AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Noen som har vert gjennom det? Kjenner nesten skyldfølelse og redsel nå fordi jeg er gravid og koronaen kommer nærmere... Er så redd for hvordan dette skal gå. Det overskygger all glede for meg... Noen som kjenner på det samme? Trenger å prate....... Anonymkode: e1e92...0ab
spinnwild Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Er du generelt redd for korona, eller redd for å få korona som gravid, eller redd barnet skal få korona? Eller er du redd for fødsel med korona-restriksjoner? Skyldfølelse? For å føde barnet i denne tiden? For å finne glede i en mørk tid? Man må jo bare ta sine forholdsregler, som alle andre... Jeg er ikke bekymret, men er sjeldent det. Det funker ikke. Sorg og smerte blir like stort om noe skulle skje, uansett om du er bekymret på forhånd eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg ble gravid kort tid før landet stengte ned, så jeg var livredd lenge. Nå har jeg straks termin og er mye roligere. Jeg har dog vært veldig nøye på både håndhygiene og avstand, tar f.eks ikke kollektiv nå. Jeg har allikevel etterhvert slått meg til ro med at dette går fint, så lenge jeg gjør alt jeg kan for å skjerme meg. Prøv å føle deg trygg på at det er MYE større sjans for at du IKKE får korona enn at du får det, hvis du er flink med smittevern. Anonymkode: d6187...f22 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er også gravid og tenker mye på korona. Jeg ble gravid i sommer da det virket som ting hadde blitt litt bedre, men nå går det bare nedover igjen. Jeg blir seriøst deprimert av denne situasjonen med korona og graviditet. Jeg føler at jeg ikke kan gjøre noe gøy lenger. Går sjelden på jobb mest hjemmekontor. Kan jo ikke ta t-banen så jeg må sykle til jobben. Jeg meldte meg ut av sats pga korona. Går sjelden på restaurant pga korona. Går aldri ut eller på fest. Bare avstand avstand. Ingen klemmer til familien som jeg ikke bor med. Får ikke ha med samboeren min på ultralyd. Bekymrer meg også for fødsel og barselopphold når det er korona. Anonymkode: 943c4...d03 1
tussi84 Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg ble gravid i februar og har nettopp født. Tenkte en del på corona i starten, men etterhvert så begynte jeg å gi litt mer f. Da mener jeg ikke at jeg gav f i smittevernreglene, men jeg sluttet å bekymre meg så mye om corona da jeg hadde nok av andre bekymringer jeg tenkte på under svangerskapet. Det hjalp veldig å ikke tenke så mye på alt som kanskje/mest sannsynlig ikke skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Fant akkurat ut at jeg er gravid (var planlagt altså..) og er også redd for det:/ ikke alle er like nøye med forhåndsregler. Da landet stengte ned fikk jeg inntrykk av at det var lav terskel for å sm gravide ( ikke at jeg ønsker det - ønsker jo helst å jobbe..) men jobb medfører logistikk.. av og til tar jeg buss til jobb og i byen jeg bor er det ingen som bruker munnbind. Er i tillegg blitt syk nå.. kjempevondt i halsen, hoste og vekselvis feber.. ble akkurat sånn syk sist gang jeg var gravid også , er vel immunforsvaret som får seg en støkk.. men likevel. Har fått time til korona-testing i morgen og bare gleder meg til forhåpentligvis negativt svar. Anonymkode: 6f92f...683
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også gravid og tenker mye på korona. Jeg ble gravid i sommer da det virket som ting hadde blitt litt bedre, men nå går det bare nedover igjen. Jeg blir seriøst deprimert av denne situasjonen med korona og graviditet. Jeg føler at jeg ikke kan gjøre noe gøy lenger. Går sjelden på jobb mest hjemmekontor. Kan jo ikke ta t-banen så jeg må sykle til jobben. Jeg meldte meg ut av sats pga korona. Går sjelden på restaurant pga korona. Går aldri ut eller på fest. Bare avstand avstand. Ingen klemmer til familien som jeg ikke bor med. Får ikke ha med samboeren min på ultralyd. Bekymrer meg også for fødsel og barselopphold når det er korona. Anonymkode: 943c4...d03 Ja det er ikke gøy. Man er i en sårbar fase når man er gravid også:/ Kan fortere komme negative tanker.. Gleder meg virkelig til samfunnet kan åpne igjen. Forhåpentligvis kommer det en vaksine snart Anonymkode: 6f92f...683
Rosatoast Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fant akkurat ut at jeg er gravid (var planlagt altså..) og er også redd for det:/ ikke alle er like nøye med forhåndsregler. Da landet stengte ned fikk jeg inntrykk av at det var lav terskel for å sm gravide ( ikke at jeg ønsker det - ønsker jo helst å jobbe..) men jobb medfører logistikk.. av og til tar jeg buss til jobb og i byen jeg bor er det ingen som bruker munnbind. Er i tillegg blitt syk nå.. kjempevondt i halsen, hoste og vekselvis feber.. ble akkurat sånn syk sist gang jeg var gravid også , er vel immunforsvaret som får seg en støkk.. men likevel. Har fått time til korona-testing i morgen og bare gleder meg til forhåpentligvis negativt svar. Anonymkode: 6f92f...683 Hva så om ingen der bruker munnbind, bruk munnbind du - så er du kvitt "problemet ditt".
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg jobber desverre i helsevesenet oppå alt... På eldrehjem. Så får vi smitten inn er sjangsen for å bli smittet ganske stor... Så med andre ord får jeg ikke tatt så gode forhåndsregler som noen av dere... Jeg har også et barn i barnehage jeg ikke vil begrense. Føler skyldfølelse for å ha satt meg i denne situasjonen nå, å for hvis noe skal skje så er det liksom min egen "feil"... Vil helst bare få sykmeldt meg resten av svangerskapet, men det kan jeg jo ikke... Vi får ikke bruke munnbind eller smittevernutstyr i stellsituasjoner i det hele tatt før smitten er et faktum å da er det vel gjerne for sent...Føler meg mye tungpust å i dårlig form, men vet ikke om det er angsten som tar meg rett og slett?! TS Anonymkode: e1e92...0ab
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #10 Skrevet 8. desember 2020 Jeg jobber i helsevesenet og ser at det er lite tiltak som gjøres utenom det vanlige for oss som er gravide. Mange steder er det jo heller ikke så mye smitte så «guarden» er liksom litt nede og folk bryr seg liksom ikke så mye. Men leser : https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kapasitet-i-helsetjenesten/arbeidsgivere-bor-skjerme-ansatte-i-helse-og-omsorgstjenesten-som-er-gravide-eller-i-risikogrupper Hvor nøye er deres arbeidsplass mtp tilrettelegging og kan noen fortelle meg retningslinjer for dette Anonymkode: 6f92f...683
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 16.10.2020 den 17.41): Jeg jobber desverre i helsevesenet oppå alt... På eldrehjem. Så får vi smitten inn er sjangsen for å bli smittet ganske stor... Så med andre ord får jeg ikke tatt så gode forhåndsregler som noen av dere... Jeg har også et barn i barnehage jeg ikke vil begrense. Føler skyldfølelse for å ha satt meg i denne situasjonen nå, å for hvis noe skal skje så er det liksom min egen "feil"... Vil helst bare få sykmeldt meg resten av svangerskapet, men det kan jeg jo ikke... Vi får ikke bruke munnbind eller smittevernutstyr i stellsituasjoner i det hele tatt før smitten er et faktum å da er det vel gjerne for sent...Føler meg mye tungpust å i dårlig form, men vet ikke om det er angsten som tar meg rett og slett?! TS Anonymkode: e1e92...0ab Jeg er i akkurat samme situasjon, jobber på sykehjem og har barn i bhg. Jeg jobber derimot I en by hvor det er null smitte, men kjenner jeg blir forbannet når det kommer pårørende fra rød sone som overhode ikke overholder våre retningslinjer. Det er ikke bare pasientene de risikerer å smitte men også oss som jobber der. Jeg er nå halvveis i svangerskapet og har til nå klart meg uten å bli syk, hverken forkjølet eller corona. Jeg tar mine forhåndsregler, men på jobb er det vanskelig. Pasientene trenger nærhet, hvilket de i teorien ikke skal få av pårørende, de trenger stell og omsorg hvor det gjør det helt umulig å overholde 1 meter avstand.. Jeg er uplanlagt gravid, men vi vet i det minste hva vi går til mtp fødsel osv, det gjorde ikke de stakkarene som fødte like etter closedown.. De fikk ikke tid til å forberede seg på å potensielt måtte føde alene, ikke ha besøk på barsel eller få besøk av mormor og morfar etter fødsel. Selv om det er kjedelig så har vi mulighet til å forberede oss 🙂 Anonymkode: 756a9...cb2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 Jeg ble gravid i sommer, og tenker lite på korona. Følger så klart retningslinjene! Og ligger godt under de mtp nærkontakter og besøk, men det anser jeg som et rasjonelt valg og ikke bekymring. Dette går over. Vi er over 5 millioner mennesker i Norge, de fleste får det faktisk ikke. Og når man hører om enkelte idioter som får det (møter på jobb, drar å handler) så tenker jeg mye er gjort ved å følge restriksjonene og velge nærkontakter med omhu. Så klart kan hvem som helst bli smittet, men ikke slik at jeg bekymrer meg. Må jeg føde alene, så skal jeg overleve det, kan like gjerne skje pga manglende barnevakt og rask fødsel, som pga korona. Det jeg tenker kan bli litt tungt er tiden etter fødsel, om det kommer en ny bølge da. Men den tid den sorg! Anonymkode: 27371...5a4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #13 Skrevet 8. desember 2020 Tenkte ikke bare på hva hver enkelt tenker om covid, men mer hvilken oppfølging og tilrettelegging som er gitt av arbeidsplass . noen som vil dele? Og gjerne skissere hva man har krav på? Anonymkode: 6f92f...683
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #14 Skrevet 8. desember 2020 Jeg er gravid i uke 25, og tenker ikke sånn altfor mye på det annet enn at jeg følger smittevernrådene, holder avstand etc. Har barn i barnehagen og en på ungdomskolen, hun på ungdomsskolen syntes jo at det er kjipt med litt strenge restriksjoner ift besøk av/til venner osv, men sånn er det nå. Det er lite smitte her vi bor, har bare vært et tilfelle på skolen i trinnet under eldstemann, og da ble hele trinnet satt i karantene, men er likevel streng ift besøk av hennes venner også. Ellers kjører jeg til og fra barnehagen, går på butikken enten tidlig eller sent, besøker ikke venner eller familie; utenom foreldrene mine som bor nærme og nærkontakter. Man får ikke gjort så mye annet i den situasjonen vi befinner oss i ❤️ Anonymkode: b15bb...885
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #15 Skrevet 8. desember 2020 Hei! Er gravid og har ca. 3 uker igjen. Tenker på det mer nå som vi har fått smitte i barnehagen ungen går i. Riktignok annen avdeling, men flere som har søsken i den andre. Her er mannen så snill at han henter og leverer nå. Men, har virkelig ikke lyst til å få det rett før fødsel, både fordi gravide er i risikogruppen (i følge internasjonal forskning) og pga ungen som man ikke vet tilstanden til før hen er født. Så skjønner deg godt! Men, har ikke bekymret meg så mye før nå. Avstand over 1m+ skal beskytte 80% og munnbind 40% under 1 m. Så hold avstand og ta andre forhåndsregler, så går det nok bra😊 På en måte er det ikke så ille med graviditet i korona, da man slipper å gå glipp av så mye... Bare håper det blir bedre på nyåret når man er i barsel. Masse lykke til med graviditeten videre og håper du klarer å kose deg også💕 Nå er det jul og mye hyggelig man kan finne på. Bake pepperkaker, pynte til jul, se julefilmer, drikke gløgg, juleverksted etc.☺ Anonymkode: b88ed...28c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 Jeg tenker ikke noe på det. Mest sannsynlig går det bra. Jobber på ungdomsskole og har veldig mange nærkontakter, men heldigvis lite smittespredning på skoler. Det er jo ikke noe spesielt risiko for gravide knyttet til korona og jeg er i utgangspunktet frisk og rask og ikke i risikogruppe, så om jeg skulle bli smittet i graviditeten så går nok det også bra. Verden har alltid vært et farlig sted og menneskeheten har overlevd og formert seg gjennom langt verre pandemier enn dette. Anonymkode: 22325...e23
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker ikke noe på det. Mest sannsynlig går det bra. Jobber på ungdomsskole og har veldig mange nærkontakter, men heldigvis lite smittespredning på skoler. Det er jo ikke noe spesielt risiko for gravide knyttet til korona og jeg er i utgangspunktet frisk og rask og ikke i risikogruppe, så om jeg skulle bli smittet i graviditeten så går nok det også bra. Verden har alltid vært et farlig sted og menneskeheten har overlevd og formert seg gjennom langt verre pandemier enn dette. Anonymkode: 22325...e23 Jo, det er høyere risiko for alvorlig forløp. Men når det er sagt, så hjelper jo ikke akkurat bekymringer heller - man kan jo bare gjøre sitt beste, og stress gjør ikke akkurat immunforsvaret bedre. Dårlig samvittighet skal man i alle fall ikke ha, og det er uansett som du sier utrolig mye større sjanse for at alt går bra enn at noe skal gå galt. Anonymkode: 26b36...6de
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-for-gravide-og-ammende/ Med mindre du i utgangspunktet er i risikogruppe er det i utgangspunktet en ganske unødvendig bekymring. Er du i risikogruppe så har du helt sikkert krav på tilrettelegging på jobb. Prat med fastlegen Det finnes jo så mye annet å bekymre seg for som gravid og som mor, så merker at covid-19 kommer ganske langt ned på lista 😂 Anonymkode: 22325...e23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå