Gå til innhold

Det positive om barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg kan fortelle historie om vår erfaring med barnevernet. 

Altså, det startet med at i forrige barnehage 4åringen gikk i, ville barnehagen ta inn barnevernet, grunnet han lå etter både språklig og motorisk utvikling, og de mente barnevernet kunne være til god hjelp mer enn dem selv. 

Jeg hadde jo kun lest så dårlig om barnevernet. Kun de som ble tatt i fra barna, hadde mye drama osv. Så jeg ble jo livredd, men vi skrev under likevel. 

Jeg var lenge nervøs, så kun for meg at de ville ta fra oss 4åringen. Hadde masse angst. Og da jeg ble gravid med minste som ble født prematur i fjor, fortalte de at de ville følge med han også. 

Etterhvert som minste utvikla seg, så gikk utviklingen hans kjempe fort. De så at han var veldig ulik broren sin, og det tok ikke mange måneder før de sa at de ikke ville følge med han mer. 

Først da begynte jeg å roe meg. Jeg begynte å bli mer mottakelig for hjelp og veiledning, og skjønte at de faktisk var der for oss og barna, ikke for å ta dem. 

Vi har vært til oppfølging i over 2 år. Vi får råd og veiledning angående forskjellige situasjoner med barna. Og det er jeg så glad og takknemlig for den dag i dag. 

4åringen bytta barnehage i mai i år. Til en mindre barnehage med færre barn og ansatte. Han har gått fra å ha absolutt ingen venner/språk /lek med andre barn, til å få det totalt motsatte i den barnehagen han går i nå. 

Det er så godt å slappe av mer, at de ser hvor stor5og god forbedring 4åringen har hatt, at de støtter oss opp med videre utredning. Kunne ikke vært en bedre tid nå :)

Jeg tviler ikke på at det finnes de som ikke skulle hatt en jobb i barnevernet. Det er mye urettferdighet. 

Men jeg skulle så gjerne ønske at det kom frem flere positive historier. Sånn at det ikke kun ble frykt, men også hvor man får den hjelpen man trenger. 

Det viktigste for våres del, var at vi som foreldre endra innstilling. Den frykten gjorde at vi bare så negativt på det, ikke var like mottakelige for veiledning. 

Når de så at vi endra oss, så ble samarbeidet så mye bedre. De snudde om fra å være bekymra, til å se positivt på oss som foreldre. 

Det har så mye å si. De er der for å hjelpe barn, de er der for å hjelpe foreldre. 

Jeg vil gjerne lage en tråd hvor man kan dele det positive også. Og ikke kun se fra én side 😊

Anonymkode: c0371...5ca

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fint at dere fikk hjelp , ja det er mye kompetanse hos BV og tviler ikke på at det finnes dyktige fagpersoner i BV
Dessverre finnes er det også de som ikke er dyktige. 

Anonymkode: 6add0...484

• Liker 3
Skrevet

De fleste sin historie er jo nettopp slik du beskriver den, men vi hører dessverre bare de negative. Barnevernet er ikke feilfrie, og jeg har full forståelse at det gjør inderlig vondt å bli fratatt det kjæreste man har fordi man blir sett på som en uegnet omsorgsperson. Noen ganger er det en feil avgjørelse, men i de fleste tilfeller vil jeg tro det er riktig. Jeg hører om mødre og fedre som forteller at de har fått fratatt barna sine fordi de fikk nugatti på brødskiva (f.eks), og når jeg hører slike fortellinger så skjønner jeg veldig godt at her ligger det mye mer bak enn det de vil si selv. 
Jeg har også god erfaring med barnevernet. Ikke som forelder, men som et barn som trengte mye hjelp og ekstra oppfølgning selv, etter seksuelle overgrep fra far. 

Det er bare bra at vi har et barnevern i Norge. Uten de, hadde det vært uendelig mange flere triste skjebner i dette landet, og de gjør en god jobb. Ja, det er et forbedringspotensiale der, så absolutt, men de aller fleste gjør en god jobb :) 

Anonymkode: 274f2...f4a

• Liker 7
Skrevet

Vi hadde en veldig liknende situasjon med barnet vårt (barnehage, sen språkutvikling, ingen venner osv.), men i vår sak prøvde barnevernet aldri å hjelpe barnet og oss, og hele saken endte veldig annerledes for oss. Det er lotteri når det gjelder barnevernet. Jeg gleder meg for at det gikk bra for dere - men det skal ikke være slik at alt er avhengig av saksbehandler, personkjemi osv. Det er jo barnets beste som skal gjelde. 

Anonymkode: 4bbe3...ec0

• Liker 2
Skrevet

Ble meldt til bv av barnehagen fordi jeg leverte barnet i barnehagen med et blåmerke. Selv om jeg forklarte hva som hadde skjedd så har de trodd noe annet fra dagen barnet ble levert. 1.5 uke senere fikk jeg bv på døra om at barnet var i sikkerhet hos et annet familiemedlem. Jeg fikk ikke lov å treffe barnet mitt igjen før de hadde funnet ut hva som skjer. 

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri opplevd noe som en gang ligner det her. Jeg var i sjokk lenge for at slikt kunne skje. Jeg gjorde alt for at bv skulle se at jeg samarbeider. Jeg var ærlig om alt i livet mitt, uansett om det var ting som ikke så helt bra ut. Da barnet mitt fikk blåmerke var det veldig mange vitner, så jeg leverte navn og nummer på alle disse. Ingen av de ble ringt, men bv sjekket meg på alle punkter ellers. 

Etter 1 måned så fikk jeg vite at saken er henlagt, de har ingen grunn til å tro at jeg er en voldelig person. De mener jeg gir god omsorg og er oppriktig. De håper de slipper flere saker på meg, de så heller ikke grunn til noen annen oppfølging. 

I blant får bv saker som ikke har noe hold i, andre ganger får de milde saker som kun trenger oppfølging. Jeg var heldig som bor her jeg bor og fikk en fantastisk saksbehandler. 

Anonymkode: 58467...16d

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble meldt til bv av barnehagen fordi jeg leverte barnet i barnehagen med et blåmerke. Selv om jeg forklarte hva som hadde skjedd så har de trodd noe annet fra dagen barnet ble levert. 1.5 uke senere fikk jeg bv på døra om at barnet var i sikkerhet hos et annet familiemedlem. Jeg fikk ikke lov å treffe barnet mitt igjen før de hadde funnet ut hva som skjer. 

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og aldri opplevd noe som en gang ligner det her. Jeg var i sjokk lenge for at slikt kunne skje. Jeg gjorde alt for at bv skulle se at jeg samarbeider. Jeg var ærlig om alt i livet mitt, uansett om det var ting som ikke så helt bra ut. Da barnet mitt fikk blåmerke var det veldig mange vitner, så jeg leverte navn og nummer på alle disse. Ingen av de ble ringt, men bv sjekket meg på alle punkter ellers. 

Etter 1 måned så fikk jeg vite at saken er henlagt, de har ingen grunn til å tro at jeg er en voldelig person. De mener jeg gir god omsorg og er oppriktig. De håper de slipper flere saker på meg, de så heller ikke grunn til noen annen oppfølging. 

I blant får bv saker som ikke har noe hold i, andre ganger får de milde saker som kun trenger oppfølging. Jeg var heldig som bor her jeg bor og fikk en fantastisk saksbehandler. 

Anonymkode: 58467...16d

Det er mange saker som din. Og ikke alle ender like bra som din selv om foreldrene er uskyldige dessverre. 

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg kan fortelle historie om vår erfaring med barnevernet. 

Altså, det startet med at i forrige barnehage 4åringen gikk i, ville barnehagen ta inn barnevernet, grunnet han lå etter både språklig og motorisk utvikling, og de mente barnevernet kunne være til god hjelp mer enn dem selv. 

Jeg hadde jo kun lest så dårlig om barnevernet. Kun de som ble tatt i fra barna, hadde mye drama osv. Så jeg ble jo livredd, men vi skrev under likevel. 

Jeg var lenge nervøs, så kun for meg at de ville ta fra oss 4åringen. Hadde masse angst. Og da jeg ble gravid med minste som ble født prematur i fjor, fortalte de at de ville følge med han også. 

Etterhvert som minste utvikla seg, så gikk utviklingen hans kjempe fort. De så at han var veldig ulik broren sin, og det tok ikke mange måneder før de sa at de ikke ville følge med han mer. 

Først da begynte jeg å roe meg. Jeg begynte å bli mer mottakelig for hjelp og veiledning, og skjønte at de faktisk var der for oss og barna, ikke for å ta dem. 

Vi har vært til oppfølging i over 2 år. Vi får råd og veiledning angående forskjellige situasjoner med barna. Og det er jeg så glad og takknemlig for den dag i dag. 

4åringen bytta barnehage i mai i år. Til en mindre barnehage med færre barn og ansatte. Han har gått fra å ha absolutt ingen venner/språk /lek med andre barn, til å få det totalt motsatte i den barnehagen han går i nå. 

Det er så godt å slappe av mer, at de ser hvor stor5og god forbedring 4åringen har hatt, at de støtter oss opp med videre utredning. Kunne ikke vært en bedre tid nå :)

Jeg tviler ikke på at det finnes de som ikke skulle hatt en jobb i barnevernet. Det er mye urettferdighet. 

Men jeg skulle så gjerne ønske at det kom frem flere positive historier. Sånn at det ikke kun ble frykt, men også hvor man får den hjelpen man trenger. 

Det viktigste for våres del, var at vi som foreldre endra innstilling. Den frykten gjorde at vi bare så negativt på det, ikke var like mottakelige for veiledning. 

Når de så at vi endra oss, så ble samarbeidet så mye bedre. De snudde om fra å være bekymra, til å se positivt på oss som foreldre. 

Det har så mye å si. De er der for å hjelpe barn, de er der for å hjelpe foreldre. 

Jeg vil gjerne lage en tråd hvor man kan dele det positive også. Og ikke kun se fra én side 😊

Anonymkode: c0371...5ca

Er det ikke vanligere å koble inn ppt som i din sønn sitt tilfelle? Det er de som har mest kompetanse hva gjelder motorikk og det språkelige.

Anonymkode: 0e90c...038

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at dere fikk hjelp , ja det er mye kompetanse hos BV og tviler ikke på at det finnes dyktige fagpersoner i BV
Dessverre finnes er det også de som ikke er dyktige. 

Anonymkode: 6add0...484

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange saker som din. Og ikke alle ender like bra som din selv om foreldrene er uskyldige dessverre. 

Her er det to som tydeligvis ikke kan lese. 

Anonymkode: aff0c...6cf

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en drøss av positive historier men de kommer jo ikke frem, er kun de som rtoper høyest og er mest negative som legger ut

Anonymkode: d0b84...f0f

• Liker 3
Skrevet

Brukerundersøkelsene i vår kommune viser at de aller fleste foreldrene gir svært gode tilbakemeldinger

Anonymkode: f2a34...33c

• Liker 2
Skrevet

Uff igjen om denne forferdelige onsdkapsfulle etaten... 😞  

Anonymkode: dfbd6...7a8

• Liker 1
Skrevet

Så glad jeg ble for å se en slik tråd! 
Jeg studerer barnevern, og ja vi har diskutert en del frykten rundt barnevernet. Det som går igjen på pensum hos oss er å alltid legge barnets beste til grunn for alle avgjørelser som blir tatt, men det betyr også å hjelpe og støtte opp om familien-så langt det går. Samarbeid med foreldrene er utrolig viktig, og her har saksbehandler et stort ansvar hva gjelder å skape tillit. Men for å opparbeide en god relasjon til foreldrene krever det tid, og det er dessverre en manglende ressurs hos barneverntjenesten generelt, slik som hos mange offentlige etater. 
Men vi er mange studenter som ønsker å gjøre en endring. Vi bryr oss, og vi ønsker å være med på å forebygge senere samfunnsproblemer som gjerne oppstår etter et liv med omsorgssvikt. 

Til info så er bv tjenesten pliktig å prøve ut hjelpetiltak i hjemmet før en eventuell omsorgsovertakelse, med mindre vi snakker grov omsorgssvikt etter bvl paragraf 4-12. 
(ca 5 prosent av barna som det blir åpnet en undersøkelse på, blir tatt ut av hjemmet.)

Gjerne kom med flere positive historier, det motiverer veldig 🙏

Anonymkode: 5c31a...3db

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff igjen om denne forferdelige onsdkapsfulle etaten... 😞  

Anonymkode: dfbd6...7a8

Slutt da

Anonymkode: d0b84...f0f

• Liker 4
Skrevet

Sikkert mange flinke folk, har dessverre sett alt for mange liv ødelagt av dem.

satser på at det endres drastisk etter alle sakene de har tapt.

Anonymkode: b9ab7...2cd

• Liker 1
Skrevet

Masse god erfaring med barnevernet, veldig viktig etat ❤️

Anonymkode: 9ac33...fcc

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mange flinke folk, har dessverre sett alt for mange liv ødelagt av dem.

satser på at det endres drastisk etter alle sakene de har tapt.

Anonymkode: b9ab7...2cd

Kanskje greit å nevne at sakene i Strasbourg omhandler samværsspørsmål etter omsorgsovertakelse og adopsjon, ikke vurderingen av omsorgssvikten

• Liker 10
Skrevet

Jeg ba selv bv om hjelp under et vanskelig samlivsbrudd med en voldelig (kun mot meg) barnefar. Jeg fikk god hjelp, de hadde samtaler med barna og jeg er i grunnen bare positiv til barnevernet. 

Jeg ønsket meg avlastning gjennom bv, men fikk ikke siden de mente jeg var for ressurssterk. Akkurat det var jeg skuffet over, men det gikk bra det og. 

Anonymkode: 55fe9...757

• Liker 3
Skrevet

Flott at du fikk hjelp og har et positivt inntrykk av bv. Men stusser på at barnehagen såg på barnevernet som riktig instans når utfordringene var språklige og motoriske? Er ikke dette ppt sitt ansvarområde? Hvordan kan egentlig bv bidra her, hvis det da ikke er noe galt i hjemmet som gjør at barnet ikke utvikler seg som det skal? (Jeg sier ikke at det var tilfelle her, ts!! Lurer bare på hvordan bhg tenkte 🤔) Men bra at barnehagen kjenner regelverket og fikk samtykke for å kontakte bv 🙂

Anonymkode: b8ccd...e2e

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du fikk hjelp og har et positivt inntrykk av bv. Men stusser på at barnehagen såg på barnevernet som riktig instans når utfordringene var språklige og motoriske? Er ikke dette ppt sitt ansvarområde? Hvordan kan egentlig bv bidra her, hvis det da ikke er noe galt i hjemmet som gjør at barnet ikke utvikler seg som det skal? (Jeg sier ikke at det var tilfelle her, ts!! Lurer bare på hvordan bhg tenkte 🤔) Men bra at barnehagen kjenner regelverket og fikk samtykke for å kontakte bv 🙂

Anonymkode: b8ccd...e2e

Barnehagen kjenner tydeligvis ikke regelverket når de kontaktet barnevernet istedenfor ppt.

Anonymkode: c3e49...d17

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen kjenner tydeligvis ikke regelverket når de kontaktet barnevernet istedenfor ppt.

Anonymkode: c3e49...d17

Typisk fordummende kg. Tråden handler om barneverntjenesten. Står ingenting om at det er i stedet for PPT. Ofte flere instanser inne samtidig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...