AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Kan jobben kreve at du jobber gratis etter arbeidstid med din private mobil, jobb apper som må svares på, leses på for å få kunnskap om produkt. F. Eks sminke da Kan jobben kreve at du skal ha en mobiltlf som har stort nok minne til appene jobben krever. Og, er det ikke litt uproffesjonelt av en sjef og skrive meldinger hele tiden? Hvis h*n vill ta opp noe, så ring da tenker jeg! - mulig jeg er gammeldags nå? Kom gjerne med tilbakemelding Og så lenge du har stilt din arbeidskapasitet til disposisjon, kan da en sjef sette deg opp mindre ift din arbeidskontrakt? Og lønne deg mindre? Kan du da ha krav på utbetalingen likevel? Hvis du vet dette og også har paragrafer på dette, kom gjerne med det🙂 Anonymkode: 6ee3d...42d 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Camp extra appen? Anonymkode: cc791...2f1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Hva står i arbeidskontrakten din og i stillingsbeskrivelsen? Anonymkode: 65dc7...c39 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 kommer ann på hva som står i arbeidsbeskrivelsen din men en generell regel er at du skal ha betalt for den tiden du jobber/er tilgjengelig for arbeidsgiver Anonymkode: b3dde...b43 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Høres ut som om et medlemskap i f.eks Handel og kontor kan være lurt... Arbeidsgiver trenger ikke å få vite at du er organisert, du kan betale selv i stedet for via lønnstrekk. Anonymkode: 50054...4ce 3
nomore82 Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Du skal ha lønn i henhold til arbeidsavtale. Så hva står i avtalen? Normalt sett så skal arbeidsgiver stille ned utstyr som trengs i arbeidet med mindre noe annet er avtalt. Hva står i avtalen?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jobben kreve at du jobber gratis etter arbeidstid med din private mobil, jobb apper som må svares på, leses på for å få kunnskap om produkt. F. Eks sminke da Kan jobben kreve at du skal ha en mobiltlf som har stort nok minne til appene jobben krever. Og, er det ikke litt uproffesjonelt av en sjef og skrive meldinger hele tiden? Hvis h*n vill ta opp noe, så ring da tenker jeg! - mulig jeg er gammeldags nå? Kom gjerne med tilbakemelding Og så lenge du har stilt din arbeidskapasitet til disposisjon, kan da en sjef sette deg opp mindre ift din arbeidskontrakt? Og lønne deg mindre? Kan du da ha krav på utbetalingen likevel? Hvis du vet dette og også har paragrafer på dette, kom gjerne med det🙂 Anonymkode: 6ee3d...42d De kan hvertfall ikke kreve at du skal holde utstyr selv. Anonymkode: 04191...5b6 1
Gjest OGI Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Fagorganiser deg nå før konflikten kommer.
newman01 Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: leses på for å få kunnskap om produkt. F. Eks sminke da Det er ganske rimelig at arbeidsgiver forventer at du har kunnskap om tingene du driver med i yrkessammenheng. Innenfor rimelighetens grenser riktignok. Kan bli slitsomt for en deltidsansatt på OBS Bygg å vite absolutt alt om alle produktene de selger. Men at de som jobber i f.eks malingsavdelingen må lese litt på egen hånd om de ulike produktene er vel ikke urimelig?
Fantorang1 Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Nokså vanlig greie at gir arbeidsgiver deg en mobil og betaler for abbonement; forventer de at man svarer på den. Jobber med IT, så jeg kan bli ringt til alle tider; men har lagt inn "ikke forstyrr" fra 22-06, sånn at man får sove i fred. Blir det mye utenom arbeidstid oppdrag pleier jeg å melde dette til sjefen som da gir avspasering. Min sjef er gnukk på å betale ekstra, så jeg har vel bare vent meg til det selv om jeg nok hadde hatt krav på å få betalt for tiden og tilgjengeligheten.
Brunello Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 At arbeidstaker leser e-post, holder seg oppdatert og svarer på meldinger utenfor ordinær arbeidstid kan ikke kreves av en butikkansatt. Da er du på jobb i arbeidstiden, ellers er det fri. Arbeidsgiver kan heller ikke kreve at man anskaffer teknisk utstyr. Er det nødvendig i arbeidet, må arbeidsgiver kjøpe inn. Det som beskrives av TS er hverdagen til en god del, men kan ikke kreves såfremt man ikke får betalt for det.
Brunello Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 12 minutter siden, newman01 skrev: Det er ganske rimelig at arbeidsgiver forventer at du har kunnskap om tingene du driver med i yrkessammenheng. Innenfor rimelighetens grenser riktignok. Kan bli slitsomt for en deltidsansatt på OBS Bygg å vite absolutt alt om alle produktene de selger. Men at de som jobber i f.eks malingsavdelingen må lese litt på egen hånd om de ulike produktene er vel ikke urimelig? Det er arbeidsgivers plikt å gi opplæring. Skal de ansatte kurses i produktene de selger, må arbeidsgiver sørge for at de blir sendt på kurs / får opplæring i arbeidstiden.
newman01 Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 11 minutter siden, Brunello said: Det er arbeidsgivers plikt å gi opplæring. Skal de ansatte kurses i produktene de selger, må arbeidsgiver sørge for at de blir sendt på kurs / får opplæring i arbeidstiden. Jaja, kanskje folk ser forskjellig på sin arbeidssituasjon... Jeg synes det er ganske ok å jobbe, liker jobben min og gjør en god del egeninnsats for å holde meg oppdatert på fagtfeltet jeg jobber med. Kan ikke akkurat påstå at det er en stoooor byrde å måtte lese en forskningsrapport, teknisk notat eller noen produktdetaljer på kveldstid i ny og ne. 1
Brunello Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 1 minutt siden, newman01 skrev: Jaja, kanskje folk ser forskjellig på sin arbeidssituasjon... Jeg synes det er ganske ok å jobbe, liker jobben min og gjør en god del egeninnsats for å holde meg oppdatert på fagtfeltet jeg jobber med. Kan ikke akkurat påstå at det er en stoooor byrde å måtte lese en forskningsrapport, teknisk notat eller noen produktdetaljer på kveldstid i ny og ne. Dersom du interesserer deg for feltet du jobber innen, er det neppe noe problem å lese litt om det på kvelden. Men har du ekstrajobb på OBS når du studerer, gidder de fleste ikke å bruke fritiden sin til å holde seg oppdatert om det OBS selger. Og har man en nogen lunde seriøs arbeidsgiver gir denne de ansatte opplæring og tid til faglig fordypning. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 Opplæring/læring som foregår over tid skal man gjøre i arbeidstiden. Da setter man gjerne av noen timer en fast dag i uka. Hva er det snakk om at du må følge med på? Jeg tenker at dette er problemstillinger uten to streker under svaret. Noe arbeid/læring/tilgjengelighet bør man som arbeidsgiver kunne forvente av ansatte. Men det finnes grenser. De skal ikke sette opp faste oppgaver og krav til innsats utenfor arbeidstid, med mindre man blir kompensert for dette på andre måter. Det er forventet at folk skal holde seg oppdatert på eget fagfelt, men uten å kreve noe spesifikt. Hvor mange timer bruker du på det de krever utenfor arbeidstid? Arbeidsutstyr skal i utgangspunktet dekkes av arbeidsgiver, men det gjelder da utstyr man bruker på jobb. Bruker du ikke telefonen på jobb, men har jobbapper på telefonen som du ser på på fritiden så blir det et spørsmål om hva som er rimelig. Har du ikke kapasitet til å laste ned alle appene så må arbeidsgiver forholde seg til det. Anonymkode: 51378...294
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 At man holder utstyr selv skal være regulert i kontrakt. Jeg har en jobb der man må ha bil, jobben stiller ikke med biler av den grunn. Når det gjelder øvrige spørsmål kommer det også an på hva arbeidsavtale sier. Og hva slags stilling du har. Jeg har mellomlederstilling, og i utgangspunkt arbeidstid 9-15. Men ingen som ikke viser litt fleksibilitet før og etter dette blir satset på, og de får i alle fall ikke de store bonusene og mest spennende oppdragene. Generelt er det en viss balansegang, uansett hvilken stilling man har. Men i disse dager er arbeidsliv/fritid litt mer flytende enn det har vært på grunn av tekniske hjelpemidler, så en viss fleksibilitet vil nok kreves i alle stillinger. Det sagt bør fleksibilitet gå begge veier. En arbeidsgiver der du tar en og annen telefon og mail på fritiden skal ikke i andre enden komme å kreve at du tar fri uten lønn om du må til legen i arbeidstiden, eller føle for å stikke et-par timer før en fredag. Anonymkode: 5ce16...9df
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 Ulønnet overtid er ikke tillatt med mindre du har en ledende og særlig uavhengig stilling. Du har krav på å få jobbe/betalt for den tiden som står spesifisert i arbeidskontrakten din. Anonymkode: c3035...375
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ulønnet overtid er ikke tillatt med mindre du har en ledende og særlig uavhengig stilling. Du har krav på å få jobbe/betalt for den tiden som står spesifisert i arbeidskontrakten din. Anonymkode: c3035...375 Si det til oss som jobber i stat og kommune. Vi får aldri betalt for overtid, fordi vi heller får flex tid. Lureri hele greia Anonymkode: 92c1c...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå