Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. juli 2005 #1 Skrevet 28. juli 2005 I løpet av to uker har vi klart å "ødelegge" en helt perfekt omplassert innekatt, så nå bor vi i 5. etasje og har utekatt. Foreløpig er han kun ute i bakgården sammen med oss, og han storkoser seg. Jager nabokatten, klatrer i trær, jakter på gress etc. Utfordringen er å finne en måte å få han til å komme på når han skal inn igjen. Vi gidder liksom ikke gå opp og ned de 5 etasjene 7 ganger forgjeves for å rope før han til slutt gidder å komme. Vi har fått et tips som virker genialt: Å plystre mens han får godbit, slik at han etter hvert forbinder plystringen med godbit og kommer når vi plystrer. Han forbinder åpenbart lyden av lokket på godteboksen med godbit, så nå prøver vi å koble inn plystringen også. Noen som har erfaringer med slike eller andre metoder for å få katten til å komme?
sixx Skrevet 28. juli 2005 #2 Skrevet 28. juli 2005 Funker helt fint det...men det forutsetter at plystringen alltid medfører godbit...ellers blir systemet "ødelagt". Jeg brukte en liten bjelle...og katten kom som et skudd. Husker også han fikk spraykrem...og bare han hørte lyden når kremen ble sprayet ned i skålen....så kom den i full fart. "Problemet" var bare at f.eks. hårskum på sprayflaske har samme lyden. Plystring kan det være flere som gjør for andre ting....hva med å prøve bjelle...eller en liten fløyte...og alltid godis.
Arkana Skrevet 28. juli 2005 #3 Skrevet 28. juli 2005 Både vår katt og Mammas katt kommer når vi roper navnet deres. Vi har ikke gjort annet enn å kose masse og rose dem når de kommer.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. juli 2005 #4 Skrevet 28. juli 2005 (endret) Både vår katt og Mammas katt kommer når vi roper navnet deres. Vi har ikke gjort annet enn å kose masse og rose dem når de kommer. ← Dette er en voksen katt vi har overtatt, og selv om han forsåvidt reagerer på navnet sitt, så kommer han ikke når vi roper hvis han er opptatt med noe annet. Eller rett og slett ikke gidder. Han er da katt, må vite. Så vi prøver med sterker åte, og frysetørket sei er hvertfall veldig populært. Vi plystrer når han får det, og når han er et annet sted og kommer når vi plystrer, så får han også godbit. Blir spennende å se om det funker når vi er ute og han er opptatt av alt mulig annet rart. Ettersom han aldri har vært ute før, er det så skrekkelig spennende alt der ute, men vi håper at godbiten lokker likevel. Endret 28. juli 2005 av Dalwhinnie
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2005 #5 Skrevet 28. juli 2005 Min erfaring er at det bare er mat som kan vekke interessen til en katt nok til å komme....Jeg har hatt katter som adlød både boksåpner og eske med tørrfor. Men det kan bli litt tricky å trene den opp (pluss at du kan få en rimelig feit katt).
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. juli 2005 #6 Skrevet 28. juli 2005 He he... jeg ser for meg at vi løper ned 5 etasjer og står i inngangsdøra med boksåpneren og roper på pus. Frysetørket sei ser ut til å være en vinner. Vi fikk med oss noen fine metallbokser med ymse kattegodter i fra forrige eier, og han kommer når han hører at vi åpner lokket på disse. Utfordringen nå er å finne en skarpere lyd som forsterker dette når vi skal rope han inn fra en stor, spennde bakgård med mye annet som avleder oppmerksomheten.
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2005 #7 Skrevet 28. juli 2005 Hva med sånn klikker-dings som funker for hund?
Gjest Violetta Skrevet 28. juli 2005 #8 Skrevet 28. juli 2005 Enig med Lillith, klikkertrening skal fungere både for hunder, hester og katter, samt andre dyr... Lån en bok om det eller søk på nettet. Er i hvert fall forsøket verdt...
Arkana Skrevet 28. juli 2005 #10 Skrevet 28. juli 2005 Dette er en voksen katt vi har overtatt, og selv om han forsåvidt reagerer på navnet sitt, så kommer han ikke når vi roper hvis han er opptatt med noe annet. Eller rett og slett ikke gidder. Han er da katt, må vite. Vår katt var også voksen da vi fikk henne. Men hun har lært seg å komme likevel, og vi har lært henne en rekke ord. Man må bare være konsekvent og tålmodig.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. juli 2005 #11 Skrevet 28. juli 2005 Ettersom katten allerede er en del ute, vil vil prøve å innarbeide dette med plystring i første omgang. Vi plystrer når han får godbit uten videre, og han får alltid godbit og masse ros når han kommer om vi plystrer. Skal imidlertid lese litt om dette med klikkertrening og se om vi kan prøve på det etter hvert. Kunne sikkert vært en ide i annen lek/aktivisering av katten også. Takk for alle svar
Gjest Violetta Skrevet 28. juli 2005 #13 Skrevet 28. juli 2005 Her er et eksempel på en nettside om klikkertrening. Det finnes mange bøker om emnet. http://groups.msn.com/HundebjeffO/kvaerklikker.msnw
exita Skrevet 29. juli 2005 #14 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har både katt og hund, har funet ut at de kommer når jeg rister på matboksen deres .
Gjest Madeline Skrevet 29. juli 2005 #15 Skrevet 29. juli 2005 Vi bare dunker skjeen borti matskålen. Da kommer kattene inn i en rasende fart for da vet de at det er en godbit på gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå