Gå til innhold

Er stereotyper mot enkelte etnisiteter riktige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begrunn gjerne hvorfor/hvorfor ikke dere mener det dere mener. 

Anonymkode: c4f7d...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel litt på siden her, siden det ikke dreier seg om en etnisitet, men nasjonalitet, men i hvertfall:

Det sies jo at tyskere er så ordentlige, detaljorienterte og presise, Ordnung muss sein osv, de tyskerne jeg kjenner, er tvert imot, de er ALLTID for sene, et par av dem notorisk sene med å si fra når man avtaler noe også. Dvs. hvis man diskuterer litt fram og tilbake når man skal gjøre noe, kan jeg være sikker på at de venter til siste liten (dvs. kvelden før eller tidlig samme dag det skal skje) med den endelige bekreftelsen. 

En av dem fortalte også at hen alltid kom for sent til et kurs hen gikk på, og det skulle være greit, for hun kom jo bare inn, det gikk ikke ut over noen andre at hen kom 15 -20 min for sent ... 

Så da kan man kanskje gå ut fra at stereotyper om etnisiteter heller ikke stemmer.

Anonymkode: ce581...1c5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel litt på siden her, siden det ikke dreier seg om en etnisitet, men nasjonalitet, men i hvertfall:

Det sies jo at tyskere er så ordentlige, detaljorienterte og presise, Ordnung muss sein osv, de tyskerne jeg kjenner, er tvert imot, de er ALLTID for sene, et par av dem notorisk sene med å si fra når man avtaler noe også. Dvs. hvis man diskuterer litt fram og tilbake når man skal gjøre noe, kan jeg være sikker på at de venter til siste liten (dvs. kvelden før eller tidlig samme dag det skal skje) med den endelige bekreftelsen. 

En av dem fortalte også at hen alltid kom for sent til et kurs hen gikk på, og det skulle være greit, for hun kom jo bare inn, det gikk ikke ut over noen andre at hen kom 15 -20 min for sent ... 

Så da kan man kanskje gå ut fra at stereotyper om etnisiteter heller ikke stemmer.

Anonymkode: ce581...1c5

Stemmer.  DB,  altså samme som VY/NSB i Tyskland er kronisk forsinket og går virkelig sjelden på slaget 

Anonymkode: 3952b...15e

Skrevet

At asiater har små peniser er rimelig sikkert. 

Anonymkode: 5d3b7...f4c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At asiater har små peniser er rimelig sikkert. 

Anonymkode: 5d3b7...f4c

Regnes det som en stereotype? Blir ikke det som å si at Afrikanere er mørkhudede? 

Tenkte mer på f.eks "Alle asiatere er smarte." 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kommer ikke fra ingenting.

Anonymkode: 1c4fd...da9

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnes det som en stereotype? Blir ikke det som å si at Afrikanere er mørkhudede? 

Tenkte mer på f.eks "Alle asiatere er smarte." 

En påstand om at afrikanere er mørkudede bygger nettopp på en stereotypi av afrikanere som mørkudede.

En stereotypi er dannet på grunnlag av en eller flere egenskaper man tillegger til felles en gruppe av mennesker, dyr eller ting. Både å være smart eller mørkhudet kan være eksempler på stereotypiske egenskaper, og kan i varierende grad være riktig eller feil.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg vil si ja. Vi er alle et produkt av genetikk og kultur. Hva slags holdninger vi har og hvilke prioriteringer vi gjør er i stor grad kulturelt styrt. F.eks.

Da jeg gikk på barneskolen så var det uten unntak ikke-vestlige innvandrere fra muslimske land som stjal, slo eller klådde på jenter. Aldri etnisk norske eller innvandrere fra ikke-muslimske land. 

Anonymkode: e70ab...614

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...