Gå til innhold

Endometriose og han vil ikke snakke om det

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en liten stund siden slutter jeg på prevensjon, noe samboer burde hvert klar over at jeg kom til å gjøre. (Har gitt beskjed i god tid om at den mnd slutter jeg). Forklarte hvorfor jeg ville slutte, jeg vil lære kroppen min å kjenne å få tilbake syklus. Hans reaksjon gikk vel mer på at «da blir det ikke så mye samleie da..» Forklarte han at det fins da virkelig andre typer prevensjon. Har hintet flere ganger siden dette om at nå er det han som er ansvarlig for kondom, men dette rynker han på nesen av. Kondominnkjøp og initiativ til sex har uteblitt siden dette... Er ikke det utrolig kjipt av han? Straffer han meg?

Har også vert til gynekolog etter dette, hun så en «sjokoladecyste» som er typisk ved endometriose.. Siden jeg er over 30 å vil ha barn er det på tide å komme i gang snart tenker jeg da! Samboer derimot tar ikke stilling til dette.. Har forklart han at Endo ofte er årsak til ufrivillig barnløshet. Men han påberoper seg faktisk retten til å ikke ville snakke om det.. Det eneste han sier er at han vil ha barn.. Han sier også at det er fryktelig dårlig av meg visst jeg stiller han et ultimatum bare fordi han ikke klarer å gi meg et tidsperspektiv... 

Men er dette virkelig så urimelig av meg???

Anonymkode: e4aa8...4a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke dårlig gjort av deg. Hvis han også er over 30 er det merkelig at han ikke vil snakke om det hvis han vil ha barn. Enn om han også har utfordringer med forplantningsevnen?

Jeg hadde gitt meg selv en frist som jeg ikke hadde kommunisert med han og så hadde jeg handlet deretter.

Forøvrig kan du hilse han og si at det er menn som han som gjør at resten av oss har fint lite sympati med "ufrivillig" barnløse menn.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 11
Skrevet

Hvis dere ikke aktivt planlegger barn, og ingen av dere vil bruke noen type hormonfri prevensjon, får dere ihverfall unngå dine 5 mest fruktbare dager i mnd. Ellers blir det jo fort et uplanlagt barn eller brudd  

Anonymkode: 9bcdc...8b9

Skrevet
1 time siden, NymeriaRhoynar skrev:

Forøvrig kan du hilse han og si at det er menn som han som gjør at resten av oss har fint lite sympati med "ufrivillig" barnløse menn.

Snakk for deg selv, og ikke for resten av oss!

Anonymkode: 92de5...548

• Liker 2
Skrevet

Synes dere egentlig bør holde diskusjonen om sexliv og barn atskilt. Sexliv er viktig i et forhold, og hvis dere ikke planlegger barn akkurat nå må dere gå på en eller annen form for prevensjon. Jeg vet ikke helt hvorfor du er opptatt av å lære kroppen din å "kjenne å få tilbake syklus". Hva legger du i dette? Hvis du ikke ønsker å gå på prevensjon er jo kondom så å si det eneste sikre alternativet, og jeg må jo si at jeg forstår at overgangen er trasig. Det hadde jeg selv synes som kvinne dersom jeg måtte slutte av medisinske årsaker (kan kun gå på enkelte preparater). Dere får ta en god og åpen samtale om dette, og hvordan dere ser for dere sexlivet fremover. Det er ikke slik at du bare kan droppe prevensjon, at han skal kjøpe inn kondomer og forvente at det ikke blir litt annerledes. Ja, det er fair at du slutter på prevensjon, men det er ikke en ikke-sak som ikke skal snakkes om. 

Når det gjelder barn er jo også det et viktig tema, men selv om han en gang ønsker seg barn og at han er over 30 år vil det ikke si at han ønsker seg barn akkurat nå. Det virker det ikke som han vil, og det er også helt fair. Det er jo ikke du som styrer skuta i samlivet her, det må dere begge samarbeide om. Det virker nesten som at du presser han til å få barn nå fordi du slenger endometriose-kortet og mulig barnløshet i bordet, og det er jo ikke helt innenfor. Hvis dere har helt forskjellige ønsker og behov får dere vurdere om dere klarer å holde sammen. 

Anonymkode: fec63...324

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere egentlig bør holde diskusjonen om sexliv og barn atskilt. Sexliv er viktig i et forhold, og hvis dere ikke planlegger barn akkurat nå må dere gå på en eller annen form for prevensjon. Jeg vet ikke helt hvorfor du er opptatt av å lære kroppen din å "kjenne å få tilbake syklus". Hva legger du i dette? Hvis du ikke ønsker å gå på prevensjon er jo kondom så å si det eneste sikre alternativet, og jeg må jo si at jeg forstår at overgangen er trasig. Det hadde jeg selv synes som kvinne dersom jeg måtte slutte av medisinske årsaker (kan kun gå på enkelte preparater). Dere får ta en god og åpen samtale om dette, og hvordan dere ser for dere sexlivet fremover. Det er ikke slik at du bare kan droppe prevensjon, at han skal kjøpe inn kondomer og forvente at det ikke blir litt annerledes. Ja, det er fair at du slutter på prevensjon, men det er ikke en ikke-sak som ikke skal snakkes om. 

Når det gjelder barn er jo også det et viktig tema, men selv om han en gang ønsker seg barn og at han er over 30 år vil det ikke si at han ønsker seg barn akkurat nå. Det virker det ikke som han vil, og det er også helt fair. Det er jo ikke du som styrer skuta i samlivet her, det må dere begge samarbeide om. Det virker nesten som at du presser han til å få barn nå fordi du slenger endometriose-kortet og mulig barnløshet i bordet, og det er jo ikke helt innenfor. Hvis dere har helt forskjellige ønsker og behov får dere vurdere om dere klarer å holde sammen. 

Anonymkode: fec63...324

Hei. Jeg forklarte litt dårlig ser jeg. Når jeg sier «lærer kroppen min å kjenne» så mener jeg følgende: når man har gått på p-piller i 18 år, så kan det ta litt tid å få «gjennopprettet» normal syklus osv. Det kan rett og slett ta litt tid før man kommer inn i takt og tone. Det trenger ikke være slik, men det kal være noe å tenke over :). At jeg sluttet kom ikke som lyn fra åpen himmel her i heimen, jeg sa fra for et år siden at jeg ville slutte når jeg nærmer meg 33 år, å nå er tiden her. Nå må han kjenne litt på om han vil være med meg på denne veien, eller om han vil være singel, finne seg en ny og yngre dame etterhvert slik at han kan vente med barn. Vi kvinner er innstilt med en viss biologisk klokke som gjør at vi av og til må ta egoistiske valg for oss selv, det er mulig det er hardt, og vil han ikke være med står han åpen til å forlate meg.. men de finnes nok av barnløse kvinner som ventet og venter på en mann som aldri ble klar! 

• Liker 5
Skrevet

Kvitt deg med den egoistiske dusten, gi det noen år å møte en ny - og går ikke det kan du bli mor på egenhånd. 

Anonymkode: f5805...1f5

• Liker 4
Skrevet

Jeg orker ikke mene noe om å planlegge barn med en som nekter kommunikasjon. Men: Har du endometriose er det muligens dumt og potensielt fertilitetsskadelig å droppe hormonelle preventiver om det ikke er for å sporenstreks lage barn. Du burde drøfte det med gynekolog. 

Anonymkode: a88b0...249

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en liten stund siden slutter jeg på prevensjon, noe samboer burde hvert klar over at jeg kom til å gjøre. (Har gitt beskjed i god tid om at den mnd slutter jeg). Forklarte hvorfor jeg ville slutte, jeg vil lære kroppen min å kjenne å få tilbake syklus. Hans reaksjon gikk vel mer på at «da blir det ikke så mye samleie da..» Forklarte han at det fins da virkelig andre typer prevensjon. Har hintet flere ganger siden dette om at nå er det han som er ansvarlig for kondom, men dette rynker han på nesen av. Kondominnkjøp og initiativ til sex har uteblitt siden dette... Er ikke det utrolig kjipt av han? Straffer han meg?

Har også vert til gynekolog etter dette, hun så en «sjokoladecyste» som er typisk ved endometriose.. Siden jeg er over 30 å vil ha barn er det på tide å komme i gang snart tenker jeg da! Samboer derimot tar ikke stilling til dette.. Har forklart han at Endo ofte er årsak til ufrivillig barnløshet. Men han påberoper seg faktisk retten til å ikke ville snakke om det.. Det eneste han sier er at han vil ha barn.. Han sier også at det er fryktelig dårlig av meg visst jeg stiller han et ultimatum bare fordi han ikke klarer å gi meg et tidsperspektiv... 

Hele fyren høres ut som er nek. Finn en annen å få barn med

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt at du ønsker å lære kroppen å kjenne. Det er mange kvinner som ikke har peiling på hva en skikkelig syklus er, og det et spennende å lære om!

Det er heller ikke urimelig av deg og ville snakke om barn, uavhengig av p-pille slutt. Han sier han vil ha barn, da burde han og kunne si noe om når han seg for seg å gå dem. Du har helt 100% lov til å ikke ville gå på hormoner for hans del. Han får tre på en kondom.

Anonymkode: abe13...e0b

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker ikke mene noe om å planlegge barn med en som nekter kommunikasjon. Men: Har du endometriose er det muligens dumt og potensielt fertilitetsskadelig å droppe hormonelle preventiver om det ikke er for å sporenstreks lage barn. Du burde drøfte det med gynekolog. 

Anonymkode: a88b0...249

Nei, faktisk er det bra at hun dropper prevensjonen nå...for ofte tar det veldig lang tid for de med endimetriose og komme inn i riktig syklus ...det kan ta veldig lang tid. Så om TS vil ha barn så må hun la kroppen gjøre jobben med å regulere seg. 

Anonymkode: ddc49...8b7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men: Har du endometriose er det muligens dumt og potensielt fertilitetsskadelig å droppe hormonelle preventiver om det ikke er for å sporenstreks lage barn. Du burde drøfte det med gynekolog. 

Dette!!

Anonymkode: 92de5...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...