AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Del Skrevet 15. oktober 2020 Jeg har hatt en bmi som sier jeg er undervektig siden mars. Dette på grunn av stress og dårlig psykisk helse. Jeg skjønte jeg måtte ta grep da jeg mista menstruasjonen og håret mitt begynte å falle av. De siste par ukene har jeg spist veldig store måltider 4-5 ganger om dagen og da jeg veide meg mandag hadde vekta plutselig gått opp 2 kilo etter sist veiing onsdagen før. Da hadde den stått stille siden mai/juni. Jeg synes plutselig det gikk litt vel fort med vektoppgang, da jeg ser det er anbefalt å gå opp 0,5-1kg i uka og ikke drøye 2kg. Uansett prøvde jeg kutte litt ned på matmengden etter veiing i går og i dag, og jeg merker at jeg ikke bli mett av normale posjoner lenger. Jeg kan jo ikke spise så store måltider som jeg har gjort for alltid, når jeg bare skal opp 2-3kg til. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Om jeg fortsetter å spise slik jeg har gjort før veiing i går er jeg redd jeg bare fyker opp veldig fort, og veldig mye, i vekt samt at kroppen min ikke klarer bli mett på normale posjoner etter jeg har nådd ønsket vekt.. Hva gjør jeg? Anonymkode: 6b73d...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Del Skrevet 15. oktober 2020 Vektutvikling ser alltid ut som den går i rykk og napp, fordi vekta hele tiden svinger. Del den totale oppgangen på antall uker, så ser du hvor sakte/fort du fatisk har gått opp. Normale porsjoner kan bety så mangt? Du blir sannsynligvis mett på helt riktige porsjoner når du når riktig vekt. Anonymkode: 2186c...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sstinemor Skrevet 15. oktober 2020 #3 Del Skrevet 15. oktober 2020 Denne dårlige psykiske helsa, er det snakk om spiseforstyrrelser? Tankegangen din hørtes litt usunn ut. Om du vil gå opp i vekt burde du jo være glad for de 2 kiloene om vekta har stått stille siden mai. Det blir jo ikke mer enn et par hundre gram i uka om du tenker snitt. Du kan begynne å begrense matmengden når du har nådd ønsket vekt. Ikke vits i å begynne med det nå, da vil det bare ta enda lengre tid og du risikerer å gå NED i vekt igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Del Skrevet 16. oktober 2020 Dytt Anonymkode: 6b73d...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 16. oktober 2020 #5 Del Skrevet 16. oktober 2020 Høres ikke ut som ett normalt syn på kropp. Du burde jo bare slappe av og ta det med ro, og egentlig slutte helt med veiing. Så lenge man ikke er seriøst syk, burde man ikke ha en vekt i huset sitt. Spis så mye du vil. Dette går bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Del Skrevet 16. oktober 2020 Hvis du mistet mens og hår tror jeg du bør opp mer enn 5-6 kg, så ingen fare. Anonymkode: 6a861...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Del Skrevet 16. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dytt Anonymkode: 6b73d...1ef Hvilken tilbalemelding ønsker du? Anonymkode: 2186c...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Del Skrevet 16. oktober 2020 Magesekken utvider seg når man spiser mye, men krymper igjen når man spiser. normalt. Det er mer sannsynlig at du ødelegger magen (gastroparese) ved å spise for lite enn for mye. Spiser selv mye i perioder, så blir jeg matlei og spiser mindre. Metthetsfølelse følger hvor mye jeg spiser. Anonymkode: f7c28...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Del Skrevet 16. oktober 2020 Å gå opp 2 kg på en uke er fysisk umulig, mye av det skyldes nok at kroppen din binder vann o.l., så det ville jeg ikke bekymret meg for. Videre synes jeg det er spesielt at du skal være restriktiv på hvor mye du spiser hvis du er så undervektig at du har mistet menstruasjonen. Synes du skal spise i vei alt du orker, høres ut som kroppen din trenger det:) Anonymkode: a63fc...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Del Skrevet 16. oktober 2020 14 timer siden, sstinemor skrev: Denne dårlige psykiske helsa, er det snakk om spiseforstyrrelser? Tankegangen din hørtes litt usunn ut. Om du vil gå opp i vekt burde du jo være glad for de 2 kiloene om vekta har stått stille siden mai. Det blir jo ikke mer enn et par hundre gram i uka om du tenker snitt. Du kan begynne å begrense matmengden når du har nådd ønsket vekt. Ikke vits i å begynne med det nå, da vil det bare ta enda lengre tid og du risikerer å gå NED i vekt igjen. 1 time siden, Rosatoast skrev: Høres ikke ut som ett normalt syn på kropp. Du burde jo bare slappe av og ta det med ro, og egentlig slutte helt med veiing. Så lenge man ikke er seriøst syk, burde man ikke ha en vekt i huset sitt. Spis så mye du vil. Dette går bra. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du mistet mens og hår tror jeg du bør opp mer enn 5-6 kg, så ingen fare. Anonymkode: 6a861...3b7 Vektoppgang fra alvorlig undervekt bør jo også skje i kontrollerte omgivelser. I de mest alvorlige tilfellene kan det være snakk om reernæringssyndrom, men da bør man monitoreres jevnlig. Nå vet ikke jeg hvor undervektig TS var, men jeg mistet min menstruasjon på BMI litt i underkant av 15. Vektnedangen min skyldtes alvorlig depresjon, og vekten min fulgt ukentlig helt til jeg la på meg rundt 6-7 kg. Jeg har ikke noe ønske om å gå videre opp i vekt og ligger stabilt her nå uten oppfølging. Blir du fulgt opp noen plass, TS? Hvis ikke ville jeg ha kontaktet fastlege. Det er ikke så lett å holde styring på alt selv, og ja, store forandringer på kort tid er ubehagelig. Det er ikke uvanlig at kroppen skriker etter mat når den endelig får tilgang på det, uavhengig av årsak til underernæringen, og man sliter med å kjenne på metthetsfølelsen. Sånn var det da jeg begynte å bli bedre av depresjonen (og fikk bedre appetitt) og også spiste mer. Det jevner seg ut med tiden, og nå merker jeg bare det dersom jeg går litt ned i vekt og kroppen vil tilbake til der jeg normalt er. Anonymkode: 810c4...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå