Snutus Skrevet 28. juli 2005 #1 Skrevet 28. juli 2005 Et lite spørsmål til de av dere som allerede er gifte. Tar det lang tid før man får vielsesattesten? Vi skal sette sammen etternavnene våre med bindestrek, men ettersom mitt etternavn er beskyttet må vi ha denne attesten før min mann får ta navnet.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #2 Skrevet 28. juli 2005 Vi fikk med vår "under armen" da vi gikk fra ambassden..
Annie78 Skrevet 28. juli 2005 #3 Skrevet 28. juli 2005 Vi fikk en midlertidig i kirken før vi gikk ut...
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #4 Skrevet 28. juli 2005 Vi fikk en midlertidig i kirken før vi gikk ut... ← Vil det si at dere får en endelig attest senere?
Snutus Skrevet 28. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2005 Vil det si at dere får en endelig attest senere? ← Dette var meg.
smilepia Skrevet 29. juli 2005 #6 Skrevet 29. juli 2005 (endret) Vi fikk vielsesattesten i posten ca 2 uker etter bryllupet. Nå var riktinok vår med feil navn (de rotet til fornavnet mitt), så jeg måtte ringe inn og be om en ny, som da tok et par ekstra dager, men altså ca 2 uker skulle det ta. Men trenger de å se vielsesattesten for å søke om navneendring? Begge delene skjer jo i folkeregisteret, så de kan vel sjekke i sitt eget datasystem? Vielsen er jo registrert "lenge" før vielsesattesten blir sendt ut... Endret 29. juli 2005 av smilepia
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2005 #7 Skrevet 29. juli 2005 For vår del tok det en uke å få vielsesattesten i posten
Tjorven Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 Vi fikk attesten i kirken etter vielsen var over (og dette var ingen midlertidig attest)
smilepia Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Vi fikk attesten i kirken etter vielsen var over (og dette var ingen midlertidig attest) ← Når giftet du deg, Tjorven? Så hvidt jeg vet har de sluttet å gi ut vielsesattesten i kirken, den blir nå utstedt av folkeregisteret (etter en endring i oktober i fjor) Trodde selv vi skulle få en midlertidig attest, men det sa presten vår at de hadde sluttet med også. Litt rart att Annie78 fikk en da, for de er gift 2 uker etter oss, så her er det tydeligvis litt varierende praksis ute å går fortsatt.
Tjorven Skrevet 29. juli 2005 #10 Skrevet 29. juli 2005 Når giftet du deg, Tjorven? Så hvidt jeg vet har de sluttet å gi ut vielsesattesten i kirken, den blir nå utstedt av folkeregisteret (etter en endring i oktober i fjor) Trodde selv vi skulle få en midlertidig attest, men det sa presten vår at de hadde sluttet med også. Litt rart att Annie78 fikk en da, for de er gift 2 uker etter oss, så her er det tydeligvis litt varierende praksis ute å går fortsatt. ← Det er noen år siden. Beklager. Burde visst ikke svart her, visste ikke at praksisen var endret.
Snutus Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #11 Skrevet 29. juli 2005 Vi fikk vielsesattesten i posten ca 2 uker etter bryllupet. Nå var riktinok vår med feil navn (de rotet til fornavnet mitt), så jeg måtte ringe inn og be om en ny, som da tok et par ekstra dager, men altså ca 2 uker skulle det ta. Men trenger de å se vielsesattesten for å søke om navneendring? Begge delene skjer jo i folkeregisteret, så de kan vel sjekke i sitt eget datasystem? Vielsen er jo registrert "lenge" før vielsesattesten blir sendt ut... ← Jeg trodde heller ikke at de trengte attesten ettersom alt skjer i folkeregisteret, men de måtte visst ha den. Det er vel det store stygge byråkratiet.
Arwen Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 Vi fikk også midlertidig attest i kirken. Giftet oss i februar.
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2005 #13 Skrevet 31. juli 2005 Vi fikk den ekte attesten i kirken. Vi giftet oss i mai ifjor. Om dere har vært samboere i mer enn to år kan han få ditt etternavn om du skriver under på at du godkjenner det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå