Gå til innhold

Har bilen din et navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du gitt bilen et kallenavn? Hvilket bilmerke?

Vår bil heter Aud. 😊

Anonymkode: 98609...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt navn på en '77 Volvo 242, en '71 Volvo 145 og en '93 Volvo 245. Etter det...nei. 

Anonymkode: 65991...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første het «Bertil», og var en wolksvagen beetle. 😁 Min nye heter «Snefrid» fordi den er hvit. 😂 

Anonymkode: 1e3c0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Den heter Leo. Barna har gitt navnet, fordi merket er en løve (Peugeot)  😂

Anonymkode: 5b52c...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi varierer fra dag til dag. Akkurat nå heter den Olaug, fordi den etter årets første frostnatt med sommerdekk var så kald og stiv å kjøre i gang at det føltes som å kjøre en gammel dame. Men det navnet som går igjen oftest er Undervurdert. Folk flest synes fargen på den er dritstygg - den er spygrønn - men fy søren så godt den fargen skjuler alt av møkk, støv og pollen.

Anonymkode: 52d97...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bygdeting? Innser at det høres nedlatende ut, men jeg mener bare om det er vanligere når man bor på et mindre sted at bilene får navn? Samboer og alle hennes venner og familie har alltid hatt navn på bilene, de er vokst opp med at de får menneskenavn, og kan fortsatt referere til "det var da vi hadde Gunda". Jeg er fra en storby, og hadde aldri hørt om det før, og ingen jeg har vokst opp med gjør det.

Jeg syns egentlig det er veldig koselig, men det føles for unaturlig for meg til at jeg får det til. Så bilen er liksom bare bilen. 

Anonymkode: c5065...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første bilen min hadde navn. Nummer to het "Gullbilen" fordi den hadde gullfarget lakk. Den jeg har nå omtales bare ved merke, type "Teslaen" (har ikke Tesla, bare eksempel).

Anonymkode: 9b62f...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det en bygdeting? Innser at det høres nedlatende ut, men jeg mener bare om det er vanligere når man bor på et mindre sted at bilene får navn? Samboer og alle hennes venner og familie har alltid hatt navn på bilene, de er vokst opp med at de får menneskenavn, og kan fortsatt referere til "det var da vi hadde Gunda". Jeg er fra en storby, og hadde aldri hørt om det før, og ingen jeg har vokst opp med gjør det.

Jeg syns egentlig det er veldig koselig, men det føles for unaturlig for meg til at jeg får det til. Så bilen er liksom bare bilen. 

Anonymkode: c5065...3dd

Neida.  Bor i Stavanger jeg. 😊 men tipper det er vanligere på bygda.  Kanskje har folk på bygda et nærmere forhold til bilen sin?  En kollega fra bygda klarte ikke å snakke om Peugeot'en sin som måtte vrakes av alderdom uten å gråte. En gang sa jeg: du, den svarte bil... så avbrøt hun meg. Sorry,  jeg bare klarer ikke å snakke om den svarte Peugeot'en min. Det er for vondt å tenke på 

Anonymkode: 98609...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min heter bare Blåbæret, eller lille Blå 😅👌🏻🚙 

Pappa kaller bilen sin for Oda, den gamle her Gyda. Haha. Pappa er fra Oslo, så tror ikke det er noe bygdegreie nødvendigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to biler, der den ene er større enn den andre. Vi kaller de lillebror og storebror...

Anonymkode: de3b1...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, den omtales bare som navnet på bilmerket eller modellnavnet. F.eks "Toyotaen" eller "Corollaen". Siden noen spør om fenomenet handler om by eller land: jeg bor i Innlandet (og der er det jo mye "land"), og i mitt miljø er det i alle fall ingen tradisjon for å navngi bilen sin.  

Endret av Ullvott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...