at jeg ikke liker det for det bare er sårende. Tråkker de over etter slike beskjeder sier jeg rett ut at det de foreslår er noe jeg syns er bælstygt og ikke ville hatt i hus om jeg så fikk betalt. Jeg kjører altså ros og pisk, noe som har fungert overraskende bra. Mengden meninger har stupt og jeg er påpasselig om å ikke spørre om hva de syns om ditt og datt. Anonymkode: 220c0...7d2 4 minutter siden, LittDiva skrev: God strategi over. Men vil bare advare at Gud vet hva som er « fint», når barna dine skal innrede hus... Kan være Bollywood lys på stueveggen med utstoppede dyr som henger fra taket- satt på spissen, selvfølgelig, men kan være at vår generasjon får fnatt om 30 år😄. Takk for svar! Høres ut som en lur strategi. Jeg tror jeg skal prøve litt mer pisk. Til nå har jeg bare prøvd å blåse litt av det og si at det heldigvis er vi som skal bo her. Dråpen var nok i helgen hvor jeg for første gang hadde klart å snekre noe jeg ble fornøyd med. Det nest yngste barnet har hatt en slitt, gammel dagseng fra IKEA som trengte utskiftning. Jeg lagde derfor en plassbygd seng som ble akkurat sånn jeg så for meg. Da sa svigermor rett ut at hun likte den gamle mye bedre 😅 Merka det gjorde litt vondt rett og slett, men jeg ser jo at den gamle sengen er mye mer hennes stil. Jeg bare synes det er rart at de ikke ser det selv, at vi har ulik stil og at ting som passer hos dem ikke passer her. Nå skal det sies at vi har en litt edgy nordisk stil, så overhodet ikke noe ekstreme greier. Mer nedtona og stilrent enn overfyllt og maksimalistisk. Og ja, jeg kan se for meg at jeg kanskje også kommer til å være uenig i mine barns avgjørelser i sine hjem, men jeg håper jeg klarer å tenkte at det faktisk er DERES hjem og at alle tanker ikke trenger å uttrykkes. TS Anonymkode: 9befa...f9f 1
LittDiva Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du sier noe. Sannsynligheten er stor for at det som var stygt og håpløst umoderne da vi var unge er helt på moten igjen når barna skal innrede. Strietapet liksom. Anonymkode: cbc20...253 Auda! Eller furu fra topp til tå🤭. Måtte ha telt til 10 for å ikke si noe. Se det for deg: barna kjøper dyrt hus og kler den i furu og strietapet og hva ikke😩. Beklager avsporingen TS. Og lykke til med mødrene🤗. De snakker uten å tenke og har en heeelt annen smak. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 12 minutter siden, LittDiva skrev: Auda! Eller furu fra topp til tå🤭. Måtte ha telt til 10 for å ikke si noe. Se det for deg: barna kjøper dyrt hus og kler den i furu og strietapet og hva ikke😩. Beklager avsporingen TS. Og lykke til med mødrene🤗. De snakker uten å tenke og har en heeelt annen smak. Offda! 🤪 Blanding av Bollywood og furuhelvete hadde vært noe! 😂 Ingen fare med avsporing, bare gøy! Og tusen takk! TS Anonymkode: 9befa...f9f 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Da jeg innredet mitt første hus så gråt min mor på grunn av gardinvalget mitt (ja, helt seriøst, hun sto i stua mi og tuta). Jeg valgte å ha helt enkle, ensfargede gardier, og nektet plent å ta i mot når hun ønsket å sy gardinkappe til meg (sånn som skal henge over gardinene, og dekker deler av vinduet selv når gardinene er åpne). Hva skulle folk tenke liksom når jeg hadde gardiner uten mønster og ikke en gang hadde kappe. Alle som så huset utenfra ville jo tro at jeg manglet all oppdragelse... Anonymkode: 2e509...dc5 5
Maleficenta Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er godt voksne, i slutten av 30-årene. Har fire barn. Kjøpte nylig en eldre enebolig som vi totalrenoverer. Har lenge bodd på en annen kant av landet (studerte i samme by), men har nå flyttet til vår felles hjemby. Vi er altså hverken veldig unge eller lite selvhjulpne. Vi er veldig opptatt av at huset skal bli slik vi ønsker, og har brukt mye tid på fargesetting, planløsning, møbelvalg, belysning osv. Jeg vil si vi er godt over snittet opptatt av hus og interiør. Problemet eller hva man skal kalle det er at mødrene våre har så ekstremt mange sterke meninger, og de legger ingenting imellom heller. Det kommer ofte (ofte!) forslag til møbler eller løsninger. Noe som selvfølgelig er greit og koselig siden de viser en interesse og tenker på oss. Men tingene er jo ofte ikke vår stil i det hele tatt, og når vi da pent sier at vi hadde tenkt «sånn og sånn», så er de ofte veldig uenig i det 😅 Det som er verre er at de ofte kan komme med kommentarer jeg regelrett synes er ufine, som «jeg hadde aldri gått for sånn farge» eller «vil dere virkelig ha sånne lamper?». Helt greit at vi ikke deler samme smak, jeg synes de har fine hjem, men jeg ville ikke hatt det sånn selv. Likevel sier jeg jo ikke det? Jeg stusser ofte på kombinasjonen av fargen på gulvteppet og veggen for eksempel, men jeg skryter jo bare av fargen og lar resten ligge. Noe annet ville jo være frekt? Nå tar jeg meg ikke særlig nær av kommentarene lenger, jeg tenker bare at vi blir fornøyd og det er det viktigste. Men likevel, er det ikke ganske fascinerende? Man ville jo aldri sagt sånn til andre enn barna sine, tenker jeg. Andre som har mødre som mener mye? Jeg tenker det er en god ressurs i deres erfaringer, men de behøver ikke nødvendigvis bli like for oss, og noen ganger er det jo greit å erfare ting på egen hånd også. De innspillene vi synes er gode tar vi jo til etterretning, men føler noen ganger at det er mye sleivete kommentarer etter valg faktisk er tatt. Anonymkode: 9befa...f9f Jeg tror det har noe med at de er mødre og da trenger de ikke legge noe imellom. De tenker sikkert at dere helt fint tåler brutal ærlighet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Mødre kan tillate seg hva som helst, det er mødres privilegium! Jeg forstår frustrasjonen, den er irriterende der og da, men jeg savner faktisk innblandingen nå. Nå er alt "så fint", helt flatt, og uten noe som helst engasjement. Anonymkode: fa180...667 3
Gjest OGI Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg tror det heller har noe med at det er mora di enn at det er alder som betinger dette. Mora di hadde sikkert kommet med en kommentar om hun var tyve år yngre.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Mora mi oppfører seg greit... svigermor derimot, null filter og frekk som faen. Og tåler absolutt ikke kommentarer i retur. Anonymkode: 273e3...d2b
Million Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Foreldre, eldre, har ofte veldig ulike smak fra neste generasjon, det er helt sikkert. Umulig å ta i mot smaksråd fra foreldre eller eldre slektninger. Min eks-svigermor har fremdeles noen gamle, brukte gardiner jeg ga henne på slutten av 90-tallet hengende oppe på et av soverommene i huset sitt.... (eller var det i to soverom?) De er grønne og gule (grøss), stripete..... Husker jeg synes de var voldsomt fine den gangen jeg kjøpte dem i 1994, og brukte dem så i noen få år før min nye svigermor og -far overtok dem. At hun ikke har skiftet ut de fæle gardinene på over 20 år til noe nytt og mer moderne er jo et mirakel. Endret 16. oktober 2020 av Million
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 Så gjenkjennbart. Jeg har eldre slektninger som bare må mene noe om alt andre gjør. Ikke bare interiør og slikt, men også mindre ting. Et eksempel fra virkeligheten er at de ikke kan begripe hvorfor noen har melk i teen. Det er galskap synes de. Jeg liker heller ikke melk i teen min, men jeg løper ikke rundt og aktivt konfronterer mennesker som gjør det. Det synes jeg ville være uhøflig og rart om en såpass normal ting. Anonymkode: 17571...26e 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 53 minutter siden, OGI skrev: Jeg tror det heller har noe med at det er mora di enn at det er alder som betinger dette. Mora di hadde sikkert kommet med en kommentar om hun var tyve år yngre. Det tror jeg også. Du sier det jo selv; "man ville jo aldri sagt sånn til andre enn barna sine". Anonymkode: 7b550...ae5 1
Gjest Ezio Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Andre som har mødre som mener mye? Jeg tenker det er en god ressurs i deres erfaringer, men de behøver ikke nødvendigvis bli like for oss, og noen ganger er det jo greit å erfare ting på egen hånd også. De innspillene vi synes er gode tar vi jo til etterretning, men føler noen ganger at det er mye sleivete kommentarer etter valg faktisk er tatt. Jeg sliter med det samme. Min partner og jeg har nylig kjøpt vår tredje bolig sammen, men mødrene våre kommer med tips som skulle tilsi at vi fortsatt bodde hjemme begge to. Når vi kommenterer at vi ville byttet gulv i en aktuell bolig, så kommer det ofte til svar at "nei, men det var jo fint" osv. Ja, jeg vet at du har din stil mor, og sier ingenting om ditt interiørvalg, men nå er det jeg og min partner som skal bo i vår bolig. Er det samme med det meste annet. Aldri vært i nærheten av å ha vært i en ulykke, og har kode 160. Likevel skal hun kommentere fra passasjersetet som om jeg øvelseskjører. Det eneste området hun ikke kommenterer i livet mitt er jobb, da jeg allerede tjener mer enn henne...
-Titania- Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 Slikt er utrolig irriterende, og slitsomt. Min mor er heldigvis veldig flink til å ikke blande seg i hvordan vi har det hjemme. Jeg vet at hun ikke skjønner hvorfor vi er så begeistret for fargen vi har valgt i gangen, men hun sier det ikke rett ut. Jeg vet at hun liker det mer nøytralt, så hun trenger ikke si noe heller. Jeg kjenner henne.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også. Du sier det jo selv; "man ville jo aldri sagt sånn til andre enn barna sine". Anonymkode: 7b550...ae5 Mente vel ikke egentlig at det hadde sånn veldig med alder å gjøre, så kunne vel egentlig droppe ordet «eldre». Ville bare påpeke at det har med mødre til godt voksne mennesker å gjøre. Jeg hadde skjønt det bedre om vi var veldig unge og uerfarne liksom, men vi er jo godt etablert og trygge på smaken vår. Og problemstillingen er jo ikke der når man er barn. Joda, mødre bryr seg som regel mye da også, men nå er vi jo absolutt voksne nok til å bestemme selv og vil jo særlig bestemme hvordan det skal se ut i vårt eget hjem. 😅 Forresten morsomt å lese hvor mange som har like mødre, da er det nok ganske vanlig! Kan tenke meg det er litt vanskelig å slippe mamma-rollen helt etter så mange år 😊 Blir sikkert helt lik jeg også. 😉 TS. Anonymkode: 9befa...f9f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mente vel ikke egentlig at det hadde sånn veldig med alder å gjøre, så kunne vel egentlig droppe ordet «eldre». Ville bare påpeke at det har med mødre til godt voksne mennesker å gjøre. Jeg hadde skjønt det bedre om vi var veldig unge og uerfarne liksom, men vi er jo godt etablert og trygge på smaken vår. Og problemstillingen er jo ikke der når man er barn. Joda, mødre bryr seg som regel mye da også, men nå er vi jo absolutt voksne nok til å bestemme selv og vil jo særlig bestemme hvordan det skal se ut i vårt eget hjem. 😅 Forresten morsomt å lese hvor mange som har like mødre, da er det nok ganske vanlig! Kan tenke meg det er litt vanskelig å slippe mamma-rollen helt etter så mange år 😊 Blir sikkert helt lik jeg også. 😉 TS. Anonymkode: 9befa...f9f Det slike driver med er ikke mamma-rollen, det er å ikke ha sosiale antenner og være et rævhål. Forkledd som indignerte "er bare ærlig" og "må få lov si meningen min". Anonymkode: 220c0...7d2 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #20 Skrevet 17. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg innredet mitt første hus så gråt min mor på grunn av gardinvalget mitt (ja, helt seriøst, hun sto i stua mi og tuta). Jeg valgte å ha helt enkle, ensfargede gardier, og nektet plent å ta i mot når hun ønsket å sy gardinkappe til meg (sånn som skal henge over gardinene, og dekker deler av vinduet selv når gardinene er åpne). Hva skulle folk tenke liksom når jeg hadde gardiner uten mønster og ikke en gang hadde kappe. Alle som så huset utenfra ville jo tro at jeg manglet all oppdragelse... Anonymkode: 2e509...dc5 Jeg har ikke gardiner på stua engang, du må tro det er krise for både mor og mormor! 😂 Anonymkode: edcd8...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå