Gå til innhold

Utdanne seg anestesisykepleier eller intensivsykepleier for å jobbe i luftambulansen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min store drøm er å jobbe på legehelikopter. Hvilken videreutdanning er den jeg bør satse på?

Anonymkode: 8b987...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe anestesi.

Anonymkode: cec5d...c22

• Liker 4
Skrevet

Strengt tatt ingen av delene. Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet som redningsmann på luftambulanse, de har alle fagbrev som ambulansearbeider og omfattende erfaring innen akuttmedisin. Som sykepleier har du liten utdanning innen akuttmedisin, og ingen egentlig erfaring med prehospital tjeneste, ei heller som anestesisykepleier. Se på listen ab over linker til, så ser du kravene. Jeg kjenner dog en del anestesisykepleiere som har jobbet på ambulansefly og på SAR i nordsjøen, men de har også massiv prehospital erfaring i tillegg til videreutdanning i anestesi. 

Anonymkode: e0dd6...e9d

• Liker 3
Skrevet

Sjeldent du får 100% stilling i flyet. De jeg kjenner som jobber med dette er intensiv og anestesispl og anestesileger. Men de kombinerer dette med jobb i akuttmottaket og eller intensiv. 

Anonymkode: f406e...573

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke vanlig med verken anestesisykepleier eller intensivsykepleier i luftambulansen ( helikopter som du nevner) muligens i Ålesund, men ikke der jeg bor iallfall. 

Anonymkode: 37cb4...537

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke vanlig med verken anestesisykepleier eller intensivsykepleier i luftambulansen ( helikopter som du nevner) muligens i Ålesund, men ikke der jeg bor iallfall. 

Anonymkode: 37cb4...537

Vanlig nordpå i hvertfall.

Anonymkode: c71b5...58a

Skrevet

Anestesi hvis du skal ha noen av delene. Prehospital erfaring er viktigst. Men det aller viktigste er å greie opptakskravene. Tror det er en dame som jobber som redningsmann i NLA. 

Anonymkode: d0dfa...7f1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig nordpå i hvertfall.

Anonymkode: c71b5...58a

Nei, ikke i helikopter. Der er det redningsmann og anestesilege ombord. 

Anonymkode: dc38b...3fb

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anestesi hvis du skal ha noen av delene. Prehospital erfaring er viktigst. Men det aller viktigste er å greie opptakskravene. Tror det er en dame som jobber som redningsmann i NLA. 

Må man være redningsmann for å jobbe på legehelikopteret? Er ikke deg på disse seaking helikoptere da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må man være redningsmann for å jobbe på legehelikopteret? Er ikke deg på disse seaking helikoptere da?

NLA har 1 pilot, 1 anestesilege og 1 redningsmann ombord. 

• Liker 2
Skrevet

Se på linken. Det er krav om helsefaglig utdannelse for å bli redningsmann.

Anonymkode: 6d32e...7ea

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler anestesi. (Selv om en kollega av meg er intensivsykepleier og jobber på helikopter/fly. En redningsmann ER en anestesispl/intensivspl/paramedic. Redningsmann bistår legen på det akuttmedisinske + bidrar på det tekniske rundt redningdoperasjonen. Dette er så absolutt en drøm som kan bli virkelighet. Men veien dit er litt lang og krevende. Ta videreutdanning i anestesi -få gjerne en kombojobb innen anestesi og akuttmedisin (helst prehospitalt på ambulanse eller akuttmottak. Vær nysjerrig -skap deg nettverk (alltid noen som kjener noen osv), be om hospitering på basen osv. Så kan det skje! Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Cessa74 skrev:

Anbefaler anestesi. (Selv om en kollega av meg er intensivsykepleier og jobber på helikopter/fly. En redningsmann ER en anestesispl/intensivspl/paramedic. Redningsmann bistår legen på det akuttmedisinske + bidrar på det tekniske rundt redningdoperasjonen. Dette er så absolutt en drøm som kan bli virkelighet. Men veien dit er litt lang og krevende. Ta videreutdanning i anestesi -få gjerne en kombojobb innen anestesi og akuttmedisin (helst prehospitalt på ambulanse eller akuttmottak. Vær nysjerrig -skap deg nettverk (alltid noen som kjener noen osv), be om hospitering på basen osv. Så kan det skje! Lykke til!

Opptakskravene er råtøffe. Det hjelper ikke å hospitere, ha nettverk eller kjenne noen. Du må være glad i klatring/fjellsport/ekstremsport/hengeunder helikopteret og dingle osv. NLA har inntakscamp med jevne mellomrom. 90% stryker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...