AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Hei. Jeg og samboeren er ung uføre vi har hvert det i et par år, formen våres begynner å bli bra og vi har begge tenkt å starte å studere eller komme oss ut i jobb etterhvert. Vi har ellers alt på stell og har nylig fått barn. Vi har kommet oss i rutiner og synes det går greit. Men slitsomt sefølgelig, men er vert det.. Har en fastlege som ikke er på jobb lengere og har fått en annen vikar lege, som ble til min fast lege! denne legen har bedt oss på et møte pga vår tidligere pysiske helse. Denne legen henviste oss til barnevernet for at de skal hjelpe oss med ungen våres 😅 hadde bare ikke ord. Hvorfor spurte vi? Jo fordi dere sliter😐Vi har ikke hvert dårlig i et par år nå og har kommet oss på beina sefølgelig er ikke hverdag en solskinns dag men vi klarer oss ganske fint. Vi begge har hvert deprimerte tidligere men akkurat nå er vi bare full av kjærlighet og gleder oss fremover med ungen våres. Legen mente vi kommer til å bli syke igjen pga ungen og trenger hjelp. Og da kan barnevernet hjelpe oss med avlasting hjem hvis det skulle være aktuelt.. Unnskyld meg vi har familie begge to 😅 hvis det skulle være tilfelle.. Er dette i det hele tatt lov å si? Greit nok at hun henviste oss til barnevernet selv om vi ikke helt skjønner hva de skal hjelpe oss med. Bare fordi man har slitet før betyr det vel ikke man skal slite nå også? Den legen kunne vist veldig lite om psykisk helse og snakket med oss som vi skulle ha hvert små barn. Vi har bare hatt det vanskelig men vi er ikke dumme... Jeg bare er så utrolig irittert at denne legen tror vi er dårlige foreldre 🤦♀️ gleder oss nesten til vi får innkallings møte med barnevernet slik at de kan kartlegge oss og faktisk ser at ungen våres er en fornøyd liten baby. Men har denne vikar legen lov å holde på sånt? Snoke i gamle saker kalle oss inn på møte og angripe oss? Ser nesten ut at denne legen hadde veldig lite å gjøre i disse korona tidene 😅 Hvis noen lurer på hva slags diagnoser vi har så har samboeren svak Asperges, men kjenner lite til det. Jeg har Ptsd og har hvert på traume behandling for 5 år siden vi begge er oppegående tar vare på hverandre og har det fint. Anonymkode: bced7...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Blir man ufør av svak asperger? Samarbeid med barnevernet og vis at dere kan ta dere av baby og da går dette helt fint 😊 En venninne av meg hadde en sånn episode med fastlegen og BV, det gikk helt fint, tror dette er noe de gjør jeg. Det er for å ta vare på alle parter her, ikke alle greier seg så fint som dere, det er bra de sjekker sånn sett, selv om det er skremmende og rart. Anonymkode: 529cf...45c 17
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir man ufør av svak asperger? Samarbeid med barnevernet og vis at dere kan ta dere av baby og da går dette helt fint 😊 En venninne av meg hadde en sånn episode med fastlegen og BV, det gikk helt fint, tror dette er noe de gjør jeg. Det er for å ta vare på alle parter her, ikke alle greier seg så fint som dere, det er bra de sjekker sånn sett, selv om det er skremmende og rart. Anonymkode: 529cf...45c Det finnes forkjellige grader av Asperges, asparges er asperges hadde ingenting å si vil jeg tro. Så bra det gikk fint ☺️ er kjempe rart! Krysser fingrene for at det skal gå fint. Er litt bekymret for at de kan finne på å lage en stor sak ut av diagnosene. Anonymkode: bced7...b5b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Du kan sende inn en klage på legen. Anonymkode: fda49...92c 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg syns det er bra de sjekker ut, hadde jeg som lege lest på papirene om to uføre foreldre med nyfødt baby, med diagnosene asperbergs og ptsd hadde jeg selvsagt tenkt at det er bedre å sjekke det opp én gang for mye enn én gang for lite. Det er jo ikke personlig men basert på sykdomshistorikk. Anonymkode: 414a0...826 72
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er bra de sjekker ut, hadde jeg som lege lest på papirene om to uføre foreldre med nyfødt baby, med diagnosene asperbergs og ptsd hadde jeg selvsagt tenkt at det er bedre å sjekke det opp én gang for mye enn én gang for lite. Det er jo ikke personlig men basert på sykdomshistorikk. Anonymkode: 414a0...826 Ja jeg kan tenke meg det hadde selv blitt litt bekymret 😅 synes det var dumt av hun å nevne avlastning hjem" og det at hun var bombe 💣 sikker på at vi kommer til å slite. Det synes jeg var dårlig gjort! Anonymkode: bced7...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Dette høres mer ut som en case til en oppgave. Anonymkode: aca10...42b 9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Når man har fått innvilget uføre pga psykiske problemer, som leger og NAV har ment har gjort dere "permanent" ute av stand til å stå i arbeidslivet, da synes jeg det er ganske bra av legen og komme med råd nå i denne fasen av livet deres. Ofte blir det ikke lett med barn. Det kan være en utrolig påkjenning. Hvis det finnes hjelpemidler så er jo det bra. Barnet må få komme først. Jeg skjønner det kanskje oppleves litt fornærmende, men hva hadde dere egentlig forventet? Anonymkode: e2253...368 38
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Noen leger er usaklige. Jeg hadde klafd og byttet lege. Så lenge dere får støtte og hjelp så er det bra. Det er ingen som vet noe om framtida, de friskeste kan dævve plutselig. Ikke få hun på nakken. Bytt lege. Barnevernet er ofte etter folk som ikke er a4. Anonymkode: ba96e...9f2 3
Sitronpai Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Her synes jeg faktisk legen har gjort en god jobb. Det handler ikke om at dere ikke klarer å ta vare på barnet nå, men at det med tanke på sykdomshistorikk kan bli utfordringer i fremtiden. Ved å innvolvere bv tidlig og ha tett oppfølging med de kan man forebygge problemer og utfordringer som enda ikke har vist seg. Både legen og bv vil ha barnets helse og utvikling i fokus og da må dessverre deres følelser komme i andre rekke. Selv om det skulle vise seg at det ikke oppstår noen problemer så har ikke barnet tatt skade av oppfølgingen dere har nå, men skulle det dukke opp noe er det bedre å ta tak i det tidlig slik at dere kan få råd og veiledning før barnet blir skadelidende. Endret 16. oktober 2020 av Sitronpai 38
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 At dere selv tror dere gjør en god jobb er ikke alltid sannheten. Så er nok kanskje mer legen ser i situasjonen som dere ikke klarer å forstå selv. Anonymkode: 0fd4a...6ab 12
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Synes det er helt innafor og bra at legen gjorde det! Som helsepersonell så er vi faktisk pliktet til det om vi mistenker at et barn kan bli/er skadelidende av en situasjon i hjemmet. Vi må slutte å tenke på barnevernet som den store stygge ulven, det er jo kjempe lurt med veiledning og støtte i en sånn periode. Barnevernet har jo ikke som mål å ta fra folk ungene, deres oppgave er jo å hjelpe for å bevare barnets helse og trivsel. Har mange venner som aldri har slitt psykisk, men så fikk de barn. Det er en utrolig stor påkjenning, selv om det er så utrolig verdt det også. Det er fint at dere har det kjempe fint og koser dere med nurket nå ❤️ Men det er jo kjempe lurt av legen å være føre var. Dessverre er det sånn med de diagnosene dere har at det er ganske vanlig med tilbakefall, statistisk sett. Sier ikke at det kommer nødvendigvis til å skje med dere, men legen går ut i fra det som er vanlig og velger å gjøre noe med det. Helt fantastisk! Så mye bedre å få hjelp og veiledning nå, hvordan ikke møte veggen, få råd for å unngå å havne der igjen. Mye verre hvis det skjer når man faktisk har møtt veggen/fått tilbakefall. Anonymkode: 75d88...b8e 15
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Det forundrer meg alltid hvorfor folk med psykiske helseproblemer (selv om det er bedre) får barn... Anonymkode: 40362...374 13
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 Om dere er unge uføre pga Asperger og ptsd, er det jammen ikke rart at legen lurer på om dere er i stand til å ta vare på barn. Anonymkode: 0fe63...288 18
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forundrer meg alltid hvorfor folk med psykiske helseproblemer (selv om det er bedre) får barn... Anonymkode: 40362...374 Det forundre meg alltid hvorfor folk med null forståelse for psykisk helse skriver slike kommentarer... Anonymkode: 75d88...b8e 20
minister-mio Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 Dere er ung ufør, men vært friske i flere år? 18
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen leger er usaklige. Jeg hadde klafd og byttet lege. Så lenge dere får støtte og hjelp så er det bra. Det er ingen som vet noe om framtida, de friskeste kan dævve plutselig. Ikke få hun på nakken. Bytt lege. Barnevernet er ofte etter folk som ikke er a4. Anonymkode: ba96e...9f2 Dette synes jeg er et skikkelig dårlig råd. Barnevernet er der for å hjelpe barna, og de har mange hjelpetiltak som kan være til hjelp for dere. Du har tydeligvis lite kunnskap om endel ting når du ikke vet at man blir tildelt en ny fastlege når legen sluttet, at leger har tilgang til din journal og når du spør om det er tillatt for legen å kontakte bvn. Så har dere sikkert mange evner som gjør dere til gode foreldre og som bvn vil se! Se på bvn som god hjelp - som uføre har dere jo noen ekstra utfordringer - men behold egen integritet (troen på at dere er gode foreldre osv). Lykke til. Anonymkode: 7d492...b71 8
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg forstår at det er fornærmende og skummelt, men om man ser på deres situasjon så er jeg enig i å koble inn barnevernet for å se på forebyggende tiltak. Både PSTD og Asbergers kan ha en del egenskaper ved seg som er utfordrende når man skal oppdra barn, spesielt når barna blir eldre, får mer vilje, trenger et større sosialt nettverk rundt seg osv. Man kan vel bli frisk fra PSTD og traumer, med asberger blir man ikke frisk fra. Det betyr ikke at dere er dårlige foreldre, men dere bør være oppmerksomme på hvilke egenskaper ved en alvorlig psykisk lidelse (PSTD) og en kognitiv funksjonshemming (asberger) som kan gjøre foreldreskapet utfordrende, og deretter søke verktøy som kompenserer for disse egenskapene. Barnevernet kan hjelpe med dette. I tillegg har legen journalen din, og vet hvor mørkt det har vært (jeg bare gjetter, men ung ufør er jo ikke enkelt å få), og er kanskje redd for et tilbakefall når foreldreskapet blir utfordrende (noe det blir for alle i perioder), og derfor foreslår avlastning som er et godt tilbud. Hun vet jo ingenting om deres sosiale nettverk - avlastning kan skje hos nettopp besteforeldre i faste former, eller hos andre ressurspersoner i nettverket deres. Altså er dette forebyggende tiltak som skal sørge for at barnet har det bra, og at dere har det bra både som par og som individer. Anonymkode: 77448...126 14
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at det er fornærmende og skummelt, men om man ser på deres situasjon så er jeg enig i å koble inn barnevernet for å se på forebyggende tiltak. Både PSTD og Asbergers kan ha en del egenskaper ved seg som er utfordrende når man skal oppdra barn, spesielt når barna blir eldre, får mer vilje, trenger et større sosialt nettverk rundt seg osv. Man kan vel bli frisk fra PSTD og traumer, med asberger blir man ikke frisk fra. Det betyr ikke at dere er dårlige foreldre, men dere bør være oppmerksomme på hvilke egenskaper ved en alvorlig psykisk lidelse (PSTD) og en kognitiv funksjonshemming (asberger) som kan gjøre foreldreskapet utfordrende, og deretter søke verktøy som kompenserer for disse egenskapene. Barnevernet kan hjelpe med dette. I tillegg har legen journalen din, og vet hvor mørkt det har vært (jeg bare gjetter, men ung ufør er jo ikke enkelt å få), og er kanskje redd for et tilbakefall når foreldreskapet blir utfordrende (noe det blir for alle i perioder), og derfor foreslår avlastning som er et godt tilbud. Hun vet jo ingenting om deres sosiale nettverk - avlastning kan skje hos nettopp besteforeldre i faste former, eller hos andre ressurspersoner i nettverket deres. Altså er dette forebyggende tiltak som skal sørge for at barnet har det bra, og at dere har det bra både som par og som individer. Anonymkode: 77448...126 Beklager, ikke kognitiv funksjonshemming, men sosial funksjonshemming! Anonymkode: 77448...126
nomore82 Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 Barnevernet vil snakke med dere først og fremst og se hvordan dere har det, hvordan barnet har det og hvordan det fungerer. De vil og ta en vurdering på om det er noen tiltak de kan tilby for å gjøre det lettere og bedre for dere i lengden. Basert på det du forteller her så vil jeg påstå at legen har tatt en god beslutning. Og jeg vil påstå at dette burde gjøres oftere. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå