AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Det er stor legemangel i Norge. Særlig i distriktene. De få legene som som finnes blir pålagt enorme mengder overtid som koster det offentlige flesk for å si det mildt. Og behovet vil i fremtiden ikke bli mindre. Når kommer samfunnets erkjennelse om at antall leger i samfunnet er underdimensjonert i fohold til behovet? Samfunnet må rett og slett åpne pengesekken og opprette tre ganger så mange studieplasser. Antall LIS-plasser må tidobles om det så betyr bygging av nye sykehus og rekruttering av utenlandske leger. Det er bedre med for mange leger enn for få. Vi tåler 5% arbeidsledige leger fordi det finnes flere leger enn det er legejobber. Slik er det i alle andre bransjer. Anonymkode: 140ff...47c 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Det er vel stillingene som mangler? Legene jeg kjenner vasser ikke akkurat i jobber, det er vikariater her og der til de får noe fast. Anonymkode: 75aa2...008 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Det er ikke mangel på leger, derimot stillinger. Anonymkode: 25937...3e9 18
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Staten ser ikke ut til å skjønne at det ikke holder å utdanne leger, man må også utdanne spesialister. Til nå har myndighetene basert seg på import av utenlandske spesialister = billig. Vel, det er billig i det korte løp, kanskje. Det må opprettes flere faste stillinger, flere LIS1-stillinger, flere stillinger i spesialistløp, bruk av midlertidighet må ned, flere fastlegehjemler og lavere vaktbelastning i legevakt. Alt dette koster penger. Mye penger. Så spørs det til syvende og sist hvordan politikerne prioriterer. Anonymkode: d3937...ce4 7
Gjest Albbas Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Det jobbes jo med flere studieplasser, UiB og UiS (og sikkert flere) krangler jo om hvem som skal få disse nye plassene. https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/student/norsk-medisinstudentforening/nyheter/grimstad-utvalget/
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Det er for mange leger i Norge, men for få stillinger. De som klager over mangel på jobb er ikke villig til å ta de jobbene som er. Leger får for øvrig ikke overtidsbetalt, de har en helt rævva lønnsordning. Det er heller ikke "bare" å utdanne flere spesialister, spesialister skal jo i utdanningen gjennom ulike prosedyrer for å være kvalifisert, at det er flere som må kjempe om nok prosedyrer øker ikke tilgangen på spesialister. Anonymkode: 5d69e...df0 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er for mange leger i Norge, men for få stillinger. De som klager over mangel på jobb er ikke villig til å ta de jobbene som er. Leger får for øvrig ikke overtidsbetalt, de har en helt rævva lønnsordning. Det er heller ikke "bare" å utdanne flere spesialister, spesialister skal jo i utdanningen gjennom ulike prosedyrer for å være kvalifisert, at det er flere som må kjempe om nok prosedyrer øker ikke tilgangen på spesialister. Anonymkode: 5d69e...df0 Det er fullt mulig å få overtidsbetalt som lege (bare å se på lønnsslippen til mannen min). Man får ikke det som selvstendig næringsdrivende fastlege, riktignok. Og på endel sykehus/avdelinger er det en ukultur med at man ikke har «lov» til å føre overtid, fordi det ikke tar seg ut, så der må de jobbe gratis. Men det er ikke sånn at leger generelt ikke kan få overtidsbetalt. Anonymkode: d3937...ce4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 Driver for tiden og utdanner meg til å bli Bamselege. Anonymkode: f20eb...42d 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 På 15.10.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig å få overtidsbetalt som lege (bare å se på lønnsslippen til mannen min). Man får ikke det som selvstendig næringsdrivende fastlege, riktignok. Og på endel sykehus/avdelinger er det en ukultur med at man ikke har «lov» til å føre overtid, fordi det ikke tar seg ut, så der må de jobbe gratis. Men det er ikke sånn at leger generelt ikke kan få overtidsbetalt. Anonymkode: d3937...ce4 Min og🙈. Vakante vakter betaler veldig bra. Sjelden han har under 100000 utbetalt i mnd. Men han er glad i å jobbe ekstra da. Så det blir ofte 1-2 ekstravakter i mnd. Han jobber på sykehus da, ikke selvstendig. Anonymkode: ea596...d3f
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #10 Skrevet 17. oktober 2020 Er det ikke nok stillinger for leger ? Høres håpløst ut !!! Anonymkode: 5b14e...817
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #11 Skrevet 17. oktober 2020 På 15.10.2020 den 19.03, AnonymBruker skrev: Det er ikke mangel på leger, derimot stillinger. Anonymkode: 25937...3e9 https://www.nrk.no/innlandet/sliter-med-a-fa-fastleger-1.15201981 Anonymkode: 8fbc8...0db
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 På 15.10.2020 den 23.27, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig å få overtidsbetalt som lege (bare å se på lønnsslippen til mannen min). Man får ikke det som selvstendig næringsdrivende fastlege, riktignok. Og på endel sykehus/avdelinger er det en ukultur med at man ikke har «lov» til å føre overtid, fordi det ikke tar seg ut, så der må de jobbe gratis. Men det er ikke sånn at leger generelt ikke kan få overtidsbetalt. Anonymkode: d3937...ce4 Der jeg jobber får ikke legene overtidsbetalt. Betalt for en vakansvakt får de, men å skrive epikrise, takste, vurdere henvisninger o.l., som gjerne må gjøres etter vanlig arbeidstid det får de ikke overtidsbetalt for. Fastleger får heller ikke overtidsbetalt for å jobbe med kontorarbeid 10 timer i helgen, eller et par timer hver kveld. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/innlandet/sliter-med-a-fa-fastleger-1.15201981 Anonymkode: 8fbc8...0db Det er ikke fordi det ikke finnes leger, men fordi legene ikke vil ha de stillingene som er ledig. Anonymkode: 5d69e...df0 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 På 18.10.2020 den 10.35, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber får ikke legene overtidsbetalt. Betalt for en vakansvakt får de, men å skrive epikrise, takste, vurdere henvisninger o.l., som gjerne må gjøres etter vanlig arbeidstid det får de ikke overtidsbetalt for. Fastleger får heller ikke overtidsbetalt for å jobbe med kontorarbeid 10 timer i helgen, eller et par timer hver kveld. Det er ikke fordi det ikke finnes leger, men fordi legene ikke vil ha de stillingene som er ledig. Anonymkode: 5d69e...df0 Veldig dårlig at de noen steder utnytter leger til gratisarbeid (eller «opparbeide avspasering» de aldri får tatt ut etc). Mannen min (overlege på sykehus) får overtid for papirarbeid (vurdere henvisninger, prøvesvar etc). Men sånn er det dessverre ikke overalt. Dette burde legeforeningen grepet tak i. Og til deg med legemann som sjelden har utbetalt mindre enn 100 000 i mnd - oj, da må han enten jobbe veldig mye ekstra eller har veldig god grunnlønn! 😜 Eller begge deler, selvsagt. Mannen min er et godt stykke unna å få så mye utbetalt. Men han tar aldri vakansvakter med mindre han er helt nødt, han synes ikke det er verdt pengene (selv om ja, det er veldig bra betalt). Og jeg er mer enn nok alene med unger som jeg er, så jeg er glad han ikke tar vakansvakter. Anonymkode: d3937...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå