AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Det er mange som setter likhetstegn mellom det å ha høy IQ og det å være smart, men det har ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng. IQ handler først og fremst om ditt potensiale til å lære, og evnen til å analysere, forstå og se sammenhenger. Men det er veldig miljøavhengig i hvilken grad du har fått utnyttet og utviklet dette potensialet. Det er mange som i voksen alder har tatt en IQ-test og overrasket seg selv. De som ikke fungerte i skolen, og aldri fikk de riktige utfordringene. De som hadde foreldre som ikke evnet å følge opp barna gjennom skoletiden. Det virker ulogisk, men det finnes mange som aldri har forstått at de egentlig er høyt intelligente, og hvor lærere og foreldre heller ikke har sett dette. Uten god stimulanse og skikkelige muligheter til å utvikle seg, har mange høyt intelligente barn sittet og sett ut av vinduet gjennom en dørgende kjedelig skolegang, eller blitt urolige og bråkete og rett og slett ikke fungert i skolen. Dersom de i tillegg har manglet god stimulanse hjemme, har de heller ikke fått sjansen til å forløse potensialet sitt, og med mangelfulle prestasjoner og avbrutt skolegang i bagasjen kanskje gått gjennom livet og rett og slett følt seg dumme. Så merkelig det enn måtte virke. Man kan kanskje sammenligne det med en som egentlig kunne blitt en svært dyktig fotballspiller, men som aldri fikk prøve seg på banen, eller hadde en gymlærer eller fotballtrener som tidlig drepte enhver form for motivasjon. Et menneskes personlighet og evner er uhyre sammensatt, og man skal være forsiktig med å beskrive seg selv som så veldig mye smartere enn andre, bare på bakgrunn av en målt høy IQ. Et IQ-tall beskriver bare potensialet ditt, og er bare en liten del av bildet. Anonymkode: a8475...a78 1
stan Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 IQ viser evnen til å svare rett på IQ tester. Det er mange sider ved vår mentale kapasitet som ikke berøres i en IQ test. 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 IQ handler enkelt forklart, om det å se sammenhenger. "Smart", handler i stor grad om det å tenke fort. IQ er altså det å drive med analyse. "Smart" er det å være rask i svingene. Som en som er flink til å "rappe", "spitting lyrics". Jeg har faktisk møtt noen som har IQ under gjennomsnittet. Vedkommende var ikke dum, eller dårlig menneske, på noen måte. Det var bare tydelig at vedkommende hadde en IQ på under gjennomsnittet. Men! Vedkommende var smart. Så absolutt! Det har gjort at jeg har reflektert over den forskjellen før. Det er det jeg har kommet frem til, at IQ handler om å analysere, "smart" handler om å være rask i tankene. Anonymkode: c0b64...75b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: IQ handler enkelt forklart, om det å se sammenhenger. "Smart", handler i stor grad om det å tenke fort. IQ er altså det å drive med analyse. "Smart" er det å være rask i svingene. Som en som er flink til å "rappe", "spitting lyrics". Jeg har faktisk møtt noen som har IQ under gjennomsnittet. Vedkommende var ikke dum, eller dårlig menneske, på noen måte. Det var bare tydelig at vedkommende hadde en IQ på under gjennomsnittet. Men! Vedkommende var smart. Så absolutt! Det har gjort at jeg har reflektert over den forskjellen før. Det er det jeg har kommet frem til, at IQ handler om å analysere, "smart" handler om å være rask i tankene. Anonymkode: c0b64...75b Kan du svare på hvordan du la merke til at vedkommende hadde IQ under igj.snitt? Har hørt at man ikke skal kunne klare å legge merke til dette. Smart = Kreativ intelligens da kansje? 🙂 Anonymkode: a8475...a78
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Iq er en form for smart tenker jeg. En helt reell form for intelligens, som også er målbar, men ikke den eneste. Anonymkode: 8b1e1...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg kjenner to personer som gjør det utrolig dårlig på IQ tester. De evner ikke denslags tenking og logikk er fremmed. Men, de har utrolig god sosial intelligens. Han ene mente han ikke trengte mer skole for han kunne fint leve av å snakke bra for seg. Og det gjør han. Og tjener fett. Den andre jobber med mennesker og er veldig ettertraktet fordi han er så omsorgsfull og "ser" folk. Anonymkode: 9e52d...826 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Ja, vil tippe at de fleste som sitter på store stillinger og som har tatt lange og hlye utdannelser har høyere IQ enn gjennomsnittet. De er smarte Anonymkode: a85cf...df1 1
Hank Amarillo Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner to personer som gjør det utrolig dårlig på IQ tester. De evner ikke denslags tenking og logikk er fremmed. Men, de har utrolig god sosial intelligens. Han ene mente han ikke trengte mer skole for han kunne fint leve av å snakke bra for seg. Og det gjør han. Og tjener fett. Den andre jobber med mennesker og er veldig ettertraktet fordi han er så omsorgsfull og "ser" folk. Anonymkode: 9e52d...826 Hva er "utrolig dårlig" btw?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 Det er en form for intelligensa ja... Tar det ikke så altfor seriøst. Fikk rundt 130 på de testene jeg har tatt... Men på skolen fikk jeg sjelden mer enn 3ere på matteprøver ol. Mye fordi jeg ga f og dårlig lærere og miljø, og så på skolen som 99% meningsløst tidsfordriv og fysisk/kognitiv tortur og indoktrinering. Anonymkode: 1d646...19e 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, vil tippe at de fleste som sitter på store stillinger og som har tatt lange og hlye utdannelser har høyere IQ enn gjennomsnittet. De er smarte Anonymkode: a85cf...df1 Ikke nødvendigvis, men de jobber ikke like hardt som dem med mindre IQ, men dette kommer ann på hvilken utdannelse dette handler om, IQ har ingen sammenheng med kreativitet og musikalske evner feks, det er en annen type intelligens som de ikke har mulighet til å måle slik som IQen. Kayne west feks, han har stor musikalsk intelligens, men iqen er ikke særlig høy. Samme med Parison Hilton. Einstein var født med hele pakken, både høy iq,kreativ og musikalsk intelligens. (Beklager om jeg har skrivefeil, gikk glipp av endel norsktimer som ung) Anonymkode: a8475...a78
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 HØY IQ betyr ikke at du alltid er rett, eller er den smarteste bare fordi IQEN din er høy. Det er mange venner som har høyere IQ en meg, men det gjør dem ikke smartere for den sags skyld. Anonymkode: 66918...5d3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Denne diskusjonen dukker opp igjen g igjen på kg. Og en aner jo at trådstarter skårer i lavere normalområde og har sårhet knyttet til det å fungere i samfunnet. En person med iq under 70 antas å være lett utviklingshemmet. Det er det bred enighet om. En person med iq 100 er et «normalmenneske» i sin tid og kultur. Ja, en iq på 100 endrer seg over tid og rom. Det er enighet om at lav iq = utviklingshemming. Iq sier noe om evnen til å lære. Og evnen til å lære sier mye om hvor godt du kan fungere i hverdagen. I «gode gamle dager» fantes det jobber der evnen til å lære ikke var så viktig. Rutinejobber. De jobbene maskiner skal ta over eller alt har tatt over. Kan du ikke lære raskt har du en ekstremt liten sjanse for å henge med i dagens høydigitaliserte samfunn. Og denne sjansen vi l synke over tid. I vår levetid (de neste 90 årene) vil det bli normalt å jobbe til du er over 80. Yrket du starter med som 30-åring vil forsvinne før du er ferdig i arbeidslivet. Så evnen til å lære seg et helt rykende nytt, digitalt yrke som 56-åring vil måle evnen din til suksess. Og så kan vi late som om «normalmemnesket» fungerer like bra som smartingene blant oss. De med høy iq. Men det er løgn, forbannet løgn og politikk. I virkeligheten lykkes vi som art (mennesket) fordi noen ytterst få av oss er smarte og de fleste av resten evner samarbeide. Vi står som art på skuldrene til noen få kjemper (med hly iq, enten du altså liker det eller ei). Folk flest er dumme samarbeidende droner - som biene i en kube. Unværlige sjeler. Anonymkode: 7995d...99f 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kjenner to personer som gjør det utrolig dårlig på IQ tester. De evner ikke denslags tenking og logikk er fremmed. Men, de har utrolig god sosial intelligens. Han ene mente han ikke trengte mer skole for han kunne fint leve av å snakke bra for seg. Og det gjør han. Og tjener fett. Den andre jobber med mennesker og er veldig ettertraktet fordi han er så omsorgsfull og "ser" folk. Anonymkode: 9e52d...826 Ingen passer til alt. Jeg ville ikke oppfordret noen med lav IQ til å gå for legeyrket, advokat, pilot eller professor. Anonymkode: 0ec6a...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, vil tippe at de fleste som sitter på store stillinger og som har tatt lange og hlye utdannelser har høyere IQ enn gjennomsnittet. De er smarte Anonymkode: a85cf...df1 Men mistenker at mange med høy IQ lettere får dårlige arbeidsvaner og blir late. De seilte gjennom grunnskole og videregående og fikk gode karakterer uten å jobbe særlig hardt. Dette straffer seg senere i høyere utdanning og jobb der det ikke bare gjelder å gjengi noe man nettopp har skummet gjennom fort bare en gang. Anonymkode: 0ec6a...4f7 3
hablador Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 Hyggelig og beroligende lesning altså 👍 Jeg er absolutt enig og det stemmer at mange kan være intelligente, selv om de f.eks ikke er faglig sterk i skolen. Vi har 8 ulike intelligenser: personligintelligens, sosialintelligens, språkintelligens, kroppslig- kinestetisk, logisk-matematiskintelligens, romlig-visuell intelligens, musikalskintelligens, naturalintelligens. Her er det mye å "ta av" Opp med humøret dere! 😉
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 IQ er det beste målet på intelligens vi har. Om du har høy IQ så er du smart. Det går an å ha høy IQ men lav EQ for eksempel og da er du dum når det kommer til å forstå andre mennesker, men fortsatt smart når det kommer til matte for eksempel. Anonymkode: 2c633...080 4
Gjest Made4u Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: IQ handler enkelt forklart, om det å se sammenhenger. "Smart", handler i stor grad om det å tenke fort. Det der blir bare tull, for en scoren på IQ-testen forteller i aller høyeste grad hvor raskt hjernen evner å tenke, høy score betyr en raskere hjerne.
