AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Hei. Jeg er gravid i uke 13 og har etter samtale med jordmor blitt rådet til å be om tilrettelegging på jobb, eller eventuelt søke om svangerskapspenger dersom det ikke er mulig. Jobber på en avdeling hvor det er stor fare for utagering (skjer nesten daglig.) Uansett.. jeg har snakket med lederen min om dette og de kan ikke tilrettelegge på annen måte enn at jeg går over i en kontorstilling som snart blir ledig. Det hadde jo forsåvidt vært en ypperlig løsning, men leder mener jeg da går over i ny stilling og dermed kun skal ha lønn for dagstilling. Jeg jobber til vanlig i turnus og vil jo tape en del penger på det, både nå og når jeg får permisjonspenger. Jeg har time hos jordmor igjen på mandag og skal selvfølgelig prate med henne om det, men det jeg lurer på: Er det da tilrettelegging? Trodde tilrettelegging var andre oppgaver uten at man taper lønn? Eller er dette noe jeg bare må godta, siden jeg jo har mulighet til å jobbe dersom jeg går over i den stillingen? Jeg er fin form egentlig og vil gjerne jobbe. Men det vil jo påvirke økonomien i ganske lang tid. Anonymkode: 0a165...9b5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Oida. Dette høres ikke bra ut og vil tro at sjefen din tar feil her. Men: har du gjort deg noen tanker om tiden etter permisjon? Vil det fungere å jobbe turnus slik livet er nå? Hva om du blir alenemor? Hva ønsker du selv? Kanskje du heller kan se på dette som en mulighet og en forhandlingsstuasjon hvis du faktisk ønsker en kontorjobb på lengre sikt. For meg høres det helt urimelig ut at du skal gå ned i lønn pga svangerskap. Da synes jeg det er mer naturlig å kalle det bytte av jobb. Kanskje du kan forhandle på lønn? Anonymkode: d0857...401 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oida. Dette høres ikke bra ut og vil tro at sjefen din tar feil her. Men: har du gjort deg noen tanker om tiden etter permisjon? Vil det fungere å jobbe turnus slik livet er nå? Hva om du blir alenemor? Hva ønsker du selv? Kanskje du heller kan se på dette som en mulighet og en forhandlingsstuasjon hvis du faktisk ønsker en kontorjobb på lengre sikt. For meg høres det helt urimelig ut at du skal gå ned i lønn pga svangerskap. Da synes jeg det er mer naturlig å kalle det bytte av jobb. Kanskje du kan forhandle på lønn? Anonymkode: d0857...401 Nei, jeg syns og det høres rart ut.. Sånn situasjonen er nå vil det gå bra at jeg jobber turnus (tror jeg da, har jo ikke prøvd med barn enda🙈.) Og jeg trives i utgangspunktet veldig godt i jobben min, så har ikke tenkt tanken på å bytte stilling egentlig. Men jeg ser jo helt klart fordelene med å ha fri alle helger og helligdager når man får barn.. Det virket virkelig ikke som en mulighet å forhandle lønn, det var liksom ikke snakk om å beholde tilleggene for denne perioden en gang. Men jeg kan jo så klart prøve👍🏻 Er kommunalt, så ser ikke for meg at jeg kommer så langt, men.. har bare jobbet der 2 år, siden jeg ble ferdig utdannet og har ikke noe «ekstra» å slå i bordet med. Syns jo uansett det er kjedelig og ikke skulle jobbe i det hele tatt fremover, så lenge formen tillater det. Spesielt hvis det kun skal stå på det økonomiske, da vil jeg føle meg litt «vrang» i tillegg🧐 Anonymkode: 0a165...9b5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Det er helt feil av sjefen din, tilrettelegging innebærer selvfølgelig at du beholder din vanlige lønn - med mindre du bytter jobb, noe det virker som din sjef ønsker. Takk nei til det. Kan de ikke tilrettelegge innenfor rammene av din nåværende stilling, må du ut av jobb med 100% svangerskapspenger. Anonymkode: b99a1...c77 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt feil av sjefen din, tilrettelegging innebærer selvfølgelig at du beholder din vanlige lønn - med mindre du bytter jobb, noe det virker som din sjef ønsker. Takk nei til det. Kan de ikke tilrettelegge innenfor rammene av din nåværende stilling, må du ut av jobb med 100% svangerskapspenger. Anonymkode: b99a1...c77 Takk. Ja, var det som var tilbudet. At det ikke kan tilrettelegges i stillingen jeg går i, men at jeg kunne få gå i den stillingen frem til jeg skal i permisjon. Og jeg hadde selvfølgelig takket ja til det uten betenkning, dersom jeg ikke måtte ned i lønn. Anonymkode: 0a165...9b5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Ja, var det som var tilbudet. At det ikke kan tilrettelegges i stillingen jeg går i, men at jeg kunne få gå i den stillingen frem til jeg skal i permisjon. Og jeg hadde selvfølgelig takket ja til det uten betenkning, dersom jeg ikke måtte ned i lønn. Anonymkode: 0a165...9b5 Ah, sleip som en ål! Hvis det ikke kan tilrettelegges er svaret 100 % svangerskapspenger, ikke "ny jobb" med dårligere lønn. Anonymkode: b99a1...c77 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ah, sleip som en ål! Hvis det ikke kan tilrettelegges er svaret 100 % svangerskapspenger, ikke "ny jobb" med dårligere lønn. Anonymkode: b99a1...c77 ... for å bruke meg selv som eksempel; jeg jobber som lege på sykehus med mye vakt, ble gravid med tvillinger hvorpå avdelingssjefen umiddelbart tok meg ut av vakt og satte meg i ren dagstilling da jeg fortalte om graviditeten i uke 15. Jeg beholdt selvfølgelig vaktlønnen og alt av tillegg. I uke 22 kunne de ikke tilrettelegge ytterligere (jeg ble sliten av all ståing og gåing og hadde mye kynnere som følge av jobbrelatert stress), da gikk jeg ut med svangerskapspenger tilsvarende full lønn med alt av tillegg. Sånn burde det ideelt sett være overalt, nå er det åpenbart ikke det hos deg, men da må du ikke finne på å bli avspist med et kamuflert "jobbtilbud" for å unngå å kompensere deg lønnsmessig fordi de ikke klarer å tilrettelegge. Anonymkode: b99a1...c77 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Må du aldri godta. Forstår at du gjerne vil vere i jobb, men nedgang i lønn nå vil også bety nedgang i lønn i foreldrepermisjonen. Anonymkode: 9652c...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Takk for svar alle sammen! Det ble liksom lagt frem på en måte som gjorde at jeg ble veldig i usikker på om jeg hadde rett. At dette var helt vanlig og at så lenge de kunne tilby det så hadde jeg ikke rett på svangerskapspenger. Men syns det hørtes veldig merkelig ut.. Da blir det nok søknad om det allikevel ja. Med mindre de kan tilby noe annet når de forstår at alternativet er at jeg faktisk blir borte en veldig lang periode. Har jo lenge igjen av svangerskapet også🤷🏻♀️ Anonymkode: 0a165...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Nei dette er helt feil! Jeg fikk tilrettelagt ved og få omgjort senvakter til dagvakter. Helgevaktene fikk jeg svangerskapspenger på. Jeg fikk samme lønn. Det står i en lov at man ikke skal tape penger på og få tilrettelagt. Jeg husker aldri hva den heter! Min jordmor sa at man selvfølgelig ikke skal tape på og få tilrettelagt pga graviditet, dersom man går i tap så vil det jo lønne seg og være sykemeldt... Det skal jo lønne seg og jobbe. Anonymkode: a3e68...518 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg er også gravid (uke 19) og jobber til vanlig i medleverturnus på bolig hvor det forekommer utageringer. Jeg har gått på svangerskapspenger siden uke 12, samme i forrige svangerskap. Ville bare dele for å si at det har gått veldig fint å jobbe denne turnusen med en liten en hjemme. Samboern min ville ikke vært foruten og har elsker de døgna de får alene uten meg tilstede! Jeg begynte dog ikke å jobbe igjen før hun var 1,5. Kommer til å prøve og fortsette i samme jobb etter nr 2 kommer. 😊 Anonymkode: 74d20...604
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå