AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Er det i det hele tatt lovlig at leger jobber 24 timer i døgnet? TV2 artikkel, Shagun jobbet 168 timer på én uke – nå varsles det legestreik: https://www.tv2.no/a/11709344/ Vet at det fins unntak fra arbeidsmiljøloven, men likevel. Kan ikke skjønne at noe av det er forsvarlig i det hele tatt. Å ta 6 år på medisinstudiet, for så å spesialisere seg i kanskje like mange år, for så å få problemer med turnus, og så jobbe seg i hjel. Synes medisin og legeyrket virker som et spennende valg og en utrolig givende jobb. Går på vgs, og har god sjanse til å komme meg inn på medisin. Men jeg revurderer dette nå med tanke på arbeidsforholdene. Da tar jeg heller en jobb der jeg endelig kan "slappe litt av" etter en hard utdannelse. Anonymkode: 339f6...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Unntak fra aml... Så kan kommunene gjøre som de vil. 🤷🏻♀️ Anonymkode: fa500...39b 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 De får jo noen goder også etterhvert. Overlegepermisjon Anonymkode: ac0c3...e15
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De får jo noen goder også etterhvert. Overlegepermisjon Anonymkode: ac0c3...e15 Ikke i kommunen som allmennlege, og det er de det streikes for. De må finne egne vikarer for fravær. Og ja, det er lovlig. Er det tre leger i kommunen så må de tre legene dekke alt av legevakt... Anonymkode: 27fa2...bbd 10
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Må si det er meget spesielt at mennesker som må være skjerpet på jobb er omfattet av disse arbeidstidbestemmelsene. Noe må endres, men hvordan det skal gjøres i små/uattraktive kommuner med få leger blir en vanskeligere nøtt å knekke...Bent Høie sier han ikke vil blande seg...👍 Anonymkode: 27fee...095 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si det er meget spesielt at mennesker som må være skjerpet på jobb er omfattet av disse arbeidstidbestemmelsene. Noe må endres, men hvordan det skal gjøres i små/uattraktive kommuner med få leger blir en vanskeligere nøtt å knekke...Bent Høie sier han ikke vil blande seg...👍 Anonymkode: 27fee...095 Jeg antar at kommuner i større grad må samarbeide om legevakt (= lengre reise for pasienter), at det må ansettes flere leger (= dyrere for kommunene som nok må betale en del av gildet, og lavere lønn for legene - også pga mindre vakt). Kanskje kan kommuner samarbeide om å ansette egne legevaktsleger, som kun har korte lister og få kommunale oppgaver utenom. Anonymkode: fa500...39b 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det i det hele tatt lovlig at leger jobber 24 timer i døgnet? TV2 artikkel, Shagun jobbet 168 timer på én uke – nå varsles det legestreik: https://www.tv2.no/a/11709344/ Vet at det fins unntak fra arbeidsmiljøloven, men likevel. Kan ikke skjønne at noe av det er forsvarlig i det hele tatt. Å ta 6 år på medisinstudiet, for så å spesialisere seg i kanskje like mange år, for så å få problemer med turnus, og så jobbe seg i hjel. Synes medisin og legeyrket virker som et spennende valg og en utrolig givende jobb. Går på vgs, og har god sjanse til å komme meg inn på medisin. Men jeg revurderer dette nå med tanke på arbeidsforholdene. Da tar jeg heller en jobb der jeg endelig kan "slappe litt av" etter en hard utdannelse. Anonymkode: 339f6...f5c ja det er lov. om du trodde legeyrket var en kosejobb så tro om igjen. de har mange arbeidstimer, ugunstige arbeidstider osv Anonymkode: 15b4e...28d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 Etter at fastlegeordningen ble innført for snart 20 år siden er fastlegene blitt tillagt stadig flere oppgaver, men ingen er fjernet. Jeg syns absolutt de bør få gjennomslag for dette, de har utrolig dårlige arbeidsforhold, er ikke det minste rart at man sliter med rekrutteringen. Jeg jobbet en periode på interkommunal legevakt (som spl, ikke lege) som var samlokalisert med det legekontoret som var mest "i midten" av kommunene. Slett ikke uvanlig at legene kom på vakt på legevakten etter full dag på kontoret, og så hadde en enkelt lege vakt til neste morgen, og da var det rett på kontoret igjen. Som regel var det fult kjør frem til kl 23-24 med pasienter, og lite rom for å slappe av. I snitt ble legen vekket 2-3 ganger om natten, noen netter var de heldig og fikk sove en del, andre netter kunne det være uventet dødsfall, trafikkulykke e.l. som tok de meste av timene på nattestid. Ikke mye uthvilt til å gå på kontoret dagen etterpå da. Men på kontoret må man for å tjene penger og for at pasientene ikke skal klage på at fastlegen er for lite tilgjengelig. Hvor god jobb man gjør med de siste pasientene dagen etter legevakt kan man jo spørre om. Jeg syns kommunene burde ansatte egne leger med fast lønn til å drifte kommunale tjenester som legevakt, helsestasjon, skolehelsetjeneste og sykehjem. Helt sikker på at dette hadde vært interessant for flere om det ble forsøkt, hadde også gitt en større stabilitet i tjenestene og sannsynligvis bedre drift. Og til deg over som tror det er masse goder; fastleger har ikke overlegepermisjon. De må skaffe sin egen vikar om de skal være vekke, og får de ikke vikar kan de ikke være vekke. Du kan jo tenke deg stresset med å skulle f.eks i morspermisjon og så får du ikke tak i vikar. Bergens Tidende (mener jeg det var) hadde nylig en sak om en fastlege som ønsker å slutte, men fordi hun ikke får søkere til å ta over listen sin er hun stuck i jobben. Hun har sagt opp for over ett år siden, men jobber fremdeles. De er selv ansvarlig for å få økonomien til å gå rundt, har personalansvar for helsesekretærer/andre ansatte, og drifting av praksisen. Likevel kan altså kommunen pålegge umenneskelig mye arbeid, hvilken gode er det? Anonymkode: 20679...db1 20
Knirke Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 https://www.tv2.no/a/11709344/ Hun jobber ikke 168 timer i uken, det er fysisk umulig. Hun er i beredskap. Det er ikke det samme som å jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Å ja, det glemte jeg. Poenget med samlokaliseringen med legekontoret er at vi så hvor mange som kom inn for å ta kontorarbeid utenom åpningstid. Flere fastleger gikk hjem i 15-16 tiden hver dag, men kom tilbake utpå kvelden og satt noen timer, eller satt hele lørdag og/eller søndag for å få unna kontorarbeid. Det er mye lengre dager enn det mange tror. Anonymkode: 20679...db1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, Knirke skrev: https://www.tv2.no/a/11709344/ Hun jobber ikke 168 timer i uken, det er fysisk umulig. Hun er i beredskap. Det er ikke det samme som å jobbe. Beredskapen innebærer at hun må kunne slippe alt hun har i hendene og løpe på et øyeblikks varsel. Skjer det sjelden? Ja. Men er det en person med hjertestans, en bilulykke, et barn med kramper eller som har satt noe i halsen, så kan man ikke vente på at legen skal få tak i barnevakten. Dvs man må hele tiden være tilgjengelig på svært kort varsel, noe som legger store begrensninger på livet til både legen og partner. Så jobb er det kanskje ikke, men det er jammen meg ikke fritid heller. Anonymkode: 27fa2...bbd 15
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Akkurat nå, Knirke skrev: https://www.tv2.no/a/11709344/ Hun jobber ikke 168 timer i uken, det er fysisk umulig. Hun er i beredskap. Det er ikke det samme som å jobbe. Men når du er i beredskap så vet du aldri hvor lenge du faktisk jobber, når du får sove, når du får gå på do nesten gang, når du får spise. Beredskap betyr at du plutselig må ut og kan bli vekke i mange, mange timer, eller du kan være heldig å få noen timer søvn sammenhengende. Du kan ikke gjøre som du vil med tiden din, du må hele tiden være disponibel for det som skjer og nærmt arbeidsplassen. Vi hadde en alvorlig trafikkulykke der jeg jobbet, fra legen i beredskap rykket ut på første melding til han var tilbake med mulighet for mat/hvile tok det 13 timer. Da var det pasientarbeid/skadestedarbeid, følge til sykehus, oppfølging av pårørende, være en del av kriseteam, og selvfølgelig alle formalia som følger med. Regner ikke med du forstår dette, men å være i beredskap er ikke det samme som å se netflix på kontoret. I kommuner med lange avstander kan det å følge på sykehus bety at du er vekke f.eks hele natten (bare se på 113 serien der det tar 3 timer å kjøre en vei til sykehus), og så skal du ha full dag på kontoret etterpå. Å være i beredskap betyr å ikke vite hvor mye man må jobb, og når, og dermed blir det uforsvarlig å ha lange vakter i beredskap sammenhengende. Anonymkode: 20679...db1 12
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Ja, typisk sensasjonalistisk overskrift. Hun har vakter der hun sover, så hun jobber ikke så mange timer. Bra å faktasjekke hva slike ting egentlig betyr når man syntes noe høres utrolig ut, ofte kan det være feil eller feil gjengitt av media. Som her, så gir det inntrykk av at hun behandler pasienter alle de timene, men det er altså feil. Er jo fint at legene får litt bedre jobbtimer, samtidig virker det som mange av de har det godt. På små tider skjer det nok ikke så veldig mye på de vaktene. Det å ha en ok jobbhverdag er noe som burde være en rettighet, mener jeg. Anonymkode: 94835...8fa 3
Knirke Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Beredskapen innebærer at hun må kunne slippe alt hun har i hendene og løpe på et øyeblikks varsel. Skjer det sjelden? Ja. Men er det en person med hjertestans, en bilulykke, et barn med kramper eller som har satt noe i halsen, så kan man ikke vente på at legen skal få tak i barnevakten. Dvs man må hele tiden være tilgjengelig på svært kort varsel, noe som legger store begrensninger på livet til både legen og partner. Så jobb er det kanskje ikke, men det er jammen meg ikke fritid heller. Anonymkode: 27fa2...bbd Just now, AnonymBruker said: Men når du er i beredskap så vet du aldri hvor lenge du faktisk jobber, når du får sove, når du får gå på do nesten gang, når du får spise. Beredskap betyr at du plutselig må ut og kan bli vekke i mange, mange timer, eller du kan være heldig å få noen timer søvn sammenhengende. Du kan ikke gjøre som du vil med tiden din, du må hele tiden være disponibel for det som skjer og nærmt arbeidsplassen. Vi hadde en alvorlig trafikkulykke der jeg jobbet, fra legen i beredskap rykket ut på første melding til han var tilbake med mulighet for mat/hvile tok det 13 timer. Da var det pasientarbeid/skadestedarbeid, følge til sykehus, oppfølging av pårørende, være en del av kriseteam, og selvfølgelig alle formalia som følger med. Regner ikke med du forstår dette, men å være i beredskap er ikke det samme som å se netflix på kontoret. I kommuner med lange avstander kan det å følge på sykehus bety at du er vekke f.eks hele natten (bare se på 113 serien der det tar 3 timer å kjøre en vei til sykehus), og så skal du ha full dag på kontoret etterpå. Å være i beredskap betyr å ikke vite hvor mye man må jobb, og når, og dermed blir det uforsvarlig å ha lange vakter i beredskap sammenhengende. Anonymkode: 20679...db1 Det er ordbruken i artikkelen som er villedende. Jeg jobber i et yrke selv hvor jeg er i beredskap 24/7. Noen ganger får jeg 8 timers søvn, andre ganger får jeg 2. Jeg går ikke rundt og påstår at jeg jobber 24/7 av den grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, typisk sensasjonalistisk overskrift. Hun har vakter der hun sover, så hun jobber ikke så mange timer. Bra å faktasjekke hva slike ting egentlig betyr når man syntes noe høres utrolig ut, ofte kan det være feil eller feil gjengitt av media. Som her, så gir det inntrykk av at hun behandler pasienter alle de timene, men det er altså feil. Er jo fint at legene får litt bedre jobbtimer, samtidig virker det som mange av de har det godt. På små tider skjer det nok ikke så veldig mye på de vaktene. Det å ha en ok jobbhverdag er noe som burde være en rettighet, mener jeg. Anonymkode: 94835...8fa Og det er derfor legeforeningen har presisert 7 timer aktiv vakt ELLER 28 timer passiv/beredskap, og muligheten for lokale avtaler Anonymkode: 27fa2...bbd 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg støtter legene i å få ordnede arbeidstider, helt rart at det ikke har vært mer bråk rundt det tidligere. Men hvordan kan legene streike? Anonymkode: 34236...642 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, typisk sensasjonalistisk overskrift. Hun har vakter der hun sover, så hun jobber ikke så mange timer. Bra å faktasjekke hva slike ting egentlig betyr når man syntes noe høres utrolig ut, ofte kan det være feil eller feil gjengitt av media. Som her, så gir det inntrykk av at hun behandler pasienter alle de timene, men det er altså feil. Er jo fint at legene får litt bedre jobbtimer, samtidig virker det som mange av de har det godt. På små tider skjer det nok ikke så veldig mye på de vaktene. Det å ha en ok jobbhverdag er noe som burde være en rettighet, mener jeg. Anonymkode: 94835...8fa Hun er fortsatt på jobb selv om det er sovende vakt. Og ja, det er helt hinsides at det skal være lov, og det er enda mer hårreisende at de argumenterer med at de da sliter med å få folk til å dekke legevakt. Det er så mange fastleger som velger seg bort fra dette og heller begynner på en annen spesialisering på grunn av de dårlige arbeidsvilkårene. Å ha dårlige arbeidsvilkår er altså ikke en oppskrift til å få flere til å ta på seg legevakter. Anonymkode: 01c6b...215 9
Gjest Albbas Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 Fastlegene har veldig dårlige vilkår, også når man ser utenom legevakt. Skjønner ikke at det ikke blir tatt tak i, det kommer til å bli gedigne rekrutteringsproblemer etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 59 minutter siden, Albbas skrev: Fastlegene har veldig dårlige vilkår, også når man ser utenom legevakt. Skjønner ikke at det ikke blir tatt tak i, det kommer til å bli gedigne rekrutteringsproblemer etter hvert. Det er allerede gedigne rekrutteringsproblemer. Anonymkode: 27fa2...bbd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg dør av hvor useriøse disse hvitkledde folka er!!! 😂🤦♀️ Anonymkode: 80bce...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå