Gå til innhold

Hvilket grunnlag har du strøket spl-stund for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nysgjerrig.
3-årsstudenten min tar null initiativ til å prøve selv/tilby å gjøre noe, veldig usikker og skjelven ved selv enkle prosedyrer (f.eks Bl.s og insulin), sitter på telefonen uhøflig mye, stiller lite spørsmål.. Dette har ikke bedret seg etter tydelig beskjed på midtevaluering. 3 uker igjen nå. Har ikke strøket noen før, men er usikker denne gangen. 

Anonymkode: 01f1a...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er BI.s? Er åpenbart ikke spl, men ble nysgjerrig 

Anonymkode: 92bcf...6b2

Gjest Kirsebæra
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.10.2020 den 15.51):

.

Endret av Kirsebæra
.
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig.
3-årsstudenten min tar null initiativ til å prøve selv/tilby å gjøre noe, veldig usikker og skjelven ved selv enkle prosedyrer (f.eks Bl.s og insulin), sitter på telefonen uhøflig mye, stiller lite spørsmål.. Dette har ikke bedret seg etter tydelig beskjed på midtevaluering. 3 uker igjen nå. Har ikke strøket noen før, men er usikker denne gangen. 

Anonymkode: 01f1a...652

Tenker umiddelbart at dette er en problemstilling som bedre drøftes internt/med studieinstitusjonen enn med tilfeldige mennesker på et internettforum...?

Altså, ja, forum er fine de for å få diskutert ting, men slike problemstillinger?

Anonymkode: 876ac...52f

• Liker 26
Skrevet

Strøk ei som var i praksis på dement avd. Hun ble strøket grunnet følgende utsagn «Jeg er her kun for å bli kosmetisk spl, jeg bryr meg ikke om gamle». 

Anonymkode: bb32a...278

• Liker 22
Skrevet

Jeg er nyutdannet, men syns det der hørtes veldig mye ut som strykgrunn. Går an å involvere lærer for å få gitt en siste tydelig beskjed, en siste sjanse. Men det er en forutsetning at man er interessert i faget og oppfører seg normalt høflig i jobbsettingen (altså ikke sitte på telefon), hvis man skal stå. 

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strøk ei som var i praksis på dement avd. Hun ble strøket grunnet følgende utsagn «Jeg er her kun for å bli kosmetisk spl, jeg bryr meg ikke om gamle». 

Godt at hun strøk  egentlig burde studieplassen hennes også henge i en tynn tråd med slike utsagn 

Anonymkode: fe0c8...78e

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Godt at hun strøk  egentlig burde studieplassen hennes også henge i en tynn tråd med slike utsagn 

Anonymkode: fe0c8...78e

Dette viser jo bare at hele vurderingen i praksis er useriøs og bygger på lite standardisering og heller den personlig oppfatningen til sykepleier. Man kan ikke stryke en student på grunn av et enkelt utsagn som verken har konsekvenser for pasienthåndtering og prosedyrer. Ja, man kan snakke til studenten og gi en advarsel, men det det er jo en ærlig sak å ikke like å jobbe med gamle mennesker selv som helsefaglig student. 

Anonymkode: f8004...36c

• Liker 44
Skrevet
15 minutter siden, pia mater skrev:

Jeg er nyutdannet, men syns det der hørtes veldig mye ut som strykgrunn. Går an å involvere lærer for å få gitt en siste tydelig beskjed, en siste sjanse. Men det er en forutsetning at man er interessert i faget og oppfører seg normalt høflig i jobbsettingen (altså ikke sitte på telefon), hvis man skal stå. 

Det er ikke en forutsetning å være interessert i faget, nei. Det å ta initiativ selv, være på tilbudssiden og stille spørsmål er pluss (selv om det også kan være for mye av det gode), og ikke et krav. 

Når man vurderer studenter må man nesten legge sine egne personlige meninger til side. 

• Liker 6
Skrevet

Ta det opp med kollegaer, læreren og evt et sykepleieforum, ikke kvinneguiden ..

Anonymkode: 7333f...7d0

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ingen retningslinjer og vurderingsgrunnlag?? Dette var skremmende lesning. Man kan ikke stryke studenter basert på subjektive oppfatninger/kjemi/merkelige utsagn. Som veileder har man ansvar for å tilrettelegge for vekst og utvikling. Sitter studenteten tafatt - javel - har du snakket med hen? Gitt advarsel? Veiledet? 

Uansett, ta dette opp med skolen. Om studiestedet ikke evner å gi veilederne tilstrekkelig oppfølging, informasjon og vurderingsgrunnlag - så er det fullstendig uforsvarlig å sende studenter ut i praksis. 

Anonymkode: 5c761...f79

• Liker 16
Skrevet

Hun må vel ha fått varsel om stryk på midtevalueringen for at hun skal kunne stryke? 

Anonymkode: c6cf2...934

• Liker 12
Skrevet

Da jeg hadde studenter fikk vi beskjed om at mulig stryk måtte varsles på midtevalueringen først. Hadde man ikke det så måtte det ekstreme grunner til for å kunne stryke en student. Vi måtte også ta kontakt med studentens lærer og drøfte dette. Og alt måtte begrunnes, både positive og negative ting. Jeg synes du derfor skal ta kontakt med læreren og høre hva som bør gjøres videre. 

Anonymkode: 3c1aa...812

• Liker 9
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en forutsetning å være interessert i faget, nei. Det å ta initiativ selv, være på tilbudssiden og stille spørsmål er pluss (selv om det også kan være for mye av det gode), og ikke et krav. 

Når man vurderer studenter må man nesten legge sine egne personlige meninger til side. 

Å ta initiativ og søke etter kunnskap er viktige deler av læringsutbyttene i praksis, og viktig for vurderingen av studenter. Tviler også på at en uinteressert student ikke har så veldig gode kunnskaper, men det er bare spekulasjoner. 

Skrevet

Har strøket 3 stk på 15 år. 

- Dårlige holdninger, ikke interesse for faget. Ingen initiativ.

- Gikk over egen kompetanse. Gav medisiner uten lov, på bakgrunn av egen overbevisning.

- Brudd på taushetsplikten.

Anonymkode: 5bf60...257

• Liker 15
Skrevet
13 minutter siden, pia mater skrev:

Å ta initiativ og søke etter kunnskap er viktige deler av læringsutbyttene i praksis, og viktig for vurderingen av studenter. Tviler også på at en uinteressert student ikke har så veldig gode kunnskaper, men det er bare spekulasjoner. 

Ja, bare spekulasjoner, og det førstnevnte er også veldig flytende og lite spesifikt for at det skal legge grunnlag for stryk. 

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med praksislærer så fort som mulig. Alt for mange studenter som ikke er egnet går igjennom praksis uten at veileder sier noe. Disse skal potensielt bli våre kollegaer eller kanskje ivareta oss eller familie som spl. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, bare spekulasjoner, og det førstnevnte er også veldig flytende og lite spesifikt for at det skal legge grunnlag for stryk. 

Selv om det er flytende og lite spesifikt er det fortsatt del av læringsutbyttene som studenten skal vurderes i. 

Skrevet

Angrer fortsatt på to stykker som jeg lot "gli igjennom" praksis uten at jeg var tøff nok til å være tydelig.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Angrer fortsatt på to stykker som jeg lot "gli igjennom" praksis uten at jeg var tøff nok til å være tydelig.

Hva var grunnene til tvil?

Anonymkode: 7333f...7d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...