Gjest byråkrati Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg driter i IQ scoren til den enkelte, jeg merker hvem som forstår og hvem som ikke gjør det. Jeg merker hvem som har sosial forståelse og ikke. Men å tro at IQ har null verdi er ønsketenking. Det er mange mennesker som mener det motsatte av oss selv, som er like smarte eller smartere enn oss selv. Sånn er det bare. En som er overlegen oss selv mentalt kan være en jævlig person. Sorry, men din rasistiske nabo kan være deg mentalt overlegen. Om det plager deg, betyr det bare at du verdsetter intelligens mer enn du sannsynligvis burde. Det finnes mange stygge, jævlige mennesker som er veldig smarte.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 Smart er et vidt begrep og er ikke = høy IQ høy IQ sier noe om logisk resonneringsevne. de smarteste har nok både høy IQ og hvertfall over snittet høy EQ men en med kun høy IQ vil ikke være 100% høyfunksjonell og heller ikke ha kun topp karakterer. jeg har ganske høy IQ og topp karakterer i realfag men et ganske dårlig snitt fra master og rundt 4,8 fra vgs...får jo aldri mer enn 3/4 i fag som krever lesing og skriving. Jeg var et barn ingen lærere likte og nær utvisning. Til tross for det har jg en del venner. jeg sliter også med ting i hverdagen ingen andre har problemer med. Jg vil si at jeg har godt over gjennomsnittlig høy IQ som testene viser og kanskje litt under snittet på EQ. Dermed vil jg ikke klassifisere en person som meg smart når hverdagen ikke funker 100%. Anonymkode: e2380...f8f
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne diskusjonen dukker opp igjen g igjen på kg. Og en aner jo at trådstarter skårer i lavere normalområde og har sårhet knyttet til det å fungere i samfunnet. En person med iq under 70 antas å være lett utviklingshemmet. Det er det bred enighet om. En person med iq 100 er et «normalmenneske» i sin tid og kultur. Ja, en iq på 100 endrer seg over tid og rom. Det er enighet om at lav iq = utviklingshemming. Iq sier noe om evnen til å lære. Og evnen til å lære sier mye om hvor godt du kan fungere i hverdagen. I «gode gamle dager» fantes det jobber der evnen til å lære ikke var så viktig. Rutinejobber. De jobbene maskiner skal ta over eller alt har tatt over. Kan du ikke lære raskt har du en ekstremt liten sjanse for å henge med i dagens høydigitaliserte samfunn. Og denne sjansen vi l synke over tid. I vår levetid (de neste 90 årene) vil det bli normalt å jobbe til du er over 80. Yrket du starter med som 30-åring vil forsvinne før du er ferdig i arbeidslivet. Så evnen til å lære seg et helt rykende nytt, digitalt yrke som 56-åring vil måle evnen din til suksess. Og så kan vi late som om «normalmemnesket» fungerer like bra som smartingene blant oss. De med høy iq. Men det er løgn, forbannet løgn og politikk. I virkeligheten lykkes vi som art (mennesket) fordi noen ytterst få av oss er smarte og de fleste av resten evner samarbeide. Vi står som art på skuldrene til noen få kjemper (med hly iq, enten du altså liker det eller ei). Folk flest er dumme samarbeidende droner - som biene i en kube. Unværlige sjeler. Anonymkode: 7995d...99f Jeg tror du burde fokusere mer på deg selv enn å kritisere andre, du gjentar jo bare ting som allerede har blitt nevnt, du virker ikke særlig smart akkurat, men kun en person som liker å trakke på andre og komme med endeløse lange melding om noe du ikke har peiling på. Anbefaler deg å holde deg borte fra tråder som handler om IQ, og heller fokusere på tråder om EQ. Lurt å begynne der først. Anbefaler også å lese litt og få litt kunnskap når du først skal vise deg fram. Huff.. Blir kvalm av slike som deg. Anonymkode: a8475...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå